Πως επηρεάζουν τη Seat οι εξελίξεις στην Καταλονία

Η Καταλονία οδεύει(;) προς την απόσχισή της από την Ισπανία. Κι αυτό θα είναι σίγουρα πολύ οδυνηρό για τη Seat που αυτή τη στιγμή διάγει μια από τις καλύτερες περιόδους της στο σύγχρονο αυτοκινητικό γίγνεσθαι.

Μιλώντας χθες αργά το βράδυ στο κοινοβούλιο της Ισπανίας, ο πρωθυπουργός της χώρας ήταν σαφής. Και, συνάμα, αρκούντως… απαιτητικός στο τελεσίγραφό του. Ο Mariano Rajoy, απευθυνόμενος στον ηγέτη της Καταλονίας, Carles Puigdemont, δήλωσε ευθαρσώς πως τόσο ο ίδιος όσο και η περιφέρεια που διοικεί έχουν πέντε μόλις μέρες προθεσμία –με καταληκτική ημερομηνία το πρωί της 16ης Οκτωβρίου- προκειμένου να ξεκαθαρίσουν τι ακριβώς είναι διατεθειμένοι να πράξουν μετά και τα γνωστά πλέον αποτελέσματα του δημοψηφίσματος που πραγματοποιήθηκε πριν δέκα περίπου μέρες.

Η αλήθεια είναι πως με τις χθεσινές του δηλώσεις ο ηγέτης της Καταλονίας περισσότερο… θόλωσε το τοπίο, παρά ξεκαθάρισε τις ακριβείς προθέσεις του. Λέγοντας πως η Καταλονία ναι μεν κήρυξε την ανεξαρτησία της παραμένοντας πιστή στο «βροντερό» 90% των θετικών ψήφων του δημοψηφίσματος –κάτι που επικυρώθηκε και τυπικά με την υπογραφή του σχετικού κειμένου- την ίδια στιγμή δε ζήτησε ανοιχτά απ’ όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές να προσέλθουν στο τραπέζι του διαλόγου προκειμένου να συζητηθούν όλες οι πρόσφατες εξελίξεις. Κάτι που μάλλον βάζει στον... πάγο το όλο θέμα.

Πως, όμως, επηρεάζουν όλα τα παραπάνω το χώρο του αυτοκινήτου και δη τη Seat, τη μεγαλύτερη σήμερα βιομηχανία του είδους Ισπανίας, που ως γνωστόν δραστηριοποιείται στην πρωτεύουσα της Καταλονίας;

Κατ’ αρχήν, ας ξεκαθαρίσουμε «τι εστί» Καταλονία από οικονομική σκοπιά. Σύμφωνα με διεθνείς αναλυτές, η συγκεκριμένη περιφέρεια της μεγαλύτερης χώρας της ιβηρικής χερσονήσου συμβάλει με 200 δις € σχεδόν στο 20% του ΑΕΠ της χώρας αντιπροσωπεύοντας συγχρόνως πάνω από το ένα τέταρτο των εξαγωγών της τελευταίας. Με πιο απλά λόγια, χωρίς την Καταλονία –το ΑΕΠ της οποίας είναι μεγαλύτερο από εκείνο της Ελλάδας!- η Ισπανία θα μετατραπεί αυτομάτως, όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οικονομικοί κύκλοι, σε… μισή Ιταλία. Και αυτό τα λέει όλα, τόσο για το μέγεθος της διαφαινόμενης κρίσης, όσο και για τα ποια πρέπει να είναι τα επόμενα βήματα, ένθεν κακείθεν.

Ας έρθουμε τώρα στο τι σημαίνει μια πιθανή –και οριστική ασφαλώς- απόσχιση της Καταλονίας από την Ισπανία για τη Seat, που αυτή τη στιγμή απασχολεί στο Martorell, λίγα χιλιόμετρα έξω από τη Βαρκελώνη, περισσότερους από 11.000 εργαζομένους κατασκευάζοντας περί τα 2.100 αυτοκίνητα την ημέρα και πάνω από 450.000 σε ετήσια βάση, ανάμεσα στα οποία είναι τα Ibiza, Leon, Arona και Audi Q3 –καλώς εχόντων των πραγμάτων και το νέο Audi A1 από το 2018 και εξής.

Το σημαντικότερο όλων όμως είναι πως, από τον παραπάνω κατασκευαστικό όγκο, πάνω από το 83% των οχημάτων της Seat στη συγκεκριμένη μονάδα εξάγονται σε χώρες εκτός Ισπανίας. Και πρωτίστως, σε κράτη-μέλη της ΕΕ.

Σύμφωνα με το ισχύον καθεστώς, κάθε προϊόν που κατασκευάζεται εντός της ΕΕ μπορεί να διακινηθεί χωρίς περιορισμούς εντός της περιφέρειάς της. Την ίδια ασφαλώς στιγμή, η «μαμά» VW απολαμβάνει με τη σειρά της τα προνόμια που απορρέουν από την ισχύουσα νομοθεσία που αφορούν στην έλλειψη εισαγωγικών, εξαγωγικών και τελωνειακών δασμών.     

Στην περίπτωση όμως που η Καταλονία προχωρήσει τελικά στην ανεξαρτητοποίηση της, θα πάψει να αντιμετωπίζεται ως χώρα-μέλος της ΕΕ, όπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι της τελευταίας. Ενδεικτική των… άγριων διαθέσεων και κατ’ επέκταση των πιέσεων που αυτή τη στιγμή ασκούνται προς την ηγεσία της Καταλονίας, είναι και η πρόσφατη δήλωση του επικεφαλής της Τράπεζας της Ισπανίας, Luis Maria Lind, ο οποίος ξεκαθάρισε πως η απόσχιση ισοδυναμεί με έξοδο από το κοινό νόμισμα.

Και αυτό είναι σίγουρα κάτι που απεύχονται τόσο οι ιθύνοντες της Seat, όσο και εκείνοι του VW Group._X.A.