top icon
Κατασκευαστές

Museo Storico Alfa Romeo

Με την ευκαιρία της έλευσης της νέας Giulia επισκεφτήκαμε το ανακαινισμένο μουσείο της Alfa Romeo στο Αρέζε και με σεβασμό αναφέρουμε…

 

Το μουσείο αυτοκινήτου της ιταλικής εταιρείας λειτούργησε για πρώτη φορά στις 18 Δεκεμβρίου 1976, στην ιστορική έδρα της Alfa Romeo στο παλιό της εργοστάσιο στο Αρέζε, δίνοντας τον αναλογούντα χώρο στα αγωνιστικά αυτοκίνητα και στα μοντέλα παραγωγής του λαμπερού παρελθόντος της. Το 2009 έκλεισε προσωρινά για το κοινό, προκειμένου να προετοιμαστεί κατάλληλα για τον εορτασμό των 100 χρόνων από την ίδρυση του ξεχωριστού Μιλανέζου κατασκευαστή (2010). Τον Φεβρουάριο του 2011 έπαψε και πάλι να είναι προσβάσιμο σε όλους, με σκοπό να επιστρέψει δυναμικά και πλήρως ανακαινισμένο. Οι πύλες του άνοιξαν ξανά στις 30 Ιουνίου του 2015, μετά την ολοκλήρωση των αρχιτεκτονικών παρεμβάσεων στη δομή του κτιρίου και τη διαμόρφωση των εσωτερικών χώρων. Το αποτέλεσμα εξέπληξε ευχάριστα, όχι μόνο τους Alfisti, αλλά και τους απανταχού φίλους της Αυτοκίνησης: 4.800 τ.μ. σε έξι πολυεπίπεδους ορόφους, με τα εκθέματα να χωρίζονται σε τέσσερις θεματικές ενότητες, οι οποίοι δεν έχουν σχεδόν τίποτα να ζηλέψουν από τους ανάλογους χώρους που λειτουργούν από χρόνια η Mercedes, η Porsche και η BMW. Άλλωστε, η περιήγησή του, που μόνο μαγευτική μπορεί να χαρακτηριστεί, θα σας πείσει για του λόγου το αληθές…

Κατάνυξη

Στο ισόγειο του κτιρίου στεγάζεται η πρώτη θεματική ενότητα, που δεν είναι άλλη από τα αγωνιστικά-μύθους του Μεσοπολέμου, με το όρθιο αλογάκι της Ferrari στο καπό. Όπως είναι γνωστό, η προετοιμασία τους για τους αγώνες της εποχής είχε ανατεθεί στη Scuderia, με λαμπερά στη συνέχεια αποτελέσματα (144 νίκες σε 156 εκκινήσεις). Δεν ξέρεις πού ακριβώς πρέπει να επικεντρώσεις το βλέμμα, αφού γύρω σου βρίσκονται τετράτροχα-σταθμοί στην ιστορία της μηχανολογίας: Η P2 του αδικοχαμένου Αντόνιο Ασκάρι που κέρδισε το πρώτο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών το 1925, η Ρ3 του μέγιστου Τάζιο Νουβολάρι που κατέκτησε το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Grand Prix του 1932, οι 6C και 8C 2300 που θριάμβευαν στα 1.000 μίλια και στις 24 ώρες του Μαν. Σε ιδιαίτερη θέση και με προστατευτικό γυάλινο κάλυμμα στους δύο κινητήρες της (ένας εμπρός και ένας πίσω) έχει τοποθετηθεί η περίφημη Bimotore, που κατείχε μια εποχή το ρεκόρ ταχύτητας στους δημόσιους δρόμους της Ιταλίας. Στο άλλο άκρο της αίθουσας, κεκλιμένες και με τα μηχανικά τους μέρη σε κοινή θέα, είδαμε τις Αlfetta που νίκησαν μετέπειτα τις δύο πρώτες διοργανώσεις του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος της F1. Οδηγοί τους δύο μύθοι της αγωνιστικής οδήγησης, ο Χουάν Φάντζιο και ο Νίνο Φαρίνα. Το μάτι μας έπεσε φυσικά και στην 8C 2900 B Lungo, ένα από τα όμορφα πολυτελή μοντέλα παραγωγής που έχει να επιδείξει ο ανθρώπινος πολιτισμός. Τα λίγα λεπτά της παραμονής μας σε αυτό τον όροφο, θα μας μείνουν αξέχαστα: Έχουμε επισκεφτεί πολλά μουσεία, έτσι δεν έχουμε νοιώσει ξανά.

Fifties

Aνεβαίνοντας επίπεδο με τη συνοδεία του ξεναγού μας (υπάρχουν πολλοί σε αυτό το μουσείο, πρόθυμοι να λύσουν κάθε απορία σας) φθάνουμε στη ζώνη της δεκαετίας του '50, με τα μοντέλα παραγωγής να έχουν τον πρώτο λόγο. Σε αυτή βρίσκονται η 1900 και όλες οι εκδόσεις της πρώτης Giulietta, από την κλασική τετράθυρη και τη Sprint έως τη CZ του Ούγκο Ζαγκάτο, όλες τους σαν έτοιμες να σου μιλήσουν. Τα χρόνια εκείνα η Alfa Romeo επιχειρούσε για πρώτη φορά ως μαζικός κατασκευαστής αυτοκινήτων και εκ του αποτελέσματος μπορούμε πια να πούμε με ασφάλεια πως τα κατάφερε πολύ καλά. Εννοείται πως δεν λείπουν και οι racers εκείνης της εποχής, με πιο χαρακτηριστικό εκπρόσωπό τους την ιδιόρρυθμη C52, παγκόσμια γνωστή ως Disco Volante λόγω του σχήματός της.

Με δύναμη από το '60

Από εδώ ξεκινούν οι παιδικές μας αναμνήσεις, καθώς όλα τα μοντέλα της δεκαετίας εκείνης ήταν ιδιαίτερα δημοφιλή και στην Ελλάδα. Καταλύτης η τετράθυρη Giulia και ακόμη περισσότερο η coupe εκδοχή της, η Sprint, ο ήρωας των νεότερων χρόνων μιας ολόκληρης γενιάς. Δίπλα τους στέκονται υπερήφανα όλες οι ελαφρωμένες sport εκδόσεις της Carrozzeria Zagato, του πιστότερου συνεργάτη της ιταλικής εταιρείας επί σειρά ετών. Μαζί τους τα concept cars που άνοιξαν τον δρόμο για την επανάσταση του βιομηχανικού design, φέρνοντας στην Αυτοκίνηση για πρώτη φορά καινοφανείς όρους, όπως το wedge, το canopy style και το folded paper. Εντυπωσιάζουν ακόμη (και θα το κάνουν για πάντα) εξαιρετικές δημιουργίες σαν την Carabo, την 33/2 Coupe Speciale και την Iguana, έργα των πρωτοπόρων σχεδιαστικών οίκων του Bertone και της Ital Design.

70s…

Στο χώρο που αντιστοιχεί στη δεκαετία του '70 μας υποδέχονται πρώτα η τετράθυρη Alfetta, η Alfasud και η Montreal. Kι αν η τελευταία δεν τα κατάφερε πολύ καλά από εμπορικής πλευράς, δεν μπορεί κανείς να πει το ίδιο για τις δύο προαναφερόμενες, παρά τις παιδικές ασθένειες στην κατασκευή τους. Και με την ευκαιρία της εκ νέου εμπλοκής της Αlfa Romeo στα Grand Prix εκείνης της περιόδου, στην ίδια θεματική ενότητα συστεγάζονται η Brabham BT45 του βραζιλιάνου πιλότου Κάρλος Πάτσε (ακόμη ένας που έφυγε νωρίς, από αεροπορικό ατύχημα όμως) που στο πίσω μέρος του έφερε τον V12 κινητήρα της εταιρείας. Με το ίδιο μηχανικό σύνολο συνταντάμε λίγα μέτρα παραπέρα τις 33TT12 του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Αντοχής, που κατέκτησαν τους τίτλους το 1975 και το 1977. Τι να πούμε τί, γι αυτές; Είναι εξωφρενικά… κόκκινες!

Πλησιάζοντας στην εποχή μας

Η δεύτερη Giulietta της δεκαετίας του '80, η 75, η 155 και η 156 είναι οι πιο αντιπροσωπευτικές κατασκευές αυτής της χρονικής περιόδου και χρειάζεται μια δεύτερη ματιά για να συνειδητοποιήσεις πως βρίσκονται εκεί, αφού οι φιγούρες τους είναι ακόμα πολύ γνώριμες για σένα. Δε συμβαίνει όμως το ίδιο και για την 8C Competizione, που σε εντυπωσιάζει με την κλασική, πλην όμως τόσο σύγχρονη γραμμή της. Κοιτώντας το μονοθέσιο με το οποίο συμμετείχε ο Αντρέα ντε Τσέζαρις στη δεύτερη επιστροφή της Alfa Romeo στη Formula 1, αναρωτιέσαι πού μπορεί να βρίσκονται οι πρωταθλήτριες Ευρώπης των πρόσφατων ακόμη χρόνων, που δεν είναι άλλες από τις αγωνιστικές εκδόσεις (GTA) των 155 και 156. Γιατί άραγε λείπουν από το ραντεβού; Θα σας εξηγήσουμε παρακάτω…

Απόστρατοι; Ποτέ!

Οι δύο βασίλισσες των ευρωπαϊκών σιρκουί που σας προαναφέραμε, βρίσκονται σε ειδική αποστολή, δείχνοντας τις δυνατότητές τους στα ανά τον κόσμο αυτοκινητοδρόμια και στις δημοφιλείς νοσταλγικές εκδηλώσεις. Στο μεσοδιάστημα, κατοικοεδρεύουν συχνά και στο κέντρο δοκιμών της εταιρείας στο Μπαλόκο, κάνοντας βόλτες δημοσιογράφους του Ειδικού Τύπου και διακεκριμένους πελάτες της εταιρείας. Όλα τα εκθέματα του Museo Storico (εκτός από το πρώτο μοντέλο του 1910 και την 20/30 του 1919) ζωντανεύουν αμέσως μόλις γυρίσεις το κλειδί, χωρις κανένα δισταγμό, όντας σε τέλεια κατάσταση από μηχανολογικής πλευράς. Άλλωστε, είναι οι διαχρονικοί πρεσβευτές μιας από τις πιο ερωτεύσιμες εταιρείες κατασκευής αυτοκινήτων στον κόσμο. Κι εκτός από πανέμορφα, οφείλουν να είναι και ετοιμοπόλεμα, αφήνοντας το μυαλό μας να ονειρεύεται. Ακόμη!

Alfa Romeo websites

Όσοι θέλουν να «εντρυφήσουν» περισσότερο στην ιστορία της Αlfa Romeo και να μάθουν σημαντικές λεπτομέρειες για τα αυτοκίνητά της, μπορούν εκτός από την ιστοσελίδα του Μουσείου https://www.museoalfaromeo.com να επισκεφθούν και τις εξής ηλεκτρονικές διευθύνσεις:

http://www.alfaromeo.gr

http://www.alfaclub.gr/

http://www.carsfromitaly.com/alfaromeo/

http://www.aro-uk.com/

http://www.alfisti.net/

http://digilander.libero.it/autostorichealfa/

http://www.aroc-usa.org/

http://www.grandprix.com/gpe/con-alfa.html

http://www.giulietta.com/

http://www.supereva.it/alfaromeogiulia/

http://www.prewarcar.com/

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΧΑΤΗΡΑΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ