05 Ιουν 2015

Συνέντευξη Michel Nandan

Στο περιθώριο του Ράλλυ Πορτογαλίας είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε με τον επικεφαλής της Hyundai WRT, Michel Nandan αναφορικά με την κορεάτικη εταιρία, αλλά και το WRC γενικότερα.

Φυσικά και δεν είναι άγνωστος στον χώρο. Ο Michel Nandan είναι ένας από τους ανθρώπους που έχουν γράψει τη δική τους ιστορία στο WRC και ουσιαστικά κρύβεται πίσω από μερικές ιδιαίτερα σημαντικές αγωνιστικές κατασκευές των Ράλλυ. Ο 57χρονος πλέον Γάλλος, ξεκίνησε την καριέρα του από την ομάδα της Toyota όταν και ήταν μέλος των τεχνικών που δημιούργησαν τις Celica ST185 και ST205. Τα επόμενα χρόνια παρέμεινε στην TTE και ουσιαστικά ήταν επικεφαλής της ομάδας που σχεδίασε την Corolla WRC. Με την αποχώρηση της ιαπωνικής εταιρίας από το θεσμό, ο Nandan βρέθηκε στην Peugeot με τον ίδιο να είναι τεχνικός διευθυντής και υπεύθυνος για τα 206 και 307 WRC. Με την αποχώρηση των Γάλλων από το WRC, ο Νandan βρέθηκε εκτός αγώνων Ράλλυ για να επιστρέψει στο χώρο ως τεχνικός διευθυντής της Suzuki και υπεύθυνος σχεδίασης και εξέλιξης του SX4 WRC. Το πρόγραμμα δεν είχε επιτυχία και οι Ιάπωνες αποσύρθηκαν έναν χρόνο μετά μετά την αρχική τους εμπλοκή το 2007 ελέω της οικονομικής κρίσης. Με την ανακοίνωση της εμπλοκής της Hyundai στο WRC δεν μας προκάλεσε εντύπωση η στρατολόγηση του Γάλλου με το “μαγικό ραβδί”, με τον Nandan να παίρνει το χρίσμα ως team manager του φιλόδοξου κορεάτικου προγράμματος. Στο περιθώριο του Ράλλυ Πορτογαλίας, είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε μαζί του, σε μία συνέντευξη που είχε διάρκεια μεγαλύτερη της μισής ώρας! Ευχάριστος, ευδιάθετος και χωρίς να κρύβεται πίσω από τα λόγια του, μας μίλησε για το σήμερα και το αύριο τόσο της Hyundai, όσο και του WRC.

Μιας και βρισκόμαστε στην Πορτογαλία, συμφωνείτε με την μεταφορά του αγώνα βόρεια; “Όσο ο αγώνας γινόταν στο Νότο δεν είχαμε κόσμο στις ειδικές. Ήταν πιο δύσκολο να ταξιδέψουν και να συγκεντρωθούν. Για αυτό και πήραν την απόφαση να τον μεταφέρουν. Σίγουρα, σε αυτές τις περιοχές ο αγώνας έχει μεγαλύτερη παράδοση. Πάντως, είναι διαφορετικός σε σχέση με αυτόν στο Algarve, αφού εδώ οι επιφάνειες είναι πιο αμμώδης. Θεωρώ ότι η μεταφορά του ήταν σωστή και φάνηκε από τον κόσμο στις ειδικές. Οι αγώνες χρειάζονται τον κόσμο και τους θεατές. Μπορεί η προβολή να είναι σημαντική μέσα από τα μέσα ενημέρωσης, αλλά η παρουσία τους στις ε.δ. είναι σημαντική. Χωρίς αυτούς δεν έχει ενδιαφέρον.”

Πως κρίνεται την παρουσία της Hyundai μέχρι σήμερα στο θεσμό; Πέρσι η νίκη στη Γερμανία δημιούργησε μεγάλες προσδοκίες για τη φετινή χρονιά. “Η περσινή χρονιά δεν ήταν εύκολη για εμάς. Καταρχήν, είχαμε να δουλέψουμε σε πολύ μεγάλο βαθμό με το αυτοκίνητο, το οποίο ήταν σχεδιασμένο από την αρχή. Παράλληλα, έπρεπε να προετοιμάσουμε το νέο μας εργοστάσιο, την έδρα της ομάδας μας και φυσικά τη δομή της. Όλο αυτό δεν ήταν εύκολο. Όμως, στο τέλος της χρονιάς δεν μπορώ να πω ότι τα πήγαμε άσχημα! Φέτος, το αυτοκίνητο δείχνει και είναι καλύτερο σε σχέση με πέρσι παρόλο που δεν έχουμε δουλέψει πολύ επάνω σε αυτό. Έχουμε κάνει κάποιες αλλαγές, ενώ έχουμε εξελίξει κάποια στοιχεία. Όμως, από την αρχή στόχος μας ήταν να τερματίσουμε αγώνες. Ξέρουμε ότι ακόμα δεν μπορούμε να παλέψουμε με την VW, αλλά πιστεύω ότι είμαστε πιο κοντά και πλησιάζουμε. Αυτό είναι καλό για την ομάδα μας.”

Είναι ρεαλιστικός ο στόχος της 2ης θέσης στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών; “Νομίζω ότι είναι πιθανό. Δεν είναι εύκολο, επειδή θα πρέπει να παλέψουμε και να ξεπεράσουμε την Citroen, όμως πρέπει να έχουμε έναν στόχο! Και αυτό θα προσπαθήσουμε να κάνουμε.”

Όμως, εκεί που έχετε επικεντρώσει την προσοχή σας είναι το νέο i20 WRC. “Ναι! Εκεί έχουμε εστιάσει την προσοχή μας. Είναι τελείως καινούργιο, και είναι σημαντικό ότι εξελίσσεται σε πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και χωρίς να βιασύνη. Παράλληλα, μην ξεχνάτε ότι υπέρ μας είναι η εμπειρία που έχουμε αποκομίσει από την περσινή χρονιά μέχρι και σήμερα. Ακόμα και αν βελτιώνουμε κάποια πράγματα στο υπάρχον μοντέλο, η προσοχή μας είναι στο νέο i20. Βλέπετε, δεν είναι εύκολο να “τρέξεις” δύο τόσο σημαντικά προγράμματα παράλληλα και εμείς επικεντρωνόμαστε σε αυτό που αποτελεί και το μέλλον της ομάδας στο θεσμό.”

Πόσο επηρέασε το πρόγραμμα σας η αλλαγή από τρίθυρο σε πεντάθυρο αμάξωμα; Διότι οι δοκιμές είχαν ξεκινήσει νωρίτερα στο πεντάθυρο. “Το αρχικό μας σχέδιο προέβλεπε να τρέξουμε με την τρίθυρη έκδοση. Πριν από δύο περίπου χρόνια που πάρθηκε η απόφαση να αγωνιστούμε με αυτό το αμάξωμα, ο αριθμός των μοντέλων που θα παρήγαγε η Hyundai ήταν αρκετός για να πάρουμε την απαραίτητη ομολογκασιόν. Όμως η απόφαση για μείωση της παραγωγής ήταν αυτή που μας ώθησε στο αλλάξουμε την απόφαση μας. Συγκεκριμένα, το τμήμα μάρκετινγκ μετά από έρευνες κατέληξε ότι σε αυτή την κατηγορία τα περισσότερα μοντέλα που πωλούνται είναι πεντάθυρο, και όχι τρίθυρα. Είναι περισσότερο οικογενειακά. Έτσι, αποφασίστηκε από την Hyundai η μείωση του αριθμού παραγωγής, με αποτέλεσμα να είναι αδύνατο να ομολογκάρουμε το αυτοκίνητο φέτος. Ως γνωστόν, η FIA απαιτεί να έχουν παραχθεί 25.000 μέχρι τον τελευταίο αγώνα της χρονιάς και αυτό ήταν αδύνατο για φέτος, ενώ θα ήταν ρίσκο και για την επόμενη χρονιά. Έτσι αποφασίσαμε να στραφούμε στο πεντάθυρο αμάξωμα. Αυτό βέβαια άλλαξε δραστικά τα σχέδια μας. Έπρεπε να επανασχεδιάσουμε το αμάξωμα του αγωνιστικού, όπως και όλα τα αεροδυναμικά βοηθήματα. Παρά το γεγονός ότι πολλά στοιχεία είναι κοινά, ο προγραμματισμός μας άλλαξε σημαντικά. Για παράδειγμα έπρεπε να σταματήσουμε την συναρμολόγηση και κατασκευή των τρίθυρων αμαξωμάτων και έπρεπε να αρχίσουμε από την αρχή. Φυσικά, για αυτό το λόγο ήταν αδύνατο να παρουσιάσουμε φέτος το νέο αυτοκίνητο όπως αρχικά προγραμματίζαμε. Αυτό βέβαια μας δίνει την ευκαιρία να το εξελίξουμε ακόμα περισσότερο και να είμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι.”

Όμως, από όσο γνωρίζουμε, δεν θα σταματήσετε εδώ! Υπάρχει απόφαση για την κατασκευή i20 προδιαγραφών. “Ναι, αυτό είναι αλήθεια. Ήδη έχουμε αρχίσει να το σχεδιάζουμε φέτος και έχουμε αρκετή δουλειά μπροστά μας. Καταρχήν, θα πρέπει να δημιουργήσει ένα σχετικό τμήμα το οποίο θα εξυπηρετεί τους ιδιώτες. Υπολογίζουμε ότι θα μπορούμε να παραδώσουμε αυτοκίνητα και να λειτουργήσουμε το πρόγραμμα από το τέλος της επόμενης χρονιάς. Πιστεύουμε ότι θα είναι καλό για την Hyundai σε επίπεδο μάρκετινγκ και προβολής, αφού τα αυτοκίνητα της θα έχουν παρουσία σε διάφορες χώρες και εθνικά Πρωταθλήματα.”

Δεν είναι σημαντικό και για οικονομικούς λόγους; H M-Sport αποκομίζει σημαντικά οφέλη, ενώ τον ίδιο δρόμο ακολουθεί και η Citroen. “Σίγουρα, μπορείς να έχεις, αλλά θα πρέπει να πουλήσεις αρκετά αυτοκίνητα και το περιθώριο δεν είναι μεγάλο. Αλλά θα μπορούσε να βοηθήσει και στο οικονομικό κομμάτι.”

Τι απαντάτε στις φήμες που κάνουν λόγο για μείωση του προϋπολογισμού; “Πως δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Και η αλλαγή στο αμάξωμα έχει να κάνει αποκλειστικά με τους κανονισμούς. Κατά άλλα δεν υπάρχει το παραμικρό θέμα. Η Hyundai επιθυμεί να εμπλέκεται στον μηχανοκίνητο αθλητισμό και αυτή είναι η στρατηγική της για τα επόμενα χρόνια.”

Ο Thierry Neuville προσεγγίστηκε από την M-Sport αναφέρουν οι φήμες, αλλά εν τέλει ο ίδιος προτίμησε να παραμείνει στην Hyundai. “Ο Thierry έχει συμβόλαιο μαζί μας και ποτέ δεν μας είπε ότι θέλει να φύγει. Και θα είναι οδηγός μας και την επόμενη χρονιά. Έχουμε επενδύσει σε αυτόν και αυτός σε εμάς.”

Ας μιλήσουμε, όμως, και για το 2017 και τους νέους τεχνικούς κανονισμούς. “Οι κανονισμοί δεν έχουν επισημοποιηθεί ούτε είναι δεδομένοι ακόμα, αλλά στο τέλος θα έχουμε να κάνουμε με ένα καινούργιο αυτοκίνητο. Θα είναι ίδιο το αμάξωμα, αλλά θα είναι τελείως διαφορετικό σε σχέση με το υπάρχον.”

Όμως, αυτό που είχατε ζητήσει στο παρελθόν, όπως και οι συνάδελφοι σας Malcolm Wilson και Yves Matton, ήταν να μην υπάρχουν σημαντικές αλλαγές στους κανονισμούς. “Αυτό που γνωρίζω σίγουρα είναι τα αυτοκίνητα θα έχουν τελείως διαφορετική εμφάνιση. Θα πρέπει να αλλάξουμε τη σχεδίαση τους. Δεν θα είναι τόσο μεγάλες οι αλλαγές όσο νομίζετε, αλλά δεν παύει να είναι ένα καινούργιο αυτοκίνητο. Όχι μόνο στην όψη. Ίσως ο κινητήρας να είναι ο ίδιος, αλλά η διάμετρος του στομίου του τούρμπο να είναι διαφορετική. Δεν ξέρουμε. Ακόμα δεν είναι τίποτα σίγουρο. Κάποια στιγμή είχε αναφερθεί μέχρι και αλλαγή διαστάσεων.”

Πως είναι η σχέση μεταξύ των εμπλεκόμενων Κατασκευαστών; “Είμαστε πολύ ικανοποιημένοι. Όλοι έχουμε τις ίδιες ιδέες, δεν απέχουμε. Ακόμα και η Toyota είναι στο ίδιο πνεύμα. Και αυτό είναι πολύ θετικό, αφού όλοι οι Κατασκευαστές έχουμε παρόμοιες επιθυμίες και στάση στις συζητήσεις μας με την FIA.”

Η προβολή των αγώνων; Η συνεργασία με την Media House; Διότι όταν η συγκεκριμένη εταιρία είχε αναλάβει την προώθηση του σπορ, όλοι είχαν πολύ υψηλές προσδοκίες. “Αυτή ήταν η αίσθηση που θα μπορούσε να πει κανείς ότι υπήρχε πέρσι στην αρχή της χρονιάς. Όμως πρέπει να πούμε ότι σήμερα έχει αλλάξει σημαντικά. Έχουμε πολύ καλή σχέση με τον promoter και έχουμε τακτικές συναντήσεις. Το σάιτ είναι πολύ αναβαθμισμένο και έχει μεγαλύτερο κοινό. Την ίδια ώρα στην τηλεόραση έχουμε περισσότερες χώρες που μεταδίδουν τους αγώνες και τα περισσότερα μεγάλα αθλητικά κανάλια έχουν το WRC. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο αριθμός των τηλεθεατών είναι κατά πολύ μεγαλύτερος σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Και αυτό είναι μία πολύ σημαντική και θετική αλλαγή. Είμαστε σε περίοδο ανόδου. Θεωρώ ότι κάνουν πολύ καλή δουλειά και δουλεύουν σκληρά. Και όλοι οι Κατασκευαστές συμφωνούμε σε αυτό.”

Αναφέρατε τους αγώνες. Κάποιοι αναφέρουν ότι χρειαζόμαστε καινούργιους αγώνες και χώρες, ενώ άλλοι υποστηρίζουν ότι το WRC πρέπει να μείνει πιστό στις ρίζες του και συγκεκριμένα στους επονομαζόμενους “κλασσικούς αγώνες”. Τι θεωρείτε εσείς ότι πρέπει να γίνει; “Νομίζω ότι πρέπει να υπάρχει μία μέση λύση, με κλασσικούς αγώνες και καινούργιος. Ίσως να υπήρχε ένα είδος rotation ανάμεσα στους αγώνες, όπως και στο παρελθόν. Για εμάς σίγουρα είναι πολύ δύσκολο να αγωνιστούμε σε πιο πολλούς από 13 αγώνες. Αυτό που κοστίζει περισσότερο στην εμπλοκή ενός Κατασκευαστή στο WRC είναι η μεταφορά από χώρα σε χώρα. Ειδικά τα υπερατλαντικά ταξίδια. Από εκεί και πέρα σε Κατασκευαστές όπως εμάς είναι σημαντική η παρουσία μας σε κάποιες χώρες. H Hyundai είναι μία παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Ας πούμε είναι σημαντική η παρουσία στη Νότια Αμερική και στην Κίνα επειδή είναι μεγάλες η αγορές. Στην Ευρώπη η Hyundai θέλει να κάνει βήματα προόδου και σίγουρα τους ενδιαφέρει. Αλλά σε κάποιες χώρες πρέπει να υπάρχει προσέγγιση με θέμα το μάρκετινγκ. Βέβαια, τόσο η VW όσο και η Citroen είναι παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες και τους ενδιαφέρουν νέες αγορές. Όπως η Κίνα.”

Είναι η δεύτερη φορά που αναφέρεται την Κίνα. “(Χαμογελάει) Σίγουρα η Κίνα μας ενδιαφέρει όλους! Απλά γενικά πρέπει να υπάρχει συμβιβασμός ανάμεσα στους αγώνες και στο πρόγραμμα. Είναι αδύνατο να έχουμε όλους τους αγώνες στο καλαντάρι.”

Το Ακρόπολις είναι σημαντικό για το WRC; “Το Ράλλυ Ακρόπολις τα τελευταία χρόνια ήταν διαφορετικό σε σχέση με τον αγώνα του παρελθόντος. Τα τελευταία χρόνια ήταν λιγότερο σκληρός και πλέον αυτό που τον έκανε διαφορετικό ήταν οι υψηλές θερμοκρασίες που αναπτυσσόταν κατά τη διάρκεια του αγώνα. Σήμερα δεν έχουμε έναν τόσο “καυτό” αγώνα στο πρόγραμμα. Όμως οι δρόμοι δεν είναι όπως στο παρελθόν και ο αγώνας έχασε τον χαρακτήρα του, αφού χώματα του είδους συναντάμε και σε άλλους αγώνες. Σίγουρα, το Ακρόπολις έχει μεγάλη παράδοση και θα μπορούσε να είναι στο πρόγραμμα. Για αυτό και ξαναλέω ότι ίσως το rotation να ήταν μία καλή λύση.”

Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας; Γιατί κάθε φορά που “γεννιέται” κάτι καινούργιο καλούν τον Nandan; “Δεν ξέρω ίσως επειδή δεν ρωτάω πολλά! Νομίζω ότι το παρελθόν μου και το γεγονός ότι είμαι στη δουλειά πολλά χρόνια παίζει το ρόλο του, αλλά και το γεγονός ότι το μεγαλύτερο κομμάτι της καριέρας μου το έχω βιώσει στους αγώνες Ράλλυ. Γενικά, αισθάνομαι τυχερός με έχω ζήσει και βιώσει όλα αυτά τα χρόνια.”

Περισσότερες φωτογραφίες:
Ετικέτες: