15 Ιαν 2018

R.I.P. Dan Gurney (1931-2018)

Έφυγε πλήρης ημερών σε ηλικία 86 ετών ο Νταν Γκέρνι, ένας από τους μεγαλύτερους Αμερικανούς οδηγούς αγώνων όλων των εποχών.

Μαζί με τον Sir Sterling Moss, o εκλιπών ήταν ένας από τους πιο πολυσύνθετους πιλότους που βρέθηκαν ποτέ σε κόκπιτ αγωνιστικού μονοθεσίου, ανεξαρτήτως κατηγορίας και όσο δύσκολη κι αν ήταν. Πέρα από τις αδιαμφισβήτητες οδηγικές του ικανότητες είχε και μεγάλες μηχανικές γνώσεις, όπως οι επίσης τεράστιοι συνάδελφοί του Τζακ Μπράμπαμ και Μπρους Μακλάρεν, τους οποίους και βοήθησε τα μέγιστα να γίνουν οι ομάδες τους μεγάλες και να κερδίσουν νίκες και στη συνέχεια παγκόσμια πρωταθλήματα. Όλοι σήμερα ξέρουμε τις Brabham και τις McLaren, αλλά ήταν εκείνος μαζί με τον Ντένι Χιούλμ που τις βοήθησε να εξελιχθούν κι όχι μόνο στη Formula 1, αλλά και στη δημοφιλή σειρά αγώνων Canadian-American και αλλού.

Ο Dan Gurney ήταν επίσης ο εργοστασιακός οδηγός-δοκιμαστής της Porsche 804, με τον οποίο η γερμανική εταιρεία νίκησε τον μοναδικό της μέχρι σήμερα αγώνα στη F1 (στη Γαλλία το 1962, με πλήρη εμπλοκή, ως κατασκευαστής πλαισίου & κινητήρα). Δύο χρόνια αργότερα στην ίδια πίστα, στη Ρουέν, κέρδισε τον πρώτο αγώνα στην ιστορία της Brabham, που τότε έτρεχε με κινητήρες της Climax. Όμως, αυτές οι δύο ξεχωριστές νίκες έμειναν πιο πίσω από πλευράς εντυπώσεων το 1967, όταν ο Αμερικανός κέρδισε το Βελγικό Grand Prix στο Σπα, στο cockpit ενός απίστευτου μονοθεσίου, του Eagle της All American Racers (AAR) με V12 κινητήρα, τον οποίο σχεδίασε και εξέλιξε ο μηχανικός-μάγος των 6κύλινδρων Jaguar Χάρι Γουέσλεηκ. Ήταν μια ανεπανάληπτη νίκη, που έμεινε στην ιστορία ως μια από τις καλύτερες στιγμές των sixties.

Προσθέστε στις παραπάνω επιτυχίες του μια ακόμη θέση στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου, με τη Brabham το 1964 στο Grand Prix του Μεξικού. Στο σύνολό τους οι νίκες του είναι μόνο τέσσερις (στη Formula 1 τότε οι αγώνες ήταν πολύ λιγότεροι, έτσι κι αλλιώς), όμως η βαρύτητά τους τις πολλαπλάζει κατά πολύ ως αξίες. Κυριότεροι αντίπαλοί του τα μεγαλύτερα ονόματα της εποχής, καθώς και εκείνος ήταν ένα από αυτά: Τζιμ Κλαρκ, Γκρέιαμ Χιλ, Τζάκι Ιξ, Μάριο Αντρέτι, Ντένι Χιούλμ, Τζον Σέρτις, Τζακ Μπράμπαμ, Τζάκι Στιούαρτ και Πέντρο Ροντρίγκεζ, ο ανθός δηλαδή της εποχής των sixties.

Η σταδιοδρομία του Νταν Γκέρνι καλύπτει ολόκληρη τη δεκαετία του '60 και πέραν της Formula 1 περιέχει λαμπερές στιγμές και μνήμες για όλους μας, αλλά και παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές. Νίκες με τα θηριώδη αγωνιστικά του Group 7 της McLaren στην κατηγορία Can-Am, νίκη στις 24 ώρες του Le Mans με συνοδηγό τον Φόιτ το 1967 και αυτοκίνητο το θρυλικό Ford GT40, συμμετοχή στο Targa Florio με τις Cobra του Κάρολ Σέλμπι (ναι, είχε συμμετοχή και σε αυτές, κερδίζοντας δεκάδες αγώνες στις αμερικανικές πίστες). Περιττό να αναφέρουμε ότι έχει κερδίσει αγώνες και στις κατηγορίες Indy Car, NASCAR και Trans-Am Series (στην τελευταία εμφανίστηκε και με Plymouth Barracuda). Mάλιστα, στην κατηγορία CART υπήρξε ιδρυτικό μέλος, μαζί με τον Ρότζερ Πένσκε. Οπωσδήποτε, ως πλήρης οδηγός που ήταν κέρδισε τους δύο από τους τρεις απόλυτους αγώνες της άλλης πλευράς του Ατλαντικού, τις 12 ώρες του Sebring και τις 24 ώρες της Daytona.

Μια μεγάλη ζωή, μια μεγάλη καριέρα, ένας μεγάλος άνθρωπος. R.I.P. Νταν Γκέρνι.

Περισσότερες φωτογραφίες:
Ετικέτες: