26 Σεπ 2017

Πιθανές «καμπάνες» από ΕΕ σε μεγάλες εταιρείες εξαιτίας της μη εκπλήρωσης των στόχων στις εκπομπές CO2

Μεγάλο προβλέπεται να είναι το ύψος των προστίμων που θέλοντας και μη θα είναι υποχρεωμένη να επιβάλλει η ΕΕ σε μεγάλα ονόματα της παγκόσμιας αυτοκινητικής σκηνής, τα οποία θα αποδειχτούν αδύναμα να εκπληρώσουν τις θεσμοθετημένες από το 2014 περιβαλλοντικές υποχρεώσεις τους.

CO2

Σύμφωνα με έγκυρους αναλυτές της αγοράς, μεγάλα ονόματα του ευρωπαϊκού αυτοκινητικού στερεώματος βρίσκονται αυτή τη στιγμή αντιμέτωπα με μεγάλα χρηματικά πρόστιμα εξαιτίας της διαφαινόμενης αδυναμίας τους να «ρίξουν» το μέσο όρο των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα των μοντέλων τους στα 95 gr/χλμ. έως το 2021. Θυμίζουμε πως ο περιβαλλοντικός στόχος που είχε τεθεί για το 2015 ήταν τα 130 gr CO2 ανά χιλιόμετρο και για το 2016 τα 118,1 gr/χλμ.

Ποιοι είναι όμως οι βασικοί λόγοι που φαίνεται να οδηγούν στην εν λόγω… αστοχία και εν γένει στη μη συμμόρφωση των κατασκευαστών στις συμφωνηθείσες με τις αρμόδιες αρχές προδιαγραφές και όρια; Πρώτος και κύριος, η αύξηση των πωλήσεων των αυτοκινήτων της SUV κατηγορίας, τα οποία αποδεικνύονται αρκετά πιο ενεργοβόρα, άρα και πιο ρυπογόνα, σε σχέση με οχήματα μικρότερων κατηγοριών. Ο δεύτερος εξίσου καθοριστικός λόγος είναι η διαρκώς μειούμενη εμπορική απήχηση των εκδόσεων ντίζελ, που με τα χαμηλά CO2 τους «κατεβάζουν» κατά πολύ το μέσο όρων των εκπομπών ρύπων κάθε εταιρείας. Αξίζει εδώ να θυμίσουμε πως τα πετρελαιοκίνητα οχήματα εκπροσωπούν αυτή τη στιγμή το 45% των πωλήσεων εντός της γηραιάς ηπείρου, έναντι 52% που ήταν τα προηγούμενα χρόνια.

Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, όσοι κατασκευαστές δεν καταφέρουν να συμμορφωθούν με τον κοινοτικό μέσο όρο των 95 gr CO2 ανά χιλιόμετρο, τότε θα πρέπει να καταβάλουν πρόστιμο 95 ευρώ για κάθε γραμμάριο εκπομπών που υπερβαίνει το ως άνω όριο, ποσό που πολλαπλασιάζεται με το πλήθος των πωληθέντων μέσα στη χρονιά αυτοκινήτων.

Όπως αναφέρει μελέτη της βρετανικής PA Consulting, αυτή τη στιγμή μόλις 4 από τους 11 μεγάλους κατασκευαστές δείχνουν έτοιμοι να καλύψουν τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις για το 2021. Και οι συγκεκριμένα, οι όμιλοι Renault-Nissan και Jaguar-Land Rover, η σουηδική Volvo και η ιαπωνική Toyota. Σε αντίθεση, το VW Group, για παράδειγμα, είναι πιθανό να βρεθεί αντιμέτωπο με πρόστιμα ύψους έως και 1,7 δις €, η FCA με «καμπάνα» της τάξης των 1,2 δις €  και η BMW με κάτι περισσότερο από 700 εκ. €._Χ.Α.