top icon
Μοντέλα

Citroen SM – 50 χρόνια sa majeste

Πενήντα χρόνια συμπληρώνονται τον Μάρτιο, από την ημέρα που στο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο κοινό του αυτοκινήτου η Citroen SM.

Το πρόγραμμα για την ανάπτυξη του αυτοκινήτου ξεκίνησε το 1961 με την ονομασία «Project S» και στόχος ήταν από αυτό να προκύψει η sport εκδοχή της δημοφιλούς και πολύ επιτυχημένης DS. Επτά χρόνια αργότερα επιστρατεύτηκε και η Μaserati για την ολοκλήρωση του μοντέλου, οπότε υιοθετήθηκαν για την κωδικοποίησή του τα διακριτικά «SM», με το γράμμα «Μ» να υποδηλώνει την ενεργή παρουσία των Ιταλών. Η Citroen SM (Sports Maserati), που εξελίχθηκε σε ναυαρχίδα της γαλλικής εταιρείας, συνδύαζε την τεχνολογία αιχμής της γαλλικής εταιρείας σε πλαίσιο και αναρτήσεις με την αναμφισβήτη ισχύ του V6 κινητήρα της Μaserati, τον οποίο σχεδίασε ο ο πολύπειρος αρχιμηχανικός της τελευταίας Julio Alfieri. Το μηχανικό σύνολο του αυτοκινήτου, χωρητικότητας 2.7 λίτρων, απέδιδε 170 ίππους με τα καρμπιρατέρ της Webber και 178 με την ανάφλεξη της Βosch. Ένα χρόνο μετά την πρώτη κυκλοφορία της, η SM ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο με τον V6 κινητήρα να αποκτά και τρίλιτρη έκδοση, απόδοσης 180 ίππων. Οι πωλήσεις του αυτοκινήτου ξεκίνησαν τον Σεπτέμβριο του 1970, ενώ έμεινε στην παραγωγή έως το 1975, αριθμώντας συνολικά 12.920 μονάδες. Αν η παγκόσμια οικονομική συγκυρία δεν ήταν τόσο αρνητική τότε για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, θα κατασκευαζόταν σίγουρα για αρκετά ακόμη χρόνια. Η Citroen SM μεταξύ άλλων χρημάτισε ειδικά διαμορφωμένη και ως επίσημο όχημα δύο προέδρων της Γαλλικής Δημοκρατίας, του Ζορζ Πομπιντού και του Ζακ Σιράκ.

Ιδιαίτερος χαρακτήρας

Αν και δεν ήταν πιθανώς η πιο σοφή οικονομική απόφαση όλων των εποχών, η Citroen αγόρασε τη Maserati το 1968. Κατά συνέπεια, ήταν σε θέση να χρησιμοποιήσει τον νέο 90 μοιρών κινητήρα V6 που είχε αναπτύξει η ιταλική εταιρεία. Ουσιαστικά, το συγκεκριμένο μηχανικό σύνολο ήταν ένας V8 με δύο κυλίνδρους λιγότερους και το ίδιο με εκείνο που χρησιμοποίησε η Maserati Merak το 1972. Επρόκειτο για ένα πολύπλοκο μοτέρ, με τρεις αλυσίδες χρονισμού, αλλά και το πιο κατάλληλο να καταστήσει τη SM το πιο γρήγορο προσθιοκίνητο μοντέλο παραγωγής της εποχής της. Πέρα από αυτό όμως, είχε και τη μικρότερη απόσταση ακινητοποίησης από κάθε άλλο αυτοκίνητο στον κόσμο, εκείνη την περίοδο. Βέβαια, πολύπλοκος δεν ήταν μόνο ο κινητήρας, αλλά και η μεταβλητή υποβοήθηση του συστήματος διεύθυνσης (DIRAVI), τόσο που είναι δύσκολο να περιγραφεί σωστά και να κατανοηθεί πλήρως από τον αναγνώστη.

Από πλευράς αμαξώματος, η σχεδιασμένη από τον Robert Opron SM παραμένει ακόμη πολύ μπροστά στην έννοια της καμπύλης και στην αρμονική διαμόρφωσή της, όπως υποστηρίζουν πολλοί γνώστες του αντικειμένου. Εκτός όλων αυτών, εντυπωσιάζει και το σύστημα των προβολέων, άσχετα αν στις ημέρες μας είναι αρκετοί οι κατασκευαστές που χρησιμοποιούν αντίστοιχες τεχνικές: Aπό τους έξι προβολείς που κρύβονταν πίσω από το όμορφο γυάλινο κάλυμμα, οι δύο συστρέφονταν μαζί με το τιμόνι, ενώ και οι έξι αυτορρυθμίζονταν ανάλογα με το ύψος του αμαξώματος. Με άλλα λόγια, αν ο χώρος αποσκευών του αυτοκινήτου ήταν φoρτωμένος, τα φώτα προσαρμόζονταν αυτόματα, έτσι ώστε να μην τυφλώνουν τους διερχόμενους από την αντίθετη κατεύθυνση οδηγούς.

Sa majeste…

Οι υπερήφανοι για τα αυτοκίνητά τους Γάλλοι αρέσκονται να δίνουν τη δική τους ερμηνεία στα αρχικά SM, χρησιμοποιώντας λογοπαίγνια. Έτσι, για πολλούς από εκείνους η κωδικοποίησή της από την εταιρεία αποδιδόταν και με τη φράση Sa majeste, που σε ελεύθερη μετάφραση είναι παραπλήσια με εκείνη της κοντινότερης συγγενούς της, της DS (La Déesse, δηλαδή θεά). Αυτό δεν απέχει (ή τουλάχιστον δεν θέλουμε να απέχει) και πολύ από την αλήθεια, όπως αποδεικνύεται και από τα βλέμματα που στρέφονταν σε κάθε διέλευσή της. Αλλά, είπαμε: Ήταν μια άλλη εποχή, περισσότερο εξιδανικευμένη και ρομαντική…


Δείτε στο επισυναπτόμενο αρχείο pdf, κάτω από το album των φωτογραφιών, τα τεχνικά χαρακτηριστικά της Citroen SM

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ