03 Αυγ 2017

Με Mercedes-AMG GLA 45 4Matic στον Ελικώνα

Πέρα από τους όποιους (αυθαίρετους ή μη) ορισμούς δώσει κανείς, ένα είναι το σίγουρο. Ετούτη εδώ η «καυτή» GLA κοκκινίζει τα πάντα.

Ακόμα μία γρήγορη Mercedes. Μπορεί σήμερα το αστέρι από τη Στουτγάρδη να δίνει απλόχερα άφθονη δύναμη ακόμα και σε (σχεδόν) καθημερινά αυτοκίνητα, παλιότερα όμως κάτι αντίστοιχο ήταν πιο δύσκολο και σπάνιο. Για να φθάσουμε βέβαια εδώ, χρειάστηκαν δύο βασικά συστατικά. Η πλατφόρμα της A-Class στην πιο εκδρομική της εκδοχή με τα διακριτικά «GLA» και η σπορ ένεση της AMG. Τώρα, βέβαια, η λέξη «ένεση» είναι πολύ λίγη για να περιγράψει το εύρος των επεμβάσεων που έχουν γίνει. Οι πιο τυπολάτρεις μπορούν να ανατρέξουν στη σχετική ενότητα της «Τεχνικής Σκοπιάς». Οι υπόλοιποι απλώς δε βλέπουν την ώρα να βάλουν εμπρός και να διακτινιστούν.

Το «δύο σε ένα» αστέρι

Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι αυτή η Mercedes με το όνομα-σιδηρόδρομο, αν και ουσιαστικά ξεκίνησε την καριέρα της το 2014, έχει προλάβει κιόλας να περάσει στη δεύτερη γενιά. Για να την ξεχωρίσει κανείς, θα πρέπει να προσέξει τις μικρές λεπτομέρειες στο ρύγχος, στα μαρσπιέ και στον πίσω διαχύτη, με το πιο αναγνωρίσιμο στοιχείο να είναι τα βράγχια στους αεραγωγούς του προφυλακτήρα. Ακόμα πιο αδιόρατες πάντως είναι οι αλλαγές στο εσωτερικό. Είναι τόσο πολλά τα οπτικά ερεθίσματα, που λεπτομέρειες όπως το διαφορετικό ταχύμετρο με τη νέα βαθμονόμηση και τις βελόνες με το μαύρο κέντρο δύσκολα μπορούν να ξεχωρίσουν. Το πολύ πολύ να πέσει το μάτι στο πλαστικό φιλέτο με τα ιδιαίτερα γραφικά, που καλύπτει το ταμπλό από την πλευρά του συνοδηγού.

Ο οδηγός, καθισμένος στο καταπληκτικό κάθισμα AMG Performance (έξτρα), έχει άλλα πράγματα κατά νου. Πατάς το μεγάλο κουμπί στο ταμπλό και ο κινητήρας δηλώνει προς πάσα κατεύθυνση τις προθέσεις του. Ακόμα και η μικρή, που συνήθως παλεύει να βολευτεί στο παιδικό της κάθισμα, κουμπώνει γρήγορα τη ζώνη προκειμένου να αρχίσει τις ερωτήσεις. «Γιατί κάνει έτσι το αυτοκίνητο, μπαμπά; Πόσο δυνατό είναι;» Γουρλώνει τα μάτια στο άκουσμα της ιπποδύναμης και, χωρίς δεύτερη σκέψη, αρχίζει να ζητάει βόλτα. Το σχολικό, που φθάνει ευτυχώς στην ώρα του, σε βγάζει από τη δύσκολη θέση και εξαλείφει τις έτσι κι αλλιώς μηδαμινές προοπτικές της μικρής για μία κοπάνα. Το ότι όμως αρνήθηκες τη βόλτα στο σπλάχνο σου δε σημαίνει ότι και εσύ χρειάζεται να αυτοπεριοριστείς.

Χωρίς καθυστερήσεις και με τον Θάνο στο δεξί κάθισμα, ταξιδεύουμε στη Ν.Ε.Ο. προς Θήβα, προκειμένου να βρεθούμε για μία ακόμα φορά σε μία από τις πλέον αγαπημένες μας διαδρομές, το «δαχτυλίδι» με ενδιάμεσα check point στην Αγία Άννα, στο Κυριάκι, στην Αρβανίτσα και φυσικά στον Ελικώνα. Ιδανικά, πάντως, θα θέλαμε όλο αυτό το σκηνικό να λάμβανε χώρα μερικούς μήνες πριν, με καλό καιρό μεν, αλλά να μπορούσε να συμπεριληφθεί η προοπτική ορισμένων χιονισμένων διαδρομών στην ευρύτερη περιοχή γύρω από την Αράχωβα. Ό,τι καλύτερο δηλαδή για τον οδηγό, όχι όμως και για τον φωτογράφο, που θα έπρεπε να κάνει τα μαγικά του προκειμένου να ξεχωρίζει η άσπρη GLA από το λευκό τοπίο. Μπορεί βέβαια να μη συναντήσαμε πουθενά κάτι λευκό, η φύση όμως φρόντισε να διανθίσει αυτό το μαγιάτικο τοπίο με όλη την υπόλοιπη χρωματική παλέτα. Εκεί κάπου στον κάμπο της Θήβας, λίγο πριν από την Υλίκη, αναζητώντας το πράσινο του χορταριού, βρήκαμε το κόκκινο της παπαρούνας. Κάπως έτσι έγινε και η πρώτη επαφή με το χωμάτινο τερέν.

«Πώς έφθασε ετούτο εδώ;»

Σκεφθείτε την έκπληξη του γαιοκτήμονα-τσιφλικά-επιστάτη (ή όποια τέλος πάντων ήταν η ιδιότητά του) όταν αντίκρισε καταμεσής του χωραφιού του μια λευκή Mercedes να ποζάρει μες στις παπαρούνες, σε μέρη όπου συνήθως περιδιαβαίνουν τα τυπικά αγροτικά πικάπ. Στο μαλακό χώμα, που ευτυχώς δεν ήταν λασπωμένο, η χαμηλωμένη GLA δεν αντιμετώπισε κανένα πρόβλημα (έχει μικρότερη απόσταση από το έδαφος σε σχέση με τις απλές GLA, αλλά ελαφρώς μεγαλύτερη από την αμιγώς ασφάλτινη Α45). Στα αυτοσχέδια δρομάκια που οριοθετούν τα διάφορα εκτάρια γης κινηθήκαμε από σβέλτα έως και αρκετά γρήγορα, μιας και η ορατότητα από τη χαμηλή βλάστηση είναι απεριόριστη, και το μόνο στο οποίο χρειάζεται να έχεις το νου σου είναι για καμία φυτεμένη πέτρα ή κάποιον εγκάρσιο μεταλλικό αρδευτικό σωλήνα. Προτού παρασυρθούμε σε ρυθμούς που αρμόζουν περισσότερο σε μια rally replica με τις ανάλογες διαδρομές στην ανάρτηση, επιστρέψαμε στην άσφαλτο και την αναζήτηση για πλυντήριο, μιας και το καφέ χώμα είχε σκουρύνει την απόχρωση της Mercedes.

Συνεχίζοντας στο δρόμο Θήβας-Λιβαδειάς, στρίψαμε αριστερά για Αγία Άννα. Λίγο έξω από το ομώνυμο χωριό βρίσκεται η γνωστή ανάβαση, ένας στενός δρόμος με κλειστές στροφές και μέτρια άσφαλτο. Αρχίζεις να πειραματίζεσαι με τα προγράμματα λειτουργίας, που επεμβαίνουν στη λειτουργία κινητήρα, κιβωτίου, ανάρτησης (το δικό μας αυτοκίνητο διέθετε το έξτρα πακέτο με ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ και σφιχτότερα ελατήρια) και τιμονιού. Υπάρχει το πρόγραμμα Comfort για καθημερινή χρήση, τα Sport και Sport+ με μικρές διαφορές μεταξύ τους, που κάνουν πιο «επιθετικό» το χαρακτήρα της GLA, ενώ με το Individual μπορείς να έχεις το προσωπικό σου μείγμα ρυθμίσεων (όπως για παράδειγμα σπορ κινητήρα και μετάδοση, με μαλακή ανάρτηση, που βολεύει όταν θέλεις να πας γρήγορα σε σημεία όπου ο δρόμος έχει αρκετές ανωμαλίες). Για το μέγιστο αντίκτυπο, πάντως, επιβάλλεται η χρησιμοποίηση του προγράμματος Race. Εδώ μπορείς να πάρεις και μία γεύση από launch control, που πιο πολύ μοιάζει με κλοτσιά μουλαριού στα οπίσθια, λόγω της βιαιότητας με την οποία εκτοξεύεται από στάση η 45άρα GLA, καθώς τα 100 χλμ./ώρα έρχονται σε 4,4 δλ.

Ακολουθώντας λοιπόν τη διαδρομή της ανάβασης, χρειάζεται προσοχή στο στενό κομμάτι, καθώς από φουρκέτα σε φουρκέτα η GLA δε δυσκολεύεται διόλου να μαζέψει χιλιόμετρα και η έντονη υποστροφή μπορεί να είναι αναπόφευκτη, εάν δεν είσαι φειδωλός με το γκάζι. Στην έξοδο από τις στροφές η τετρακίνηση φροντίζει να κατανέμει τη ροπή, ούτως ώστε να αποφεύγονται οι απώλειες πρόσφυσης. Ο πολύδισκος συμπλέκτης, ανάλογα με την περίσταση, μεταφέρει έως και το 50% της ροπής στους πίσω τροχούς. Μπορεί να μην έχει την πιο επιθετική λογική ανταγωνιστικών συστημάτων, τα οποία υιοθετούν μια πιο πισωκίνητη συμπεριφορά, αλλά ακόμα και έτσι, με την κατάλληλη τοποθέτηση και το «άσε πάτα» σε πιο γλιστερές στροφές, θα παρατηρήσεις την ουρά να ανοίγει την τροχιά της.

Σαν να βρισκόμασταν σε ηλεκτρονικό παιχνίδι, κάποια στιγμή νιώσαμε σαν να «ξεκλειδώσαμε» κάποια κρυφή πίστα. Κυριολεκτικά στη μέση του πουθενά, μερικά χιλιόμετρα έξω από την Αγία Άννα, εντοπίσαμε ένα φρεσκοστρωμένο δρόμο. Δίχως δεύτερη σκέψη τον ακολουθήσαμε, για να διαπιστώσουμε ότι επρόκειτο για μια σχεδόν κλειστή διαδρομή, με πολύ ωραία χάραξη και ολοκαίνουργια άσφαλτο. Εκ διαμέτρου αντίθετα, δηλαδή, από το εξαιρετικού κάλλους ξέφωτο της Αρβανίτσας (ιδανική προοπτική για ένα οικογενειακό πικνίκ), όπου όμως ο δρόμος μοιάζει βομβαρδισμένος, με μεγάλα φαγώματα και λακκούβες. Η ανάρτηση ακόμα και στη θέση Comfort διαμαρτύρεται, ενώ είναι εύκολο να τραυματιστούν τα ελαστικά με το 45άρι προφίλ.

Το κυρίως πιάτο

Μετά το Κυριάκι, πάντως, έρχεται η μεγαλύτερη οδική ανταμοιβή στο περίφημο κομμάτι του Ελικώνα. Πολύ ωραία χάραξη, με όλων των ειδών τις στροφές με σωστή κλίση και πολύ καλή άσφαλτο. Ο περιστροφικός διακόπτης βρίσκεται ήδη στη θέση Race. Κάτι που μεταδίδεται από τα τύμπανα του πολέμου ή, αν προτιμάτε, από το κλαπέτο της AMG Performance Exhaust (έξτρα). Ο ήχος με τη μεταλλική χροιά μπορεί να έχει μια τεχνητή υπόσταση, αλλά πλημμυρίζει την καμπίνα, αντιδρώντας ανάλογα σε κάθε άνοιγμα του γκαζιού ή κατέβασμα του κιβωτίου. Ακόμα και αν θες να χαλαρώσεις, ο εθιστικός ήχος λειτουργεί σαν το διαολάκι στον ώμο που ψιθυρίζει ένα συνεχές «ΠΑΤΑ, ΠΑΤΑ» στο αυτί.

Εδώ είναι που η GLA βρίσκεται στο στοιχείο της. Η αλήθεια είναι πως δύσκολα μπορούν να συνδυαστούν φύση και επιδόσεις. Όσο περισσότερο έχεις ή θέλεις από το ένα, τόσο λιγότερο πρέπει να βάλεις από το άλλο. Για να απολαύσεις τη φύση, χαλαρώνεις, μειώνεις το ρυθμό, και ίσως επιτρέψεις και στον εαυτό σου να αφαιρεθεί για λίγο και το βλέμμα να περιπλανηθεί από το πλαϊνό παράθυρο, με την ανάλογη μουσική υπόκρουση από το ηχοσύστημα. Όταν όμως έχεις αποφασίσει να ανεβάσεις ρυθμό, τότε δεν επιτρέπεις στον εαυτό σου καμία χαλάρωση. Τα χέρια κρατούν γερά το τιμόνι, με το βλέμμα καρφωμένο εμπρός, και άντε το πολύ πολύ να ρίξεις καμιά κλεφτή ματιά στα όργανα, και κυρίως στο ταχύμετρο, μιας και είναι το μόνο που μπορεί να σε κρατά σε επαφή με την πραγματικότητα. Μπορεί με πάρα πολύ αυστηρά κριτήρια να είναι λιγότερο απόλυτη σε σχέση με την Α45, αυτό όμως δεν είναι απαραίτητα μειονέκτημα, συμβαδίζοντας αρμονικότερα με το χαρακτήρα του αμαξώματος. Σίγουρα, αν έχεις κατά νου και ορισμένα trackday, τότε η Α45 με το έξτρα μπλοκέ διαφορικό αποτελεί την πλέον ενδεδειγμένη λύση.

Σε κάθε περίπτωση, το δίδυμο κινητήρα-κιβωτίου αποτελεί τον εγγυητή των καταιγιστικών επιδόσεων. Με πάνω από 190 ίππους/λίτρο, διατηρεί τη σφραγίδα του ισχυρότερου 4κύλινδρου συνόλου παραγωγής, ενώ μετά την ανανέωση το κιβώτιο με τη σφιχτότερη κλιμάκωση των τεσσάρων τελευταίων σχέσεων βάζει την τελευταία πινελιά στις επιδόσεις. Το σύστημα μετάδοσης προσφέρει τρία διαφορετικά προγράμματα λειτουργίας, ενώ δε θα σου αρνηθεί και μια πραγματική χειροκίνητη λειτουργία μέσω των μεταλλικών paddles του τιμονιού, χωρίς ανεπιθύμητα kickdown ή αλλαγές στον κόφτη. Μοιραία ο λογαριασμός για όλο αυτό το «γλέντι» που προηγήθηκε έρχεται εμπρός στην αντλία, με τα εργοστασιακά 7,4 λίτρα/100 χλμ. να φαντάζουν ως μια εξόχως θεωρητική τιμή. Ακόμα και με ινδουιστικού επιπέδου αυτοκυριαρχία, είναι σχεδόν αδύνατο να δεις κάτω από 10 λίτρα/100 χλμ., με τη μέση τιμή να διαμορφώνεται στα 14 λτ./100 χλμ. και τη μέγιστη να αυξάνεται γεωμετρικά σε σχέση με τις διαθέσεις του οδηγού.

Η υψηλή κατανάλωση, όπως επίσης το αναμενόμενα αλμυρό κόστος κτήσης, είναι το τίμημα που θα πρέπει να καταβάλει κανείς για ένα τόσο πολυτάλαντο SUV. Με εκρηκτικό ταμπεραμέντο, χάρη στον κινητήρα-κόσμημα της AMG και σε ένα συνδυασμό μετάδοσης και ανάρτησης που μπορεί να περνάει όλη αυτήν τη δύναμη στο δρόμο, ο τυχερός ιδιοκτήτης της θα την απολαύσει τόσο σε καθημερινές συνθήκες οδήγησης όσο και σε πιο βαλλιστικούς gran turismo ρυθμούς._ Σ. Τ.

Ιπποφορβεία τρελοκομεία

Μπορεί το γνωστό λατινικό σύνθημα να προτρέπει για γρηγορότερα, ψηλότερα και δυνατότερα, αλλά ουδείς θα μπορούσε να φανταστεί ότι μεταξύ αυτών που θα το εφάρμοζαν θα ήταν και οι κατασκευαστές αυτοκινήτων. Από τη στιγμή πάντως που άρχισε να κυλάει άφθονο νερό στην κοίτη των SUV και των διαφόρων παραποτάμων (τα κάθε λογής crossover δηλαδή), τότε ήταν μαθηματικά βέβαιο ότι θα ερχόταν η ώρα των δυνατών εκδόσεων, πάντοτε με τα ειδικά σήματα του κάθε κατασκευαστή.

Αν θέλουμε όμως να είμαστε απόλυτα ακριβοδίκαιοι και σύμφωνοι με το γράμμα της θεωρίας, τότε πολύ δύσκολα θα βρούμε κάποιον άμεσο ανταγωνιστή για ένα premium SUV με τις τεχνικές προδιαγραφές της GLA 45 και εγκάρσια τοποθετημένο κινητήρα. Ο πλέον κοντινότερος ανταγωνιστής θα λέγαμε ότι είναι το Audi RS Q3, το οποίο ακόμα και με τον καλό 5κύλινδρο κινητήρα των 2,5 λίτρων στην έκδοση Performance δεν ξεπερνά τους 367 ίππους. Θα περιμένουμε με ενδιαφέρον να δούμε εάν θα υπάρξει κάποια απάντηση από τη μεριά του Q2, με οποιοδήποτε πρόθεμα, «S» ή «RS».

Από το στρατόπεδο της BMW δεν υπάρχει κάτι που να μπορεί να βάλει κανείς απέναντι στη δυνατή GLA. Η X1 προς το παρόν αρκείται στο 2λιτρο κινητήρα των 230 ίππων, ενώ για τον 6κύλινδρο των 360 ίππων θα πρέπει να στραφεί κανείς στη σειρά Χ4 Μ Performance, όπου όμως το κουπέ αμάξωμα και η διαμήκης πλατφόρμα ανεβάζουν το κόστος. Άλλωστε, σε αυτήν τη γειτονιά η Mercedes, διά χειρός AMG πάντα, προσφέρει την GLC 43 (σε 5θυρη ή κουπέ παραλλαγή) με τον 3λιτρο κινητήρα των 367 ίππων. Για τους φλεγματικούς Αγγλόφιλους, η Jaguar έχει κάνει ομολογουμένως πολύ καλή δουλειά με την F Pace, στην οποία ο 3λιτρος V6 με μηχανικό υπερτροφοδότη αποδίδει 340 ίππους.


ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: 27 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2017

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ: MERCEDES-AMG GLA 45 4MATIC

ΟΔΗΓΟΙ: ΣΩΤΗΡΗΣ ΤΣΑΝΤΙΛΗΣ

ΔΙΑΔΡΟΜΗ: ΑΘΗΝΑ - ΘΗΒΑ - ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ - ΚΥΡΙΑΚΙ - ΕΛΙΚΩΝΑΣ

ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ: 323


ΤΕΧΝΙΚΗ ΣΚΟΠΙΑ

Για να σκαρφαλώσει η απόδοση στους 381 ίππους και η ροπή στα 475 Nm, δε χρειάστηκαν εκτεταμένες αλλαγές, παρά μια αναθεώρηση στη συναρμολόγηση των βαλβίδων και ένας επαναπρογραμματισμός στο χρονισμό της ανάφλεξης και στην υπερτροφοδότηση (όπου η μέγιστη πίεση λειτουργίας της twin scroll τουρμπίνας έχει διατηρηθεί στα 1,8 bar). Το σύστημα τροφοδοσίας χρησιμοποιεί κεντρικά τοποθετημένους πιεζοηλεκτρικούς εγχυτήρες, που λειτουργούν με πίεση 200 bar. Η εργοστασιακή επίδοση των 4,4 δλ. για τα 0-100 χλμ./ώρα είναι απόλυτα εφικτή (χάρη και στο συνταρακτικό launch control), ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 χλμ./ώρα (και μπορεί να επεκταθεί μέχρι τα 270 χλμ./ώρα με το Driver's Package).

Σε ό,τι αφορά τη συμπεριφορά στο δρόμο, αξίζει να σημειώσει κανείς τα ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ δύο σταδίων, καθώς και το μηχανικό εμπρός μπλοκέ διαφορικό, που συμπεριλαμβάνεται στο AMG Dynamic Plus Package.


ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ MERCEDES-AMG GLA 45 4MATIC


ΚΥΒΙΣΜΟΣ 1.991 κ.εκ.

ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ 381 ίπποι/6.000 σ.α.λ.

ΜΕΓ. ΡΟΠΗ 475 Nm/2.250-5.000 σ.α.λ.


MEΤΑΔΟΣΗ

ΚΙΒΩΤΙΟ Διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων

ΚΙΝΗΣΗ Στους τέσσερις τροχούς


ΑΝΑΡΤΗΣΗ

ΕΜΠΡΟΣ Γόνατα ΜακΦέρσον, ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική

ΠΙΣΩ Τεσσάρων συνδέσμων, αντιστρεπτική

ΕΛΑΣΤΙΚΑ 235/45 R19


ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ

ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ. 4.445x1.804x1.474 χλστ.

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 2.603 χλστ.

AΠΟΣΚΕΥΕΣ 421-1.235 λίτρα

ΒΑΡΟΣ 1.510* κιλά


ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ

0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ 4,4 δλ.

ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ** 250* χλμ./ώρα

ΕΚΠΟΜΠΗ CO2 172 γρ./χλμ.

ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 14,5 λίτρα/100 χλμ.

ΤΙΜΗ 68.370 ευρώ


*Κενό, χωρίς οδηγό

**Ηλεκτρονικά περιοριζόμενη


ΚΕΙΜΕΝΟ: ΣΩΤΗΡΗΣ ΤΣΑΝΤΙΛΗΣ. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ


Περισσότερες φωτογραφίες:
Δείτε Τιμές και Τεχνικά Χαρακτηριστικά: