4T Classic Αγωνιστικά αυτοκίνητα

Περιπλανήσεις στο παρελθόν-Ligier JS1

Το πρώτo αυτοκίνητο του αξέχαστου Γάλλου Guy Ligier, ιδιοκτήτη της ομώνυμης αγωνιστικής ομάδας, που τις δεκαετίες του '70 και του '80 έγραψε ιστορία στη Formula 1.

O Guy Ligier, πρώην παίκτης του ράγκμπι και μετέπειτα μία από τις μεγαλύτερες μορφές του γαλλικού μηχανοκίνητου αθλητισμού σε διοικητικό επίπεδο, ξεκίνησε την αγωνιστική του σταδιοδρομία από τις μοτοσικλέτες. Η δραστηριότητά του αυτή τον έστεψε δύο φορές πρωταθλητή Γαλλίας, το 1959 και το 1960. Ύστερα μεταπήδησε στους τέσσερις τροχούς και το 1966 έφτασε ως την κορωνίδα του Σπορ, τη Formula 1. Τη χρονιά εκείνη συμμετείχε στα Grand Prix ως ιδιώτης, μόνος Γάλλος πιλότος του grid απέναντι σε μεγαθήρια, στο cockpit ενός Cooper T81 με V12 κινητήρα της Maserati. Στο Silverstone του 1967 εμφανίστηκε σε ένα επίσης ιδιωτικό Brabham BT20 με κινητήρα V8 της Repco, με το οποίο κέρδισε τον μοναδικό του πρωταθληματικό βαθμό, στο Nurburgring των 23 χιλιομέτρων. Ο αγώνας στο Mexico -στο τέλος εκείνης της περιόδου- ήταν ο τελευταίος του στην F1, στην οποία είχε συνολικά 12 συμμετοχές. Το 1968 έριξε το βάρος του στην ανάπτυξη ενός δικού του αυτοκινήτου για τους αγώνες ταχύτητας, όμως ένα θλιβερό γεγονός παραλίγο να γίνει αφορμή να τα παρατήσει: O επιστήθιος φίλος του Jo Schlesser σκοτώθηκε στο cockpit ενός αερόψυκτου μονοθεσίου της Honda στο GP της Rouen, το οποίο προηγούμενα αρνήθηκε να οδηγήσει ο πολύς John Surtees, επικαλούμενος την επικινδυνότητά του.

ligier_js1

Απογοητευμένος, απομακρύνθηκε για ένα διάστημα από τον χώρο, όμως ο πρώην μηχανικός της Renault Michel Tetu και επικεφαλής της ομάδας που είχε εν τω μεταξύ δημιουργήσει κατάφερε να του αλλάξει γνώμη. Ο Guy επέστρεψε στον κόσμο των αγώνων και συνέχισε τα όσα είχε κατά νου να κάνει, προετοιμάζοντας το πρώτο δικό του αγωνιστικό. Από τότε και μέχρι το 1996, όλα τα αυτοκίνητα της Ligier που προορίζονταν για τις κούρσες αντοχής ή την F1, έφεραν τα διακριτικά «JS», τιμώντας τον αδικοχαμένο φίλο του ιδιοκτήτη της εταιρείας.

ligier_js1

Το κεντρομήχανο και σχεδιασμένο από τον Pietro Frua πισωκίνητο «JS1» παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο κοινό το 1969, στη διεθνή έκθεση του Παρισιού. Με πλαίσιο από αλουμίνιο όπως η Lotus Europa και αμάξωμα από fiberglass, η πρώτη Ligier φιλοξενούσε στο διαμέρισμα του κινητήρα έναν Cosworth FVA της Formula 2, με χωρητικότητα 1.6 λίτρων και ισχύ 220 ίππων. Το βάπτισμα του πυρός την ίδια χρονιά, ήταν ατυχές για το αυτοκίνητο, καθώς τα προβλήματα του μηχανικού συνόλου το ανάγκασαν να εγκαταλείψει στο μοναδικό αγώνα που πήρε μέρος. Το 1970 η «JS1» εμφανίστηκε ισχυρότερη, αντικαθιστώντας τον Cosworth FVA με τον πιο αξιόπιστο και χωρητικότητας 1.8 λίτρων Cosworth FVC των 240 ίππων.

ligier_js1

Με αυτόν οι Guy Ligier και Jean-Claude Andruet έλαβαν μέρος στις «24 ώρες» του Le Mans εκείνης της χρονιάς, εγκαταλείποντας την όγδοη ώρα του αγώνα. Ακόμη δύο «JS1» ετοιμάστηκαν για το «Γύρο της Γαλλίας», ανεβάζοντας σε τρεις συνολικά μονάδες την αγωνιστική παραγωγή του μοντέλου. Αμφότερες είχαν διαφορετικούς κινητήρες, η μία των 2.4 λίτρων του Weslake και η άλλη τον V6 των 2.6 λίτρων που χρησιμοποιούσε και η αγωνιστική έκδοση του Ford Capri. Για να τοποθετηθούν αυτές οι μονάδες χρειάστηκε να μεγαλώσει και το διαμέρισμα του κινητήρα, ενώ το κιβώτιο ταχυτήτων της Hewland έδωσε τη θέση του στο χειροκίνητο των πέντε σχέσεων της Citroen SM. Όμως, ούτε αυτές οι αλλαγές έφεραν θετικό αποτέλεσμα, αφού τα αυτοκίνητα εγκατέλειψαν με μηχανικά προβλήματα και στο Γύρο της Γαλλίας. Βέβαια, έδωσαν κάποιες χαρές στον Ligier, με νίκες σε μικρότερης σημασίας αγώνες εντός των συνόρων, όπως στο Montlhery και στο Albi.

ligier_js1

Ανεξάρτητα από όλα τα παραπάνω, οι «JS1» και οι μεταγενέστερες «JS2» στο πρώτο μισό της δεκαετίας του '70 έλαβαν με επιτυχία μέρος μέσω ιδιωτικών ή ανερχόμενων ημι-επαγγελματικών ομάδων στα σημαντικότερα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα ταχύτητας, κυρίως της Γαλλίας και της Ιταλίας. Μια πλειάδα οδηγών πέρα από όσους έχουν αναφερθεί, κυρίως Γάλλων, ξεκίνησε με αυτές μια σπουδαία σταδιοδρομία, αν κρίνουμε από το καλό όνομα που ο καθένας τους άφησε στις πίστες: Jacques Laffite, Vittorio Brambilla, Jean-Pierre Jarier, Bob Wollek, Jean-Pierre Jaussaud, Jean-Pierre Beltoise, Henri Pescarolo και Didier Pironi είναι μερικοί από αυτούς.

ligier_js1

 

Ποιό από τα παρακάτω μοντέλα-νικητές του Car Of The Year θα ψηφίζατε ως το καλύτερο αυτοκίνητο της δεκαετίας του '80;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Κατηγορία άρθρου