04 Σεπ 2017

Audi Q2 1.4 TFSI S Tronic - Mercedes GLA 200 7G-DCT: Θωρηκτά τσέπης

Σε ένα τοπίο που δείχνει να αλλάζει σε σχέση με ό,τι γνωρίζαμε έως σήμερα, οι Γερμανοί κατασκευαστές ποντάρουν στα νέα, μικρά τους όπλα απέναντι στα δεδομένα και κεκτημένα δεκαετιών. Τα νεανικά, ευέλικτα, χρηστικά και «καθαρά» GLA της Mercedes και Q2 της Audi αποτελούν ίσως το καλύτερο παράδειγμα της μετάλλαξης της ευρωπαϊκής αγοράς, αλλά και τους κράχτες για τη διασφάλιση της επόμενης γενιάς πελατών των δύο κατασκευαστών κύρους.

Μπορεί σήμερα να μην ισχύει πλέον η συνθήκη των Βερσαλλιών (που κάποτε περιόριζε το μέγιστο εκτόπισμα των γερμανικών θωρηκτών στους 10.000 τόνους), αλλά οι ντιρεκτίβες της ΕΕ σε ό,τι αφορά την εκπομπή ρύπων είναι εξίσου αυστηρές! Έτσι, η νέα μόδα των SUV, που έχει πάρει διαστάσεις φρενίτιδας στην Ευρώπη (το 1/4 όλων των αυτοκινήτων που πουλήθηκαν πέρσι στη γηραιά ήπειρο ανήκουν στην εν λόγω κατηγορία), ήταν ζήτημα χρόνου να προσαρμοστεί, επεκτεινόμενη προς τα κάτω. Και μπορεί στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού το big να θεωρείται ακόμη beautiful, αλλά στα μέρη μας οι οικονομικές, κοινωνικές και αστικές δομές επιβάλλουν την επί του πρακτικότερου συρρίκνωση των διαστάσεων των τροχοφόρων. Μικρότερα, «καθαρότερα» και χρηστικότερα SUV και crossover βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος του ευρωπαϊκού κοινού, όπως άλλωστε αποδεικνύεται περίτρανα και από την ανάπτυξη της κατηγορίας, η οποία είναι διπλάσια της υπόλοιπης αγοράς, αγγίζοντας το 16% το πρώτο τρίμηνο του 2017. Όπερ και σημαίνει πως, με 435.000 πωλήσεις, έχει δυναμική μεγαλύτερη απ' ό,τι η μεσαία και η μεγάλη κατηγορία SUV μαζί!

Φυσικά, μόνο απαρατήρητο δεν έχει περάσει αυτό από τους κατασκευαστές, που σπεύδουν να διεκδικήσουν το μερίδιο που τους αναλογεί. Ακόμα και οι κατασκευαστές κύρους με τις premium προτάσεις τους δεν ήταν δυνατόν να απουσιάζουν. Η εισαγωγή της επόμενης γενιάς πελατών στις αξίες και στη φιλοσοφία κάθε εταιρείας γίνεται, άλλωστε, από χαμηλά: η Mercedes αφουγκράστηκε γρήγορα την τάση της αγοράς και, εκμεταλλευόμενη το σωστό timing και την αίσθηση που είχε προκαλέσει η ριζικά ανανεωμένη και προσθιοκίνητη μικρομεσαία A-Class, έπραξε πριν από τρία χρόνια το αναμενόμενο, με την παρουσίαση της GLA. Πλέον, με το facelift μοντέλο δείχνει έτοιμη να διατηρήσει τα κεκτημένα απέναντι στους νεόφερτους αντιπάλους, μεταξύ των οποίων το Audi Q2. Το οποίο αποτελεί τον βενιαμίν της γνωστής οικογένειας των «Q», των επιτυχημένων SUV της βαυαρικής εταιρείας.

Άρξατε πυρ!

Στρογγυλοί προβολείς ομίχλης, νέα μάσκα και προφυλακτήρες, νέες ζάντες και ένα επιπλέον εξωτερικό χρώμα είναι οι διαφορές που θα ανακαλύψει κανείς στον πρώτο οπτικό έλεγχο της νέας GLA, και οπωσδήποτε έχουν φρεσκάρει την εμφάνιση του μικρομεσαίου SUV, χωρίς βέβαια να μπορεί κανείς να μιλήσει για κάποιου είδους ριζική ανανέωση. Εσωτερικά υπάρχουν νέα χρώματα και διακοσμητικά, διαφοροποιημένα γραφικά στον πίνακα οργάνων και χρωμιωμένα μπουτόν, καθώς και νέες περιμετρικές κάμερες, οι οποίες έχουν τη δυνατότητα απεικόνισης γωνίας 360 μοιρών, μέσω της κεντρικά τοποθετημένης οθόνης 8 ιντσών. Εννοείται ότι διατηρείται η ποιότητα που χαρακτηρίζει το εσωτερικό, αφού εδώ ασφαλώς δε συνέτρεχε κανένας λόγος αλλαγών, αν και δε λείπουν τα σκληρά πλαστικά από κάποια σημεία, όπως είναι η κεντρική κονσόλα. Νέα είναι και τα φώτα LED, τα οποία αντικαθιστούν τους Βi-Xenon προβολείς στη μεγάλη γκάμα προαιρετικού εξοπλισμού του αυτοκινήτου. Όπως και στο παλιότερο μοντέλο, η άνετη ανάρτηση αποτελεί τη βασική επιλογή, με τη σκληρή και κατά 15 χλστ. χαμηλότερη έκδοση να συνδυάζεται με την έκδοση AMG Line, ενώ με το σαφώς πιο άνετο πακέτο off-road η ανάρτηση ψηλώνει κατά 30 χλστ. Στους κινητήρες δεν υπήρχαν προσθήκες, πέραν της νέας έκδοσης 220 4MATIC 184 ίππων, με την γκάμα να περιλαμβάνει πλέον -μαζί με τις τετρακίνητες εκδόσεις- έντεκα διαφορετικούς συνδυασμούς συστημάτων μετάδοσης, ισχύος από 122 έως 381 ίππους. Στη διάθεσή μας η GLA 200 με το γνωστό 4κύλινδρο βενζινοκινητήρα 1.595 κ.εκ. 156 ίππων, με το 7τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7G-DCT.

Στην αντίπερα όχθη το Q2: αρκετά μικρότερο σε μήκος (δεν ξεπερνά τα 4.191 χλστ., τη στιγμή που η GLA φτάνει τα 4.417 χλστ.), πολύ κοντά όμως σε μεταξόνιο (2.601 έναντι 2.699 χλστ.) και ελαφρώς ψηλότερο (1.508 αντί 1.494 χλστ.) της GLA. Περισσότερο SUV παρά crossover, δηλαδή, τουλάχιστον στην εμφάνιση, η οποία κατά τα άλλα φανερώνει τους δεσμούς του νέου μοντέλου τόσο με το Α3 όσο και με τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας «Q». Γνώριμο και εδώ το εσωτερικό, καθώς σαφώς παραπέμπει σε μια πιο σύγχρονη εκδοχή του Α3, με εξαιρετικής ποιότητας υλικά, πλην των σκληρών πλαστικών στις πόρτες. Τη διαφορά κάνει σίγουρα ο (έξτρα) ψηφιακός πίνακας οργάνων virtual cockpit, με οθόνη TFT υψηλής ευκρίνειας, διάστασης 12,3 ιντσών. Σε αντίθεση με τον ομοεθνή ανταγωνιστή του, το Q2 υιοθετεί και κινητήρες χαμηλότερου κυβισμού, που ξεκινούν από τον 3κύλινδρο 1,0 λίτρου, ολοκληρώνοντας από κάθε άποψη την έννοια του downsizing, ακόμα ενός φαινόμενου των καιρών μας. Πιο κοντά στα χαρακτηριστικά της GLA 200 βρίσκεται, ωστόσο, η έκδοση TFSI 1,4 λίτρων, με ισχύ 150 ίππων και 7τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη S Tronic, που είχαμε στη διάθεσή μας για τις ανάγκες του συγκριτικού. Στο πίσω κάθισμα και των δύο αυτοκινήτων κανένας δε θα περίμενε να βρει άπλετο χώρο, δεδομένων των περιορισμένων διαστάσεών τους. Πάντως, τα πόδια των πίσω επιβατών θα βολευτούν, αν και οι πολύ ψηλοί θα βρουν ελάχιστο αέρα πάνω από τα κεφάλια τους, λόγω της κλίσης των οροφών. Και στα δύο αυτοκίνητα ο πέμπτος επιβάτης θα στριμωχτεί αρκετά, ενώ στη μάχη του πορτ μπαγκάζ νικητής αναδεικνύεται η Mercedes, η οποία προσφέρει 421 λίτρα, έναντι των 405 του Audi.

Ναυμαχίες...

Στη μικρή Mercedes κάθεσαι ψηλότερα απ' ό,τι στην Α-Class, αλλά χαμηλότερα σε σχέση με ένα πιο παραδοσιακό SUV. Νιώθεις πως ατενίζεις τον κόσμο μέσα από πολεμίστρες, πράγμα που σε κάποιους μπορεί να αρέσει, αλλά αντικειμενικά η ορατότητα πάσχει. Είναι, όμως, η αμεσότητα και η εργονομία που σε κερδίζουν από την πρώτη επαφή. Ο κινητήρας είναι ήσυχος και πρόθυμος από χαμηλά, και συνεργάζεται άψογα με το 7τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, το οποίο αλλάζει σχεδόν χωρίς καμία διακοπή ροπής, ενώ είναι άνετο και στα κατεβάσματα. Με δεδομένη την ελαστικότητα του κινητήρα και την απόδοση 250 Nm από τις 1.250 κιόλας σ.α.λ. έως τις 4.000 σ.α.λ, το σύνολο χαρακτηρίζεται για την απρόσκοπτη κίνησή του εντός, αλλά και εκτός πόλης. Η αίσθηση άνεσης που σου δίνει η GLA είναι αποτέλεσμα και της συμπεριφοράς της ανάρτησης, που, παρ' ότι σχετικά μαλακά ρυθμισμένη, επιτρέπει ελάχιστες κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές. Παράλληλα, παρά τη μετάδοση της κίνησης μόνο στους εμπρός τροχούς, αποδεικνύεται αρκετά ουδέτερη και πάντοτε ιδιαίτερα προβλέψιμη. Άμεσο είναι και το τιμόνι της, με «φυσικό» βάρος.

Μπαίνοντας από το ένα αυτοκίνητο στο άλλο, το πρώτο πράγμα που πέφτει στην αντίληψή σου είναι η εξαιρετική ποιότητα κύλισης του Q2. Όχι πως η GLA υστερεί σε αυτόν τον τομέα· ίσα ίσα. Αλλά το Audi τα καταφέρνει εξαιρετικά, παρόλο που εδώ δεν υπάρχει η πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων των τετρακίνητων μοντέλων, αλλά ένας «ταπεινός» ημιάκαμπτος άξονας. Με τη σπορτίφ αίσθηση που σου βγάζει το εσωτερικό, τη γραμμική απόδοση του γνώριμου TFSI, που παρουσιάζεται γεμάτος σε ολόκληρο το φάσμα των στροφών λειτουργίας, και τη σφιχτή ανάρτηση, σε προκαλεί να οδηγήσεις. Δείχνει και είναι, άλλωστε, πολύ σβέλτο, χάρη στους 150 ίππους και στα 250 Nm που αποδίδονται σταθερά από τις 1.500 έως τις 3.500 σ.α.λ., με άμεση απόκριση στο γκάζι και εν γένει στις εντολές του οδηγού. Οι κλίσεις είναι μηδαμινές, το πάτημα πολύ καλό και μπορείς να δείξεις απόλυτη εμπιστοσύνη στο ίσως καλύτερο τιμόνι που έχουμε δει σε «νορμάλ» Audi. Η μεταβλητή του υποβοήθηση καθιστά, μάλιστα, τη λειτουργία Drive Select -η οποία στη θέση Sport βαραίνει το τιμόνι- εντελώς αχρείαστη. Μόνη παραφωνία η απότομη συμπεριφορά του S tronic στο kickdown, σε κάποια κατεβάσματα (πολλών) ταχυτήτων, όπου και αντιδρά αρχικά με κάποιο δισταγμό. Κατά τα άλλα, όμως, δε θα προβληματίσει, όντας ήσυχο και ήρεμο στις αλλαγές ταχυτήτων.

Με σχεδόν ταυτόσημες τιμές ισχύος και ροπής, παρόμοιο βάρος (μόνο 40 κιλά χωρίζουν τα δύο αυτοκίνητα), και καθώς αμφότερα εξοπλίζονται με 7τάχυτα κιβώτια διπλού συμπλέκτη, είναι λογικό οι επιδόσεις να βρίσκονται πολύ κοντά. Υπερτερεί κατά 0,2 δλ. τo Q2 στην επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα, ενώ στις ρεπρίζ έχουμε ισοπαλία στις τρεις πρώτες σχέσεις, τη στιγμή που από την 5η και μετά το Q2 έχει το προβάδισμα, λόγω των κοντύτερων σχέσεων (με 7η, για παράδειγμα, το Audi βγάζει 47,1 χλμ./ώρα ανά 1.000 σ.α.λ., ενώ η Mercedes 58,9 χλμ./ώρα). Από εκεί και πέρα, εντυπωσιακά τόσο σε αίσθηση όσο και σε απόδοση είναι τα φρένα του Q2, γεγονός που πιστοποιείται και στις μετρήσεις, με την κατά σχεδόν 2 μ. μικρότερη απόσταση ακινητοποίησης από τα 120 χλμ./ώρα. Τέλος, το σύστημα απενεργοποίησης κυλίνδρων που διαθέτει ο 4κύλινδρος TFSI της Audi δείχνει να λειτουργεί, μειώνοντας τη μέση κατανάλωση στα 8,3 λίτρα/100 χλμ., τη στιγμή που η Mercedes απαιτεί σχεδόν 1 λίτρο καυσίμου παραπάνω.

SUV τσέπης

Η δημοτικότητα των SUV και crossover μόνο απορίας άξια δεν είναι. Αντικειμενικά αποτελούν σήμερα την καλύτερη πρόταση για όποιον με ένα αυτοκίνητο θέλει να καλύψει, πέρα από την καθημερινότητα, τις ανάγκες αυξημένων χώρων, άνετης μετακίνησης, αλλά και ξεχωριστής εμφάνισης. Είναι πολυχρηστικά και σύγχρονα, για αυτό και έχουν καταφέρει σχεδόν να εκτοπίσουν από την αγορά τα παραδοσιακά σεντάν, τα πολυμορφικά, αλλά και τα στέισον. Με μοντέλα όπως την ανανεωμένη GLA ή το νέο Q2, μπορούμε με ασφάλεια να προβλέψουμε πως αυτή η τάση θα συνεχιστεί για αρκετό καιρό ακόμα. Πρόκειται, άλλωστε, για δύο εξαιρετικά μοντέλα της μικρομεσαίας κατηγορίας, που, παρά το μικρό τους μέγεθος, διατηρούν στο ακέραιο τον premium χαρακτήρα τους και διακρίνονται σε όλους τους επιμέρους τομείς. Γρήγορα, άνετα, χρηστικά και όμορφα, καλύπτουν όλες τις ανάγκες του σύγχρονου αγοραστή.

Ένα «κλικ» πάνω στη σειρά κατάταξης θα βάζαμε το Q2, το οποίο μας γοήτευσε με την ποιότητα κύλισης και την οδική συμπεριφορά του και μας εντυπωσίασε με τα φρένα του. Από την άλλη πλευρά, σε καμία περίπτωση δεν υποτιμούμε την πάντα κορυφαία και σχεδόν εξίσου γρήγορη GLA με την εξαιρετική της απτή και ουσιαστική ποιότητα και το υποδειγματικό 7τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, που κερδίζει και τη μάχη της πρακτικότητας, χάρη στο μεγαλύτερο πορτ μπαγκάζ._ 4Τ


AUDI

ΥΠΕΡ/ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΥΛΙΣΗΣ/ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ/ΦΡΕΝΑ

ΚΑΤΑ/ΑΠΟΤΟΜΟ KICKDOWN


MERCEDES

ΥΠΕΡ/ΠΟΙΟΤΗΤΑ/ΚΙΒΩΤΙΟ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ/ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ

ΚΑΤΑ/ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΛΜΠΑΝΕΛΛΗΣ, ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ
 

 

Περισσότερες φωτογραφίες:
Ετικέτες: