Ευκαιρίας δοθείσης: Περί GΤi

Ήταν το οδοιπορικό στην Ιταλία με το μαύρο κουκλί. Με το Peugeot 208 GTi. Αμέσως μετά, “ειδική διαδρομή” με τα κομάντο στα πηδάλια ενός καρέ που συναρπάζει και αδιάφορους.

Σήμερα και ο πλέον απαθής θα επηρεαστεί οδηγώντας το νέο Golf GTi με το διακριτικό “Performance”, το φρέσκο 308 GTi, το 300άρι πλέον Leon Cupra και εν τέλει, το Clubman με τον κωδικό Works: η έκπληξη, αν αφαιρέσουμε από το πλαίσιο την “ένδειξη φωτιά” και το από το μυαλό μας τις προδιαγραφές του. Ψάξε και 230 ίππους δε θα βρεις. Έχεις όμως το καλύτερο πλαίσιο σε Mini παραγωγής και είναι η απόσταση μεταξύ των τροχών και ο συνδυασμός με την ανάρτηση, τα φρένα και το πηδάλιο που προκαλεί αίσθηση. Ο δίλιτρος κινητήρας σφραγίζει το σύνολο που προσφέρει ευχαρίστηση ακόμα κι αν “τσιμπέι” σε κατανάλωση, ενώ σίγουρα δεν κάνει οικονομία στο... να σου βελτιώσει τη διάθεση και να πετύχεις υψηλές μ.ω.τ. Δεν το περιμέναμε. Μας άρεσε και εν τέλει μίνι δεν είναι το εξής ένα, το κλασικό. Έχουν ψυχή και οι εκδοχές, ενώ το σύστημα 4x4 τοποθετήθηκε μόνο για καλό, για να είναι ασφαλής και η κυρία -με ή χωρίς παιδιά- που θέλει να οδηγεί. Που της αρέσει.

Για τους άλλους 3 άσους, με δεδομένο ότι το Peugeot έχει το καλύτερο πλαίσιο και τον πλέον εξελιγμένο κινητήρα με 270 ίππους από 1.6 λίτρα, είναι αυτό που δε θέλεις να αποχωριστείς. Θα αγόραζες Leon για λόγους που ξεπερνούν το ατού της τιμής, όντας και διακριτικό, αλλά είναι το Golf το σημείο αναφοράς. Αυτοί το ξεκίνησαν και αυτοί συνεχίζουν. Οδηγώντας τα τέσσερα, το μυαλό πάει στο 208, ενώ ξέρεις πως το Polo GTi που έρχεται φουριόζο θα ανησυχήσει τις ισορροπίες. Πρώτη φορά βρίσκεις προκαταβολικά περήφανους και ενθουσιώδεις Γερμανούς, αλλά υπομονή. 

 

208 ή Golf;

Για να είμαστε ακριβείς, αφού σύγκριση δεν προκύπτει, ποια είναι η σχολή που ακολουθεί κάνεις σε σχέση με το μέγεθος και ό,τι αυτό σημαίνει στο δρόμο; Δεν τίθεται θέμα κατά την ταπεινή μας άποψη. Το 4μετρο, στη λογική άλλωστε του ιδρυτή του πρώτου Golf και του 205 έχει το πάνω χέρι. Με χειροκίνητο 6άρι και όλος ο κόσμος δικός σου. Θα πας το ίδιο γρήγορα, μπορεί και πιο αργά από τα μεγαλύτερα, αλλά είναι το μικρό, το 208 που θυμίζει εκείνο το ασημί 205 Gti-1.9 που μας είχε εμπιστευτεί ο Ανέστης Παρασκευόπουλος και μας έδινε οξυγόνο για πολλά χρόνια. Είναι ευθύβολο το 208, κρύβει το βάρος του, ενώ μας είναι αδιάφορο ότι το μικρό τιμόνι κρύβει τα όργανα. Αν το δουλέψεις σωστά και “κουμπώσεις” τέλεια τον κινητήρα με το κιβώτιο, πετάς χαμηλά. Με τις ρόδες στο έδαφος, αλλά με την αδρεναλίνη στα ύψη και ας μην έχει την ανάρτηση-τιμόνι του Fiesta και τον κινητήρα του Corsa. Πατάει, κυλάει αλλιώς και πρέπει να το ζήσεις για να το καταλάβεις. Εννοείται πως το 308 και το Cupra έχουν τσαγανό αλλά ενίοτε “υπερβάλλουν”, ενώ θέλεις κάτι διαχειρίσιμο, κάτι που να δένει και με το μυαλό σου. Ένα πυραυλάκι που σε κάνει να ξανά-νιώθεις οδηγός αγώνων στο δρόμο για το Σούνιο και είναι αυτή η αίσθηση που σε στηρίζει όταν ο συμπλέκτης και ο επιλογέας αρνούνται να δεχτούν... το τσουλάμε στη διαδρομή σπίτι-γραφείο-σπίτι. Σε αυτήn τη διαδρομή που αν δεν την ακολουθήσεις πιστά, αλλά κάνεις συγκεκριμένες ατασθαλίες έχεις τη δυνατότητα της δίκης σου δοκιμής με ζητούμενο την επαναληψιμότητα.

Στη VW έχουν την πολυτέλεια να παίζουν με εκδόσεις που προδίδουν δύναμη, αλλά το παιχνίδι με την αλλοίωση του χαρακτήρα θέλει προσοχή και μόνο τυχαία δεν επικεντρώθηκαν στην εξέλιξη του Polo GTI όπως συνειδητά δεν το κάνουν με το Golf. Πολύ GT το GTI τους, ενώ πολιτισμένο κρίνουμε και το R που δε συγκρίνεται π.χ. ούτε με το καθαρόαιμο Focus ούτε με... τα κυριλέ, αλλά καθαρόαιμα της κατηγορίας, όπως η AMG και το RS3.

 

Σε σχέση με το Golf...

... ακόμα και αν επιλέξεις σπορ ρυθμίσεις πάλι θα αναζητήσεις το Cupra ή το Peugeot για να πας πολύ γρήγορα, με τον Γάλλο να διαθέτει καλύτερο πλαίσιο, αλλά και κινητήρα για βράβευση.

Γάλλος όμως και μάλιστα καθαρόαιμος είναι το 208 GTi και αν ρωτήσετε “γιατί όχι το καλό DS3 Performance”, δεν προκύπτει απάντηση. Ίσως το DS αποδεικνύεται “tres comme il faut” σε μια κατηγορία που σε ξυπνάει και θέλεις κάτι που να σου μιλάει για να το αξιοποιήσεις. Με την ευκαιρία, αν το Polo GTI φέρει ανατριχίλα, είναι το Hyundai i30 Ν που θα προκαλέσει μουρμούρα στους ανταγωνιστές του που είναι όλοι οι παραπάνω. Έχουν δουλέψει οι Κορεάτες και οφείλουμε να σεβόμαστε.

Σε κάθε περίπτωση, όλα αυτά και άλλα αντίστοιχα δημιουργούν και αυτό τον ευχάριστο πονοκέφαλο που μας επιτρέπει να ζούμε μεταφράζοντας με κείμενο τις δοκιμές μας.

Μείνετε συντονισμένοι. Στο τεύχος Δεκεμβρίου απαντήσεις για όλα τα παραπάνω και όχι μόνο._ Σ. Χατζηπαναγιώτου