top icon
Μοντέλα

Porsche 924 Turbo Series 2 – 944 Turbo S

Αναπολούμε το παρελθόν της ιστορικής φίρμας, που φέτος γιορτάζει τα εβδομήντα χρόνια της, με μια αναδρομή στο πρώτο μπροστομήχανο μοντέλο της.

Είναι γεγονός πως, όταν η Porsche 924 εμφανίστηκε στο προσκήνιο, είχε ήδη δεχθεί πολλές αρνητικές κριτικές ως non-Porsche. Βέβαια, αν την έκρινες αντικειμενικά ως ένα αυτοκίνητο, ήταν ελαφριά, 2λιτρη, προσιτή, πρακτική και, όπως είχε γράψει χαρακτηριστικά ο J. Pasha στο Excellence: «The best handling Porsche… in stock form!». Αυτό επιβεβαιώθηκε από τους περισσότερους από όσους την οδήγησαν. Κατακρίθηκε ως ένα Audi με εμφάνιση Porsche (δεν ήταν εντελώς λάθος αυτό) και για πολλά άλλα, που είχαν να κάνουν με το ότι δεν ήταν γρήγορη ή ότι δεν ήταν καθαρόαιμη Porsche. Ωστόσο, «κρατούσε» πολύ καλύτερα από οποιοδήποτε Audi ή VW από όπου είχε… δανειστεί κομμάτια και -το κυριότερο- ήταν αρκετά αξιόπιστη! Με βάρος μόλις 1.080 κιλά, 2λιτρο κινητήρα που προερχόταν από την Audi αλλά με κυλινδροκεφαλή της ίδιας της Porsche, έβγαζε 125 πεισμωμένα άλογα και ήταν σβέλτη και σταθερή στο δρόμο. Βασικά, το σασί υπερτερούσε της απόδοσής της. Η προσπάθεια δηλαδή της εταιρείας να δώσει στο κοινό μια προσιτή Porsche, όταν πια δεν υπήρχε η -περίεργη αισθητικά- «914», πέτυχε 100%, και το γεγονός ήταν πως επρόκειτο για μια… περισσότερο Porsche αναφορικά με τη συμπεριφορά της από όσα τελικά έδινες για να την αποκτήσεις.

H εμφάνιση της Turbo

Παρ’ όλα αυτά, η «924» χρειαζόταν αυτό το κάτι παραπάνω για να εκμεταλλευθείς το πολύ καλό σασί της. Το 1978 εμφανίστηκε η 924 Turbo, και η μικρή μέχρι τότε Porsche… ωρίμασε και άρχισε να υπολογίζεται περισσότερο. Έχοντας πια μόνο τα βασικά από το μπλοκ του κινητήρα της ατμοσφαιρικής έκδοσης, με νέα κυλινδροκεφαλή που κατασκευαζόταν στη Στουτγάρδη και με έναν τούρμπο KKK Κ26 μαζί με το σύστημα ανάφλεξης Bosch K-Jetronic, η απόδοση ανέβηκε κατά 45 ίππους, φτάνοντας στους 170 ίππους. Εξωτερικά οι μεταξύ τους διαφορές εντοπίζονταν στους κάθετους αεραγωγούς της Turbo δεξιά και αριστερά κάτω από τον προφυλακτήρα, για να ψύχονται τα φρένα και το ψυγείο λαδιού, στους τέσσερις αεραγωγούς ανάμεσα στα pop-up φωτιστικά σώματα, και σε ακόμα έναν αεραγωγό τύπου NACA, ασύμμετρα, στη δεξιά πλευρά του καπό. Στο πίσω μέρος, στη βάση του παρμπρίζ της, είχε πια στο βασικό εξοπλισμό τη διακριτική λαστιχένια αεροτομή, που μάλιστα βελτίωνε τον αεροδυναμικό συντελεστή κατά 3%. Τέλος, οι τροχοί είχαν δικό τους σχεδιασμό για την 924 Turbo, με πέντε μπουλόνια πια, έναντι τεσσάρων της αρχικής «924» και διάσταση 15 ιντσών αντί των 14 της μικρής αδελφής της. (Οι μεταγενέστερες «924» απέκτησαν ζάντες με επίσης πέντε μπουλόνια.) Οι εμπρός αεριζόμενοι δίσκοι προέρχονταν από την «911» και οι πίσω από την «928» μαζί με τις δαγκάνες τους. Βελτιωμένη ήταν και η ανάρτηση, ενώ, πάντα σε σχέση με την ατμοσφαιρική «924», το βάρος ήταν αυξημένο κατά μόλις 50 κιλά.

Κάπως έτσι, η 924 Turbo, χωρίς να απολέσει την αισθητική της, είχε έρθει πολύ πιο κοντά στην 911 SC αναφορικά με τα χαρακτηριστικά της. Όμως όλα αυτά μάλλον δεν ήταν αρκετά για την Porsche, και έτσι σύντομα εμφανίστηκε η 924 Turbo Series 2. Εξωτερικά δεν μπορούσες να την ξεχωρίσεις, εκτός κι αν ήσουν πολύ διαβασμένος. Ούτε καν είχε κάποια ένδειξη, και το λογότυπο παρέμενε «924 Turbo». Οι διαφορές ήταν στην καρδιά της. Χωρίς να αυξηθεί ο κυβισμός, σε αυτήν τη δεύτερη γενιά τοποθετήθηκε ένα μικρότερο τούρμπο, που όμως περιστρεφόταν σε περισσότερες στροφές. Η συμπίεση του κινητήρα από το 7.5:1 τώρα έφτανε στο 8:1, την ώρα που βελτιωμένη ήταν η ανάφλεξη. Συνολικά αυξήθηκε η αξιοπιστία και ταυτόχρονα η ιπποδύναμη έφτασε στους 177 ίππους. Πλέον, ακόμα και οι πιο δύσπιστοι έπρεπε να την πάρουν σοβαρά. Μάλιστα, η πολύ καλή κατανομή βάρους της, που ήδη από την απλή έκδοση «924» είχε δεχθεί θετικές κριτικές, εδώ είχε βελτιωθεί -έστω και λίγο- από το 48/52 εμπρός/πίσω στο 49/51. Και, αν και για σπορ αυτοκίνητο ο λόγος, ακόμα ένας τομέας όπου η 924 Turbo «κέρδιζε» τόσο τους δοκιμαστές όσο και τους κατόχους της ήταν αυτός της κατανάλωσης, όπου αποδεικνυόταν αρκούντως οικονομική.

Στα «δικά μας»

Στη διάθεσή μας είχαμε μια τέτοια 924 Turbo Series 2. Ήδη από το ξεκίνημα καταγράφεις την αίσθηση του τιμονιού, που είναι πραγματικά γρήγορο, όπως και του κιβωτίου με το χαρακτηριστικό «κοντόχοντρο» επιλογέα και τη διάταξη dogleg (σ.σ.: με την πρώτη κάτω αριστερά), που ταιριάζει γάντι στον κινητήρα, ειδικά στην περιοχή όπου το τούρμπο είναι ενεργό. Συνολικά, και παρά τα πιο επιθετικά χαρακτηριστικά αυτής της έκδοσης, η γενικότερη ησυχία στην καμπίνα δε διαταράσσεται, παρά μόνο όταν οι στροφές του κινητήρα ανέβουν τόσο, ώστε να επιβεβαιώσει τις καταβολές του. Στην αίσθηση της άνεσης το ρόλο της παίζει και η απρόσκοπτη ορατότητα προς κάθε κατεύθυνση, κάτι που οφείλεται στις περιφερειακές γυάλινες μεγάλες επιφάνειες, συμπεριλαμβανομένου του πίσω κυρτού χαρακτηριστικού παρμπρίζ. Αυτή η Porsche, άλλωστε, ήταν μεταξύ άλλων και ένα αρκετά πρακτικό αυτοκίνητο, με άνεση για οδηγό και συνοδηγό, αλλά και με τις αναμενόμενες παραχωρήσεις για όποιον προοριζόταν για τα θεωρητικά πίσω καθίσματα, με την… αποζημίωση να έρχεται από τον ικανοποιητικό -για αυτοκίνητο του είδους- χώρο αποσκευών. Πίσω στο δρόμο, η 924 Turbo υποστηρίζει τον όρο «sportscar» και, όπως η πλειονότητα των αυτοκινήτων από τη Στουτγάρδη, έχει διττό χαρακτήρα. Τη μία στιγμή μπορεί να κινείται ήρεμα, και την άλλη να ανταποκριθεί όταν της ζητηθεί το κάτι παραπάνω. Όπως βέβαια σε όλα τα τούρμπο της εποχής, έπρεπε να γνωρίζεις πού ακριβώς βρίσκεται το σκαλοπάτι του turbo lag και να το εκμεταλλευθείς προς όφελός σου, αντί να σε φέρει προ εκπλήξεως. Σε κάθε περίπτωση, ήταν μια διασκεδαστική «924», μια Porsche που δικαιολογούσε πλέον το σήμα που έφερε στο καπό. Με την 924 Τurbo άρχιζε η εξέλιξη μιας έκδοσης η οποία νωρίτερα, ως ατμοσφαιρική, δεν είχε πείσει. Το νερό μπήκε στο αυλάκι και άρχισε να οδεύει προς αυτό που ερχόταν, το οποίο δεν ήταν άλλο από την… ολοκλήρωση που άκουγε στο όνομα «944»!

Η ολοκλήρωση

Προφανώς και είχαμε στην παρέα μια τέτοια, και μάλιστα στην πιο ολοκληρωμένη μορφή της, ήτοι την 944 Turbo S, στην έκδοση δε με τους ενιαίους με το αμάξωμα προφυλακτήρες. Ένα πανέμορφο σπορ αυτοκίνητο περιορισμένης παραγωγής, αν και συνολικά η «944» υπήρξε η πιο καλοπουλημένη Porsche μέχρι την έλευση της πρώτης Boxster. Έχοντας ως βάση της το αμάξωμα της «924», η «944» ήταν χαμηλότερη, με αισθητά πιο φουσκωμένα φτερά. Ειδικότερα αναφορικά με την έκδοση αυτών των σελίδων, ανέκαθεν έδινε την αίσθηση πως δημιουργήθηκε για να αποτελέσει τον προορισμό αυτού του σχήματος. Οι αναλογίες άψογες, η πρακτικότητα στο απόγειό της -πάντα τηρουμένων των αναλογιών- και ταυτόχρονα, κάτω από το μανδύα της, η κορύφωση της εξέλιξης.

Τα 2λίτρα σύνολα των «924» έχουν αντικατασταθεί από κινητήρες 2.500 κ.εκ. Η «δική μας» 944 Turbo S αποδίδει 250 ίππους, 30 περισσότερους από τη «βασική» 944 Turbo. Έχοντας λίγο νωρίτερα βρεθεί πίσω από τιμόνι της πολύ αξιόλογης 924 Turbo II, με το που περνάς στο εσωτερικό αυτής της «944», αντιλαμβάνεσαι τη διαφορά. Ακόμα και η σχεδίαση του εσωτερικού είναι πιο μοντέρνα, με γραμμές και επιφάνειες που έχουν μια συνέχεια, ειδικά σε αυτήν την τελευταία έκδοση με τις χαρακτηριστικές οβάλ γραμμές στο ταμπλό. Όταν πια αρχίσεις να κινείσαι, πιέζεις ασυναίσθητα όλο και περισσότερο. Είναι σαν να σου το ζητάει, αφού τα περιθώρια και ο χαρακτήρας είναι τελείως διαφορετικά από της «924». Πρόκειται για ένα από τα πιο ολοκληρωμένα σπορ αυτοκίνητα της εποχής του – σε αυτό δεν υπάρχει καμία αμφιβολία. Τη νιώθεις σαν ένα κομμάτι, «ακούει», και ταυτόχρονα σου επιτρέπει χειρισμούς που κάνουν τη ζωή σου πιο εύκολη. Δεν παλεύεις, συνεργάζεσαι σε απόλυτη αρμονία. Προσοχή όμως, γιατί όταν το τούρμπο ξυπνήσει, ψηλά, στις 4.500 σ.α.λ., επιβάλλονται πραγματικές γνώσεις. Ο γνώστης μπορεί να κινηθεί πραγματικά πολύ γρήγορα. Σε άλλη περίπτωση, καλύτερα είναι να περιοριστεί κανείς σε ρυθμούς βόλτας, αφού μιλάμε για ένα αυτοκίνητο με το οποίο, ακόμα κι όταν θελήσεις απλώς να κινηθείς, δε θα δυσανασχετήσει.

Γενικά η Turbo S σε σχέση με την απλή Turbo δεν είναι μόνο κατά 30 ίππους ισχυρότερη. Το «πακέτο» επιπλέον περιλαμβάνει ρυθμιζόμενα αμορτισέρ της Koni, κοντύτερες σχέσεις, ενισχυμένο σασί και τετραπίστονα Brembo απευθείας από την ισχυρότερη μεταξύ των μεγάλων GT της εταιρείας, την 928 S4! Εντέλει, μπορεί η 924 Turbo να έχει τη δική της γοητεία, αυτήν της παλιάς σχολής που εξελίχθηκε από ένα πολύ βασικό μοντέλο με έντονα σπορτίφ χαρακτηριστικά σε κάτι πιο σκληροπυρηνικό, αλλά η «944» πήγε το θέμα σε άλλη διάσταση! Σαν να ήταν αυτή ο τελικός σκοπός της πρώτης προσπάθειας της Porsche να φέρει τον κινητήρα μπροστά, όταν το 1976 παρουσίασε την «924», με την οποία θέλησε να αντικαταστήσει ως βασικό-προσιτό μοντέλο την «914». Αμφότερες οι Turbo της δοκιμής αποτέλεσαν την κορυφή της εξέλιξης κάθε μοντέλου που εκπροσωπούσαν, και ο στόχος επετεύχθη στο μεγαλύτερο ποσοστό. Απλώς η «μικρή» γοητεύει με την αγριάδα της και η «μεγάλη» με την πληρότητά της!_Θ. Τ.


ΚΕΙΜΕΝΟ: ΘΩΜΑΣ ΤΡΙΑΝΤΗΣ. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΣΚΟΥΤΗΣ


Συνήθης ύποπτος πίσω από την παραχώρηση των δύο αυτοκινήτων ο Στέφανος Νέρης, ιδιοκτήτης της Club Sport, που πάντα ανταποκρίνεται όταν πρόκειται για κάτι ανάλογο, και ειδικά αν πρόκειται για Porsche.


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ