27 Αυγ 2018

Σχεδιάζοντας στην άκρη του μαχαιριού...

H σημασία της αλληλεπίδρασης στον κόσμο της Αυτοκίνησης...

Βρισκόμαστε στις αρχές της δεκαετίας του '60, σε μια εποχή όπου οι ιταλικές αμαξοποιΐες (όπως επίσης οι γαλλικές, οι γερμανικές, αλλά και οι βρετανικές) ήταν ακόμη κραταιές, διαμορφώνοντας επιτυχημένα αμαξώματα για τους περισσότερους Ευρωπαίους κατασκευαστές. Η μέθοδος ήταν κοινή για όλους και σχετικά απλή: Καροσσερίες όπως η Pininfarina, η Bertone και η Ghia έπαιρναν το πλαίσιο κάποιου από τα νέα μοντέλα των μεγάλων εργοστασίων μαζί με τα μηχανικά τους μέρη και δημιουργούσαν όμορφες coupe ή cabriolet εκδόσεις κατά κύριο λόγο (χωρίς να λείπουν και οι sedan). Στη συνέχεια τα παρουσίαζαν στις μεγάλες διεθνείς εκθέσεις όπως το Παρίσι, το Τορίνο και η Γενεύη. Έπειτα, ανάλογα με την απήχηση που είχαν και τον αριθμό των παραγγελιών που συγκέντρωναν, ερχόταν η ώρα της μαζικής παραγωγής. Αυτή διεξαγόταν με δύο τρόπους. Στην πρώτη περίπτωση, τα ολοκληρωμένα αμαξώματα φορτώνονταν σε φορτηγά και κατέληγαν στις κεντρικές βιομηχανικές εγκαταστάσεις του κάθε κατασκευαστή, όπου κουμπώνονταν επάνω στα πλαίσια και τα μηχανικά μέρη κι ύστερα πήγαιναν στις αίθουσες των πωλήσεων. Στη δεύτερη περίπτωση, τα πλαίσια και τα μηχανικά μέρη έφταναν στην έδρα της εκάστοτε αμαξοποιΐας, όπου ντύνονταν με το αμάξωμα και από εκεί έφευγαν πανέτοιμα για την αγορά.

O κόσμος αλλάζει...

Από την πλευρά τους, οι καροσσερίες είχαν και εκείνες εξελιχθεί, εγκαταλείποντας πια τα εξεζητημένα και πληθωρικά από αισθητικής πλευράς αμαξώματα των προηγούμενων δεκαετιών, με τα πανάκριβα υλικά κατασκευής και τα καλλιτεχνικά εσωτερικά. Σιλουέτες όπως coupe de ville, cabriolet de ville και berline de voyage πέρασαν (με ελάχιστες εξαιρέσεις, όπως η Rolls-Royce) οριστικά στο χρονοντούλαπο της ιστορίας, αφού η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία είχε μαζικοποιηθεί περαιτέρω και οι γραμμές της είχαν γίνει πιο απλές. Το σημαντικό πια για καταξιωμένους αμαξάδες όπως η Carrozzeria Touring, η Bertone και η Ghia ήταν η εξεύρεση νέων σχεδιαστών-ταλέντων, με φρέσκιες ιδέες και πιο γήινες γραμμές. Στα πλαίσια αυτά, η ξεχασμένη πια Carrozzeria Boneschi συνεργάστηκε με τον Rodolfo Bonetto, ανηψιό του διάσημου Ιταλού πιλότου Felice Bonetto που σκοτώθηκε στην Carrera Panamericana το 1953. Το αποτέλεσμα του παντρέματος αυτού ήταν εννέα πρωτότυπα, που αν τα ακουμπούσες απρόσεκτος μπορεί και να... κοβόσουν. Κανένα από αυτά δεν πέρασε στην μαζική παραγωγή. Όμως όπως θα διαπιστώσετε παρακάτω, αποδείχτηκαν όλα τους πολύ σημαντικά για τις σχεδιαστικές τάσεις που τελικά επικράτησαν στον κόσμο της Αυτοκίνησης...

«Linea Tesa»

Ο σχεδιαστής αυτών του ιδιαίτερων one-off αυτοκινήτων είχε ξεκινήσει διαφορετικά τη ζωή του, όντας αφοσιωμένος στην τέχνη της μουσικής. Γεννημένος στο Μιλάνο το 1929, αξιοποίησε με επιτυχία το ταλέντο του στις νότες ως μέλος jazz συγκροτήματος, στο οποίο έπαιζε drums. Ωστόσο αυτό δεν του αρκούσε, καθώς στη συνέχεια τον συνεπήρε το επάγγελμα του σχεδιαστή, που τον κέρδισε οριστικά το 1958. Ο Rodolfo δεν δυσκολεύτηκε να γίνει διάσημος με τη νέα του ιδιότητα, σχεδιάζοντας περίπου τα πάντα (καρέκλες, γραφεία, πολυθρόνες, μπότες του σκι, τηλεοράσεις, ρολόγια, λάμπες, πορτατίφ και -φυσικά- αυτοκίνητα). Η συνεργασία του με την «Carrozzeria Boneschi» απέφερε ένα νέο στιλ, «Linea Tesa» για τους Ιταλούς ή «Knife edged» για τους Εγγλέζους, φράση που στα ελληνικά σε ελεύθερη απόδοση σημαίνει «άκρη του μαχαιριού». Οι δημιουργίες του Μιλανέζου καλλιτέχνη που υιοθετούν το συγκεκριμένο σχεδιαστικό ύφος ανέρχονται στις εννέα, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν το Fiat 1500 Spider (1960), η Lancia Flaminia Spider Amalfi (1961), το Osca 1600 GT Swift (1963) και η Alfa Romeo 2600 Studionove (1963). Ως επιστέγασμα της επιτυχημένης επαγγελματικής του σταδιοδρομίας, ο αυτοδίδακτος Rodolfo τιμήθηκε για τη δουλειά του με οκτώ σημαντικά βραβεία, ενώ δίδαξε βιομηχανικό σχέδιο στα πανεπιστήμια του Ulm και της Ρώμης.

Από τον Bonetto στον Giugiaro και στον Gandini

Δεν μπορείς να χαρακτηρίσεις όμορφα (με την κλασική έννοια) τα δημιουργήματα του Rodolfo, ωστόσο σαφώς αντιλαμβάνεσαι ότι επρόκειτο για εντυπωσιακές φόρμες, με έντονη προσωπικότητα. Ο Bonetto με τη δουλειά του μετέφερε στην Ευρώπη κάτι από την αύρα των τετράγωνων σχημάτων που εμφανίστηκαν την ίδια εποχή στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. Η εμφάνισή τους στη Γηραιά Ήπειρο, παρά την απόλυτη εμπορική τους αποτυχία προετοίμασαν τη σχεδιαστική τάση «folded paper» (λέγε με Porshe Tapiro) που θα ακολουθούσε ο μεγάλος Giorgetto Giugiaro τα επόμενα χρόνια. Kαι φυσικά δεν έμειναν εκεί, αφού έκαναν το ίδιο και για τα σφηνοειδή παιδιά του εξίσου μεγάλου Marcello Gandini (λέγε με Lancia Stratos Zero). Ύστερα, τα πράγματα πήραν το δρόμο τους και αυτός ο δρόμος μας άρεσε πολύ.


Με λίγα λόγια, αν η άκρη του μαχαιριού δεν ήταν κοφτερή, μύθοι της Αυτοκίνησης όπως για παράδειγμα η Lamborghini Miura, η Lotus Esrpite και η Lamborghini Diablo ίσως να μην είχαν ποτέ γεννηθεί. Rodolfo, σε ευχαριστούμε πολύ...


Περισσότερες φωτογραφίες:
  • Alfa Romeo 2600 Studionove
  • Alfa Romeo 2600 Studionove
  • Alfa Romeo 2600 Studionove
  • Fiat 1500 Spider Bonetto
  • Fiat 1500 Spider Bonetto
  • Fiat 1500 Spider Bonetto
  • Fiat 1500 Spider Bonetto
  • Lancia Flaminia Spider Amalfi
  • Lancia Flaminia Spider Amalfi
  • OSCA 1600 GT Swift
  • OSCA 1600 GT Swift
  • Rodolfo Bonetto
Ετικέτες: