top icon
Επικαιρότητα

O Peter Schutz, ο άνθρωπος που έσωσε την 911, δεν είναι πια μαζί μας

Το γεγονός ότι όλοι μας μπορούμε ακόμα και σήμερα να αγοράσουμε μια ολοκαίνουργια Porsche 911 οφείλεται σχεδόν εξ ολοκλήρου σε έναν άνθρωπο: στον Peter Schutz.

Ο Schutz ήταν ο πρώτος αμερικανός CEO στην ιστορία της Porsche και συνάμα ο άνθρωπος που κυριολεκτικά διέσωσε τη γερμανική εταιρεία στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Και μαζί με αυτή, το πιο εμβληματικό μοντέλο στη μακρόχρονη πορεία της: την 911. Δυστυχώς, ο άνθρωπος που πίστεψε, όσο κανείς άλλος ίσως, στη συναισθηματική της αξία, αλλά προπάντων στη σπουδαιότητα διατήρησης του γερμανικού κουπέ στη γκάμα των διαθέσιμων μοντέλων της Porsche πριν σχεδόν 30 χρόνια, έφυγε από τη ζωή το σαββατοκύριακο που μας πέρασε σε ηλικία 87 ετών, όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν σήμερα γερμανικά μέσα μαζικής ενημέρωσης, αλλά  και προσωπικά ο Ray Shaffer, ο διευθυντής του τμήματος Classic & Delivery Center της Porsche.

Η πορεία της ζωής του σημαντικού αυτού άνδρα κάθε άλλο παρά με ροδοπέταλα ήταν στρωμένη. Γεννημένος στην πόλη του Βερολίνου το 1930, ο Peter Schutz αναγκάζεται, λόγω της εβραϊκής καταγωγής της οικογένειας του, να διαφύγει το 1937 στην Αβάνα της Κούβας, ενώ δύο χρόνια μετά μετοικεί στο Σιγάκο των ΗΠA, στο οποίο και μεγάλωσε σπουδάζοντας Μηχανολόγος Μηχανικός στο Πανεπιστήμιο του Ιλινόις. Μετά την αποφοίτηση του, ο Schutz ξεκινά να εργάζεται για λογαριασμό της Caterpillar Tractor, στην οποία και παρέμεινε για 11 συναπτά έτη –τα 8 τελευταία ως αντιπρόεδρος του τμήματος πωλήσεων σε ΗΠΑ και Καναδά. Μετέπειτα μεταπηδά στην εταιρεία Cummins Engine, την οποία και εγκαταλείπει το 1976. Το μεγάλο άλμα ωστόσο έγινε λίγα χρόνια αργότερα.

Και συγκεκριμένα, στις αρχές του 1980, εποχή όπου καλείται από τον ίδιο τον Ferry Porsche προκειμένου να αναλάβει τη θέση του ΔΣ στην γερμανική εταιρεία. Την εποχή εκείνη η Porsche δεν ήταν η… παντοδύναμη εταιρεία που σήμερα όλοι γνωρίζουμε, καθώς, για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, η Porsche καταγράφει στα τέλη του 1980 σημαντικές οικονομικές απώλειες στον ισολογισμό της. Οι λόγοι για αυτό ήταν πολλοί. Οι σημαντικοτεροι εξ αυτών ήταν η έντονη γκρίνια που επικρατούσε ανάμεσα στους παραδοσιακούς αγοραστές της μάρκας τόσο σε σχέση με τις τσουχτερές τιμές πώλησης των γερμανικών μοντέλων, όσο και με την αξιοπιστία τους. Και δη, των κινητήρων της.

Μια ακόμα σημαντική παράμετρος –ίσως και η σημαντικότερη- ήταν η έντονη δυσαρέσκεια του κοινού, ειδικά στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, απέναντι στη δεδηλωμένη την εποχή εκείνη απόφαση της Porsche να καταργήσει την 911 ρίχνοντας το βάρος σε μοντέλα, όπως οι 924 και 928, που είχαν τον κινητήρα τους τοποθετημένο εμπρός.

Μέσα σε αυτό το «περιβάλλον», ο Schutz είναι ο άνθρωπος ο οποίος κλήθηκε να βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά, με τις ευλογίες του Ferry Porsche ασφαλώς, ο οποίος πίστεψε πως μ’ έναν αμερικανό στο τιμόνι η εταιρεία του θα κατάφερνε σε εύλογο χρονικό διάστημα να αναστηλώσει την εμπορική της παρουσία. Τόσο σε διεθνές επίπεδο, όσο πρωτίστως στην πάντοτε σημαντική για τα σπορ μοντέλα της Porsche αγορά των ΗΠΑ.

Εν τω μεταξύ, η απόφαση της Porsche να στείλει στο πυρ το εξώτερον την «πισωμήχανη» 911 στα τέλη του 1981 είχε αρχίσει να δημιουργεί προβλήματα και γκρίνιες στο εσωτερικό της μάρκας. Και ιδιαίτερα στο τμήμα μηχανολογικής εξέλιξης, στο οποίο επικεφαλής την εποχή εκείνη ήταν ο Helmuth Bott. Μια μέρα και ενόσω ο Schutz φιλοξενούνταν στο γραφείο του Bott για μια από τις καθιερωμένες συναντήσεις τους, το βλέμμα του αμερικανού έπεσε πάνω σε ένα γράφημα που βρισκόταν αναρτημένο στον τοίχο στο οποίο απεικονίζονταν το χρονοδιάγραμμα εξέλιξης των 928, 928 και 911. Με τη διαφορά ότι η σχετική γραμμή για την τελευταία διακόπτονταν απότομα στη χρονολογία «1981».

Σύμφωνα με μαρτυρίες του ιδιού, ο Schutz σηκώθηκε αμέσως από την καρέκλα του, πήρε έναν μαρκαδόρο και με αστραπιαίες κινήσεις προέκτεινε τη σχετική γραμμή που αφορούσε στην 911 πέρα από το την ένδειξη «1981». Έως ποιο σημείο, όμως; Θέλοντας να αναδείξει μέσω της υπερβολής που σπάνια τον διέκρινε, το πόσο σημαντική είναι η 911 για το μέλλον της Porsche, ο αμερικανός συνέχισε να μεγαλώνει τη γραμμή επεκτείνοντάς την αρχικά μέχρι και την επιφάνεια του… τοίχου, πάνω στον οποίο ήταν κρεμασμένος ο πίνακας-χρονοδιάγραμμα, και εν συνεχεία μέσω της παρακείμενης πόρτας του γραφείου του Bott, έξω από αυτή!

«Καταλαβαινόμαστε τώρα;», είπε με αποφασιστικότητα στον Helmuth Bott. Και εκείνος του έγνεψε καταφατικά με ένα μόνο βλέμμα.

Αυτή ήταν και η μεγαλύτερη προσφορά του Schutz στους Γερμανούς της Porsche. Το γεγονός, δηλαδή, ότι πολύ συχνά μια φαινομενικά λιγότερο ορθολογιστική απόφαση, μπορεί τελικά να είναι η πλέον ενδεδειγμένη.

Και η απόδειξη; Το 1981, χρονιά που ο Peter Schutz ανέλαβε τα ηνία της Porsche, οι πωλήσεις της εταιρείας σε παγκόσμιο επίπεδο δεν ξεπερνούσαν τις 28.000. Το 1986, όταν και απεχώρησε από τη θέση του CEO, ο αριθμός τους έφτανε τις 53.000. Όσο για τα έσοδα, τα 850 εκ. μάρκας αίφνης μέσα σε έξι χρόνια έγιναν κάτι παραπάνω από 3,7 δις μάρκα._Χ.Α.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ