27 Ιαν 2017

Επίσκεψη στο σχεδιαστικό κέντρο της Mercedes

Ξεναγηθήκαμε στα άδυτα του Ζίντελφινγκεν και αποκτήσαμε, με την καθοδήγηση των σχεδιαστών της γερμανικής εταιρείας, μια σφαιρική άποψη για το σχεδιασμό των αυτοκινήτων της Mercedes.

Το ντιζάιν συγκαταλέγεται στους κυριότερους λόγους επιτυχίας της Mercedes και αναφέρεται όλο και συχνότερα ως αιτία αγοράς, ιδίως από τους νέους πελάτες. Σημαντικό ρόλο έχει παίξει η αλλαγή της εικόνας της γερμανικής εταιρείας -που μέχρι στιγμής εξέφραζε την παράδοση- σε μια λογική, που η ίδια αποκαλεί «μοντέρνα πολυτέλεια». Κάτω από αυτήν την έννοια στεγάζεται ολόκληρη η φιλοσοφία του σχεδιαστικού εκσυγχρονισμού του Γερμανού κατασκευαστή: Ο συνδυασμός αισθησιασμού και καθαρότητας, συναισθήματος και ευφυΐας, της δημιουργίας «καυτών» προϊόντων, τα οποία ταυτόχρονα μπορούν να είναι και εξαιρετικά «cool».

Προσκεκλημένοι της Mercedes βρεθήκαμε στο σχεδιαστικό κέντρο του Ζίντελφινγκεν για να βιώσουμε από κοντά τη δουλειά των σχεδιαστών στα διάφορα βήματα εξέλιξης ενός νέου μοντέλου. Σε ένα εργασιακό περιβάλλον βγαλμένο από ταινία... επιστημονικής φαντασίας για τα ελληνικά δεδομένα, οι σχεδιαστές της γερμανικής εταιρείας οφείλουν πρώτα απ΄ όλα να ανακαλύψουν τις τάσεις αγοράς, τις μεταβολές στους φυσικούς πόρους ή το αναμενόμενο κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον. Μια διόλου εύκολη αρχή, αν αναλογιστεί κανείς πως κάθε πρωτότυπο οφείλει να έχει ολοκληρωθεί 2,5 χρόνια πριν την έναρξη παραγωγής του. Στη δυσκολία του εγχειρήματος προσθέστε και τις σαρωτικές τεχνικές διαφοροποιήσεις που μεταβάλλουν εκθετικά τη μορφή του αυτοκινήτου: Τα επόμενα 15 χρόνια αναμένονται μεγαλύτερες αλλαγές απ' ό,τι τα τελευταία 50 στα οχήματά μας.

Η προσέγγιση της Mercedes είναι ολιστική, πράγμα που σημαίνει πως στόχος της είναι η διατήρηση μιας κοινής σχεδιαστικής φιλοσοφίας σε όλα τα προϊόντα της, αλλά και στην ίδια την εικόνα της, που θα την καθιστά αναγνωρίσιμη παγκοσμίως ως πολυτελές brand. Και σύμφωνα με τον επικεφαλής σχεδιασμού Γκόρντεν Βάγκενερ «η πολυτέλεια δεν είναι μόνο μια αυτοκινητική δήλωση, αλλά τρόπος ζωής».

Ένα καλό παράδειγμα για το επόμενο βήμα στην εξέλιξη της σχεδιαστικής γλώσσας της Mercedes αποτελεί η E-Class Coupe, καθώς ενσωματώνει ένα καθαρό ντιζάιν με τέλειες αναλογίες και αισθητά μειωμένες γραμμές. Ο καιρός των σχεδιαστικών «νεύρων» αποτελεί πια παρελθόν για τη γερμανική εταιρεία. Αυτό αποτυπώνεται με σαφήνεια και στη γλυπτή μορφή «Aesthetics A», η οποία είναι ουσιαστικά η βάση του σχεδιασμού του επόμενου μικρομεσαίου μοντέλου, όπου ακολουθείται η λογική του «μονολιθικού» ντιζάιν με ενδιαφέρουσες σχεδιαστικές λεπτομέρειες. Την οποία και θα ξαναβρούμε στο παρελθόν του κατασκευαστή, ανατρέχοντας, για παράδειγμα, στο αεροδυναμικό αμάξωμα της W125 του 1938, η οποία ακόμη και σήμερα εξακολουθεί να κατέχει το ρεκόρ ταχύτητας σε δημόσιο δρόμο.

Όσον αφορά στο εσωτερικό, στόχος είναι η δημιουργία ενός φιλόξενου χώρου με ενιαίες γραμμές που αγκαλιάζουν τους επιβάτες, με ποιοτικά υλικά και προσοχή στην παραμικρή λεπτομέρεια, που θα ακολουθεί τη φιλοσοφία της μοντέρνας πολυτέλειας. Πρότυπο αποτελεί η καμπίνα επιβατών της S-Class, η οποία και έχει μεταφερθεί λίγο πολύ σε ολόκληρη σχεδόν την γκάμα μοντέλων, με την επόμενη γενιά SUV να αποτελεί την τελευταία σειρά που θα ακολουθήσει τη συγκεκριμένη σχεδιαστική προσέγγιση. Ιδιαίτερα υπερήφανοι δηλώνουν οι σχεδιαστές εσωτερικού για την εξέλιξη των αεραγωγών της E-Class Coupe, οι οποίοι διαθέτουν μορφή εμπνευσμένη από κινητήρες τζετ και, μάλιστα, αποδείχθηκαν στην πράξη πολύ περισσότερο αποδοτικοί στη ροή αέρα. Εξίσου σημαντική είναι, όμως, και η εξέλιξη τρόπων διάδρασης και χρήσης των νέων τεχνολογιών για οδηγό και επιβάτες. Τόσο η ενσωμάτωση ψηφιακών συσκευών, η εργονομία και η ευχρηστία, όσο και η προχωρημένη σχεδίαση νέων μορφών επικοινωνίας ανθρώπου και μηχανής βρίσκεται στο επίκεντρο.

Σε αυτήν την περίπτωση η αισθησιακή καθαρότητα μεταφράζεται σε απολαυστική, αλλά εύκολη χρήση όλων των συστημάτων ενός αυτοκινήτου. Ακόμα και η τεχνολογία εικονικής πραγματικότητας έχει επιστρατευτεί ώστε να δοκιμάζεται με γρήγορο (και οικονομικό) τρόπο κάθε νέα ιδέα στον συγκεκριμένο τομέα. Και εδώ μάλλον ταιριάζει απόλυτα η δήλωση του προέδρου της εταιρείας Δρ. Τσέτσε: «Ο καλός σχεδιασμός είναι κάτι πολύ περισσότερο από όμορφα προϊόντα: Συνδυάζει λειτουργικότητα με γοητεία και ενσαρκώνει τις εταιρικές αξίες σε χαρακτηριστικές μορφές»._Ν.Κ.

 

 

 

Περισσότερες φωτογραφίες: