17 Αυγ 2018

Porsche 356 A: Η αρχή ενός θρύλου

Από εδώ ξεκίνησαν όλα, με την «356» να αποτελεί την απαρχή της 70χρονης ιστορίας της Porsche.

Ο Φέρντινταντ -«Φέρι»- Porsche, γιος του ιδρυτή Φέρντιναντ Πόρσε, στις 8 Ιουνίου του 1948 δημιούργησε την πρώτη Porsche, τo αυτοκίνητο που, όπως έλεγε, δεν υπήρχε μέχρι τότε και τελικά χρειάστηκε να το κατασκευάσει ο ίδιος, όπως το φανταζόταν. Ο Φέρι πάντα οδηγούσε γρήγορα αυτοκίνητα και, καθώς μετά τον πόλεμο είχε στην κατοχή του ένα Σκαραβαίο με υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα, του κόλλησε το μικρόβιο να αναζητά μικρά αυτοκίνητα με δυνατούς κινητήρες. Κάπως έτσι προέκυψε και τo πρωτότυπο που κατασκεύασε - η πρώτη «356», απλώς με την ονομασία «Νο.1». Κατασκευασμένη από τα χέρια των ίδιων των Δρ Φέρντιναντ και Φέρι Πόρσε, με αλουμινένιο αμάξωμα, με την κίνηση πίσω. Στο πίσω μέρος ήταν τοποθετημένος και ο flat-four, που προερχόταν από το Beetle, το οποίο επίσης είχε σχεδιάσει ο Δρ Φέρντιναντ. Εκείνη ακριβώς η 356 No.1, μετά την άδεια χρήσης που απέκτησε τον Ιούνιο του 1948, πήρε μέρος στον αγώνα του Ίνσμπρουκ, κερδίζοντας μάλιστα την κλάση της.

Όλες οι αρχικές «356», που κατασκευάζονταν στο Γκμουντ της Αυστρίας, διέθεταν αλουμινένιο αμάξωμα, και αυτές σήμερα αναφέρονται ως «πρωτότυπα». Το 1950 η παραγωγή μεταφέρθηκε στο Τσουφενχάουζεν της Γερμανίας και τα χειροποίητα αλουμινένια αμαξώματα έδωσαν τη θέση τους σε νέα από χάλυβα, τα οποία ανέλαβε να κατασκευάσει η Reutter, μια εταιρεία που αργότερα αγόρασε η Porsche. Η Reutter διατήρησε τη δραστηριότητά της στην κατασκευή καθισμάτων και μετονομάστηκε στη γνωστή μας σήμερα Recaro! Τη δεκαετία του ‘50 σταδιακά άρχισαν να περιορίζονται τα εξαρτήματα που η «356» δανειζόταν από τη VW, διαχωρίζοντας έτσι το χαρακτήρα της όλο και περισσότερο. Οι «356» που κατασκευάστηκαν μέχρι το 1955 ονομάζονται σήμερα «Pre-A series» και μετά ακολούθησαν οι A-Series, που κατασκευάστηκαν μέχρι το 1959.

70 χρόνια Porsche

Προκειμένου να τιμήσουμε την επέτειο των εβδομήντα χρόνων της Porsche, που συμπληρώνονται στις αρχές Ιουνίου, δώσαμε ένα ραντεβού με μια τέτοια «356» σειράς Α, ένα αυτοκίνητο που αρχικά είχε εξαχθεί στις ΗΠΑ. Αργότερα βρέθηκε στη Μεγάλη Βρετανία και έπειτα από μερικά χρόνια αγοράστηκε από τον Θεόδωρο Χαραγκιώνη μέσω δημοπρασίας, αποτελώντας σήμερα ένα από τα πιο ξεχωριστά εκθέματα του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτου. Το τελευταίο με τη σειρά του θα πραγματοποιήσει σύντομα μια θεματική έκθεση αφιερωμένη στα 70χρονα της γερμανικής φίρμας. Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο, με οδηγό τον Θεόδωρο Χαραγκιώνη και συνοδηγό τον Αλέξη Δρουλίσκο, κέρδισε το 1966 τον πρώτο αγώνα Αντοχής «24 ώρες Ελλάδα», που ήταν ένας αγώνας ακριβείας με 24ωρη οδήγηση χωρίς καμία στάση, στα βουνά της ηπειρωτικής Ελλάδας και της Πελοποννήσου!

Κάτω από το καπό της κόκκινης αυτής «356» συναντάμε τον επίπεδο 4κύλινδρο 1.600άρη απόδοσης 75 ίππων. Μπορεί η ιπποδύναμή της να μην εντυπωσιάζει σήμερα, όμως η επαφή μας με την τόσο εμβληματική Porsche δεν μπορεί παρά να μας γεμίζει με κάθε λογής συναισθήματα. Το σχήμα της έχει μια εκνευριστική απλότητα, όμως σου δίνει την αίσθηση πως έχει ψυχή, ουσία και σκοπό. Τα μετατρόχια βρίσκονται αρκετά πιο μέσα από το αμάξωμα, και από κάποιες γωνίες η «356» μοιάζει αστεία, κυρίως λόγω των στενών ελαστικών, αλλά αυτό για κάποιο λόγο δε σε ενοχλεί. Λίγα οχήματα σου δίνουν την αίσθηση ότι σε κοιτάζουν σαν να είναι ζωντανοί οργανισμοί. Λιτές γραμμές, χωρίς τίποτα περιττό ή κραυγαλέο. Καμπύλες παντού, και η «356» δεν είναι απλώς ένας πιο χαμηλός και φαρδύτερος Σκαραβαίος, καθώς μοιάζει σαν να πήραν το σχήμα του τελευταίου και εξαφάνισαν οποιαδήποτε ακμή.

Η απλότητα των μηχανικών μερών, σε συνδυασμό με το ελαφρύ αμάξωμα και το εσωτερικό ειδικά αυτής της έκδοσης, που δείχνει σίγουρα πιο premium από ένα Beetle, συνθέτουν ένα μοναδικό χαρακτήρα. Ενώ φαίνεται μικρή -και είναι-, επ’ ουδενί δεν προβλημάτισε τον φιλοξενούμενό της να βολευτεί στη θέση του οδηγού, παρά το ύψος του (1,90 μ). Το εσωτερικό παραδόξως φαίνεται μεγαλύτερο από μέσα για το μέγεθος του αυτοκινήτου, και δε σου δημιουργεί κλειστοφοβικό σύνδρομο. Μπροστά μας δεσπόζει το μεγάλο αλλά πανέμορφο τιμόνι, με τα τρία όργανα να προβάλλουν πίσω του, και βέβαια ο διακόπτης εκκίνησης στα αριστερά, γιατί είναι Porsche!

Τα καθίσματα, ενώ δείχνουν απλά, σε κρατάνε όπως πρέπει, και ο επιλογέας του κιβωτίου που έρχεται βαθιά κάτω από το ταμπλό φτάνει σχεδόν οριζόντια στο δεξί σου χέρι, όπως πρέπει, και έχει καλή αίσθηση. Κατασκευαστικά η «356» σε κερδίζει και δείχνει πιο καλοφτιαγμένη από αρκετά αυτοκίνητα της κατηγορίας της στην εποχή της. Ξεκινάς να κινείσαι, και ακούς τον γνώριμο ήχο του επίπεδου 4κύλινδρου που δείχνει την καταγωγή του, αλλά αμέσως καταλαβαίνεις πως είναι κάτι παραπάνω από εκείνον που βρισκόταν σε οποιονδήποτε Σκαραβαίο της εποχής. Το τιμόνι, ενώ δεν έχει υποβοήθηση, είναι αρκετά ελαφρύ, αφού ο κινητήρας δε βρίσκεται μπροστά, αλλά στην άλλη άκρη του αμαξώματος. Ο τρόπος που το αυτοκίνητο πατάει στο δρόμο έχει μια ηρεμία και μια ιδιαίτερα καλή ποιότητα κύλισης για την απλότητα της κατασκευής, αλλά και την ηλικία της.

Σίγουρα σεβαστήκαμε το ότι βρισκόμασταν μέσα σε ένα αυτοκίνητο που έρχεται απευθείας από την αίθουσα του Ελληνικού Μουσείου και που πρέπει να επιστρέψει εκεί αμέσως μετά, όπως ήρθε στα χέρια μας. Έτσι, του συμπεριφερθήκαμε όπως αρμόζει στην ιδιότητά του, αλλά και στην εμπιστοσύνη των ανθρώπων που μας το παραχώρησαν. Σε γενικές γραμμές αυτή η 356Α δε βάζει φωτιά στο δρόμο, αλλά σίγουρα σου δίνει να καταλάβεις πως μπορεί να μαζέψει χιλιόμετρα και να τα κρατήσει για μεγάλη απόσταση απροβλημάτιστα. Λίγη ώρα μαζί της και επιβεβαιώνεις όλα όσα λένε οι κάτοχοι για ένα κλασικό αυτοκίνητο που μπορείς να συμβιώνεις μαζί του καθημερινά, χωρίς να σε προβληματίζει ιδιαίτερα.

Αποχαιρετήσαμε την όμορφη «356» προκειμένου να επιστρέψει στο Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου. Εκεί θα τη χαρούν και όσοι θέλουν να την απολαύσουν από κοντά, και πραγματικά αξίζει, καθώς το συγκεκριμένο αυτοκίνητο αποτελεί ένα κόσμημα. Πρόκειται αναμφίβολα για ένα πολύ σημαντικό μοντέλο, καθώς αποτελεί τον πρόγονο του πλέον εμβληματικού και αειθαλούς sportscar που έχει παραχθεί ποτέ, της «911»._ Θ. Τ.


ΚEIMENO: ΘΩΜΑΣ ΤΡΙΑΝΤΗΣ. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ


Περισσότερες φωτογραφίες:
Ετικέτες: