top icon
Μοντέλα

Car Of The Year 1970 – 1979

Τα μοντέλα που τιμήθηκαν με τον τίτλο «Car of The Year» τη δεκαετία του ’70, άφησαν σημαντικό αποτύπωμα στη διαδρομή της Αυτοκίνησης, εκείνα τα χρόνια. Ποιό άραγε θα ψηφίζατε, ως το καλύτερο από αυτά;

Στα 56 χρόνια από την πρώτη ψηφοφορία για το «Αυτοκίνητο της Χρονιάς» σταδιοδρόμησαν με επιτυχία στην ευρωπαϊκή και όχι μόνο αγορά πολύ σημαντικά μοντέλα. Οι νικητές κάθε ετήσιας τελικής ψηφοφορίας της Επιτροπής COTY έχουν βαρύ όνομα, καθώς οι περισσότεροι καθόρισαν τις τάσεις, τις εξελίξεις και τις τεχνικές επιλογές της εποχής τους. Ο θεσμός «Car of The Year» συστάθηκε για πρώτη φορά το 1964 από μια ομάδα δημοσιογράφων και περιοδικών του Ειδικού Τύπου. Στις ημέρες μας, τα μέλη της κριτικής επιτροπής του COTY ανέρχονται στα 60, με την εκπροσώπηση 23 στο σύνολο χωρών στην κριτική Επιτροπή του. Χώρες, όπως η Γερμανία, η Ιταλία, η Μεγάλη Βρετανία και η Ισπανία εκπροσωπούνται στο θεσμό με 6 εκλέκτορες η κάθε μια. Από την πλευρά της η Ελλάδα έχει την τιμή να εκπροσωπείται στο θεσμό σταθερά από το 1982 και μετά, με τον ιδρυτή του περιοδικού «4Τροχοί» Κώστα Καββαθά να αποτελεί μόνιμο μέλος της Επιτροπής ως και το 2004 και τον διευθυντή του περιοδικού Στράτη Χατζηπαναγιώτου να αναλαμβάνει καθήκοντα στη θέση αυτή από την επόμενη χρονιά. Τη σκυτάλη από το 2021 παίρνει η αρχισυντάκτρια του περιοδικού Ελένη Ξενάκη. Όμως, στη συνέχεια, ας αφιερώσουμε λίγο χρόνο για τους ετήσιους νικητές της δεκαετίας του ’70, τον καθένα τους ξεχωριστά.

FIAT_128

1970 Fiat 128

O αντικαταστάτης του Fiat 1100, παρουσιάστηκε το 1969 και είχε σχεδιαστεί από τον Ντάντε Τζιακόσα, τον ίδιο άνθρωπο που βρίσκονταν πίσω από το θρυλικό Fiat 500. Το κόμπακτ 2πορτο ή 4πορτο σεντάν (αργότερα παρουσιάστηκε ένα 3πορτο στέισον και ένα 2πορτο κουπέ) ήταν το πρώτο αυτοκίνητο της εταιρείας με την φιλοσοφία «όλα εμπρός», με εμπρός κίνηση, εγκάρσια κινητήρα (το σύνολο των 1.1 λίτρων με αλουμινένια κυλινδροκεφαλή απέδιδε 55 ίππους) και ανεξάρτητη ανάρτηση, στοιχεία που είχαν άμεση επίπτωση στην οδική συμπεριφορά και την εκμετάλλευση χώρων.

CITROEN_GS

1971 Citroen GS

To GS ήρθε να καλύψει το κενό που υπήρχε ανάμεσα στο σπαρτιάτικο 2CV (με τα συγγενικά του Dyane και Ami) και την «διαστημική» DS και η αναγνώριση δεν άργησε να έρθει. Το αεροδυναμικό αμάξωμα (5θυρο χάτσμπακ και στέισον), με τον μπόξερ κινητήρα και την εμπρός κίνηση έκρυβε αρκετές καινοτομίες. Η υδροπνευματική ανάρτηση, τα τέσσερα δισκόφρενα και η ελαφριά κρεμαγιέρα, συνέθεταν ένα μοναδικό συνδυασμό οδικών χαρακτηριστικών, ασφάλειας και άνεσης.

FIAT_127

1972 Fiat 127

Ο τεχνολογικός εξορθολογισμός που εισήγαγε η ιταλική εταιρεία με το 128, μεταφέρθηκε στο 127 , το οποίο έμελλε να εξελιχθεί σε έναν από τους στυλοβάτες της κατηγορίας Β και πρόγονος των σημερινών σούπερμινι, καθώς το αμάξωμα των 3,6 μ. προσέφερε αξιοπρεπέστατους χώρους επιβατών και καλή οδική συμπεριφορά. Εμπρός κίνηση, εγκάρσιος κινητήρας (0.9 λίτρων με απόδοση 47 ίππων) τοποθετημένος με ελαφριά κλίση προς τα εμπρός για καλύτερη κατανομή βάρους και κιβώτιο 4 ταχυτήτων, ήταν μόνο μερικά από τα στοιχεία που κέρδισαν τις εντυπώσεις ειδικών και μη.

AUDI_80

1973 Audi 80

Καθώς η Audi είχε ενταχθεί στα πλαίσια του VW γκρουπ, το 80 πρόλαβε να παρουσιαστεί ένα χρόνο νωρίτερα από το αδελφάκι του το VW Passat και ξεκίνησε να χτίζει τον χαρακτήρα της εταιρείας με τους τέσσερις κύκλους. Το αποτέλεσμα ήταν να αποσπάσει τον τίτλο του Αυτοκινήτου της Χρονιάς εμπρός από δυνατούς αντιπάλους όπως το Renault 5 και η Alfa Romeo Alfetta. Το σεντάν αμάξωμα των 4,2 μ. σε εκδόσεις με 2 ή με 4 πόρτες, ήταν αρκετά ελαφρύ, κάτι που επέτρεπε στους κινητήρες των 1.3 ή 1.5 λίτρων να του χαρίσουn πολύ καλές επιδόσεις.

MERCEDES_450S

1974 Mercedes Benz 450S (W116)

Μπορεί ανεπίσημα το γράμμα S να είχε εμφανιστεί προγενέστερα σε ορισμένα μοντέλα της Mercedes, το επίσημο λανσάρισμα όμως της πρώτης S Class έγινε το 1972 με την σειρά W116. Ήταν το πρώτο μοντέλο που εισήγαγε την νέα σχεδιαστική φιλοσοφία με τους οριζόντιους ορθογώνιους προβολείς εκατέρωθεν της χαρακτηριστικής μάσκας – ψυγείο. Μπορεί η έμφαση που δόθηκε στον τομέα της ασφάλειας να ήταν πολύ μεγάλη μέσω μιας πληθώρας νέων στοιχείων (ενισχυμένος κλωβός, ζώνες ασφαλείας, δισκόφρενα με ABS, κ.α.), την παράσταση έκλεψαν πάντως οι V8 κινητήρες των 3.5 και 4.5 λίτρων, με αποκορύφωμα την 450 SEL των 6.9 λίτρων.

CITROEN_CX

1975 Citroen CX

H Citroen είχε καταλάβει ότι εάν ήθελε να επαναλάβει την επιτυχία του περίφημου «βάτραχου», θα χρειαζόταν κάτι εξίσου συναρπαστικό και τεχνολογικά προηγμένο. Με σαφείς αισθητικές επιρροές από το GS, ταυτόσιμη αντιμετώπιση σε ότι αφορά τις εκδόσεις του αμαξώματος, το CX έδινε πρωταρχική σημασία στο θέμα της αεροδυναμικής, όπως άλλωστε προδίδει το όνομα του (ο αεροδυναμικός συντελεστής στα γαλλικά), ενώ η διαφορετικότητα σε επίπεδο αισθητικής προσέγγισης, συνεχίστηκε και στο εσωτερικό. Οι καινοτομίες περιελάμβαναν μια νέας γενιάς υδροπνευματική ανάρτηση, ενώ κάτω από το καπό, το έργο της κίνησης ανέλαβαν τετρακύλινδρα σύνολα, μιας και ο περίφημος Wankel έπεσε θύμα της πετρελαικής κρίσης.

SIMCA_1307_1308

1976 Simca 1307

Στα μέσα των 70΄s το Simca 1307 και το VW Passat στοιχειοθετούσαν την σύγχρονη τότε άποψη για ένα μεγάλο προσθιοκίνητο χάτσμπακ οικογενειακό όχημα. Αρχικά παρήχθη από την Chrysler Ευρώπης και αργότερα από το γκρουπ PSA, για αυτό και κυκλοφόρησε με τα σήματα διαφόρων κατασκευαστών. Το μεγάλο για εκείνη την εποχή αμάξωμα των 4,24 μ. προσέφερε άφθονους χώρους για επιβάτες και αποσκευές, ενώ ο οικογενειακός χαρακτήρας καθόριζε την ασφαλή και προβλέψιμη συμπεριφορά στον δρόμο. Κάτω από το καπό υπήρχαν ανάλογα με την έκδοση μηχανικά σύνολα 1.3 και 1.4 λίτρων, με ηλεκτρονική ανάφλεξη και κιβώτιο τεσσάρων ταχυτήτων.

ROVER_3500

1977 Rover 3500

Mέσα στους κόλπους του κατασκευαστικού ομίλου της British Leyland, η Rover έπρεπε να βρει την θέση της κάπου ανάμεσα στην Jaguar και άλλες πιο προσιτές μάρκες. Για αυτό τον λόγο οι ιθύνοντες της εταιρείας έπρεπε να προβούν σε ειδικές συμφωνίες με τα εργατικά συνδικάτα, προκειμένου να διατηρηθούν σε ανταγωνιστικά επίπεδα οι τιμές του SD1, όπως ήταν η αγαπημένη βρετανική ονομασία αυτού του μοντέλου. Με μία εμφάνιση εμπνευσμένη από τις Ferrari Daytona και 365 GTC, το μεγάλο αμάξωμα των δύο όγκων που ήταν πολύ δημοφιλή εκείνη την εποχή, κέρδισε την εκτίμηση κοινού με τα οδικά του χαρακτηριστικά και την γκάμα των κινητήρων, στην κορυφή των οποίων βρίσκονταν ένας βετεράνος V8 3.5 λίτρων.

PORSCHE_928

1978 Porsche 928

Κάποτε η Porsche θεωρούσε ότι έπρεπε να αντικαταστήσει την τεχνολογικά γερασμένη 911, αν και ύστερα από αρκετές δεκαετίες η διαδικασία διαδοχής ενός θρύλου δεν είναι διόλου εύκολη, καθώς 928 έχει μπει στο χρονοντούλαπο και η 911 συνεχίζει απτόητη την εξελικτική της πορεία. Τότε όμως η Porsche έχοντας επενδύσει πολύ χρόνο και χρήμα παρουσίασε την 928, οι καινοτομίες της οποίας εστιάζονταν στην τοποθέτηση του ροπάτου αλουμινένιου V8 κινητήρα εμπρός, την υδρόψυξη, την ηχομόνωση, μία ισχυροποιημένη κατανομή βάρους, με στόχο μία πιο φιλική και προβλέψιμη οδική συμπεριφορά. Δίκαια κατάφερε να αποσπάσει τις προτιμήσεις των δημοσιογράφων του θεσμού με τα πεταχτά της «μάτια» (πολύ χαρακτηριστικοί οι προβολείς όταν ανασηκώνονταν) και όχι μόνον.

SIMCA_CHRYSLER_HORIZON

1979 Simca Chrysler Horizon

Ξεκίνησε την καριέρα του ως Simca Chrysler Horizon, ενώ αργότερα συνέχισε ως Talbot Horizon, όντας το τελευταίο μοντέλο του Γάλλου κατασκευαστή υπό αμερικανικό έλεγχο. Το πεντάθυρο αυτό χάτσμπακ, διαδέχθηκε το πολύ αξιόλογο Simca 1100, συνεχίζοντας στο ίδιο μήκος κύματος αναφορικά με την χαμηλών τόνων εμφάνιση, την αντοχή, την πρακτικότητα, τους χώρους, την άνεση και την προβλέψιμη οδική συμπεριφορά. Το αργό και βαρύ τιμόνι, καθώς και το σχετικά υψηλό βάρος που περιόριζε την απόδοση, προβλημάτισαν ορισμένους εκλέκτορες.


Για το καλύτερο αυτοκίνητο της δεκαετίας του ’70 ψηφίστε ΕΔΩ


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ