top icon
Προσωπικότητες

John De Lorean

Λίγα λόγια για μια ικανότατη παρά τον αμφιλεγόμενο χαρακτήρα της μορφή της παγκόσμιας αυτοκίνησης, που «έφυγε» πριν λίγες ημέρες

Γεννήθηκε τον Ιανουάριο του 1925 στο Ντιτρόιτ και ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην αμερικανική μεγαλούπολη. Φιλόδοξος, με υπερβολική αυτοπεποίθηση και γνώση των δυνατοτήτων του, ο Τζον ντε Λόρεαν θα μπορούσε να είναι ένα από τα καλύτερα διοικητικά στελέχη στην ιστορία του αυτοκινήτου: λίγο πριν τα μέσα της δεκαετίας του 1970, εγκατέλειψε παραιτούμενος μια καριέρα με τεράστιες υποσχέσεις στη General Motors, προκειμένου να δημιουργήσει ένα δικό του αυτοκίνητο με χαρακτηριστικά supercar, που να μπορεί να πωλείται σε προσιτή τιμή. Στην θητεία του στην GM (1956 -1973) συμπεριλαμβάνεται, μεταξύ άλλων επιτυχιών του, η επιτυχής παρουσίαση της Pontiac «GTO».

Έτσι, το 1976 παρουσιάζει στην παγκόσμια σκηνή το De Lorean «DMC 12», σχεδιασμένο από την Ιtal Design, με πλαίσιο κατασκευασμένο από τη Lotus και πόρτες που άνοιγαν σαν «φτερά γλάρου». Το μοντέλο εφοδιαζόταν με κινητήρα V6, που ήταν προϊόν συνεργασίας των Peugeot –Renault –Volvo. Προβλήματα όμως στις παραγγελίες και στην ποιότητα κατασκευής του τολμηρού αυτοκινήτου, συνδυασμένα με έλλειψη ρευστότητας, δεν επέτρεψαν στο «DMC 12» να ορθοποδήσει εμπορικά. Το εγχείρημα λοιπόν κατέρρευσε, και μάλιστα με κρότο. Σήμερα ελάχιστα De Lorean διασώζονται ανά τον κόσμο κι οι παλαιότεροι σίγουρα θα θυμούνται το «DMC 12» να πρωταγωνιστεί στην δημοφιλή ταινία «Back to the future».

Tον Αύγουστο του 1985 το Yugo παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Aμερικάνικη αγορά, ύστερα από πρωτοβουλία Tζον ντε Λόρεαν σε συνεργασία με την Chevrolet. Tο μικρό γιουγκοσλαβικό αυτοκίνητο απέτυχε όμως παταγωδώς στις HΠA, καθώς η χαμηλή ποιότητα κατασκευής του έδιωχνε κάθε υποψήφιο αγοραστή. Στο τέλος κατάντησε μάλιστα να προσφέρεται ως δώρο, σε όποιον διάλεγε να οδηγήσει κάποια από τα ακριβά μοντέλα της μεγάλης εταιρείας του Nέου Kόσμου.

Στην περιπετειώδη ζωή του ντε Λόρεαν υπάρχει κι ένα σκοτεινό επεισόδιο, που δημιούργησε σάλο στον χώρο του αυτοκινήτου, όταν εξελίχθηκε: τον Οκτώβριο του 1982 συνελήφθη και βρέθηκε πίσω από τα σίδερα της φυλακής ως το καλοκαίρι του 1984, καταδικασμένος με ποινή από το δικαστήριο για εισαγωγή και εμπόριο στις ΗΠΑ ποσοτήτων κοκαΐνης.

Περιπετειώδης βέβαια υπήρξε και η προσωπική του ζωή, που συχνά έγινε πρωτοσέλιδο στις εφημερίδες. Έκανε δύο γάμους με ισάριθμα διαζύγια, ο δεύτερος με το supermodel Κριστίνα Φεράρε, από την οποία απέκτησε ένα γιό και μια κόρη. Θυελλώδεις υπήρξαν και οι ερωτικές σχέσεις του με διάσημες σταρ της εποχής, όπως η Ούρσουλα Άντρες, η Κάντις Μπέργκεν και η Νάνσυ Σινάτρα.

Παρά τα προβλήματά του με το νόμο, δεν πρέπει να χαρακτηρίσουμε τον Τζον ντε Λόρεαν από αυτά και μόνο: υπήρξε ένας άνθρωπος τολμηρός και φιλόδοξος, του οποίου η επιχειρηματική σταδιοδρομία μπορεί ιστορικά να παραλληλιστεί με εκείνη του Πρέστον Τάκερ, που στις αρχές της δεκαετίας του 1950 προσπάθησε να «σπάσει» το «Βig Three» της αυτοκινητοβιομηχανίας των ΗΠΑ με το επίσης επαναστατικό, αλλά εξίσου άτυχο, «Τucker».

Ποιο αυτοκίνητο πιστεύετε ότι θα κερδίσει τον τίτλο «Αυτοκίνητο της Χρονιάς»;

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ