15 Απρ 2018

Lambretta SX200: το αντίπαλο δέος της Vespa

Όποιος είπε πως «scooter είναι μόνο η Vespa», απλώς δεν έτυχε ποτέ να οδηγήσει μια Lambretta. Διαφορετικά, θα γνώριζε πως υπάρχει αντίπαλο δέος...

Lambretta SX200

Η Lambretta SX200 κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στην αγορά τον Ιανουάριο του 1966, αντικαθιστώντας στην κορυφή της γκάμας των scooters της μιλανέζικης εταιρείας την «TV200». Ο προκάτοχός της, που επωλείτο στη Μεγάλη Βρετανία με το διακριτικό «GT200», έμεινε στην παραγωγή από τον Απρίλιο του 1963 μέχρι τον Οκτώβριο του 1965. Κατασκευάστηκε συνολικά σε 14.982 μονάδες, αριθμός που άφησε τελικά ανικανοποίητους τους ιθύνοντες του ιταλικού εργοστασίου, οι οποίοι ζητούσαν κάτι καλύτερο από το νέο τους μοντέλο στα 200 κυβικά εκατοστά. Πράγματι, εκείνο αποδείχτηκε περισσότερο αξιόπιστο και ευχάριστο στην οδήγηση, με αποτέλεσμα να γίνει ιδιαίτερα αγαπητό στην αγωνιστική σκηνή των scooters στο Μεγάλο Νησί. Όπως υποδηλώνει και η ονομασία του, διέθετε κινητήρα χωρητικότητας 198 κυβικών εκατοστών, δίχρονο και μονοκύλινδρο. Με το συγκεκριμένο επιτυχημένο και δοκιμασμένο στα δύσκολα μηχανικό σύνολο, ισχύος 11 ίππων στις 6.200 στροφές ανά λεπτό, συνδυαζόταν με κιβώτιο ταχυτήτων τεσσάρων σχέσεων και ανέπτυσσε την διόλου ευκαταφρόνητη ταχύτητα των 105 χιλιομέτρων την ώρα. Στην Ιταλία η «SX200» ήταν διαθέσιμη μόνο σε λευκό χρώμα, με κόκκινο κάθισμα. Στη Γηραιά Αλβιόνα προσφερόταν με πράσινη, μαύρη, μπλε, χρυσή ή κόκκινη επένδυση. Επιπρόσθετα, σε άλλες χώρες στις οποίες εξαγόταν, έφτανε και με γαλάζιο ή σκούρο μπλε κάθισμα.

Οι εποχές αλλάζουν...

Παρά τις προδιαγραφές του, το scooter της Lambretta δεν μπόρεσε να σταδιοδρομήσει όσο του έπρεπε, επειδή οι πωλήσεις των μοτοσικλετών γενικότερα παρουσίασαν πτωτική τάση στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του '60. Οι λόγοι ήταν πολλοί: Τα μικρά αυτοκίνητα πόλης άρχισαν να επιβάλλονται στις ευρωπαϊκές αγορές και οι τιμές τους ήταν πλέον προσιτές στους πολλούς, ενώ παράλληλα το βιοτικό επίπεδο των λαών της Γηραιάς Ηπείρου βελτιωνόταν συνεχώς. Tον Ιανουάριο του 1969 η «SX200» έδωσε τη θέση της στην «GP200», με τη συνολική της παραγωγή να αριθμεί 20.783 μονάδες. Η μικρότερη έκδοση, η «SX150» των 148 κυβικών εκατοστών και των 9 και κάτι ίππων, κατέγραψε από τον Οκτώβριο του 1966 μέχρι τότε 31.238 μονάδες. Οπωσδήποτε, καμιά σύγκριση δεν μπορεί να γίνει με τα μεγέθη της προηγούμενης δεκαετίας, όταν οι πωλήσεις της δεύτερης και τρίτης σειράς των «LD150» (για παράδειγμα) «ακούμπησαν» τις 225.000 μονάδες. Οι ημέρες πλέον, ήταν διαφορετικές...

Το τέλος ενός αληθινού παραμυθιού

Τον Απρίλιο του 1971 η παραγωγή των scooters της Lambretta σταμάτησε, διακόπτοντας άδοξα μια ωραία ιστορία που ξεκίνησε αναπάντεχα το 1947. Τη χρονιά εκείνη, ο βιομήχανος στην επεξεργασία μετάλλου Ferdinando Innocenti αναζητούσε ένα νέο προϊόν, που θα βοηθούσε την εταιρεία του να ανακάμψει από τα οικονομικά δεινά που έφερε ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος. Η μετέπειτα διάσημη ονομασία προήλθε από την παρακείμενη του εργοστασίου περιοχή Lambrate, κοντά στο Μιλάνο, δίπλα από την οποία κυλά τα γάργαρα νερά του ο ποταμός Lambrο. Για δύο και πλέον δεκαετίες τα scooters της Lambretta, με το ιδιαίτερο στιλ και το αναγνωρίσιμο σχήμα τους, ανταγωνίστηκαν με αξιώσεις τη Vespa. Μπορεί να μη τα κατάφεραν στο τέλος, άφησαν όμως το αποτύπωμά τους στον κόσμο των δύο τροχών και συνεχίζουν να είναι δημοφιλή στους νοσταλγικούς κύκλους των ημερών μας.


LAMBRETTA SX200 Kινητήρας δίχρονος μονοκύλινδρος Κυβισμός 198 κ.εκ. Διάμετρος x διαδρομή 66 mm x 58 mm Σχέση συμπίεσης 7.3:1 Καρμπιρατέρ Dell'Orto SH1/20 Ισχύς 11 ίπποι στις 6.200 σ.α.λ. Κιβώτιο ταχυτήτων 4 σχέσεων Ανώτατη ταχύτητα 105 χλμ./ώρα 0-100 χλμ./ώρα δλ. Μήκος 1.800 χλστ. Πλάτος 700 χλστ. Ύψος 1.290 χλστ. Eλαστικό εμπρός 3.50-10 Ελαστικό πίσω 3.50-10 Βάρος 110 κιλά Περίοδος παραγωγής Iανουάριος 1966-Ιανουάριος 1969 Μονάδες παραγωγής 20.783


Περισσότερες φωτογραφίες:
  • Lambretta SX200
  • Lambretta SX200
  • Lambretta SX200
  • Lambretta SX200
  • Lambretta SX200
  • Lambretta SX200
Συνημμένα Αρχεία:
Ετικέτες:

Σχόλια

Αξιόλογο το άρθρο σας κε

Αξιόλογο το άρθρο σας κε Χατήρα! Πράγματι ήταν το αντίπαλο δέος της Vespa. Θα συμπληρώσω αν μου επιτρέπεται, για τον ιστορικό ανταγωνισμό τα παρακάτω: Μετά την παρουσίαση του ανυπέρβλητου GS150 π ανταγωνισμος από την Lambretta είχε να κάνει με την αύξηση των cc. 175 στην ΤV Αντι των 150 κι 160 των GS. Ανέβηκε στα 200 με την ΤV (χωρίς επιτυχία) αλλά και με την υπέροχη SX προκειμένου να απάντηση στην εξαιρετική SS των 180cc. Η απάντηση(;) από την Vespa στα 200cc έρχεται με την απόλυτα αξιόπιστη Rally το 1972, στη DL200 (ή GP) των 9350 μονάδων όταν πια είχε κλείσει το εργοστάσιο του Ιννοσεντι! Κερδισμένοι τελικα εμείς οι φανς των 2 μεγάλων εταιριών του scootering!