12 Φεβ 2018

WRC - Ράλλυ Σουηδίας: Μοναδικό στο είδος του!

O θίασος του WRC μεταφέρεται στις χιονισμένες ειδικές διαδρομές του Ράλλυ Σουηδίας, για το μοναδικό αγώνα του συγκεκριμένου είδους στο θεσμό.

Οι παραδόσεις δε σπάνε, και το WRC τα τελευταία χρόνια, αμέσως μετά τη χλιδή του Μονακό, μεταφέρεται στις χιονισμένες επιφάνειες του Ράλλυ Σουηδίας, του μοναδικού αγώνα του θεσμού που πραγματοποιείται σε αυτού του είδους τις ειδικές διαδρομές. Αυτή η διαφορετικότητά του τον καθιστά ιδιαίτερο και σε καμία περίπτωση ενδεικτικό για τη συνέχεια της χρονιάς. Όπως και στο Ράλλυ Μόντε Κάρλο, έτσι και στο σουηδικό αγώνα οι σπεσιαλίστες του είδους είναι αυτοί που έχουν το πλεονέκτημα και συνήθως διακρίνονται. Αυτοί δεν είναι άλλοι από τους Σκανδιναβούς οδηγούς, οι οποίοι κατέχουν τη μερίδα του λέοντος στη σχετική λίστα με τους νικητές του αγώνα. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο συγκεκριμένο κάστρο μόλις δύο οδηγοί έχουν καταφέρει να κερδίσουν, οι Sebastien Ogier (3 νίκες) και Sebastien Loeb (1 νίκη).

Το επίκεντρο του αγώνα θα είναι και φέτος η πόλη του Torsby, που θα φιλοξενεί και το service park του αγώνα. Η πόλη των 4.000 κατοίκων είναι αρκετά βόρεια και κοντά στα σύνορα με τη Νορβηγία, κάτι που μεταφράζεται σε περισσότερο χιόνι στις ειδικές διαδρομές και σε χαμηλότερες θερμοκρασίες - στοιχείο που επιβάλλεται για την ομαλή ροή του αγώνα. Βλέπετε, για να μπορέσουν να λειτουργήσουν τα ελαστικά με καρφιά σε διάσταση 15 ιντσών, που χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητα προδιαγραφών WRC, πρέπει να υπάρχει χιόνι και πάγος. Σε διαφορετική περίπτωση καταστρέφονται, με αποτέλεσμα η οδήγηση σε αυτές τις επιφάνειες να γίνεται ιδιαίτερα επικίνδυνη. Ειδικά αν αναλογιστούμε ότι το Ράλλυ Σουηδίας είναι μαζί με τους αγώνες της Φινλανδίας και της Πολωνίας από τους ταχύτερους του WRC, με την 3η μεγαλύτερη μέση ωριαία ταχύτητα.

Η διαδρομή του αγώνα δεν έχει σημαντικές διαφορές σε σχέση με πέρσι. Μοναδική εξαίρεση αποτελεί η ε.δ. Knon, η οποία και δεν περιλαμβάνεται στο ωράριο του αγώνα. Στη συγκεκριμένη διαδρομή πέρσι η μέση ωριαία ταχύτητα των WRCars ξεπέρασε τα 125 χλμ./ώρα, με αποτέλεσμα να ακυρωθεί το δεύτερο πέρασμα και φέτος να μείνει εκτός αγώνα.

Σε αγωνιστικό επίπεδο, εκτός από τους συνήθεις πρωταγωνιστές του WRC, δύο ακόμα οδηγοί θα λάβουν μέρος με αυτοκίνητα προδιαγραφών WRC '17, και συγκεκριμένα οι Henning Solberg και Yazeed Al Rajhi, αμφότεροι με Ford Fiesta WRC. Ακόμα δύο παρουσίες που αξίζουν την προσοχή μας είναι αυτές των Johan Kristoffersson και Petter Solberg. Ο πρώτος, και κάτοχος του τίτλου το 2017, θα οδηγήσει ένα Skoda Fabia R5 στα χρώματα της Even Management (η εταιρεία εκπροσώπησης του Andreas Mikkelsen, και όχι μόνο) στο WRC2, την ώρα που ο ομόσταβλός του στη VW στο RallycrossRX θα οδηγήσει ένα Ford Escort MKII στο ιστορικό σκέλος του αγώνα.

Όπως και στο Μόντε, λοιπόν, έτσι και στη Σουηδία οι μετρ του είδους θα έχουν το αβαντάζ, με την Toyota να συγκεντρώνει τις μεγαλύτερες πιθανότητες για νίκη, αν και κάθε ομάδα θα διεκδικήσει με τα δικά της «όπλα» τις δικές της πιθανότητες για διάκριση. Ας δούμε, όμως, τι μπορούμε να περιμένουμε από καθεμία, αλλά και πώς προετοιμάστηκαν ενόψει του σουηδικού αγώνα._ Π. Τ.

M-SPORT FORD WRT

Με τη σαμπάνια να μην έχει ακόμη στεγνώσει από τις φόρμες των Ogier-Ingrassia, η Μ-Sport ταξιδεύει στη Σουηδία με το ηθικό στα ύψη. Η ομάδα του Malcolm Wilson θα «κατέβει» και πάλι με τρία αυτοκίνητα, αλλά και με τον ταλαντούχο Teeumi Suninen να κάνει την πρώτη του εμφάνιση δίπλα στους Ogier και Evans. Και οι τρεις θα οδηγήσουν τα Fiesta WRC που είδαμε και στις ε.δ. του Ράλλυ Μόντε Κάρλο, με τον Suninen να έχει στη διάθεσή του το αυτοκίνητο του Bryan Bouffier. Πριν από τον αγώνα, η ομάδα έκανε πέντε μέρες δοκιμών στη Σουηδία, με τους Ogier/Evans να οδηγούν το Fiesta από μιάμιση μέρα και τους Suninen/Bertelli από μία. Ο Ιταλός οδηγός είχε δηλώσει συμμετοχή στον αγώνα, αλλά λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων αναγκάστηκε να αποσύρει τη συμμετοχή του.

Όπως και στο Ράλλυ Μόντε Κάρλο, έτσι και στη Σουηδία το βαρύ πυροβολικό της M-Sport θα είναι ο Sebastien Ogier. Ο Γάλλος πέντε φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής είναι ο μοναδικός μη Σκανδιναβός που έχει καταφέρει να κερδίσει τρεις φορές στον αγώνα! Η εμπειρία του είναι τεράστια και, σε συνδυασμό με την ταχύτητά του στις χιονισμένες επιφάνειες, τον φέρνει ανάμεσα στους νικητές της νίκης. Αντίθετα, το Σουηδικό Ράλλυ δεν είναι από τους αγαπημένους του Elfyn Evans, ο οποίος δεν έχει τερματίσει ψηλότερα από την 6η θέση. Δύσκολα ο Βρετανός θα κάνει την υπέρβαση, και σίγουρα ο στόχος του θα είναι η συγκομιδή βαθμών για τη βαθμολογία Οδηγών και Κατασκευαστών. Αντίθετα, τα βλέμματα θα είναι στραμμένα επάνω στον Teemu Suninen. O νεαρός Φινλανδός μπορεί να κάνει μόλις την τρίτη του εμφάνιση με αυτοκίνητο προδιαγραφών WRC, αλλά η ταχύτητα που επέδειξε στις προηγούμενες δύο εμφανίσεις του σε συνδυασμό με τις ικανότητές του σε αγώνες με υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα καθιστούν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα την παρουσία του. Ο ίδιος, μάλιστα, δεν έκρυψε στις δηλώσεις του πως στόχος του είναι μία θέση στο βάθρο!

TOYOTA GAZOO RACING WRT

Ως το καλύτερο αποτέλεσμα της Toyota στο WRC χαρακτήρισε ο Tommi Makinen το «1-2» των Yaris WRC στο Μόντε Κάρλο. Η ιαπωνική ομάδα διαθέτει μια πολύ δυνατή τριάδα οδηγών, και το απέδειξε στον εναρκτήριο αγώνα της χρονιάς, αν και δεν περίμεναν πολλοί αυτήν την επίδοση. Ο Ott Tanak έδειξε να προσαρμόζεται άμεσα στις ιδιαιτερότητες του Yaris, ενώ ο Latvala κινήθηκε γρήγορα και ώριμα, συγκεντρώνοντας πολύτιμους βαθμούς στην προσπάθειά του να διεκδικήσει τον τίτλο. Παράλληλα, ο Lappi έδειξε σε έναν αγώνα όπου έχει ελάχιστη εμπειρία ότι δεν πρόκειται να αποτελέσει κομπάρσο κατά τη διάρκεια της χρονιάς και να μείνει στη σκιά των «διαφημισμένων» ομόσταβλών του. Και οι τρεις οδηγοί της Toyota θα έχουν στη διάθεσή τους τα Yaris που οδήγησαν στο Μόντε Κάρλο, την ώρα που όλοι τους οδήγησαν από δύο μέρες τα αυτοκίνητα σε χιονισμένες επιφάνειες, αλλά στη Φινλανδία, και όχι στη Σουηδία.

Με δεδομένες τις επιδόσεις του Yaris στον περσινό αγώνα, αλλά και τον υψηλό βαθμό ανταγωνιστικότητάς του σε αγώνες με υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα (Πολωνία, Φινλανδία), η Toyota φαντάζει ως το μεγάλο φαβορί για τη νίκη. Ο Jari-Matti Latvala μετρά τέσσερις νίκες και θα προσπαθήσει να τις αυξήσει στις πέντε, με το συγκεκριμένο αγώνα να είναι από τους λίγους που ο Φινλανδός ξεκινά ως φαβορί. Αντίστοιχα, όμως, τη νίκη θα διεκδικήσει επί ίσοις όροις και ο Ott Tanak, ο οποίος διακρίνεται για την ταχύτητά του σε αγώνες του είδους, ενώ πέρσι είχε τερματίσει 2ος. Τις δικές του πιθανότητες ακόμα και για νίκη έχει και ο Esapekka Lappi. Ο νεαρός οδηγός, που πέρσι είχε επικρατήσει στη Φινλανδία σε ε.δ. με μεγάλη υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα, είναι ικανός για εκπλήξεις. Με δεδομένη την ικανότητα και των τριών οδηγών της Toyota σε αυτές τις ειδικές και επιφάνειες, έχει ενδιαφέρον να δούμε και πώς θα διαχειριστεί την όλη κατάσταση ο Tommi Makinen. Ο Φινλανδός μάνατζερ είναι πιθανό να βρεθεί σε δύσκολη κατάσταση για πρώτη φορά φέτος, και ο τρόπος αντίδρασής του στις λεπτές ισορροπίες που διακρίνουν το εσωτερικό της ομάδας θα κρίνει πολλά για τη συνέχεια.

CITROEN TOTAL ABU DHABI WRT

Ανάμικτα ήταν τα συναισθήματα που άφησε ο αγώνας του Μόντε Κάρλο στις τάξεις της Citroen. Η 4η θέση του Kris Meeke μπορεί να χρύσωσε το χάπι στη γαλλική ομάδα, αλλά αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι τα C3 στις μικτές συνθήκες δεν ήταν αντίστοιχα ανταγωνιστικά με τα Ford, Toyota και Hyundai. Σε αντίθεση με το Μονακό, στη Σουηδία η Citroen θα συμμετάσχει με τρία αυτοκίνητα. Δίπλα στους Kris Meeke και Craig Breen, θα δούμε για μία εμφάνιση τον Mads Ostberg. Ο πρώτος θα αγωνιστεί με το C3 που χρησιμοποίησε στη Σαρδηνία, ο Ιρλανδός με το αυτοκίνητο του Al Qassimi από το Ράλλυ Μ. Βρετανίας και ο Ostberg με το C3 του Lefebvre από το Ράλλυ Αυστραλίας. Όλα τα αυτοκίνητα θα έχουν τις αναβαθμίσεις που είχαν και στο Μόντε Κάρλο. Συνολικά, οι Γάλλοι πραγματοποίησαν πέντε μέρες δοκιμών πριν από τον αγώνα, με τους Meeke και Breen να οδηγούν για δύο μέρες έκαστος το C3, και τον Ostberg μία.

Παρ' όλα αυτά, οι οιωνοί δεν είναι και οι καλύτεροι για τους Γάλλους. Οι δύο «βασικοί» οδηγοί της ομάδας δεν έχουν καλή παράδοση στις ε.δ. της Σουηδίας, και δύσκολα θα είναι ανταγωνιστικοί σε αυτές τις επιφάνειες. Μάλιστα, μόνο λίγες δεν είναι οι φορές που ο Meeke υπέπεσε σε λάθος στις χιονισμένες ειδικές διαδρομές. Και οι δύο λογικά θα ακολουθήσουν μια πιο συντηρητική τακτική, η οποία θα βοηθήσει τόσο τους ίδιους όσο και την ομάδα σε βάθος χρόνου. Έτσι, ο Mads Ostberg αναμένεται να είναι το πιο ισχυρό όπλο των Γάλλων στη Σουηδία. Ο Νορβηγός έχει εξαιρετική παράδοση σε αυτές τις επιφάνειες. Σίγουρα, αρνητικό για τον ίδιο είναι η μειωμένη του εμπειρία από το C3, αλλά και το γεγονός ότι δεν έχει πλήρη εμπλοκή. Βέβαια, πριν από τον αγώνα φρόντισε να κάνει μια καλή προπόνηση με το ιδιωτικό Ford Fiesta WRC '17 σε δύο αγώνες του Νορβηγικού Πρωταθλήματος, εγκαταλείποντας στο Sigdalsrally από πρόβλημα στα φρένα και επικρατώντας στο Ράλλυ Finnskog. Αν προσαρμοστεί στο αυτοκίνητο, θα διεκδικήσει μία θέση στο βάθρο, κάτι που ο ίδιος επιδιώκει στην προσπάθειά του να βρει και πάλι μία θέση στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ.

HYUNDAI SHELL MOBIS WRT

Η απογοήτευση είναι διάχυτη στο στρατόπεδο της Hyundai μετά το Ράλλυ Μόντε Κάρλο. Και τα τρία i20 για ακόμα μία φορά έδειξαν ότι διαθέτουν ταχύτητα, αλλά λάθη οδηγών (Neuville, Sordo) και αξιοπιστίας στην περίπτωση του Mikkelsen τους άφησαν πικρή γεύση. Στη Σουηδία θέλουν να αντιστρέψουν το κακό κλίμα και έχουν προετοιμαστεί ιδανικά για αυτό. Οι Neuville και Mikkelsen θα οδηγήσουν τα ίδια i20 WRC όπως στο Μόντε, ενώ ο Hayden Paddon, που επανέρχεται στην ομάδα, θα έχει στη διάθεσή του το Hyundai του Dani Sordo από το Μόντε Κάρλο. Συνολικά πέντε μέρες δοκιμών έκαναν στην κορεατική ομάδα, με τις τρεις να είναι μετά το Μόντε, και δύο ακόμα πριν από τον αγώνα. Θεωρητικά και οι τρεις οδηγοί της ομάδας έχουν τις δικές τους πιθανότητες διάκρισης στο σουηδικό αγώνα.

Ο Thierry Neuville το 2017 είχε κλέψει τις εντυπώσεις με τις επιδόσεις του, και θα μπορούσε να είχε κερδίσει με άνεση αν δεν είχε κάνει ένα αναμφίβολα αστείο λάθος στη σούπερ ειδική. Βέβαια, με δεδομένη τη μικρή συγκομιδή του στο Ράλλυ Μόντε Κάρλο, έχει ενδιαφέρον να δούμε την προσέγγισή του στον αγώνα, αφού μια τακτική «full attack», που θα μπορούσε να οδηγήσει σε ένα λάθος, δεν είναι η πλέον ενδεδειγμένη στην προσπάθειά του να διεκδικήσει τον τίτλο των Οδηγών. Ο Andreas Mikkelsen, από την πλευρά του, έχει εξαιρετική παράδοση στο σουηδικό αγώνα, όντας και ο αγώνας της πατρίδας του. Βλέπετε, οι σουηδικές και οι νορβηγικές διαδρομές είναι σχεδόν ίδιες, ενώ κάποιες από αυτές πραγματοποιούνται επί νορβηγικού εδάφους. Μπορεί να μην έχει κερδίσει ποτέ στον αγώνα, αλλά έχει καταφέρει να τερματίσει δύο φορές στο βάθρο, στοχεύοντας φέτος στην πρώτη του προσωπική. Και έχει όλα τα φόντα να το καταφέρει. Αντίθετα, ο Hayden Paddon, στην επιστροφή του στο i20 WRC, γνωρίζει πολύ καλά ότι δεν υπάρχουν περιθώρια λάθους. Πριν από δύο χρόνια είχε τερματίσει 2ος στο σουηδικό αγώνα, αλλά γνωρίζει πολύ καλά ότι εκείνες οι εποχές ανήκουν στο παρελθόν. Η περσινή χρονιά ήταν καταστροφική για την καριέρα του, και φέτος θα πρέπει να αναστρέψει το κλίμα. Σίγουρα θα πιέσει για να αποδείξει ότι αξίζει μία θέση στην ομάδα της Hyundai, αλλά αυτό πολλές φορές μπορεί να οδηγήσει σε κάποιο λάθος, το οποίο στην περίπτωση του Paddon μπορεί να είναι καταστροφικό για τη συνέχεια και το μέλλον του.

Περισσότερες φωτογραφίες: