top icon
Αγώνες

WRC: Mr. Peugeot Sport!

Σε μία άκρως αποκαλυπτική συνέντευξη, ο επικεφαλής της Peugeot Sport Bruno Famin μας μιλάει για το Rallycross, το Dakar και την ένταση με την Toyota, αλλά και για το 208 R5 και κατά πόσο το θεωρεί ανταγωνιστικό.

Κάποια πράγματα δεν είναι τυχαία στη ζωή, και προφανώς κάτι τέτοιο ισχύει στην περίπτωση του Bruno Famin, που είναι ο μακροβιότερος διευθυντής της Peugeot Sport, μετά τους Jean Todt και Corrado Provera. Την τελευταία εξαετία, η Peugeot έχει βρει στο πρόσωπο του Γάλλου τον άνθρωπο που διαχειρίζεται την εκπροσώπηση του ιστορικού αγωνιστικού της τμήματος. O 56χρονος Famin αποτελεί “παιδί” της γαλλικής εταιρίας, αφού ξεκίνησε το 1989 στο τμήμα πελατών της Talbot Sport. Πάντα στα χρώματα της Peugeot και μετά από ένα πέρασμα από την Λατινική Αμερική, το 2005 ανέλαβε χρέη τεχνικού διευθυντή στην ομάδα. Αρχικά υπό τις οδηγίες του Michel Barge και εν συνεχεία του Olivier Quesnel, ο Famin ήταν υπεύθυνος για το πρόγραμμα του 908 Hdi στο Le Mans Series, που έφερε στην Peugeot Sport τη νίκη στο θρυλικό αγώνα το 2009, και δύο τίτλους στη σειρά το 2010 και το 2011. Με την αποχώρηση του Olivier Quesnel, ο Famin ανέλαβε τα ηνία της ομάδας και παραμένει επικεφαλής έως και σήμερα.

Στο περιθώριο του αγώνα Rallycross στο Montalegre της Πορτογαλίας, τον οποίο και παρακολουθήσαμε πριν από μερικές μέρες, αμέσως μετά τη κουβέντα μας με τον οδηγό της Team Hansen Peugeot, είχαμε τη δυνατότητα για μία άκρως ενδιαφέρουσα συζήτηση με τον επικεφαλής της Peugeot Sport, ο οποίος και μας μίλησε για όλα τα προγράμματα που εμπλέκεται η γαλλική ομάδα.

Πως βλέπετε τη χρονιά που ξεκινάει για το Π.Π.Rallycross; > “Το 2017 θα είναι μια δύσκολη χρονιά. Έχουμε τέσσερις πολύ καλές ομάδες, με πολύ καλά αυτοκίνητα και σπουδαίους οδηγούς. Αν μου ζητάτε να κάνω προβλέψεις, απλώς θα σας πω ότι δεν μπορώ! Ο θεσμός είναι άκρως ανταγωνιστικός και αυτό είναι πολύ καλό για το Πρωτάθλημα.”

Σήμερα στο Rallycross εμπλέκονται τέσσερις Κατασκευαστές και ακόμα περισσότερες ομάδες. Πως φτάσαμε σε αυτό το σημείο σήμερα; > “Καταρχήν, πρέπει να τονίσουμε και δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι το RallycrossRX είναι Πρωτάθλημα Ομάδων. Οι κατασκευαστές έχουν τελείως υποστηρικτικό ρόλο. Εμείς ήμασταν οι πρώτοι που γνωστοποιήσαμε την υποστήριξή μας στην ομάδα του Kevin Hansen, όταν οι άλλοι δεν έκαναν το ίδιο. Πέρυσι το έκανε η Ford με την ομάδα Hoonigan, και φέτος ήταν η σειρά των Audi και VW. Όμως, όπως όλα δείχνουν, πλέον μιλάμε για κάτι πολύ παραπάνω από απλή υποστήριξη. Κάτι που καθιστά το Πρωτάθλημα ενδιαφέρον και ανταγωνιστικό.”

Αυτή η εμπλοκή των Κατασκευαστών δεν εγκυμονεί κινδύνους; > “Ναι, διότι από ότι φαίνεται πρόκειται για κάτι παραπάνω από απλή υποστήριξη. Και ο κίνδυνος που εγκυμονεί η εκτόξευση του κόστους. Τα νούμερα δεν έχουν σημασία, αλλά ήδη το 2016 ήταν ακριβότερο σε σχέση με το 2015, και φέτος υπάρχει μεγάλη διαφορά σε σχέση με πέρυσι. Πρέπει να καθίσουμε πλέον όλοι μαζί σε ένα τραπέζι με τη FIΑ και την ΙMG (Promoter του θεσμού), και να συζητήσουμε τον έλεγχο του κόστους. Πρέπει να βεβαιωθούμε ότι ο προϋπολογισμός δε θα ξεφύγει. Ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία είναι ο περιορισμός των δοκιμών, οι οποίες είναι ελεύθερες και κοστίζουν πολύ ακριβά. Και οι οποίες μάλιστα είναι πολύ δύσκολο να ελεγχθούν.”

Ποιες ακριβώς είναι οι προτάσεις που θα κάνετε στους υπόλοιπους Κατασκευαστές > “Το σημαντικότερο είναι οι ιδιωτικές δοκιμές. Είναι ένα σημείο στο οποίο μπορεί πολύ εύκολα να ξεφύγει η κατάσταση και να ξοδευτούν πάρα πολλά χρήματα. Και είναι σχεδόν αδύνατο να ελεγχθεί. Από εκεί και πέρα τρόπο υπάρχουν, αλλά το βασικό είναι ο περιορισμός των δοκιμών.”

Η επένδυση που κάνει η Peugeot στους αγώνες Rallycross έχει αντίκτυπο στην εταιρία; > “Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, αναμφίβολα ναι! Το κόστος είναι ελεγχόμενο και η προβολή είναι σημαντική. Ο προϋπολογισμός που απαιτείται σήμερα είναι κατά πολύ μικρότερος από τον αντίστοιχο που χρειάζεται στο WRC, ή ακόμα και από το πρόγραμμα του Dakar. Αν το κόστος αυξηθεί και η δημοτικότητα παραμένει στα ίδια επίπεδα, τότε η επένδυση δεν θα είναι αντίστοιχη με αυτό που παίρνουμε πίσω.”

Πως εξηγείται την αύξηση της δημοτικότητας του Rallycross, ειδικά από τη στιγμή που δεν είναι ένας καινούργιος θεσμός; > “Είναι πραγματικά περίεργο, αφού υπάρχει εδώ και αρκετά χρόνια. Αυτό που διαπιστώνουμε είναι ότι ταιριάζει στο πνεύμα της εποχής. Είναι γρήγορο, εντυπωσιακό και εύκολο να το παρακολουθήσεις. Αλλά και να το προβάλεις είτε στο ίντερνετ, είτε στην τηλεόραση. Επίσης, είναι εύκολο στο να καλέσεις VIP και να προμοτάρεις την προσπάθεια της ομάδας, αφού όλα γίνονται δίπλα σου. Για παράδειγμα στο WRC αν δεν έχεις ελικόπτερο να τους μεταφέρεις σε κάποια ειδική δεν έχει νόημα να τους καλέσεις, αφού δεν θα μπορέσουν να δουν τίποτα. Όπως επίσης θα δουν τα αυτοκίνητα μία φορά! Εδώ είναι συνεχές show! Με συνεχή δράση και τους αστέρες του σπορ, όπως οι Mattias Ekstrom, Ken Block και Sebastien Loeb να περνάνε δίπλα σου. Θεωρώ ότι ταιριάζει απόλυτα με το πνεύμα της εποχής.”

Από το πρόγραμμα αγώνων είστε ικανοποιημένος; > “Ναι, είναι αρκετά καλό θα έλεγα, αν και κατά κύριο λόγο είναι ευρωπαϊκό. Φέτος, το γεγονός ότι θα ταξιδέψουμε στην Νότια Αφρική είναι ιδιαίτερα θετικό. Αυτό που θα ήθελα είναι να δούμε έναν ή δύο αγώνες στην Ασία. Αλλά πρέπει και εδώ να είμαστε προσεκτικοί. Δεν μπορεί να ζητάω μείωση του κόστους και εν συνεχεία να προτείνω αγώνα στην Ασία! Απλά, πιστεύω ότι θα ήταν καλό να έχουμε κάποιον αγώνα στην Ασία, χωρίς να αυξηθεί ο αριθμός των δώδεκα αγώνων, ο οποίος και είναι ιδανικός αυτή τη στιγμή.”

Η εμπλοκή και συμβολή της Peugeot Sport στο εγχείρημα ποια ακριβώς είναι; > “Είναι πολύ απλό. Εμείς έχουμε ένα αυτοκίνητο δοκιμών, το οποίο σχεδιάσαμε και κατασκευάσαμε, και πάνω σε αυτό κάνουμε όλη την εξέλιξη του 208 RallycrossRX. Από εκεί και έπειτα, η Team Hansen κατασκευάζει τα “208” και αναλαμβάνει την αγωνιστική τους εμπλοκή. Για παράδειγμα εδώ σήμερα (Μontalegre) όλοι οι άνθρωποι και μηχανικοί της ομάδας είναι του Hansen, και κανείς δεν ανήκει στην Peugeot Sport.”

Ας περάσουμε στο πρόγραμμα του Dakar, από το οποίο θα είστε φυσιολογικά απόλυτα ικανοποιημένος. > “Ναι, φυσικά και είμαστε απόλυτα ικανοποιημένοι. Και πως θα μπορούσαμε να μην είμαστε, από τη στιγμή που κάναμε το 1-2-3. Απλά, δεν ήταν τόσο εύκολο όσο φάνηκε στον κόσμο. Ο αγώνας ήταν δύσκολος και ο καιρός πολύ κακός. Ο Stephane (Peterhansel) με τον Sebastien (Loeb) είχαν μία σπουδαία μάχη μεταξύ τους. Και το τελικό αποτέλεσμα ήρθε πιο δύσκολα από ότι νομίζουν οι περισσότεροι.”

Με την Toyota και τις όποιες αντιδράσεις της, τι ακριβώς συνέβη; > “Καταρχήν, όπως είναι αυτή τη στιγμή οι κανονισμοί ευνοούν την Toyota και είναι άδικο εκ μέρους τους να κάνουν παράπονα. Αν έχουν στη διάθεση τους έναν πολύ καλό οδηγό, όπως ο Nasser Al Attiyah, άμεσα παρατηρείς ότι είναι πολύ γρήγορος ο συνδυασμός. Ο Nasser κέρδισε το Ράλλυ Μαρόκο, ενώ πριν εγκαταλείψει στο Ντακάρ ήταν επικεφαλής. Εμείς από την πλευρά μας εξελίξαμε ένα καινούργιο αυτοκίνητο, το οποίο και είναι πισωκίνητο και όχι buggy, που είναι γρήγορο σε όλου του τύπου τις ειδικές διαδρομές. Όμως, έχουμε και πολύ καλή σύνθεση οδηγών, οι οποίοι είναι ταχύτατοι. Η Toyota έχει μόνο έναν γρήγορο οδηγό, ενώ η Mini σχεδόν κανέναν… Για αυτό λοιπόν, δεν πρέπει να μπερδεύουμε την ιστορία ανάμεσα σε οδηγούς και αυτοκίνητα. Είμαι σίγουρος, ότι αν ο Stephane ή ο Sebastien οδηγούσαν το Toyota θα μπορούσαν εύκολα να κάνουν το 1-2! Η διαφορά μεταξύ των αυτοκινήτων είναι σημαντική, αλλά είμαι πεπεισμένος ότι είναι μεγαλύτερη αυτή ανάμεσα στους οδηγούς. Ο Nasser αν τερμάτιζε λογικά θα είχε ανέβει στο πόντιουμ. Δεν ξέρω σε ποια θέση, αλλά θα βρισκόταν σε αυτό. Και δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι στην Toyota έκαναν και κάποια σημαντικά λάθη! Γνωρίζετε ότι σε κάποιο σημείο του αγώνα τα αυτοκίνητα τους έμειναν από βενζίνη;! Πως μπορείς να μιλάς για ισορροπία στην απόδοση των αυτοκινήτων, όταν δεν βάζεις βενζίνη στα αυτοκίνητα σου; Εγώ θεωρώ ότι δεν πρέπει να πειράξουμε τους κανονισμούς και να τους αφήσουμε ως έχει.”

Η Peugeot, όμως, έχει και μεγάλη παράδοση στους αγώνες Ράλλυ. Ποια είναι ακριβώς η εμπλοκή της ομάδας; > “Αρχικά, έχουμε το 208 Cup, το οποίο είναι αποκλειστικά δικό μας κύπελλο που πραγματοποιείται στη Γαλλία και είναι γνωστό για την ανάδειξη νέων οδηγών και ταλέντων. Ο νικητής αυτού του θεσμού, έχει τη δυνατότητα να οδηγήσει ένα 208 προδιαγραφών R5 σε διεθνείς αγώνες. Και φυσικά το πρόγραμμα Junior στο ERC με το 208 R5. Μάλιστα, φέτος η σύσταση του U28 για νέους οδηγούς με R5 είναι ένα σημαντικό βήμα στο πνεύμα που θέλουμε, αφού νεαρά ταλέντα έχουν την δυνατότητα να λάβουν μέρος σε πολύ δύσκολους αγώνες, όπως το Ακρόπολις, και να κερδίσουν σημαντικές εμπειρίες για το μέλλον, αλλά και να εξελιχθούν.”

Υπάρχουν βλέψεις για ακόμα μεγαλύτερη εμπλοκή στους αγώνες Ράλλυ; > “Όχι, δεν έχουμε καμία τέτοια προσδοκία. Αυτή τη στιγμή, η Citroen εκπροσωπεί το Group στην κορυφαία κατηγορία, που είναι το WRC. Για εμάς είναι πολύ σημαντικό που και οι τρεις οδηγοί (Kris Meeke, Craig Breen, Stephane Lefebvre) της εργοστασιακής ομάδας έχουν περάσει από την Peugeot Sport. Μαζί με την Citroen Racing έχουμε δημιουργήσει ένα είδος πυραμίδας, το οποίο λειτουργεί ιδανικά.”

Στην κατηγορία των αυτοκινήτων προδιαγραφών R5, η Skoda δείχνει να είναι μπροστά από τον ανταγωνισμό με το Fabia. Είστε ικανοποιημένος από την απόδοση του 208 και το βαθμό ανταγωνιστικότητας του; > “Θα παραδεχθώ ότι είχαμε κάποια προβλήματα αξιοπιστίας και ίσως να είμαστε λίγο πίσω σε σχέση με το εργοστασιακό Skoda Fabia και τη νεότερη εκδοχή του Fiesta. Όμως, έχουμε εξελίξει και παρουσιάσει μία σειρά από βελτιώσεις, όπως νέο σύστημα ψύξης, νέα χαρτογράφηση του κινητήρα, σύστημα διεύθυνσης και υποβοήθησης, οι οποίες καθιστούν το 208 ιδιαίτερα ανταγωνιστικό. Μην ξεχνάτε ότι η νεότερη εκδοχή κατάφερε να κερδίσει στο Ράλλυ San Remo με τον Paolo Andreucci, και μάλιστα απέναντι στον Hayden Paddon με το εργοστασιακό Hyundai i20 R5! Με εξαίρεση λοιπόν την εργοστασιακή ομάδα της Skoda, θεωρώ ότι είμαστε ανταγωνιστικοί!”

Γιατί αναφέρεστε ξεχωριστά στην εργοστασιακή Skoda; > “Διότι η Skoda Motorsport δεν ακολουθεί το πνεύμα των ομάδων. Πέρσι το ξέρετε ότι έκανε περισσότερες δοκιμές από την VW; Φυσικά και είναι νόμιμο, και δεν μπορεί κανείς να τους πει τίποτα, αλλά δεν θεωρώ ότι αυτό είναι σύμφωνο με το πνεύμα και την φιλοσοφία της κατηγορίας R5, αλλά και του WRC2. Εμείς από την πλευρά μας θα συνεχίσουμε να εξελίσσουμε το αυτοκίνητο και θα κάνουμε ότι είναι απαραίτητο για να παραμείνει ανταγωνιστικό τα επόμενα χρόνια. Η παρουσία της Peugeot στους αγώνες Ράλλυ σε αυτό το επίπεδο θα συνεχιστεί για πολλά χρόνια ακόμα. Αυτό μπορώ να σας το επιβεβαιώσω!”_Π.Τ.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ