top icon
Μοντέλα

Alfa Romeo Giulietta Sprint (2015) – Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)

Δύο Alfa Romeo Sprint τις οποίες χωρίζει σχεδόν μισός αιώνας δίνουν ραντεβού στο δρόμο. Τις συναντήσαμε, όμως, και στη σφαίρα των συναισθημάτων μας.

ΣΕ ένα κρίσιμο σταυροδρόμι για την ιστορία της, η Alfa Romeo σχεδιάζει να βγάλει στην παραγωγή δώδεκα νέα μοντέλα τα επόμενα χρόνια, ανασύροντας από το λαμπερό παρελθόν της και άλλα μεγάλα ονόματα: μετά τη νέα Giulia και τις παραλλαγές αμαξωμάτων που προγραμματίζονται (Coupe, Cabrio, Sportwagon), ίσως έρθει η ώρα για την επαναφορά της ονομασίας «Alfetta» σε ένα μεγαλύτερο μοντέλο. Παράλληλα, στα χνάρια της 4C κινούνται οι σκέψεις για ενδεχόμενη εξέλιξη άλλου ενός κουπέ/ρόουντστερ, που μας πηγαίνει ακόμα πιο πίσω, στη δεκαετία του '30 (6C).

Σε κάθε περίπτωση, οι Ιταλοί ξέρουν ότι για να πετύχουν θα πρέπει να πουλήσουν κάτι που θα είναι ακόμη ερωτεύσιμο, όπως τον παλιό, καλό καιρό. Αξιοποιώντας το παρελθόν τους και επαναφέροντας στην επικαιρότητα επιτυχημένα ονόματα (Giulietta και Giulia τα πρώτα comeback), επιχειρούν με προσοχή να χτίσουν το δικό τους μέλλον. Αφετηρία (ή και χρονική συγκυρία πείτε το) η επανέναρξη της λειτουργίας του Μουσείου της από τα τέλη του Ιουνίου και η παρουσίαση του νέου λογοτύπου, το οποίο (καθόλου τυχαία) επανασχεδιάστηκε για να περάσει στο κοινό το νέο της μήνυμα: «Alfa Romeo, η μηχανολογία των συναισθημάτων» (la meccanica delle emozioni).

Giulietta Sprint 1.4 MultiAir 150: 25.600 ευρώ (24.640 με απόσυρση)-Giulietta Sprint 1.6 JTDM-2 105: 25.250 ευρώ (23.820 με απόσυρση)

Από το 2015 στο 1962…

Σε αυτό το κλίμα γιορτάστηκαν με κάθε επισημότητα, στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς, τα εξήντα χρόνια από την εμφάνιση της πρώτης Giulietta. Προς τιμήν της, το ομώνυμο μοντέλο των καιρών μας απέκτησε και έκδοση Sprint, με πλουσιότερο εξοπλισμό και τα απαραίτητα για την περίσταση λογότυπα, η οποία διατίθεται στη χώρα μας με τον κινητήρα βενζίνης 1.4 MultiAir των 150 ίππων και με τον 1.6 ντίζελ των 105 ίππων. Από αυτήν ξεκινήσαμε και, αναζητώντας τη διαδρομή μεταξύ παρελθόντος και παρόντος, καθώς και το τι μπορεί ακόμα να γίνεται αντιληπτό σε εμάς, φθάσαμε σε ένα αυτοκίνητο που μας αφηγείται το τελευταίο (ελάχιστα γνωστό στο ευρύ κοινό) κεφάλαιο της ζωής της πρώτης Giulietta. Με την Giulia 1600 Sprint, εν έτει 1962, επανιδρύθηκε εν μέρει η πρώτη γενιά, της οποίας η διάρκειας οκτώ ετών παραγωγή είχε κλείσει πριν από λίγους μήνες, χωρίς όμως να ανακοπεί και η ζήτησή της. Έτσι, δόθηκε στην Giulietta Sprint μία δεύτερη ευκαιρία για περίπου δύο χρόνια, αυτήν τη φορά με τα μηχανικά μέρη της νέας Giulia. Οι περισσότερες από 7.000 μονάδες παραγωγής αυτής της έκδοσης δικαίωσαν και με το παραπάνω την παράταση ζωής που έδωσε η Alfa Romeo στο μοντέλο…

Η ζωή με μια 1600 Sprint

Παρακινημένος από την ευκολία που σου προσφέρει η σημερινή αυτοκίνηση, το πρώτο που κάνεις είναι να… χτυπήσεις ελαφρά το κεφάλι σου στην οροφή, προσπαθώντας να καθίσεις πίσω από το τιμόνι αυτού του γνήσιου 2+2 κουπέ των αρχών της δεκαετίας του '60. Ούτε η δεύτερη φορά, όμως, φέρνει αποτελέσματα, και υποπίπτεις στο ίδιο παράπτωμα. Θα σκύψεις λοιπόν αρκετά, θα κρατηθείς από το αμάξωμά της και θα μπεις μέσα, αφού πια αντιλαμβάνεσαι τι σήμαινε κάποτε χαμηλό αυτοκίνητο. Η ατμόσφαιρα στο εσωτερικό σού κεντρίζει την προσοχή, με τη μυρωδιά των παλιών υλικών και το στρογγυλό σχήμα των οργάνων, το οποίο διατηρείται και στα σημερινά μοντέλα της εταιρείας. Ασυναίσθητα εντυπωσιάζεσαι από το πόσο λεπτό είναι το τιμόνι, κάνοντας παράλληλα συγκρίσεις με το… αβυσσαλέο πάχος των σημερινών (τα οποία όμως εξυπηρετούν και άλλες λειτουργίες).

Η συνέχεια είναι το ίδιο σκληρή, αφού διαπιστώνεις ότι δεν έχεις τη δυνατότητα να κάνεις ούτε τις πιο απλές μανούβρες για να βγεις από το χώρο στάθμευσης – τόσο βαρύ σου φαίνεται το τιμόνι με τον ατέρμονα. Απαιτείται λοιπόν σεβασμός και προσοχή, καταλήγεις, αφού πρώτα κοιτάξεις τριγύρω μήπως έχεις ήδη εκτεθεί ανεπανόρθωτα και καταφέρεις να πατήσεις με αποφασιστικότητα τα ξεπερασμένα στην εποχή μας φρένα (τέσσερα ταμπούρα είχε το μοντέλο, πριν αποκτήσει δισκόφρενα το 1964).

Στον ανοιχτό δρόμο, τώρα, και αφού πρώτα έχεις παραδεχθεί ότι ήσουν βιαστικός μαζί της, θέλοντας να την προσπεράσεις αδιάφορα και μη αντιλαμβανόμενος ότι δεν είναι κάτι συνηθισμένο, η 1600 Sprint δείχνει ένα μέρος της βαρύνουσας προσωπικότητάς της όταν οι στροφές του κινητήρα ανεβαίνουν, ενώ οι αλλαγές των σχέσεων στο κιβώτιο ταχυτήτων δε σε προβληματίζουν. Αντίθετα, γεμίζουν το μυαλό σου με συναισθήματα και αναμνήσεις από μια εποχή που ήσουν σχεδόν παιδί και η μυρωδιά ενός αυτοκινήτου ήταν ακόμη ευγενική. Αρχίζεις να σκέφτεσαι λίγο περισσότερο, και διαπιστώνεις πως η Giulietta είχε πάντα πίσω της μια μυθολογία, που συνέβαλε στην πορεία της ως επιτυχημένο μοντέλο-ορόσημο για την εταιρεία. Κατά συνέπεια, καθετί που μπορούσε να ειπωθεί για αυτήν ενίσχυε τη δημόσια εικόνα της.

Η πιο χαρακτηριστική ιστορία έχει σχέση με την ονομασία της: στο Παρίσι, τον Οκτώβριο του 1950, σε ένα κοσμικό εστιατόριο, δειπνούσαν οκτώ μεγαλοστελέχη της εταιρείας. Εκεί ήταν ένας Ρώσος ευγενής, γνωστός για την εντρύφησή του στο περιβάλλον της Πόλης του Φωτός. Εκείνο το βράδυ, στο τραπέζι της Alfa Romeo, ο πρίγκιπας αναφώνησε: «Υπάρχουν οκτώ Ρωμαίοι, και ούτε μία Giulietta!». Όταν ήρθε η στιγμή να διαλέξει η διοίκηση το πιο κατάλληλο όνομα για το νέο αυτοκίνητο, θυμήθηκαν αυτό το περιστατικό, και έτσι το «Tipo 750» του προγράμματος έγινε «Giulietta».

Επιστρέφοντας στον ενεστώτα χρόνο, σε παραλιακή διαδρομή της Αττικής εν έτει 2015, αυτό που σε επαναφέρει πρώτα στην πραγματικότητα είναι ο ήχος. Το 4κύλινδρο μηχανικό σύνολο των 1.570 κ.εκ. βγάζει μια ακατέργαστη αλλά φιλική καθαρότητα, συνδυάζοντας το σχεδόν βαρύ ήχο με τις υψίσυχνες νότες που αφήνουν οι φθοροποιές ανοχές των διάφορων μικρο-εξαρτημάτων του κινητήρα, με το πέρασμα του χρόνου. Αυτό δεν το βρίσκεις σε μια σύγχρονη Giulietta Sprint, όπου γυρνάς το κλειδί και όλα είναι σαν να πατάς με τις παντόφλες πάνω σε περσικό χαλί, χάρη στα τέλεια ηλεκτρονικά χαρτογραφημένα σύνολα του σήμερα!

Αρκετά λεπτά αργότερα, διαγράφοντας την τροχιά σου στην άσφαλτο μέσω του υπάκουου και πάντα γοητευτικού τιμονιού μιας παλιάς Alfa Romeo, συνειδητοποιείς μέσα σε όλα ότι δεν υπάρχει σύστημα κλιματισμού και ότι, μαζί με τον κινητήρα, ανεβάζει θερμοκρασία και η καμπίνα. Δεν πειράζει, όμως, μην τα θέλεις όλα έτοιμα! Όσο οδηγείς στον ανοιχτό δρόμο, αντιλαμβάνεσαι ακόμα καλύτερα πόσο πιο κοντά βρίσκεται το σώμα σου σε σχέση με την άσφαλτο, όπως και τις όποιες καταπονήσεις δέχεται αυτό, σε σχέση με την ποιότητα κύλισης και την εργονομική θέση οδήγησης της Sprint του 2015, όπου κάθεσαι «σαν άνθρωπος» και κοιτάς το εξωτερικό περιβάλλον από το παράθυρό σου χωρίς να χρειάζεται να σκύψεις το κεφάλι σου.

«Ο τρόπος που βλέπουμε το αυτοκίνητο σήμερα έχει αλλάξει πολύ», σκέφτεσαι όταν φτάνει η ώρα για την επιστροφή της καλλονής του παρελθόντος. Αυτό, βέβαια, είναι χιλιοειπωμένο, και όχι μυστικό, αρκεί να μπορούμε καμιά φορά να γυρνάμε προς τα πίσω, απολαμβάνοντας χωρίς ενοχές την παλιά μας απλότητα!_ Σπ. Χατ.

ALFA ROMEO GIULIA 1600 SPRINT

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 4κύλινδρος

ΚΥΒΙΣΜΟΣ 1.570 κ.εκ.

ΔΙΑΜΕΤΡΟΣxΔΙΑΔΡΟΜΗ 78×82 χλστ.

ΣΧΕΣΗ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ 9:1

ΚΑΡΜΠΙΡΑΤΕΡ 1 Solex 32 PAIA 7

ΙΣΧΥΣ 91 ίπποι/6.200 σ.α.λ.

ΡΟΠΗ 150 Nm/3.700 σ.α.λ.

ΜΕΤΑΔΟΣΗ ΚΙΝΗΣΗΣ Στους πίσω τροχούς

ΚΙΒΩΤΙΟ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ Χειροκίνητο 5 σχέσεων

ΑΝΩΤΑΤΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 170 χλμ./ώρα

ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 9,5 λίτρα/100 χλμ.

ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ. 3.980×1.540×1.348 χλστ.

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 2.380 χλστ.

ΜΕΤΑΤΡΟΧΙΟ ΕΜΠΡΟΣ 1.292 χλστ.

ΜΕΤΑΤΡΟΧΙΟ ΠΙΣΩ 1.270 χλστ.

ΒΑΡΟΣ 975 κιλά

ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ 1962-1964

ΜΟΝΑΔΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ 7.107

Giulietta Sprint 1954-1962

Το 1951 ελήφθησαν σημαντικές αποφάσεις για το μέλλον της Alfa Romeo, που, αν ήθελε να επιβιώσει, έπρεπε να σταματήσει να παρέχει εξαιρετικές κατασκευές για ολίγους (μόλις 12.000 αυτοκίνητα αριθμούσε από την ίδρυσή της μέχρι τότε η συνολική παραγωγή της εταιρείας), και να βγάλει στην αγορά ένα προσιτό μοντέλο παραγωγής. Η «1900», το πρώτο αυτοκίνητο της Alfa Romeo που σχεδιάστηκε για βιομηχανική παραγωγή, δεν κατάφερε να στηρίξει τις πωλήσεις μόνο του. Ένα μοντέλο που θα στόχευε σε ευρύτερο κοινό ήταν πια απαραίτητο.

Η Giulietta Sprint σχεδιάστηκε από τον οίκο Βertone και εξελίχθηκε στο πιο δημοφιλές σπορ μοντέλο της εταιρείας στην κατηγορία των 1.300 κ.εκ., στην οποία η Αlfa Romeo έκανε τη δεκαετία του '50 την πρώτη της εμφάνιση. H κουπέ έκδοση της Giulietta παρουσιάστηκε ένα χρόνο νωρίτερα από την 4θυρη ομώνυμη αδελφή της (1954). Στη Sprint τοποθετήθηκε για πρώτη φορά ο νέος 4κύλινδρος κινητήρας της Αlfa Romeo, που έγραψε ιστορία και έμεινε στην παραγωγή σε διάφορες εκδόσεις έως τις αρχές της δεκαετίας του '80. Το κομψό 2+2 θέσεων αμάξωμά της δεν έμοιαζε με κανένα από τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούσαν εκείνη την εποχή. Η πρώτη αναβάθμισή της πραγματοποιήθηκε το φθινόπωρο του 1958, όταν, εκτός από την επέμβαση στον κινητήρα, κατέβηκε και ο μοχλός του επιλογέα ταχυτήτων από την κολόνα του τιμονιού στο δάπεδο. Κατασκευάστηκε συνολικά σε 24.084 μονάδες και η παραγωγή της σταμάτησε το 1962.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΛΜΠΑΝΕΛΛΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ