Με ατού τους Έλληνες αγωνιζομένους και κλειδί τους κριτές σε μάχη με τη ζέστη και τη σκόνη, ένας διεθνής αγώνας εκτός ρυθμού WRC: η ιστορική έκφραση του αγώνα-θρύλου.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: PHOTO RALLY PRESS, ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ
Με χορηγό ονομασίας την ΡΕΜΑ, με νικητή τον Γιάρι-Μάτι Λάτβαλα, με την Ιτέα να καλύπτει υποδειγματικά την απώλεια του εμβληματικού οικοδεσπότη Ανδρέα Καλαφάτη και τον Δήμο Αμφίκλειας-Ελάτειας να διδάσκει πώς στηρίζεις ένα διεθνές event με ιστορία. Τα εύσημα στον Έλληνα αγωνιζόμενο που επενδύει σε μια πανάκριβη άσκηση περιορισμένης προβολής, αλλά υψηλής ευθύνης, και στον θεατή, στην πιο εξειδικευμένη εκδοχή του. Έτσι εξελίχθηκε η ιστορική έκφραση του Ράλλυ Ακρόπολις. Ως προς την ΡΕΜΑ, πρόκειται για εταιρεία που εξειδικεύεται στην παροχή ολοκληρωμένων λύσεων ανεφοδιασμού με καύσιμα και λιπαντικά, και εξυπηρετεί πλοία σε παγκόσμιο επίπεδο.

Καθαρά αγωνιστικά μιλώντας, ο 40χρονος Γιάρι-Μάτι Λάτβαλα ήρθε και κέρδισε με την Toyota Celica ST185, γνωστή και ως «Carlos Sainz». Με τον δικό του τρόπο, σε οδήγηση και συμπεριφορά, επικοινώνησε απλότητα, ουσία, χρόνους και σεβασμό. Ο απαραίτητος συνδυασμός για έναν πρέσβη του motorsport σε παγκόσμιο επίπεδο. Νικητές ήταν και τα στελέχη του αγώνα, όταν αφέθηκαν να δημιουργούν χωρίς παρεμβάσεις από τους εκλεγμένους ομοσπονδιακούς – τους ίδιους που δυσκολεύονται να διαχειριστούν όσα σχεδιάζουν. Εκτεθειμένοι οι τελευταίοι και για την πίεση στον ειδικό της σχεδίασης, ώστε να μπουν αμφιλεγόμενες ειδικές διαδρομές.

Και… ύβρις για την ιστορία του αγώνα η αψίδα στην αφετηρία, όπου η ονομασία του χορηγού επισκίασε ένα γεγονός με σχεδόν 75 χρόνια ιστορίας. Ιεροσυλία σε μια, κατά τα άλλα, εξαιρετική ιεροτελεστία κάτω από τον ιερό βράχο της Ακρόπολης. Σε κρεσέντο αξιοπιστίας, οι πλοηγοί με τα Ford Ranger και Raptor –προσφορά της Ford Motor Hellas–, ο ουραγός, οι κριτές, οι ενδιάμεσοι και όλοι όσοι, απλοί άνθρωποι της διπλανής πόρτας, με ή χωρίς έγχρωμη σαλιάρα, ανέβασαν το φιλότιμο στο κόκκινο. Τα χρυσά κλειδιά του αγώνα. Άριστα εκπαιδευμένοι στο παρελθόν από την ΕΛΠΑ, με μεταπτυχιακό θεωρημένο από τη Motorsport Greece. Με την ευκαιρία, κρίμα που δεν προκύπτει συνεργασία μεταξύ τους, ώστε να μη βρίσκεται εκτεθειμένη η ΟΜΑΕ στη διαχείριση χορηγών και επικοινωνίας-προβολής.

ΜΕΤA ΑΠO ΣEΝΑ, ΠΟΙΟΣ;
Αναμενόμενα σε «δικό» του αγώνα, ο Φινλανδός Γιάρι-Μάτι Λάτβαλα ήταν ταχύτερος με συγκλονιστικές διαφορές των έξι δευτερολέπτων στο χιλιόμετρο, στις 12 από τις 13 ειδικές διαδρομές. Σε πτήση ο ίδιος με την εργοστασιακή Toyota, οπότε το ενδιαφέρον προέκυπτε κατά περίπτωση, εξασφαλίζοντας συναγωνισμό και θέαμα. Πίεση για το βάθρο, για βαθμούς στο Ευρωπαϊκό και στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα, όπως και σε κατηγορίες και κλάσεις. Το βάθρο πλην του Λάτβαλα βάφτηκε γαλανόλευκο. Μετά την εγκατάλειψη του Ντε Μέβιους Jr., προδομένου από την ευαίσθητη μετάδοση του Mazda, και την καθυστέρηση του Ντε Μέβιους Sr. με το GTiR, ο «Ντ’ Αρτανιάν» Γιώργος Χατζηρήγας… τοποθέτησε τη Lancia Integrale του Μάριου Σταφυλοπάτη στη δεύτερη θέση. Όντας και πρώτοι Έλληνες, έδωσαν σόλο παράσταση για Όσκαρ, η οποία πιστώνεται στον εγγεγραμμένο ως «συνοδηγό», με τη σύμφωνη γνώμη του γενναιόδωρου «οδηγού».

Ακολούθησαν, με… τα φώτα αναμμένα, οι εξαιρετικοί Αχιλλέας Χριστοδούλου – Κώστας Σούκουλης με το Mitsubishi Lancer EVO VI. Ο νεαρός πρωταθλητής των Dirt Games (σ.σ. αύριο, εύκολα και στο Πανελλήνιο), με τον «έναν στους τρεις» κορυφαίο Έλληνα συνοδηγό, αγωνίστηκε στο PΕΜΑ Ιστορικό Ράλλυ Ακρόπολις με αυτοκίνητο-γάντι για όλους. Οι ίδιοι αναδείχθηκαν νικητές και στην κατηγορία με τα πιο σύγχρονα αυτοκίνητα.

Επειδή τα γραπτά μένουν, αλλά κρύβουν και αλήθειες: εξαιρετικοί και οι διεκδικητές του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος που εξελίσσεται. Ο Πολωνός Ματσιέι Λουμπιάκ και ο Βρετανός Γουίλ Γκράχαμ, οι οποίοι με τέχνη και υπομονή μετέτρεψαν σε πλεονέκτημα την κίνηση πίσω στην Porsche Carrera και στην BMW M3 αντίστοιχα. Ο σεβασμός των απαιτητικών στους Πέτρο Παντελή – Αντώνη Χρυσοστόμου, με το EVO II, και στους εξαιρετικούς Σάσσο – Ματαλιωτάκη με το Subaru Legacy, που αποδείχθηκε παιχνίδι στο χέρι του οδηγού, παρά την ελάχιστη προπόνηση.

Η εκτίμηση όλων για τους Δελαπόρτα – Παναρίτη, με το Golf σε χρώματα Kenneth Erikson και τα σήματα «4Τροχοί» σε περίοπτη θέση. Ικανοποίηση και από την επιστροφή των Μελά – Βαρδαξή, με την RSR σε ρυθμό ανάλογο εκείνου των πρώτων αγώνων, ενώ δεν ήταν έκπληξη η εξαιρετική εικόνα των Κυριάκου και Νικόλα Βυτόγιαννη με το Impreza GT. Ό,τι ακριβώς μας έχει συνηθίσει και ο πατέρας Παραδείσης. Η Eυχάριστη έκπληξη, οι χρόνοι του Μπουσούνη, όπου «δούλευε» το κόκκινο Sierra. Επίσης ευχάριστη, αυτή τη φορά, έκπληξη, η συμμετοχή του Τάκη Κουτσίκου, με συνοδηγό τον πολύπειρο Νίκο Πετρόπουλο, σε διερευνητική εντολή από την Kirkos Racing, στην πρεμιέρα του λευκού Sierra. Και έπεται συνέχεια. Aπογοήτευση η έξοδος του Αμαξόπουλου, που τον έθεσε νωρίς εκτός διεκδίκησης του κάτι παραπάνω –όπως έχει συνηθίσει την κ. Μωραΐτη, που τον «οδηγεί»–, αλλά και η εγκατάλειψη του Αλέξανδρου Χριστοδούλου. Δίπλα του, ο Θανάσης Σαμαράς. Δύο gentlemen κάτω από την ίδια στέγη: τη βραβευμένη ex-Αποστόλου Delta Integrale, που ακινητοποιήθηκε στην Ελάτεια με πληγωμένο κινητήρα.

Το ενδιαφέρον στράφηκε και στα αυτοκίνητα με μικρότερους κινητήρες και κίνηση σε δύο τροχούς. Η ομάδα όπου συνήθως κυριαρχεί ο Αμαξόπουλος, παρά τις απουσίες επιπέδου Μυλωνά, Παπαδημητρίου, Αργυρίου κ.ά., ικανοποίησε, προσφέροντας θέαμα και ουσία. Συνδυασμός που χαρακτηρίζει τύπους «τέρμα γκάζι», όπως ο Παράβαλος με την Corolla –που όμως καθυστέρησε και έχασε θέσεις– αλλά και των υπολογισμών, όπως οι regularity specialists Πέτρος Βασιλόπουλος και Δημήτρης Τρίκαρδος με τα Εscort ΜΚ1 και… boost από τους συνοδηγούς τους. Η αξιοπιστία στη μέγιστη τιμή, από τον συνδυασμό Κώστα Κοφινά – Λάμπρου Ζωγράφου με Toyota Corolla AE86.

Στα αγαπημένα «μικρά» που ταιριάζουν στον ελληνικό χωματόδρομο, η κυριαρχία του Θοδωρή Καλαμάρα με το Starlet δεν μετριάζεται από τις εγκαταλείψεις των Λαδιά και Παναγιωτόπουλου, με Starlet και Yaris αντίστοιχα, ενώ άτυχος στάθηκε και ο Αναμολίδης. Συνολικά ολοκλήρωσαν 41 πληρώματα από τα 52 που εκκίνησαν, σε μια πραγματικά πανηγυρική άσκηση στην Ακρόπολη. Επόμενος αγώνας, του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος των δέκα γύρων, το ράλλυ Elba (25-27 Σεπτεμβρίου), όπως και το ράλλυ σπριντ Αιγίου για το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
1. Γιάρι-Μάτι Λάτβαλα – Γιάνι Χούσι Toyota Celica 1:51:40.3
2. Μάριος Σταφυλοπάτης – Γιώργος Χατζηρήγας Lancia Integrale 2:01:39.0
3. Αχιλλέας Χριστοδούλου – Κώστας Σουκούλης Mitsubishi Lancer EVO VI 2:01:48.5
4. Γκρεγκουάρ ντε Μέβιους – Αντρέ Λέι Nissan Sunny GtiR 2:03:19.9
5. Μάτσιεϊ Λουμπιάκ – Γκζεγκόζ Νταχόφσκι Porsche 911 RS 2:03:47.0
6. Γουίλ Γκράχαμ – Τζέιμς Ο’Μπράιεν BMW M3 2:04:49.3
7. Πέτρος Παντελή – Αντώνης Χρυσοστόμου Mitsubishi Lancer EVO II 2:05:42.6
8. Ενρίκο Μπρατζόλι – Μάρτινς Μουσιάρι Porsche 911 2:07:18.8
9. Έρνι Γκράχαμ – Κάρεν Γκράχαμ Ford Escort 2000 2:09:14.7
10. Πάσι Χαπουλάχτι – Άντι Νόρντστρομ Volvo 242 2:12:55.8
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΟΜΑΕ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ, 7oς γύρος
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ, 4ος γύρος






