top icon
Αγώνες

Αγωνιστική γνωριμία Skoda Fabia S2000

Oδηγούμε στην πίστα των Μεγάρων το Skoda Fabia S2000 των αδελφών Καμπύλη και ιδού οι εντυπώσεις μας!

 

Νέα τάξη!

Μπορεί τα R5 να κυριαρχούν στις ειδικές διαδρομές στον κόσμο και στην Ευρώπη, αλλά εδώ, σε εμάς, ό,τι πιο όμορφο και πιο σύγχρονο είναι το Skoda Fabia S2000 των αδελφών Καμπύλη.

Ο ΛΟΓΟΣ που θέλεις να οδηγείς-δοκιμάζεις αυτοκίνητα της Cabilis Racing του Τάκη και του Κώστα είναι γιατί στην εικόνα των όπλων τους αντικατοπτρίζεται η ποιότητά τους ως ανθρώπων. Η αγωγή τους κάνει τη διαφορά, και το διακρίνεις στην επικοινωνία μαζί τους, κάτι που σφραγίζουν και οι επιτυχίες τους, είτε ο Τάκης οδηγεί είτε μαζί εξελίσσουν-συντηρούν και, γενικότερα, υποστηρίζουν. Άλλωστε, μόνο τυχαία δεν έφεραν δικό τους Fabia S2000 για τις ελληνικές ασφάλτινες ειδικές διαδρομές. Τα όνειρά τους συνδέονται με το γκρουπ της VW, κάτι που δεν κρύβεται. Οι ίδιοι έχουν επιλέξει τη συμμετοχή σε αγώνες κάτω από τις δεδομένες συνθήκες, και όχι τη διαφήμιση και τη φασαρία μέσα από παράπλευρες, ενίοτε και θολές ενέργειες. Ουσιαστικοί και κύριοι, λοιπόν, και δεν είχαμε καμία αμφιβολία πως θα κρατήσουν το λόγο τους και θα οδηγήσουμε αυτό το κόσμημα των ελληνικών αγώνων. Η δοκιμή, μάλιστα, εξελίχθηκε κάτω από ασφαλείς, από ιδανικές θα λέγαμε συνθήκες, χάρη στον «πιστάρχη» Χρήστο Αναστασιάδη, που πάντα ανταποκρίνεται με διακριτική συνέπεια στα «θέλω» και στα «πρέπει» των περιοδικών μας.

Τελευταία εξέλιξη!

Κι όμως, το συγκεκριμένο Fabia προδιαγραφών EVO 2 δεν είναι η πρώτη φορά που ταξίδεψε και το θαυμάσαμε από κοντά στη χώρα μας. Η καρότσα με τον αριθμό «87» βρέθηκε στην Ελλάδα στο περσινό Ακρόπολις, αφού με αυτό έλαβε μέρος στον εθνικό μας αγώνα ο Εσαπέκα Λάπι για λογαριασμό της εργοστασιακής Skoda. Ο Φινλανδός χρησιμοποίησε σε όλο το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα πέρυσι δύο αυτοκίνητα, και το ένα από αυτά (συγκεκριμένα το ασφάλτινο) ήταν αυτό που κατέληξε στις εγκαταστάσεις της Cabilis Racing. Το Fabia S2000 με τα παραδοσιακά πλέον χρώματα της ομάδας (μαύρο-κίτρινο) είναι προδιαγραφών 2014, ουσιαστικά η τελευταία και κορυφαία εξέλιξη του καλύτερου κατά πολλούς αυτοκινήτου της κατηγορίας.

Οι εξελίξεις που δέχθηκε από το 2009, οπότε και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά, ήταν τρεις, αν και οι λιγότερο μυημένοι γνώριζαν δύο. Η πρώτη, αυτή που ονομαστικά αποτυπώθηκε ως «EVO 2» και πραγματοποιήθηκε το 2012, ήταν και η σημαντικότερη. Το αυτοκίνητο άλλαξε διαστάσεις, με σημαντικότερη την αύξηση του πλάτους, ενώ εξοπλίστηκε με νέες γέφυρες και ψαλίδια εμπρός και πίσω. Νέες ήταν και οι πλήμνες στο κάτω σημείο, όπως και οι αναρτήσεις, των οποίων την ευθύνη παραδοσιακά έχει η Reiger.

Φυσικά, ανάλογη εξέλιξη έχει γίνει και στον ατμοσφαιρικό 2λιτρο κινητήρα, και είναι χαρακτηριστικό ότι, από τα 265 άλογα της έκδοσης του 2009, σήμερα τα εργοστασιακά Fabia S2000 με αγωνιστικό καύσιμο αποδίδουν 291 ίππους! Αυτά στην τρίτη και πιο πρόσφατη εκδοχή, την EVO 3, στην οποία επίσης εξελιγμένες είναι η εισαγωγή αέρα από κάρμπον και η εξάτμιση από μπροστά έως πίσω. Το Fabia S2000 του Τάκη Καμπύλη, με καύσιμο της αγοράς, αποδίδει 288 ίππους και 25,7 χλγμ. ροπής στις 7.000 σ.α.λ., με τις μέγιστες τιμές να αποδίδονται μέχρι και τις 8.500 σ.α.λ.! Από εκείνο το σημείο και έπειτα, οι καμπύλες ισχύος πέφτουν δραματικά, και είναι χαρακτηριστικό ότι στις 8.700 σ.α.λ. το Fabia έχει χάσει περίπου 15 ίππους.

Όπως ορίζει η κατηγορία, η κίνηση μεταδίδεται και στους τέσσερις τροχούς μέσω ενός σειριακού κιβωτίου 6 σχέσεων, ενώ το βάρος του αυτοκινήτου με έρμα αγγίζει τα 1.210 κιλά. Θυμίζουμε ότι το ελάχιστο επιτρεπτό βάρος στην κατηγορία είναι τα 1.200 κιλά, ενώ, όπως μας ανέφερε ο Τάκης Καμπύλης, το συγκεκριμένο χωρίς έρμα ζυγίζει 1.158 κιλά. Το εργοστασιακό Fabia που έχει στη διάθεσή του ο Έλληνας οδηγός και εξελικτής-μηχανικός είναι κατά 8 κιλά ελαφρύτερο από αυτά των ιδιωτών. Και αυτό το αντιλαμβάνεται εύκολα κανείς παρατηρώντας το εσωτερικό, το οποίο είναι ασημένιο, αντί για λευκό. Η καρότσα δεν είναι βαμμένη σε κανένα σημείο -πόρτα, καπό ή ουρανό-, παραμένοντας ουσιαστικά αφινίριστη. Παράλληλα, διαθέτει διαφορετικές ποδιές, σαφώς ελαφρύτερες, αλλά με διαφορετικά βάρη, βοηθώντας έτσι στη ρύθμιση της κατανομής του βάρους, το οποίο κατά τη διάρκεια του αγώνα αγγίζει το ιδανικό 50-50!

Παράλληλα, στο νευραλγικό τομέα της ανάρτησης αξίζει να σημειώσουμε ότι, με την τελευταία εξέλιξη της Reiger, τα Fabia διαθέτουν υδραυλικό bumb stop αλλά και μια κατασκευή στο top mount η οποία ξεκλειδώνει τελείως το rebound όταν έπειτα από άλμα η ανάρτηση ανοίγει, με αποτέλεσμα ο τροχός να επιστρέφει πιο γρήγορα στο έδαφος. Ουσιαστικά, το συγκεκριμένο Fabia S2000 είναι η τελευταία και κορυφαία εξέλιξη αυτοκινήτου της κατηγορίας…

Στην πίστα

Ήταν η ημέρα που φωτογραφίσαμε για το επετειακό τεύχος πολλά «κοσμήματα» της δεκαετίας του 1970, και ήταν εντυπωσιακό το πόσο έξυπνα και διακριτικά τοποθετήθηκαν, επιβεβαιώνοντας το σήμερα. Απέναντί τους το άψογα στημένο-προετοιμασμένο Fabia, στο οποίο δε δυσκολευτήκαμε να «τοποθετηθούμε», χάρη και στη σημαντική απώλεια βάρους -επί προσωπικού-, αλλά και στο σύγχρονο μπάκετ, και φυσικά στον Κώστα Καμπύλη, που βρέθηκε δίπλα μας ως φύλακας-άγγελος της διαδικασίας. Οι οδηγίες χρήσης μάς δόθηκαν σύντομα στο δρόμο από τα pits στην πίστα, ενώ το μυαλό γέμιζε από τα λόγια του Σερ Τάκη: «Πρόσεχε τα κατεβάσματα». Φρενάρεις δυνατά και κατεβάζεις αποφασιστικά με το σειριακό 6άρι, που διαθέτει επιλογές όπως οι «Μερκ» της δεκαετίας του '60-'70, όντας κολλημένος στην κολόνα του πολύ μικρής διαμέτρου τιμονιού. Η υποβοήθηση είναι όση πρέπει για κάθε φάση της διαδικασίας, ενώ ο επιλογέας θέλει τον τρόπο του ώστε να συντονίζονται όλα ιδανικά, είτε επιταχύνεις και ανεβάζεις είτε επιβραδύνεις και κατεβάζεις.

Το θάρρος λοιπόν δεν το παίρνεις από τη συμπεριφορά, που δεν κρύβει τα τερτίπια της, αλλά από τον υπέροχο άνθρωπο δίπλα σου, που σε καθοδηγεί ώστε να μη μασήσεις, αλλά να πατήσεις, να το καταλάβεις και να το χαρείς. Τα φώτα στο ταμπλό έχουν αντικαταστήσει τα όργανα, που πάντως μας έλειψαν ουσιαστικά και αισθητικά. Έτσι, εδώ έχουμε και ηλεκτρονικό καθοδηγητή, ώστε να σκαρφαλώσει ο κινητήρας ψηλά εκεί στις 8.000 σ.α.λ. και το Fabia να δείξει τα δόντια του. Ο κόφτης; Στις 8.700 σ.α.λ., αλλά δεν τον είδαμε, ούτε ακούσαμε το χαρακτηριστικό ήχο από τις «διακοπές» του κινητήρα. Σε φτιάχνει αυτή η διαδικασία, αλλά επί του προκειμένου κερδίζεις την εμπιστοσύνη των ιδιοκτητών, που είναι και το πλέον σημαντικό.

Εντυπώσεις

Νομίζεις, πιστεύεις πως δεν πάει. Ο 2λιτρος ατμοσφαιρικός δεν εκρήγνυται ποτέ και, εκτίμησή μας, δε συγκρίνεται σε δύναμη με του Ibiza Kit Car που χρησιμοποιήσαμε το '98-'99. Είναι το σύνολο που σε οδηγεί και σε προκαλεί να ακουμπήσεις επάνω του και να δημιουργήσεις. Οι όποιες τάσεις υπερστροφής διορθώνονται και, αν κάτι επίσης σε εντυπωσιάζει, πέρα από τα φρένα, όπως είναι αναμενόμενο, είναι το σύστημα διεύθυνσης. Διάβολε, πένα ακριβείας το τιμόνι του, που σε συνδυασμό με την ανάρτηση προσφέρει μια ευελιξία που δεν έχουμε συναντήσει ξανά σε αγωνιστικό αυτοκίνητο, με τη σημείωση πως δεν έχουμε δοκιμάσει ούτε μίνι WRC 1.6 ούτε R5.

Μας άρεσε!

Με δεδομένο ότι σήμερα αυτοκίνητα της κατηγορίας «Ν» μας τα εμπιστεύονται, «μετράει» αλλιώς αυτή μας η επαφή. Συμπερασματικά, οφείλουμε να υποκλιθούμε και σε Τσέχους-Γερμανούς και στην ελληνική ομάδα. Πρόκειται για καθαρόαιμο, πολύ καλά δουλεμένο, που σου δίνει την ευκαιρία να πας γρήγορα, αρκεί να έχεις εμπειρία και κυρίως καθαρό μυαλό. Πρέπει να πας και με τη φόρα της καρότσας, αλλά και να εκμεταλλευτείς τα καθαρά αγωνιστικά εξαρτήματα. Ακούγεται εύκολο, ο Τάκης το αποκάλεσε «παιχνίδι», δεν έχουμε λόγους να αμφιβάλλουμε, αλλά έχουμε και τη δική μας άποψη. Παιχνίδι που μπορεί να σε σκοτώσει αν το υποτιμήσεις, και να σε εκθέσει αν το υπερεκτιμήσεις.

Τα σέβη μας λοιπόν στους κατασκευαστές, και κυρίως σε αυτήν την υπέροχη ελληνική ομάδα που το διαχειρίζεται με το δικό της τρόπο, ως «ήρεμη δύναμη»._ «Στρατισίνο»

TEXNIKA XΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

ΚΥΛΙΝΔΡΟΙ 4 σε σειρά

ΚΥΒΙΣΜΟΣ 1.996 κ.εκ.

ΙΣΧΥΣ 288 ίπποι/8.500 σ.α.λ.

ΡΟΠΗ 25,7 Nm/7.000 σ.α.λ.

ΚΙΝΗΣΗ Και στους τέσσερις τροχούς, μέσω δύο μηχανικών διαφορικών

ΚΙΒΩΤΙΟ Σειριακό 6 σχέσεων της X-Track

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ Magneti Marelli

ΦΡΕΝΑ 355 χλστ. (εμπρός) – 300 χλστ. (πίσω)

ΜΗΚ.xΠΛ. 4.000×1.820 χλστ.

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 2.486 χλστ.

ΒΑΡΟΣ 1.210 κιλά

ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 170 χλμ./ώρα

S2000 vs R5!

2009-2015. Πέρασαν πολλά χρόνια, αλλά μερικά πράγματα έμειναν ίδια… Skoda τότε, Skoda και σήμερα. Fabia τότε, Fabia και τώρα. Βέβαια, η πάροδος του χρόνου έφερε μία σειρά από αλλαγές αναφορικά με τους κανονισμούς, με τη σημαντικότερη να κρύβεται κάτω από το εμπρός καπό. Ο ατμοσφαιρικός και πολύστροφος κινητήρας των 2.000 κ.εκ. έδωσε τη θέση του σε υπερτροφοδοτούμενο σύνολο 1.600 κ.εκ. Το αδιαμφισβήτητο πλεονέκτημα της τελευταίας γενιάς είναι η αυξημένη ροπή στις χαμηλές και μεσαίες στροφές, αλλά με απώλεια δύναμης στις υψηλές. Μακάρι να υπήρχε ένας ατμοσφαιρικός κινητήρας με 300+ άλογα και ροπή από τις μεσαίες… Δεν είναι όμως της παρούσης. Για αυτούς ακριβώς τους λόγους, αλλά και για τη μείωση του κόστους, το 6άρι σειριακό κιβώτιο ταχυτήτων έδωσε τη θέση του σε αντίστοιχο με 5 σχέσεις.

Λιγότερες, λοιπόν, οι αλλαγές ταχυτήτων φέτος, αλλά η αυξημένη ροπή σε κάνει να ξεχνάς ότι ουσιαστικά λείπει μία ταχύτητα. Αυτό που αισθάνεσαι ότι λείπει από το R5 είναι το κεντρικό διαφορικό. Η απουσία του δυσκολεύει το δυνατό φρενάρισμα στα γλιστερά κομμάτια, μπλοκάροντας εύκολα και τους τέσσερις τροχούς. Απαιτεί μεγάλη προσοχή και συγκέντρωση για να μη βρεθείς εκτός επιθυμητής τροχιάς.

Στον τομέα των αναρτήσεων, η εξέλιξη των έξι ετών έχει δημιουργήσει ένα καταπληκτικό σύνολο, που περνά με χαρακτηριστική άνεση πάνω από κάθε κακό κομμάτι των ειδικών και προσφέρει μια μοναδική αίσθηση δεσίματος μεταξύ του δρόμου και του πληρώματος. Ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο προδιαγραφών WRCar, θα έλεγα. Πολύ καλύτερο από το S2000, σε βαθμό που αναρωτιέμαι πού θα φτάσει η εξέλιξη των αναρτήσεων.

Στο εσωτερικό, η Skoda (που είναι και από τις μοναδικές ομάδες με τόσο μεγάλη εμπλοκή, και μάλιστα εργοστασιακή, στην κατηγορία R5) έχει κατασκευάσει ένα κόσμημα! Δεν του λείπει τίποτα από τον τομέα της τεχνολογίας, αλλά συνάμα είναι λιτό και απέριττο. Με καταπληκτικά καθίσματα και θέσεις για το πλήρωμα, με επιλογέα ταχυτήτων και χειρόφρενου σε τέλεια θέση και με καταπληκτική λειτουργία και αίσθηση. Οθόνες και ενδείξεις ακριβώς εκεί που τις θέλεις. Και, όπως καταλαβαίνει όποιος διαβάζει αυτές τις γραμμές, πρόκειται για ένα καταπληκτικό αυτοκίνητο, που υπήρξαμε πολύ τυχεροί που οδηγήσαμε με τον Νίκο, και θα θέλουμε όσο πιο σύντομα γίνεται να ξαναβρεθούμε στα πηδάλιά του! Ο έρως χρόνια δεν κοιτά και, παρά το ότι πέρασαν έξι ολόκληρα χρόνια, ακόμη ερωτευμένοι είμαστε με το Skoda Fabia! Είτε S2000 είτε R5…_ Λάμπρος Αθανασούλας

ΚΕΙΜΕΝΟ: ΣΤΡΑΤΗΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ