top icon
Πωλήσεις

Αγορά 2016: Γλυκόπικρη γεύση…

Με μικρή άνοδο της τάξης του 4%, σε σύγκριση με τον προηγούμενο χρόνο, έκλεισαν οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην ελληνική αγορά το 2016.

Πιο συγκεκριμένα, τη χρονιά που μας πέρασε πουλήθηκαν σε όλη την επικράτεια 78.873 νέα αυτοκίνητα, έναντι 75.805 του 2015 (στη συντριπτική πλειοψηφία τους στην περιφέρεια Αττικής, ενώ η περιφέρεια Θεσσαλονίκης κατατάχθηκε και πάλι στη δεύτερη θέση, με μεγάλη όμως διαφορά). Περίπου 60% των ταξινομήσεων αφορά στις εταιρικές πωλήσεις (leasing και rent-a-car) ποσοστό που έχουμε συνηθίσει πλέον να βλέπουμε στα χρόνια της κρίσης. Πρώτη εταιρεία αναδείχθηκε ξανά η Toyota, καταλαμβάνοντας με 9.496 ταξινομήσεις το 12% του συνολικού μεριδίου της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου. Το supermini της ιαπωνικής εταιρείας (Yaris) ήταν για μια ακόμη φορά το best-seller της χρονιάς, με 5.306 πωλήσεις, αριθμός που μεταφράζεται στο 18,21% των συνολικών ταξινομήσεων της συγκεκριμένης κατηγορίας.

Τη δεύτερη και την τρίτη θέση των best-sellers του 2016 κατέλαβαν μοντέλα που ανήκουν επίσης στην supermini κατηγορία, το Opel Corsa με 3.845 μονάδες και το Nissan Micra με 2.929. Η supermini κατηγορία αυτοκινήτων, όπως πέρισυ έτσι και φέτος αποδείχτηκε η πιο δημοφιλής με 29.130 πωλήσεις και μερίδιο σχεδόν 37% επί του συνόλου της ελληνικής αγοράς. Στον αντίποδα, μεγάλη αύξηση σημείωσαν τα crossover και SUV μοντέλα. Τα αυτοκίνητα με κινητήρες diesel ήταν και φέτος η πρώτη επιλογή, με 42.978 ταξινομήσεις και ποσοστό 54,5% επί του συνόλου, που κρίνεται σημαντικά μειωμένο έναντι του περισυνού, το οποίο ξεπερνούσε το 65%. Eπίσης, τα υβριδικά μοντέλα έφυγαν από την αφάνεια και τώρα τρέχουν στο 2% της συνολικής πίτας. Από πλευράς κυβισμού πρώτευσε η ομάδα από 1.400 έως 1.600 κυβικά εκατοστά, με 35.391 ταξινομήσεις και ποσοστό 44,9% επί του συνόλου. Για όλα αυτά όμως θα σας μιλήσουμε ξεχωριστά, στις επιμέρους αναλύσεις που θα ακολουθήσουν. Γι αυτό, μείνετε συντονισμένοι, αφού τώρα προέχει να αφουγκραστούμε το γενικότερο κλίμα στην ελληνική αγορά τη χρονιά που μας πέρασε…

Μπορούσε και καλύτερα;

Ασφαλώς, δεν μπορούμε να είμαστε ευχαριστημένοι όσο θα θέλαμε, αφού οι 78.873 πωλήσεις του 2016 βρίσκονται χαμηλότερα κατά 70% από την προ οικονομικής κρίσης εποχή. Σίγουρα είναι θετικό το γεγονός ότι σε απόλυτους αριθμούς η αγορά μας βρέθηκε (έστω και λίγο) ψηλότερα από το 2015 και αυτό πρέπει να κρατήσουμε. Τα νούμερα θα μπορούσαν να είναι πιο βελτιωμένα, αν τρεις από τις δυνατές στην ελληνική επικράτεια εταιρείες (Skoda, Hyundai, Kia) βρίσκονταν σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα και δεν αντιμετώπιζαν διοικητικά και οργανωτικά προβλήματα, αφού οι πωλήσεις τους έλειψαν από το σύνολο. Το καλό είναι πως και οι τρεις θα παρουσιαστούν ισχυρότερες το 2017, καθώς έλυσαν αυτά τα θέματα (η Skoda εντελώς, ενώ οι εξελίξεις για την Hyundai-Kia στη χώρα μας είναι σε πολύ καλό δρόμο) και θα συμμετάσχουν με ίσους όρους στο εμπορικό παιχνίδι της χρονιάς που ήδη διανύουμε. Ένας παράγοντας ακόμη πιο ανασχετικός από τον προαναφερόμενο, που εμπόδισε την αγορά να περάσει το όριο των 80.000 μονάδων είναι τα συνεχή είπα-ξείπα των αρμοδίων, καθώς και οι άστοχες δηλώσεις κυβερνητικών και μη στελεχών σε ανύποπτο χρόνο. Έτσι λοιπόν για φέτος είχαμε σενάρια για την απαγόρευση των diesel στην Αθήνα (το είπε ένας που οδηγούσε μόνο παπάκι, το επανέλαβε ο δήμαρχος Αθηνών για το σωτήριο έτος 2025, χωρίς να γνωρίζει το πόσο θα έχει μεταβληθεί η πολιτική κατάσταση μέχρι τότε και μάλλον προεξοφλώντας πως θα είναι ακόμη δήμαρχος). Στη συνέχεια είχαμε τα πίσω-εμπρός σχετικά με τα τεκμήρια και τα τέλη κυκλοφορίας που τη μία ημέρα ανέβαιναν και την άλλη κατέβαιναν, για να μείνουν στο τέλος ίδια. Οι δηλώσεις προς τηλεοπτική κατανάλωση φρενάρουν την ούτως ή άλλως ευαίσθητη ελληνική αγορά και αποτρέπουν τους υποψήφιους αγοραστές να πάνε στις εκθέσεις, καθώς λογικά σκεπτόμενοι περιμένουν να δουν πρώτα πού θα καταλήξει το πράγμα και ύστερα να κινηθούν. Το 2015 η αγορά ταλαιπωρήθηκε πολύ από τέτοιου είδους συμπεριφορές, το 2016 λιγότερο, αφού οι περισσότεροι από όσους έπρεπε να αγοράσουν αυτοκίνητο αγνόησαν τα διάφορα λεγόμενα (σύστημα μπαινάκης-βγαινάκης) και προχώρησαν παρακάτω. Το συμπέρασμά μας από όλα τα παραπάνω είναι πως χωρίς πολλά λόγια και με όλες τις εταιρείες ετοιμοπόλεμες, η ελληνική αγορά θα κατάφερνε να προσεγγίσει τα 85.000 νέα αυτοκίνητα.

Χρηματοδότηση και λοιπές ευκολίες

Την εποχή των παχουλών αγελάδων σημειώθηκαν αρκετές υπερβολές στον χρηματοδοτικό τομέα, όπως για παράδειγμα να αγοράζεις supercar με 0% προκαταβολή και 72 δόσεις (κι ύστερα να ταξιδεύεις στο άγνωστο με βάρκα την ελπίδα, αφού το οικονομικό σου επίπεδο δεν άντεχε τέτοια αγορά). Τα φαινόμενα αυτά εξαφανίστηκαν προ πολλού και όλες οι επιλογές εξορθολογίστηκαν κατά το δοκούν. Το 2016 τα ευέλικτα προγράμματα της αγοράς και σε ορισμένες περιπτώσεις οι γενναίες εκπτώσεις βοήθησαν την κατάσταση και αποτέλεσαν θέλγητρο για πολλούς ιδιώτες αγοραστές, που σε διαφορετική περίπτωση δεν θα περνούσαν ούτε απέξω από τις εκθέσεις. Η αλήθεια είναι ότι η αγορά μας είναι από δεκαετίες μαθημένη στις στρεβλώσεις και (χωρίς υπερβολή) είναι από τις πιο ευέλικτες στον κόσμο. Κι αφού ομάδα που κερδίζει δεν την αλλάζεις, έτσι θα πορευτεί και το 2017…

«Λεφτά δεν έχουνε, Mercedes και BMW αγοράζουνε»

Το 2016 η Mercedes ταξινόμησε στην Ελλάδα 4.432 αυτοκίνητα, παρουσιάζοντας αύξηση 23,7% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Αντίστοιχα, οι πωλήσεις της BMW αρίθμησαν 3.843 μονάδες (αύξηση 28,1%). Στο άκουσμα αυτής της είδησης το μυαλό μας πηγαίνει στην παραπάνω φράση, που σίγουρα έχετε ακούσει ξανά, αφού έχει πια ξεφύγει από τα καφενεία και λέγεται κι αλλού. Πρόκειται για μια πολύ επιδερμική προσέγγιση, που σκοπό έχει αφενός να υποβαθμίσει την κρίση και να δώσει δικαιολογία για ακόμη περισσότερους φόρους προς όλους (θα έχετε δει τις γελοιογραφίες με τα στρώματα κρεβατιού που ταυτόχρονα είναι και ΑΤΜ) και αφετέρου να μεταφέρει στις μάζες το απλοϊκό μήνυμα πως κάποιοι έχουνε πάρει τα λεφτά του κόσμου και καλοπερνάνε. Στην πραγματικότητα, τίποτε από όλα αυτά δεν ισχύει.

Καταρχήν οι περισσότερες από τις πωλήσεις των δύο γερμανικών εταιρειών είναι εταιρικές. Δεύτερο (και σημαντικότερο) είναι το γεγονός ότι και τα δύο εργοστάσια εδώ και λίγα χρόνια έχουν λανσάρει μοντέλα στη μικρομεσαία κατηγορία, στην οποία πριν δεν μετείχαν, μεταφέροντας και εκεί τον premium χαρακτήρα τους. Έτσι ήρθαν πιο κοντά στο ευρύ κοινό και πλέον είναι προσεγγίσιμες σε όσους από τη μεσαία τάξη έχουν πληγεί λιγότερο από την κρίση. Και πάλι όμως, στην πολύ μεγάλη πλειοψηφία τους, αγοράζουν τις βασικές εκδόσεις των A-Class και Σειρά 1 και φυσικά στην ασθενέστερη έκδοση του μικρότερου κινητήρα τους. Οι αριθμοί αποδεικνύουν το αληθές, όπως πολύ σύντομα θα δείτε, σε επόμενο άρθρο.

Και όμως, λείπουν οι λεφτάδες…

Στα προ της οικονομικής κρίσης χρόνια υπήρχε στη χώρα μια μερίδα αγοραστών με μεγάλη οικονομική δύναμη, που αγόραζε αυτοκίνητα υπερπολυτελείας και υψηλού κύρους (πχ Ferrari, Lamborghini, Maserati, Bentley, Porsche, Jaguar, Lexus, Land Rover, Aston Martin κλπ). Κάθε χρόνο λίγες δεκάδες από αυτά κυκλοφορούσαν στους ελληνικούς δρόμους, προκαλώντας (για κάποιους) την κοινωνία. Με την κρίση και (κυρίως) με την κάθετη υπερφορολόγηση των πάντων η κατηγορία αυτή σχεδόν εξαφανίστηκε. Πού είναι το κακό; θα ρωτούσε κάποιος ευαίσθητος, είναι ανάλγητο να υπάρχουν αυτά όταν ο κόσμος πεινάει. Έλα όμως που με βάση έρευνες και εκτιμήσεις οι υπερπολυτελείς αγοραστές αποτελούσαν το 45% της ετήσιας ρευστότητας της ελληνικής αγοράς! Λογικό, αν σκεφτείς πως μια Lamborghini (πχ) κοστίζει όσο καμιά 30αριά mini αυτοκίνητα πόλης. Τα χρήματα αυτά λείπουν τώρα από την αγορά, που πλέον βλέπει το ρευστό με το καλαμάκι του καφέ (η βαριά φορολογία δεν πλήττει μόνο τους μικρούς, τους πλήττει όλους, άσχετα αν οι πρώτοι είναι εκείνοι που πονάνε πολύ περισσότερο). Από τις πωλήσεις που δεν έγιναν σε αυτή την κατηγορία, απωλέστηκαν και οι ανάλογοι υπέρ του Δημοσίου φόροι (που φυσικά θα ήταν ιδιαίτερα μεγάλοι). Ποιός έχασε; Πείτε μας εσείς…

Τα προγνωστικά του 2017

Το πρώτο 15ήμερο του Ιανουαρίου, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι πτωτικό κατά 25% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους. Αυτό σημαίνει ότι δεν αρχίσαμε και πολύ καλά, με πρόσθετο το γεγονός ότι από τις 1 Ιανουαρίου πληρώνουμε πιο ακριβά καύσιμα εξαιτίας της αύξησης του αυτοαποκαλούμενου Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης. Πιο τσουχτερή η καθημερινότητα λοιπόν για τους κατόχους και χρήστες επιβατικών αυτοκινήτων, ενώ παράλληλα φως στην άκρη του τούνελ (σταδιακή έξοδος από την κρίση) δεν διακρίνεται. Ασφαλή προγνωστικά δεν υπάρχουν, εκτιμούμε όμως ότι περισσότερες είναι οι πιθανότητες μιας εκ νέου μικρής αύξησης παρά μιας πτώσης. Σε κάθε περίπτωση, το ζητούμενο είναι κάθε χρονιά η ελληνική αγορά αυτοκινήτου να ανεβαίνει παραπάνω, έστω και λίγο. Από εκεί και πέρα τα στελέχη της ξέρουν να τα βγάζουν πέρα στα δύσκολα, οπότε επιστρατεύοντας υπομονή, επιμονή και μεθοδικότητα θα ξεπεράσουν ακόμη ένα σκόπελο. Ύστερα, θα δούμε…

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ