01 Οκτ 2017

Seat Leon Cupra 300: Supercar της διπλανής πόρτας

Με εκρηκτικές επιδόσεις, ικανότητα να εκμηδενίσει κάθε είδους διαδρομή σε ελάχιστο χρονικό διάστημα συνδυάζοντας τη χρηστικότητα, το Seat Leon Cupra των 300 ίππων πιστοποιεί το χαρακτηρισμό του «καθημερινού supercar».

ΕΙΝΑΙ μια ηλικία όπου ακόμη δεν έχεις ξεπεράσει τα πάθη της νεότητας, αλλά παράλληλα έχεις συνειδητοποιήσει ότι δεν μπορείς πλέον να φέρεσαι σαν έφηβος. Αυτή η σκέψη, και εντέλει στάση ζωής από ένα σημείο και έπειτα, επηρεάζει και την αγορά ενός αυτοκινήτου. Σίγουρα θέλεις άνεση και χώρους, είτε για να ταξιδέψεις με παρέα και τις αποσκευές της, είτε για να κάνεις τη διαδρομή σπίτι-γραφείο, αλλά παράλληλα ξέρεις ότι υπάρχουν στιγμές που μπορεί να στρίψεις προς Σούνιο μεριά ή προς Άγιο Μερκούριο και να απολαύσεις τις χαρές της γρήγορης οδήγησης. Αυτή είναι και η φιλοσοφία των hot hatch και η λογική ύπαρξής τους, όντας μία από τις πλέον ενδιαφέρουσες κατηγορίες αυτοκινήτων. Η Seat με το Leon Cupra έχει παραδοσιακά τη δική της πρόταση που, εν έτει 2017, έχει ακόμα ένα χαρακτηρισμό. Αυτόν του ταχύτερου μοντέλου παραγωγής που βγήκε ποτέ από το ισπανικό εργοστάσιο. Με αφορμή τη μερική ανανέωση και το απαραίτητο φρεσκάρισμα που δέχθηκε το Leon, αντίστοιχη αναβάθμιση πραγματοποιήθηκε και στο κορυφαίο μοντέλο της σειράς, με το χαρακτηρισμό «Cupra». Κύριο στοιχείο διαφοροποίησης; Η αύξηση ισχύος στους 300 ίππους, αλλά και της ροπής στα 380 Nm, με τις σχετικές τιμές του 2λιτρου υπερτροφοδοτούμενου συνόλου άμεσου ψεκασμού να αυξάνονται κατά 10 ίππους και κατά 30 Nm σε σχέση με της προηγούμενης έκδοσης.

Μια πρώτη γεύση από το νέο Cupra είχαμε πάρει πριν από μερικούς μήνες στην Ισπανία, όπου και διαπιστώσαμε τις όποιες αλλαγές. Δεν ήταν εύκολο, αφού είναι κάτι παραπάνω από διακριτικές, και εντοπίζονται στα σημεία. Τα φωτιστικά σώματα και η κυψελωτή μάσκα είναι τα πρώτα στοιχεία, ενώ ο πλέον παρατηρητικός θα εντοπίσει επίσης τους διαφοροποιημένους προφυλακτήρες με τις μεγάλες εισαγωγές αέρα μπροστά και τον αεροδυναμικό διαχύτη στο πίσω μέρος. Οι ζάντες διάστασης 19 ιντσών και οι κόκκινες δαγκάνες των φρένων είναι ακόμα μία λεπτομέρεια, που μαζί με τα διακριτικά «Cupra» διαφοροποιούν το κορυφαίο Leon από τα υπόλοιπα της σειράς. Περισσότερες είναι οι αλλαγές που εντοπίζονται στο εσωτερικό, το οποίο και είναι σύμφωνο με την ανανέωση του ισπανικού χάτσμπακ γενικότερα. Η οθόνη αφής κεντρίζει το ενδιαφέρον, ενώ παρατηρείς ότι τα πλαϊνά στις πόρτες έχουν επένδυση αλκαντάρα. Σημαντική για τους Ισπανούς είναι η παρουσία του ηλεκτρικού χειρόφρενου, στοιχείο για το οποίο έχουμε τις αντιρρήσεις μας σε γρήγορες εκδόσεις. Βλέπετε, δεν είναι λίγες οι φορές που το χειρόφρενο θα μπορούσε να σώσει τον οδηγό σε ακραίες καταστάσεις. Πίσω στο Cupra, η δική μας εκδοχή μπορεί να είχε κουμπί για την εκκίνηση του κινητήρα, αλλά δε διέθετε τα εξαιρετικά σε όψη και στήριξη μονοκόμματα μπάκετ καθίσματα. Ακόμα και έτσι, όμως, τα συμβατικού τύπου καθίσματα προσφέρουν καλή στήριξη, ενώ, όπως και σε όλα τα Leon, εύκολα μπορείς να βρεις την ιδανική θέση οδήγησης.

Έχοντας βολευτεί στο εσωτερικό του Cupra, από τα πρώτα χιλιόμετρα εύκολα διαπιστώνεις την ομαλή λειτουργία του κινητήρα και της ανάρτησης στην πόλη. Επιλέγουμε από το Drive Profile το πρόγραμμα Comfort, και όλα κυλούν αρμονικά. Η ποιότητα κύλισης είναι πολύ καλή, προσφέροντας εξαιρετικό επίπεδο άνεσης παρά το σπορ χαρακτήρα της κατασκευής, αλλά και τα ελαστικά διάστασης 19 ιντσών με το πολύ χαμηλό προφίλ. Σε αυτές τις συνθήκες θα ήθελες να έχεις το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, αλλά και πάλι η διαδικασία με το σφιχτό και με μικρές διαδρομές επιλογέα των 6 σχέσεων παραμένει άνετη και ευχάριστη. Είναι χαρακτηριστικό ότι, αν δε γνωρίζεις ότι πρόκειται για ένα αυτοκίνητο 300 ίππων, εύκολα μπορεί να σε ξεγελάσει με τον τρόπο που λειτουργούν η ανάρτηση και η προοδευτικότητα του κινητήρα. Αλλάζοντας το πρόγραμμα και επιλέγοντας τη λειτουργία Cupra, το σύστημα διεύθυνσης αποκτά πιο βαριά αίσθηση, τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ σφίγγουν, ενώ η απόκριση στο γκάζι είναι ακόμα καλύτερη. Με το πόδι στο πάτωμα δεν καταλαβαίνεις τους επιπλέον 10 ίππους. Η εκτόξευση είναι ακαριαία, οι εικόνες δεξιά και αριστερά αλλάζουν με καταιγιστικό ρυθμό, με τον 2λιτρο TSI να επιταχύνει ακατάπαυστα και χωρίς κομπιάσματα σχεδόν σε όλο το εύρος στροφών, έως και τον κόφτη, λίγο μετά τις 7.000 σ.α.λ. Αυτός ο κινητήρας του Group VAG εξακολουθεί να μας εντυπωσιάζει, σε όποιο αμάξωμα και αν τον συναντάμε. Για να εξακριβώσουμε όμως κατά πόσο είναι ταχύτερο, πρέπει να ρίξουμε μία ματιά στον πίνακα των επιδόσεων, όπου διαπιστώνουμε ότι μπορεί το «0-100» να είναι χειρότερο (6,4 αντί για 6,1 της έκδοσης των 280 ίππων), αλλά για αυτό ευθύνεται το υπερβολικό σπινάρισμα στην εκκίνηση. Όμως οι ενδιάμεσες επιταχύνσεις είναι καλύτερες σε κάθε επίπεδο, σε κάποιες περιπτώσεις δε κατά σχεδόν μισό δευτερόλεπτο. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι επιδόσεις του είναι μαζί με του προηγούμενου Honda Civic Type R οι κορυφαίες στην κατηγορία, και μάλιστα σε συγκεκριμένες διαδικασίες είναι ταχύτερο ακόμα και από το Ford Focus RS!

Αφήνοντας την ευθεία των μετρήσεων και σε δρόμο με διαδοχικές στροφές, το Leon Cupra αποδεικνύεται το ίδιο αποτελεσματικό με την προηγούμενη εκδοχή του. Το σύστημα διεύθυνσης μπορεί να μην είναι κορυφαίο σε αίσθηση, αλλά είναι γρήγορο και άμεσο. Η οδική συμπεριφορά του μπορεί εύκολα να χαρακτηριστεί με μία λέξη: «ουδέτερη»! Τα υψηλά περιθώρια πρόσφυσης στην καλή άσφαλτο και το σχεδόν ακλόνητο πίσω μέρος σού επιτρέπουν να κινηθείς πολύ γρήγορα. Σε συνδυασμό με τις μηδαμινές κλίσεις του αμαξώματος αλλά και τις δυνατότητες του κινητήρα, καταφέρνεις να κινείσαι με χιλιόμετρα που με άλλες κατασκευές θα ήταν απαγορευτικά. Στη γλιστερή άσφαλτο και με τα ηλεκτρονικά συστήματα εκτός λειτουργίας, θέλει λίγο περισσότερη προσοχή και, αν δεν υπερβάλλει ο οδηγός, η δύναμη περνά προοδευτικά στο δρόμο. Εντύπωση προκαλεί ότι ακόμα και σε αυτού του είδους τις επιφάνειες το πίσω μέρος δε θα διαφοροποιήσει τη συμπεριφορά του, με την πιο ακραία αντίδραση να είναι το να γλιστρήσει «με τα τέσσερα». Δεν ταιριάζει ωστόσο στο Leon αυτού του είδους η οδήγηση, αφού ακολουθώντας την αγωνιστική λογική μπορείς να κινηθείς το ίδιο γρήγορα με σαφώς ισχυρότερες κατασκευές.

Είναι εντυπωσιακός ο συνδυασμός πολιτισμένου χαρακτήρα και αποτελεσματικότητας που σημειώνει το Cupra. Σε αντίθεση με το Civic Type R, που οδηγήσαμε λίγες μέρες νωρίτερα στη Δρέσδη, είναι σαφώς πιο διακριτικό και χρηστικό, παραμένοντας αντίστοιχα γρήγορο. Μπορεί η συμμετοχικότητα και η μηχανική αίσθηση που σου προσφέρει το σκληροπυρηνικό ιαπωνικό χάτσμπακ να το καθιστούν κορυφαίο στην κατηγορία, ενώ ο υπερστροφικός χαρακτήρας του Renault Megane R.S. (αναμένουμε το επόμενο) να μην υφίσταται στο Leon, αλλά το Cupra είναι αυτό που διακρίνεται από την πραγματική φιλοσοφία των hot hatch. Σαφώς καλύτερο από το απλό Golf GTI (στην κουβέντα δεν μπαίνει το «ειδικό» Clubsport), το ισπανικό χάτσμπακ συνδυάζει εκρηκτικές επιδόσεις με πολιτισμένο χαρακτήρα, όντας ένα αυτοκίνητο για καθημερινή χρήση, που εύκολα μπορεί να εκθέσει τα περισσότερα από όσα κυκλοφορούν ανάμεσά μας. Σαν να μη φτάνουν όλα αυτά, συνυπολογίστε το κόστος κτήσης, αφού η 3θυρη έκδοση ξεκινά από τα 27.745 ευρώ, ενώ η 5θυρη από τα 30.445 ευρώ. Μοντέλο με χαρακτηριστικά του είδους, 300 ίππους(!) και αντίστοιχη τιμή δεν υφίσταται στην αγορά..._ 4Τ


ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Seat Leon Cupra 300

ΚΥΒΙΣΜΟΣ 1.984 κ.εκ.

ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ 300 ίπποι/5.500-6.200 σ.α.λ.

ΜΕΓ. ΡΟΠΗ 380 Nm/1.800-5.500 σ.α.λ.

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

ΚΙΝΗΣΗ Στους εμπρός τροχούς

ΚΙΒΩΤΙΟ Χειροκίνητο 6 σχέσεων

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

ΕΜΠΡΟΣ Γόνατα ΜακΦέρσον, αντιστρεπτική

ΠΙΣΩ Πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ

ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ. 4.281x1.816x1.435 χλστ.

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 2.631 χλστ.

ΒΑΡΟΣ 1.395 κιλά

ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 11,0 λίτρα/100 χλμ.

ΕΚΠΟΜΠΗ CO2 58 γρ./χλμ.

ΤΙΜΗ 28.000 ευρώ


Ο ανταγωνισμός


Ford Focus RS

Μπορεί το σύστημα μετάδοσης με κίνηση και στους τέσσερις τροχούς να μην επιτρέπει άμεση σύγκριση, αλλά έχει ενδιαφέρον να δούμε τις επιδόσεις τους απέναντι στο σημείο αναφοράς των hot hatch.


Peugeot 308 GTi

Χρησιμοποιεί μεν κινητήρα 1.600 κ.εκ., αλλά, με 280 ίππους και οδική συμπεριφορά αντίστοιχη με αυτήν που μας έχουν συνηθίσει οι Γάλλοι, διαθέτει φιλοσοφία αντίστοιχη με του Cupra.


Honda Civic Type R

Αν και πρόκειται για την παλιά έκδοση, την οποία και έχουμε δοκιμάσει στη χώρα μας, δεν αλλάζει ότι πρόκειται για το πλέον σκληροπυρηνικό προσθιοκίνητο της κατηγορίας.


VW Golf GTI Clubsport

Η έκδοση Clubsport θα έπρεπε ουσιαστικά να είναι η βασική του GTI, αφού είναι πολύ πιο κοντά στον ανταγωνισμό, διατηρώντας το διττό χαρακτήρα μιας κατασκευής του είδους.


Ford Focus ST

Μπορεί να διαθέτει τον κινητήρα με τη μικρότερη ονομαστική ισχύ, αλλά οι επιδόσεις του είναι άκρως ανταγωνιστικές, ενώ η υπερστροφική οδική συμπεριφορά του το κάνει να ξεχωρίζει.


Με τη γλώσσα των αριθμών


0-100 χλμ./ώρα

Ford Focus RS: 4,9 δλ.

Honda Civic Type R: 5,7 δλ.

Peugeot 308 GTi: 6,3 δλ.

VW Golf GTI Clubsport: 6,3 δλ.

Seat Leon Cupra 300: 6,4 δλ.

Ford Focus ST: 6,5 δλ.


3η με 50-80 χλμ./ώρα

Seat Leon Cupra 300: 2,2 δλ.

Ford Focus RS: 2,4 δλ.

Honda Civic Type R: 2,4 δλ.

Peugeot 308 GTi: 2,5 δλ.

VW Golf GTI Clubsport: 2,5 δλ.

Ford Focus ST: 2,7 δλ.


4η με 80-110 χλμ./ώρα

Seat Leon Cupra 300: 3,0 δλ.

Ford Focus RS: 3,2 δλ.

Honda Civic Type R: 3,2 δλ.

Peugeot 308 GTi: 3,3 δλ.

VW Golf GTI Clubsport: 3,4 δλ.

Ford Focus ST: 3,7 δλ.


5η/6η με 120-140 χλμ./ώρα

Honda Civic Type R: 2,8/3,5

Seat Leon Cupra 300: 2,8/3,7

Ford Focus RS: 2,9/3,6

Peugeot 308 GTi: 3,1/4,4

VW Golf GTI Clubsport: 3,5/4,8

Ford Focus ST: 3,6/4,8


0-400 μ. (δλ. / χλμ./ώρα)

Ford Focus RS: 13,4 / 166,4

Honda Civic Type R: 13,8 / 165,6

Seat Leon Cupra 300: 14,2 / 170,9

Peugeot 308 GTi: 14,2 / 164,6

VW Golf GTI Clubsport: 14,4 / 162,7

Ford Focus ST: 14,9 / 158,6


0-1.000 μ. (δλ./ χλμ./ώρα)

Honda Civic Type R: 24,4 / 210,7

Ford Focus RS: 24,6 / 211,7

Seat Leon Cupra 300: 25,2 / 220,2

Peugeot 308 GTi: 25,7 / 208,9

VW Golf GTI Clubsport: 25,9 / 205,8

Ford Focus ST: 26,7 / 198,7


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ


Περισσότερες φωτογραφίες:
Ετικέτες: