top icon
Μοντέλα

Car Of The Year 1990 – 1999

Τα μοντέλα που τιμήθηκαν με τον τίτλο «Car of The Year» τη δεκαετία του ’90, άφησαν σημαντικό αποτύπωμα στη διαδρομή της Αυτοκίνησης, εκείνα τα χρόνια. Ποιό θα ψηφίζατε, ως το καλύτερο από αυτά;

Στα 56 χρόνια από την πρώτη ψηφοφορία για το «Αυτοκίνητο της Χρονιάς» σταδιοδρόμησαν με επιτυχία στην ευρωπαϊκή και όχι μόνο αγορά πολύ σημαντικά μοντέλα. Οι νικητές κάθε ετήσιας τελικής ψηφοφορίας της Επιτροπής COTY έχουν βαρύ όνομα, καθώς οι περισσότεροι καθόρισαν τις τάσεις, τις εξελίξεις και τις τεχνικές επιλογές της εποχής τους. Ο θεσμός «Car of The Year» συστάθηκε για πρώτη φορά το 1964 από μια ομάδα δημοσιογράφων και περιοδικών του Ειδικού Τύπου. Στις ημέρες μας, τα μέλη της κριτικής επιτροπής του COTY ανέρχονται στα 60, με την εκπροσώπηση 23 στο σύνολο χωρών στην κριτική Επιτροπή του. Χώρες, όπως η Γερμανία, η Ιταλία, η Μεγάλη Βρετανία και η Ισπανία εκπροσωπούνται στο θεσμό με 6 εκλέκτορες η κάθε μια. Από την πλευρά της η Ελλάδα έχει την τιμή να εκπροσωπείται στο θεσμό σταθερά από το 1982 και μετά, με τον ιδρυτή του περιοδικού «4Τροχοί» Κώστα Καββαθά να αποτελεί μόνιμο μέλος της Επιτροπής ως και το 2004 και τον διευθυντή του περιοδικού Στράτη Χατζηπαναγιώτου να αναλαμβάνει καθήκοντα στη θέση αυτή από την επόμενη χρονιά. Τη σκυτάλη από το 2021 παίρνει η αρχισυντάκτρια του περιοδικού Ελένη Ξενάκη. Όμως, στη συνέχεια, ας αφιερώσουμε λίγο χρόνο για τους ετήσιους νικητές της δεκαετίας του ’70, τον καθένα τους ξεχωριστά.

1990 CITROEN XM

1990 Citroën XM

H Citroen XM, ναυαρχίδα της γαλλικής εταιρείας τη δεκαετία του ’90, ήταν ένας συνδυασμός εξαιρετικής οδικής συμπεριφοράς και κορυφαίας άνεσης. Το αυτοκίνητο ήταν εξαιρετικά σταθερό στην ευθεία και έστριβε «σαν τραίνο» στις στροφές, χωρίς να αιφνιδιάζει ποτέ τον οδηγό. H ημιενεργητική ανάρτηση «Ιntractive» δεν άφηνε το αμάξωμα να γέρνει όταν έστριβε, ούτε να «πλέει» στις συνεχείς ανωμαλίες και στο όριο της πρόσφυσης (που βρισκόταν πολύ ψηλά) η υποστροφή ερχόταν ομαλά και προοδευτικά. To σχεδιασμένο από το γραφείο Bertone μοντέλο έμεινε στην παραγωγή μέχρι το 2000, αριθμώντας συνολικά 333.305 μονάδες παραγωγής.

1991 RENAULT CLIO

1991 Renault Clio

Mπορεί να πει κανείς πως η πρώτη γενιά του Renault Clio παρουσιάστηκε σχεδόν σαν ρήξη με το παρελθόν, καθώς ήταν εντελώς διαφορετικό από το αυτοκίνητο που αντικαθιστούσε. Ήταν το πρώτο μοντέλο της νέας γενιάς της γαλλικής εταιρείας που δεν ορίστηκε με έναν αριθμό, αλλά με ένα όνομα, εμπνευσμένο μάλιστα από την αρχαία ελληνική μυθολογία (για την ιστορία, η Κλειώ ήταν η μούσα που επαινούσε τις εξαιρετικές πράξεις των ανθρώπων). Εξυπακούεται ότι, με τη σύγχρονη γενιά του, το αυτοκίνητο δίνει ακόμη το παρών στη γκάμα της Renault. H παραγωγή του Clio I ολοκληρώθηκε το 1998, ενώ κατασκευαζόταν για τρία ακόμη χρόνια στην Κολομβία.

1992 VW Golf 3

1992 Volkswagen Golf 3

Η τρίτη γενιά του VW Golf ήταν ένα πολύ καλό οικογενειακό αυτοκίνητο, με εξαιρετική ποιότητα κατασκευής, ασφαλή οδική συμπεριφορά, καλούς χώρους και αξιοπρεπείς επιδόσεις. Επίσης, προσέφερε την άνεση, την ευκολία οδήγησης και την προβλέψιμη οδική συμπεριφορά που πρέπει να χαρακτηρίζουν κάθε οικογενειακό αυτοκίνητο και που κάνουν εύκολη και ευχάριστη την οδήγηση για τον μέσο οδηγό. Μέχρι το 2000, που έδωσε τη θέση του στο VW Golf τέταρτης γενιάς, κατασκευάστηκε συνολικά σε 4.800.000 μονάδες σε πέντε χώρες (Γερμανία, Μεξικό, Βέλγιο, Σλοβακία, Νότιος Αφρική). Το 1994 απέκτησε και έκδοση cabrio, η οποία έμεινε στη γκάμα της γερμανικής εταιρείας μέχρι το 2002.

1993 NISSAN MICRA

1993 Nissan Micra

To Nissan Micra ήταν το πρώτο ιαπωνικό μοντέλο που κατέκτησε τον επίζηλο ευρωπαϊκό τίτλο του «Αυτοκίνητου της Χρονιάς». Μπορεί να μην άνοιξε νέους ορίζοντες στην αυτοκινητοβιομηχανία, είχε όμως πολλές αρετές και του έλειπαν τα ελαττώματα, ενώ βρίσκεται ακόμη κοντά μας με τη σύγχρονη γενιά του. Κατασκευαζόταν στη Μεγάλη Βρετανία και ερχόταν στην ελληνική αγορά σε δύο εκδόσεις, με κινητήρες 1.000 και 1.300 κυβικών εκατοστών. Kωδικοποιημένη από τη Nissan ως Κ11, η δεύτερη γενιά του Micra έμεινε στη γκάμα του ιαπωνικού εργοστασίου μέχρι το 2003, ενώ παραγόταν για ακόμη τέσσερα χρόνια στις Φιλιππίνες. Στις ημέρες μας βρίσκεται στην τέταρτη γενιά του, φέροντας την κωδική ονομασία Κ14.

1994 FORD MONDEO

1994 Ford Mondeo

O προσθιοκίνητος αντικαταστάτης του Sierra εντυπωσίασε με την παρουσίασή του, καθώς ήταν ένα πολύ καλό αυτοκίνητο στη μεσαία κατηγορία, που απείχε παρασάγγας από τον προκάτοχό του. Η πρώτη γενιά του Mondeo προσφερόταν σε τρεις διαφορετικές εκδόσεις (4θυρο, 5θυρο και στέσιον) που σε συνδυασμό με τη δυνατότητα επιλογής μεταξύ τριών διαφορετικών βενζινοκινητήρων και ενός ντίζελ, τεσσάρων διαφορετικών επιπέδων εξοπλισμού (CLX, GLX, Ghia και S), δύο κιβωτίων (ενός χειροκίνητου κι ενός αυτόματου), όπως και της δυνατότητας μόνιμης τετρακίνησης, έδιναν από την αρχή σε κάθε υποψήφιο αγοραστή μια πλήρη σειρά εκδόσεων από την οποία αποκλειόταν να μη μπορέσει να βρει κάποια που να κάλυπτε τις δικές του ανάγκες.

1995 FIAT PUNTO

1995 Fiat Punto

Punto στα Ιταλικά σημαίνει «τελεία». Ίσως η Fiat έδωσε αυτό το όνομα στο νέο της τότε μοντέλο, θέλοντας να τονίσει ότι με το Punto έκλεινε οριστικά ένα κεφάλαιο της πολυτάραχης ιστορίας της. Όπως και να έχει, το Punto ήταν το Uno της δεκαετίας του ’80. Ήταν ένα σύγχρονο καλοφτιαγμένο «υπερ-μίνι». Κατά την προσφιλή της τακτική, υπήρχε μια σειρά εκδόσεων με κινητήρες πετρελαίου και βενζίνης, ατμοσφαιρικοί και τούρμπο, κιβώτια πέντε και έξι ταχυτήτων (την εποχή που κανείς ακόμη δεν είχε υιοθετήσει τις έξι σχέσεις) και δύο βασικά αμαξώματα: ένα τρίθυρο κι ένα πεντάπορτο. Στα μέσα του 1994 προστέθηκε και μια τρίτη έκδοση, το Punto Cabrio.

1996 FIAT BRAVO BRAVA

1996 Fiat Bravo/Brava

Το όμορφο μικρομεσαίο μοντέλο των Ιταλών, που τους έδωσε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά την πρώτη θέση στην τελική ψηφοφορία της επιτροπής COTY για το Αυτοκίνητο της Χρονιάς, ήταν μια πολύ προσεγμένη και πλούσια σε εξοπλισμό κατασκευή. Το Fiat Bravo είχε τρεις πόρτες και 12βάλβιδο κινητήρα των 1370 κ.εκ. που απέδιδε 80 ίππους, ενώ το Fiat Brava είχε πέντε πόρτες και 16βάλβιδο κινητήρα 1581 κ.εκ. που απέδιδε 103 ίππους (αργότερα απέκτησε και δίλιτρη έκδοση, ενώ φόρεσε και τον κινητήρα των 1.8 λίτρων). Έμεινε στη γκάμα της ιταλικής εταιρείας μέχρι το 2001, χρονιά που αντικαταστάθηκε από το Fiat Stilo, ενώ κατασκευαζόταν σε τέσσερις χώρες (Ιταλία, Πολωνία, Βραζιλία και Τουρκία).

1997 RENAULT MEGANE SCENIC

1997 Renault Mégane Scénic

Η πρώτη γενιά του Renault Mégane Scénic εισήλθε στην ευρωπαϊκή αγορά σε μια εποχή που τα πολυμορφικά μοντέλα βρίσκονταν σε άνθηση και έχαιραν εμπορικής επιτυχίας σε όποια αγορά κι αν σταδιοδρομούσαν. Παρουσιάστηκε το 1996 και έμεινε στη γκάμα του γαλλικού εργοστασίου μέχρι το 2003. Εφοδιαζόταν με τρεις κινητήρες βενζίνης των 1.4, 1.6 και 2.0 λίτρων, αλλά και με τον πετρελαιοκινητήρα των 1.9 λίτρων. Από τη γκάμα του δεν έλειπε και η τετρακίνηση έκδοση (RX4). Bασισμένο στο μικρομεσαίο Renault Megane, δέχτηκε ένα σημαντικό facelift το 1999.

1998 ALFA ROMEO 156

1998 Alfa Romeo 156

Η 156 παρουσιάστηκε στον Tύπο το 1997 στο Centro Cultural de Belém της Λισαβόνας. Ο στόχος της εταιρείας ήταν σαφής: η δημιουργία ενός sedan που θα συνδυάζει το στιλ με την δυναμική οδική συμπεριφορά, προσφέροντας την τέλεια ισορροπία μεταξύ απόδοσης και κρατήματος. Σχεδόν ένα εκατομμύριο άνθρωποι επισκέφτηκαν τότε τις εκθέσεις της Alfa Romeo, που έμειναν ανοιχτές το Σαββατοκύριακο μετά την παρουσίαση της 156. Σε μερικούς μήνες οι παραγγελίες έφτασαν τις 100.000, ενώ από το 1997 έως το 2005 που το μοντέλο έδωσε τη θέση του στην 159, σημειώθηκαν 680.000 πωλήσεις. Αυτοί οι αριθμοί καθιστούν την 156 ως μια από τις μεγαλύτερες εμπορικές επιτυχίες της Alfa Romeo. Ακόμη, ήταν το πρώτο αυτοκίνητο στον κόσμο που εφοδιαζόταν με το σύστημα common rail.

1999 FORD FOCUS

1999 Ford Focus

H αποδοχή που γνώρισε η πρώτη γενιά του Focus αμέσως μετά την παρουσίασή της θα μπορούσε να αποτελεί για τη Ford μία ετεροχρονισμένη ρεβάνς: η προηγούμενη απόπειρά της να λανσάρει ένα «προχωρημένο» αμάξωμα αφορούσε το Sierra και δεν είχε επιτύχει απόλυτα, συναντώντας την επιφύλαξη του αγοραστικού κοινού. Tο 1999 όμως απείχε πολύ από το 1983 και το «New Edge design» δεν θύμιζε σε τίποτα το «Aero», που συνόψιζε τότε τη σχεδιαστική φιλοσοφία της Ford. H επιτυχία των εκδόσεων δύο όγκων του Focus προλείανε το έδαφος για την εμφάνιση των (ούτως ή άλλως πιο συντηρητικών) τετράθυρων και στέσιον εκδόσεων. Aμφότερα, διατήρησαν στην εμπρόσθια και την πλαϊνή όψη τους τις τολμηρές ακμές του «new edge».


Για το καλύτερο αυτοκίνητο της δεκαετίας του ’90 ψηφίστε ΕΔΩ


COTY_logo

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ