16 Ιουλ 2018

Taylor Aerocar, η ουτοπία που άφησε υποσχέσεις...

Tο αερο-αυτοκίνητο του Molt Taylor, από τη μακρινή δεκαετία του '50, ήταν ευέλικτο, λειτουργικό, αλλά και αξιόπιστο. Ωστόσο ακολούθησε τη μοίρα όλων των προηγούμενων, αλλά και των επόμενων, αντίστοιχων προσπαθειών...

Το Aerocar ήταν ένα αμερικανικό αερο-αυτοκίνητο, που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από τον Molt Taylor, στο Longview της Πολιτείας της Washington το 1949. Τρία χρόνια νωρίτερα, σε ένα επαγγελματικό ταξίδι του στο Delaware, ο εφευρέτης του συναντήθηκε με τον συνάδελφό του Robert E. Fulton Jr, ο οποίος είχε σχεδιάσει μια αντίστοιχη κατασκευή, το «Airphibian». Από την συζήτηση, ο Taylor κατάλαβε ότι τα αποσπώμενα φτερά που είχε επιλέξει για το δημιούργημά του ο Fulton, θα μπορούσαν στο Aerocar του να αντικατασταθούν από πτυσσόμενα πτερύγια. Έτσι, χρησιμοποίησε αυτή την τεχνική λύση στο πρωτότυπό του, επιτρέποντας στο όχημά του να μετατρέπεται από επιβατικό αυτοκίνητο σε μικρό αεροσκάφος μέσα σε χρονικό διάστημα πέντε λεπτών. Όταν το Aerocar βρισκόταν στο δρόμο και λειτουργούσε ως αυτοκίνητο, τα πτυσσόμενα πτερύγια και η ουρά του συνέχιζαν αποθηκευμένα το ταξίδι τους, ως ρυμουλκούμενα. Με αυτές τις συνθήκες, η μέγιστη ταχύτητά του περιοριζόταν στα 80 χλμ./ώρα, που γίνονταν 100 χλμ./ώρα όταν το όχημα κυκλοφορούσε χωρίς το βάρος των 185 κιλών του τρέιλερ. Κινητήρας του ήταν ο αερόψυκτος επίπεδος τετρακύλινδρος «O-320» της Lycoming, ισχύος 143 ίππων. Για τη μετάδοση της κίνησης στους εμπρός τροχούς, φρόντιζε ένα χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των τριών σχέσεων, το οποίο είχε σχέση μόνο με τις... «γήινες» διαδρομές του αυτοκινήτου.

Πετώντας με το Aerocar

Mε την αναδίπλωση της μεγάλης σε μέγεθος πινακίδας κυκλοφορίας, ο χειριστής του αερο-αυτοκινήτου συνέδεε τον άξονα και τοποθετούσε στο πίσω μέρος τον διαμέτρου 1,93 μέτρων έλικα ώθησης «HA12 UF» της Hartzell. Με το άνοιγμα και των πτυσσόμενων πτερυγίων του, το Aerocar μετατρεπόταν σε μικρό αεροσκάφος, που για τις απογειώσεις και τις προσγειώσεις του μπορούσε να χρησιμοποιήσει τις ευθείες των αυτοκινητοδρόμων, τα μικρά αεροδρόμια ή και άλλους αντίστοιχους χώρους. Για την απογείωση αρκούσαν 200 μέτρα ευθείας και ταχύτητα 85 χλμ./ώρα, ενώ στην προσγείωση, από την πρώτη επαφή των τροχών με το έδαφος ως την ακινητοποίηση, χρειάζονταν λίγο περισσότερα από 90 μέτρα με φυσιολογικό φρενάρισμα. Το Aerocar ανέβαινε με ρυθμό 150 μέτρων το λεπτό έως το ύψος των 3.700 μέτρων, με τη συνήθη ταχύτητα πτήσης να ξεπερνά λίγο τα 150 χιλιόμετρα την ώρα και την ανώτατη να προσεγγίζει τα 190. Όσο για την αυτονομία της πτήσης, με οδηγό και επιβάτη, έφτανε τα 480 χιλιόμετρα.

 

Aναγκαστική προσγείωση

Τον Δεκέμβριο του 1956 το ιπτάμενο εφεύρημα του Molt Taylor έλαβε την πιστοποίηση για την ασφαλή κυκλοφορία του από την «Civil Aeronautics Administration» (CAA) των ΗΠΑ, που το αναγνώρισε ως αεροπλάνο. Παράλληλα με την ενημερωτική εκστρατεία στον αμερικανικό Τύπο, «έτρεχαν» και τα σενάρια για την μαζική παραγωγή του. Τελικά, ο Taylor ήρθε σε συμφωνία με την εταιρεία «Ling-Temco-Vought», με την προϋπόθεση ότι ήταν σε θέση να εξασφαλίσει 500 παραγγελίες. Παρά την αισιοδοξία του, δε μάζεψε ούτε τις μισές, με αποτέλεσμα η συνεργασία να μη προχωρήσει. Ο Molt συνέχισε την αναζήτηση επενδυτή μέχρι τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του '60, έχοντας κατασκευάσει σε αυτό το διάστημα συνολικά έξι Aerocars. Άλλωστε, το δημιούργημά του ήταν λειτουργικό και τα στοιχεία που παρέθετε ήταν αξιόπιστα. Οι περισσότερες από 1.100 απροβλημάτιστες ώρες πτήσης του Taylor με το Aerocar, καθώς και τα 161.000 χιλιόμετρα οδικών διαδρομών, μπορούν να πείσουν τον καθένα για του λόγου το αληθές. Η αξία του πρώτου από τα έξι αερο-αυτοκίνητα του Molt (αριθμός σειράς «N101D») στο «χρηματιστήριο» των συλλεκτικών οχημάτων υπολογίζεται στα 400.000 δολάρια.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ Πλήρωμα 1 Eπιβάτες 1 Μήκος 6,55 μέτρα Ύψος 2,29 μέτρα Ισχύς 143 ίπποι Eμβαδόν πτερυγίων 18 τ.μ. Άνοιγμα πτερυγίων 10,36 μέτρα Βάρος χωρίς τρέιλερ 500 κιλά Βάρος με τρέιλερ 680 κιλά Βάρος με φορτίο 950 κιλά Αυτονομία 480 χιλιόμετρα Ταχύτητα απογείωσης 85 χλμ./ώρα Ανώτατο ύψος πτήσης 3.700 μέτρα Tαχύτητα ανόδου 150 μέτρα το λεπτό Ταχύτητα πτήσης 156 χλμ./ώρα (ανώτατη 188) Ανώτατη ταχύτητα στο έδαφος χωρίς τρέιλερ 100 χλμ./ώρα Ανώτατη ταχύτητα στο έδαφος με τρέιλερ 80 χλμ./ώρα Κινητήρας αερόψυκτος επίπεδος τετρακύλινδρος Lycoming O-320


Περισσότερες φωτογραφίες:
Ετικέτες: