Έκθεση Φρανκφούρτης: με τη ματιά του επισκέπτη

Τα highlights της φετινής διοργάνωσης με τη ματιά ενός επί 30 χρόνια επισκέπτη της.

Είναι πολλά τα χρόνια -σκέφτηκα- και όταν αποπειράθηκα να τα μετρήσω τρόμαξα, καθώς η σούμα έβγαλε 3 ολοστρόγγυλες δεκαετίες. Από τα παλιά τα χρόνια ήταν πολύ σημαντικό το γερμανικό σαλόνι αυτοκινήτου, εντούτοις θα λέγαμε ότι την πρώτη δεκαετία μετά τις ενεργειακές κρίσεις παρότι σιγά-σιγά άνθιζε, δεν είχε καταφέρει να ξεφύγει από τη σκιά της έκθεσης της Γενεύης.

Ήταν στα τέλη της δεκαετίας του '80 που η έκθεση της Φρανκφούρτης άρχιζε να παίρνει κεφάλι. Κι αυτό όχι μόνο μέσα από τη σημαντικότητα των λανσαρισμάτων της, όσο και από την ξαφνική διεύρυνση του εκθεσιακού χώρου. Ως τότε τα αυτοκίνητα φιλοξενούνταν στην αίθουσα 8 και στα 3 επίπεδα του αντικριστού εκθεσιακού χώρου 9. Στις υπόλοιπες αίθουσες ο επισκέπτης μπορούσε να έρθει σε επαφή με ό,τι πατούσε πάνω σε τροχούς, από μοτοσυκλέτες μέχρι τροχόσπιτα και φορτηγά.

Το ιστορικό κτίριο της έκθεσης καταλαμβάνεται σήμερα μόνο από τα εκθέματα της Mercedes.

Γερμανική υπόθεση

Ο μετασχηματισμός της έκθεσης στη σημερινή μορφή της, όπου οι κατασκευαστές των αυτοκινήτων απλώθηκαν σε μεγαλύτερη επιφάνεια, προέκυψε από την ανάγκη ώστε τα όλο και πιο φανταχτερά περίπτερα, να μπορούν να φιλοξενήσουν τη συνεχώς αυξανόμενη γκάμα μοντέλων των εταιριών, αλλά και το πολλαπλασιαζόμενο πλήθος επισκεπτών. Υποκινήθηκε όμως και από τη βούληση των Γερμανών κατασκευαστών να κάνουν έκδηλο, αν μη τι άλλο σε μια εντός έδρας διοργάνωση, ως προς το "who is the boss". Τα περίπτερα τους απέκτησαν έτσι φαραωνικές διαστάσεις, με πιο χαρακτηριστικό εκείνο της Mercedes, το οποίο όχι μόνο καταλαμβάνει ολόκληρο το αρχικό ιστορικό κτίριο της έκθεσης, αλλά εκτείνεται και εις ύψος με μια εντυπωσιακή σπειροειδή κατασκευή.

Η ηλεκτροκίνηση κυριαρχούσε στις προτάσεις των Γερμανών κατασκευαστών όσο αφορά την επόμενη τριετία.

Η φετινή διοργάνωση

Δεν θα ήταν δύσκολο να βγάλουμε τις επικεφαλίδες της φετινής έκθεσης, αφού τα γεγονότα, οι τάσεις και οι πρεμιέρες διαμόρφωσαν μια πολύ συγκεκριμένη ατμόσφαιρα, όχι κατ' ανάγκη ευχάριστη.

Κατ' αρχάς το γεγονός ότι 9 κατασκευαστές αποφάσισαν να μη λάβουν μέρος αποτελεί αναμφίβολα πλήγμα για την έκθεση. Οι οικονομικές περικοπές αποτελεί ασφαλώς το σημαντικότερο λόγο (η Volvo, για παράδειγμα, που δεν πήγε ούτε πέρυσι στο Παρίσι, έχει αποφασίσει ότι θα συμμετέχει μόνο στο σαλόνι της Γενεύης). Πόσο στοιχίζει για ένα κατασκευαστή η παρουσία του σε μια τέτοια έκθεση; Κάποιοι μιλούν ακόμα και για κόστη που ξεπερνούν το 1 εκ. ευρώ, συμπεριλαμβάνοντας την ενοικίαση του χώρου, την κατασκευή του περιπτέρου, αλλά και τη δημιουργία, για παράδειγμα ενός εκθεσιακού πρωτότυπου, προκειμένου να τραβήξει την προσοχή του κόσμου. Είναι προφανές ότι εν πολλοίς οι απόντες δεν είχαν και πολλά καινούργια πράγματα να επικοινωνήσουν, πόσω μάλλον με το δεδομένο ότι οι Γερμανοί κατασκευαστές κατεβαίνουν πάνοπλοι για να κατακτήσουν το μεγαλύτερο κομμάτι της δημοσιότητας.

Και δεν είναι μόνο η απουσία των 9 κατασκευαστών που οδήγησε στην αρκετά μεγάλη συρρίκνωση της φετινής έκθεσης, αλλά και οι οικονομίες κλίμακας που αναζητούν τα ολοένα και διευρυνόμενα γκρουπ. Έτσι εκεί που κάποτε η Audi συναγωνιζόταν σε εντυπωσιασμό το περίπτερο της BMW, τώρα ο γερμανικός κολοσσός περιορίστηκε στο περίπτερο 3 για VW, Audi, Seat, Skoda, Porsche, Lamborghini, Bentley και Bugatti. Εντούτοις η παρουσία της εταιρείας κάθε άλλο παρά υποβαθμισμένη ήταν σε νέα μοντέλα, αλλά και εντυπωσιακές ανακοινώσεις, όπως τα σχέδια του γκρουπ να εξηλεκτρίσει στο άμεσο μέλλον όλη του τη γκάμα.

Καταιγισμός νέων μοντέλων από τους Κορεάτες στη φετινή Φρανκφούρτη. Στη φωτό το Kona, το μικρό SUV της Hyundai.

Ηλεκτρικά και SUV

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναμφίβολα αποτέλεσαν το highlight της έκθεσης, τουλάχιστον όσο αφορά την επόμενη μέρα. Όμως στα πιο  καθημερινά μοντέλα το πανηγύρι έγινε στα SUV, τόσο στην κατηγορία B όσο και τη C. Σ́τη μικρότερη κατηγορία αίσθηση έκαναν τα Citroen C3 Aircross, Hyundai Kona, Kia Stonic και VW T-Roc, ενώ στην κατηγορία του Nissan Qashqai συνωστίζονται πλέον κάθε λογής μοντέλα από το Skoda Karoq και την premium (αλλά με γήινη τιμή) Jaguar E-Pace (περίπου 36.000 ευρώ στη Γερμανία για τη 2λιτρη ντίζελ των 150 ίππων) μέχρι αναπάντεχες παρουσίες σαν της αναβιωμένης Borgward ή τους επανακάμψαντες Κινέζους κατασκευαστές. Αυτή τη φορά η επιστροφή τους πραγματοποιήθηκε μέσα από τις Way και Chery με αυτοκίνητα που δε χαρακτηρίζονταν από κακή ποιότητα και απωανατολίτικη αισθητική. Ειδικά τα αυτοκίνητα της Way, των οποίων η διάθεση στην Ευρώπη βρίσκεται ένα βήμα πιο κοντά, χαρακτηρίζονται από προηγμένη τεχνολογία, όπως υβριδικά συστήματα κίνησης, κιβώτια διπλού συμπλέκτη κλπ.

Όσο για τον επισκέπτη, η φετινή έκθεση της Φρανκούρτης ήταν σαφώς πιο ανθρώπινη. Η εμφανώς μικρότερη παρουσία δημοσιογράφων, έκανε ευκολότερη την περιήγηση χωρίς το συνωστισμό των προηγούμενων ετών. Και βέβαια – αντίθετα με τις παλιές εποχές, δε χρειάζεται πλέον να περιφέρουμε τα 30 και πλέον κιλά των press kit. Όσο για το περπάτημα, χάρη στη μικρότερη έκταση της φετινής διοργάνωσης, μόλις που ξεπεράσαμε τα 14 χλμ., σύμφωνα με την εφαρμογή του κινητού μας.

Ραντεβού το 2019!