18 Δεκ 2017

Η θέση της γυναίκας στη Formula 1

Η τοποθέτηση της Carmen Jorda στη θέση της επικεφαλής της Επιτροπής της FIA για τις γυναίκες άνοιξε και πάλι αυτό το ιδιαίτερα λεπτό θέμα: πού στέκεται η γυναίκα στη Formula 1; 

Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός και πιο συγκεκριμένα η Formula 1, ήταν και παραμένει ένα ανδροκρατούμενο σπορ. Φυσικά, κατά καιρούς μερικές γυναίκες έχουν συμμετάσχει σε αυτό το επίπεδο, με πρώτη την Maria Teresade Filippis, μία Ιταλίδα που αγωνίστηκε σε 5 Grand Prix τη διετία 1958-1959 και άνοιξε τον δρόμο. Ακολούθησαν η Lella Lombardi (η μοναδική γυναίκα ως και σήμερα που βαθμολογήθηκε), η Divina Galica, η Desire Wilson και η Giovanna Amati. Η Amati ήταν κι η τελευταία που συμμετείχε σε GP, και συγκεκριμένα σε 3 με την Brabham το 1992.

Έκτοτε, δεν είναι λίγες αυτές που έχουν αναλάβει σημαντικές θέσεις εντός των ομάδων, όπως η Monisha Kaltenborn (η πρώτη γυναίκα επικεφαλής ομάδας), καθώς κι η Claire Williams. Ωστόσο, οι γυναίκες οδηγοί περιορίζονται σε θέσεις «οδηγού εξέλιξης», με τρανά παραδείγματα τη Susie Wolff, την Tatiana Calderon, τη Mariade Villota και –φυσικά- την Carmen Jorda.

Η Ισπανίδα, στις πρώτες της κιόλας δηλώσεις από το νέο της πόστο, αναφέρθηκε στην ανάγκη ύπαρξης ενός ξεχωριστού πρωταθλήματος για τις γυναίκες, κάτι που προκάλεσε την έντονη δυσαρέσκεια των συναδέλφων της. Οδηγοί όπως η Wolff, η καταξιωμένη στο Indy Car Pippa Mann, ακόμα κι η σπουδαία Michele Mouton, τάχθηκαν ενάντια σε αυτή τη λογική.

Και έχουν δίκιο. Οι γυναίκες μπορούν να αγωνιστούν απέναντι σε άντρες. Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός, μαζί με την ιππασία και την ιστιοπλοΐα, είναι τα τρία αθλήματα στα οποία άντρες και γυναίκες μπορούν να αγωνιστούν μαζί, χωρίς κανέναν περιορισμό.

Αυτό που πρέπει όμως να επισημανθεί είναι πως η συμμετοχή γυναικών στην F1 αυτή καθαυτή δεν αρκεί. Η συμμετοχή των κατάλληλων οδηγών είναι αυτή που θα βελτιώσει σημαντικά τη θέση των γυναικών στο άθλημα, από κάθε άποψη, ενώ παράλληλα θα δώσει το κίνητρο σε μικρά κορίτσια να ασχοληθούν με το αυτοκίνητο και τους αγώνες.

Κάθε χρόνο, χιλιάδες παιδιά ξεκινούν το karting, αλλά, με τη συντριπτική πλειονότητα αυτών να είναι αγόρια, η γυναικεία παρουσία στο μηχανοκίνητο αθλητισμό κρίνεται μηδαμινή. Ακριβής αναλογία δεν υπάρχει, όμως μπορεί να δει κανείς πόσες γυναίκες έχουν περάσει από την F1 και έχουν οδηγήσει σε αγώνες και θα πάρει μία αρκετά καθαρή εικόνα για το ενδιαφέρον του γυναικείου φύλου απέναντι στο σπορ.

Δεν είναι ζήτημα στερεότυπου. Οι γυναίκες εμπλέκονται στο χώρο (και δη στην F1) σε σημαντικά μικρότερο βαθμό από τους άντρες, ακι ο μόνος τρόπος για να αλλάξει αυτό και να δωθεί η ευκαιρία σε γυναίκες οδηγούς να συμμετάσχουν στο υψηλότερο επίπεδο είναι να αναδειχθούν οι καλύτερες και να πάρουν τον χρόνο τους σε αυτό το σπορ.

Η τοποθέτηση μίας νέας κοπέλας που τυγχάνει να έχει διατελέσει οδηγός εξέλιξης της Lotus προ 3ετίας αποτελεί την πιο σοβαρή ένδειξη ότι η FIA προτιμά να πετά «κάτω από το χαλί» αυτό το σημαντικό θέμα, αντί να δώσει μία σοβαρή λύση.

Τίποτα δεν θα παίξει πιο σημαντικό ρόλο στην αύξηση της ανάμειξης των γυναικών από την ανάδειξη των σπουδαιότερων εκπροσώπων τους σε κανονικές οδηγούς της F1, με ίση αντιμετώπιση και με τα ίδια κριτήρια. Κανείς κακός οδηγός δεν θα μπορέσει να έρθει στην F1 και να μείνει για πολύ. Το ίδιο πρέπει να ισχύει και για τις γυναίκες, ώστε να εδραιωθεί αργά, αλλά σταθερά, η θέση τους στο σπορ.

Εφόσον υπάρχουν γυναίκες σε άλλες κατηγορίες μηχανοκίνητου αθλητισμού που πέτυχαν πολλά και κέρδισαν τη θέση τους με την αξία τους, η F1 δεν θα έπρεπε να αποτελεί εξαίρεση. Η Susie Wolff εξέφρασε τις σκέψεις όλων των νέων οδηγών θηλυκού γένους με τον καλύτερο τρόπο:

«Αν θέλουμε να δούμε περισσότερες πετυχημένες γυναίκες, θα πρέπει να αυξήσουμε την δεξαμενή ταλέντων, να εμπνεύσουμε περισσότερα κορίτσια να ασχοληθούν με το σπορ και να τα στηρίξουμε, ώστε τα καλύτερα να βρεθούν στην κορυφή.»

Ίσες ευκαιρίες -αυτή είναι η σωστή νοοτροπία._Δ.Μ.

Περισσότερες φωτογραφίες:
Ετικέτες: