top icon
Formula 1

Ανάλυση Παρασκευής: Στο επίκεντρο οι πίσω αεροτομές

H απειλή βροχής κάνει ακόμα πιο δύσκολη από συνήθως την επιλογή στησίματος για τα μονοθέσια της Formula 1 στο Spa-Francorchamps.

Όπως κάθε πίστα, το Spa είναι χωρισμένο σε τρία τμήματα. Στο πρώτο και το τρίτο τμήμα, όσο υψηλότερη είναι η τελική ταχύτητα (δηλαδή όσο πιο λεπτή είναι η πίσω αεροτομή) τόσο μεγαλύτερο το κέρδος στο χρόνο γύρου.

Ωστόσο στο δεύτερο τμήμα (που είναι σχεδόν η μισή πίστα), βρίσκονται όλες οι γρήγορες στροφές, οι οποίες απαιτούν μέγιστη πρόσφυση, δηλαδή υψηλές τιμές παραγωγής αρνητικής άντωσης από την πίσω αεροτομή.

Η πρόγνωση καιρού κάνει λόγο για σποραδικές βροχές το Σάββατο και έντονη βροχόπτωση την Κυριακή.

Ως συνήθως στη Formula 1, οι ομάδες καλούνται να βρουν τον καλύτερο συνδυασμό. Στον ένα γύρο, οι ρυθμίσεις υψηλής αρνητικής άντωσης είναι πιο γρήγορες. Ωστόσο με αυτές τις ρυθμίσεις, στον αγώνα το μονοθέσιο είναι εύκολος στόχος για προσπεράσματα στις μεγάλες περιόδους με τέρμα γκάζι.
Εντούτοις, στο βρεγμένο, η καλύτερη επιλογή είναι περισσότερη αρνητική άντωση, για μέγιστη πρόσφυση.

Όπως το έθεσε ο Lewis Hamilton: «Η προσπάθεια να βρεθεί η ιδανική ισορροπία εδώ είναι τεράστια πρόκληση. Σήμερα το πρωί προσπαθήσαμε τον έναν τρόπο (υψηλές τιμές αρνητικής άντωσης), το απόγευμα τον άλλο (πιο λεπτή πίσω αεροτομή) και οι χρόνοι στο γύρο ήταν παραπλήσιοι: είτε γρήγοροι στο μεσαίο τμήμα και αργοί στους άλλους δύο τομείς, είτε το αντίστροφο. Αν είναι βέβαιο ότι θα βρέξει, χρειάζεται περισσότερη αρνητική άντωση. Αλλά αν δεν βρέχει, γίνεσαι εύκολος στόχος στις ευθείες. Πρέπει λοιπόν να είμαστε πολύ, πολύ προσεκτικοί και επιφυλακτικοί στις επιλογές στησίματος που θα κάνουμε».

Σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής ενδείξεις της φετινής σεζόν, η Mercedes βρίσκει περισσότερη τελική ταχύτητα όταν μειώνει τη γωνία πρόσπτωσης (ή/και τη χορδή των πτερυγίων) στην πίσω αεροτομή, ενώ η Red Bull παρουσιάζει μικρότερη διαφορά στους χρόνους από τις αλλαγές ρυθμίσεων.

Αυτό πιθανότατα συμβαίνει επειδή η Red Bull παράγει μεγαλύτερο ποσοστό της συνολικής αρνητικής άντωσης από το δάπεδο του μονοθεσίου. Εφόσον έχει λιγότερα να κερδίσει στις ευθείες από μια πιο λεπτή πίσω αεροτομή, η Red Bull παραμένει στα επίπεδα αρνητικής άντωσης όπου «βολεύεται» περισσότερο το μονοθέσιό της και ήταν κυρίαρχη του μέσου τμήματος της πίστας.

Έπειτα από το συγκριτικό τεστ που έκανε το πρωί η Mercedes μεταξύ των δύο επιπέδων αρνητικής άντωσης, σύγκλινε προς την πιο λεπτή πίσω αεροτομή. Οι ταχύτεροι χρόνοι του Verstappen και των Mercedes στην απογευματινή διαδικασία βρίσκονταν εντός ενός δεκάτου του δευτερολέπτου.

Σύμφωνα με τον αγωνιστικό σύμβουλο της Red Bull, Helmut Marko, η RB16B μπορεί να βρει μισό δευτερόλεπτο ακόμα όταν επιλέξει να αντλήσει το μέγιστο από την μονάδα ισχύος της Honda. «Αλλά δεν γνωρίζουμε τι θα κάνει η Mercedes, διότι μερικές φορές βρίσκουν περισσότερη ισχύ, μερικές φορές λιγότερη». Αυτό εξαρτάται φυσικά και από τις ρυθμίσεις της πίσω αεροτομής.

Ο διευθυντής της ομάδας της Mercedes, Toto Wolff, δήλωσε: «Φοβάμαι ότι η Honda έχει λίγο περισσότερη ισχύ διαθέσιμη από εμάς. Περίπου 1 με 2 δέκατα του δευτερολέπτου».

Η Mercedes χρησιμοποιούσε πιο επιθετικές ρυθμίσεις μονάδας ισχύος κατά το μεγαλύτερο μέρος των δοκιμών, αλλά υιοθέτησε πιο συντηρητικές όταν ήρθε η ώρα για τους γύρους με τη μαλακή γόμα. Αμφότεροι οι Mercedes σημείωσαν την ταχύτερη προσωπική τους επίδοση στο FP2 με τη μέση γόμα.

Με τη μέση γόμα οι Bottas και Hamilton «έγραψαν» 330-332 χ.α.ώ. ενώ με τη μαλακή έφτασαν τα 326 και τα 327 χ.α.ώ., αντίστοιχα. Θεωρητικά η Mercedes θα μπορούσε να είναι ταχύτερη με τη μαλακή γόμα, αλλά δε γνωρίζουμε αν θα έχει τη δυνατότητα να αντλήσει την επιπλέον απόδοση από τα κόκκινα Pirelli.

GP Βελγίου

Πολλές φορές η Mercedes δεν έχει αυτή τη δυνατότητα και σήμερα οι οδηγοί της δεν ήταν ευχαριστημένοι με τη συμπεριφορά της W12 με τη μαλακή γόμα, η οποία φαίνεται να είναι υπερβολικά μαλακή για τη συγκεκριμένη πίστα.

Ο Hamilton δήλωσε ότι δεν ένιωθε το μονοθέσιο σωστά την Παρασκευή και ευελπιστεί ότι με περισσότερη δουλειά στο στήσιμο, η κατάσταση μπορεί να βελτιωθεί.

Ο Verstappen βρήκε κέρδος μόλις 1 εκατοστού του δλ. μεταξύ μέσης και μαλακής γόμας. O Ολλανδός είχε τη δυνατότητα να περάσει με τέρμα γκάζι από την Pouhon (στροφές 10-11), σε αντίθεση με τον Perez, που αισθανόταν ότι έπρεπε να σηκώσει το πόδι του από το δεξί πεντάλ.

Όσον αφορά τις τελικές ταχύτητες, ο Verstappen υστερούσε 8,6 χ.α.ώ. σε σύγκριση με τον Hamilton στο ταχύτερο πέρασμα των δύο από το σημείο μέτρησης.

Ίσως η Mercedes να ελπίζει σε στεγνή πίστα και η Red Bull σε βροχή, καθώς αυτές οι συνθήκες φαίνεται να βολεύουν την κάθε ομάδα, θεωρητικά, δεδομένων των επιλογών στο στήσιμο των μονοθεσίων.

Η επιλογή πίσω αεροτομής ενδέχεται να καθορίσει την έκβαση του αγώνα, καθώς κανείς δε γνωρίζει πόσο θα βρέξει! Πάντως επειδή τα επίπεδα πρόσφυσης από τον ασφαλτοτάπητα είναι αρκετά υψηλό στο Spa, η μετάβαση στα σλικ ελαστικά μπορεί να γίνει πιο νωρίς απ’ ότι σε άλλες πίστες.

Εξαιρετική φαίνεται η Alpine στο Spa, όπως ήταν η Renault τα προηγούμενα δύο χρόνια στο Βέλγιο, με αρκετά λεπτή πίσω αεροτομή. Η υψηλότερη τελική ταχύτητα του Ocon ήταν 335 χ.α.ώ. και του Alonso 333 χ.α.ώ. Στο μεσαίο τμήμα της πίστας οι χρόνοι τους ήταν ο 12ος και ο 14ος, αντίστοιχα. Σίγουρα δεν εύχονται για βροχή στο γαλλικό στρατόπεδο. Όπως ανέφερε και ο Alonso: «Όσο παραμένει στεγνό, είμαι ευδιάθετος». Ο Ισπανός δήλωσε επίσης ότι η A521 δεν ήταν εύκολη στην οδήγηση σήμερα.

Καλύτερη εικόνα από το συνηθισμένο επέδειξε και η Aston Martin, καθώς το Spa φαίνεται να ευνοεί τη σχεδιαστική φιλοσοφία χαμηλού rake του μονοθεσίου της. Ωστόσο ο Vettel ήταν λιγότερο ικανοποιημένος από την απογευματινή διαδικασία, καθώς δεν είχε καλή αίσθηση των μαλακών ελαστικών, παρά την αρκετά ογκώδη πίσω αεροτομή.

Πολύ γρήγορος και στις δύο διαδικασίες της Παρασκευής ήταν ο Pierre Gasly με την AlphaTauri, η οποία σύμφωνα με το Γάλλο είχε βρει το ιδανικό στήσιμο από την πρώτη στιγμή. «Το βασικό στήσιμο φαίνεται ότι λειτουργεί. Αλλά πρέπει να παραμείνουμε ευέλικτοι σε περίπτωση που βρέχει αύριο».

Αν στις κατατακτήριες δοκιμές βρέχει, και η McLaren δεν έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει το εξαιρετικά αποδοτικό DRS της, ίσως να δούμε τους οδηγούς της σε πιο χαμηλές θέσεις από το συνηθισμένο.

Η Ferrari επέλεξε μια αρκετά ογκώδη πίσω αεροτομή για το Spa, η οποία γνωρίζει εξ αρχής ότι δεν αποτελεί πίστα που να τονίζει τα πλεονεκτήματα της SF21 και ελπίζει σε βροχή.

Ο Carlos Sainz δήλωσε: «Σίγουρα δεν είμαστε όσο δυνατοί ήμασταν στο Silverstone και τη Βουδαπέστη. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε μόλις εκτός της δεκάδας. Το μονοθέσιο δεν είχε σωστή αίσθηση ακόμα. Βλέπω πολύ χώρο για βελτίωση. Στις χαμηλές θερμοκρασίες, δυσκολευόμαστε από τα προβλήματα που έχουμε με τα εμπρός ελαστικά και έπειτα είναι δύσκολο να βρεις τη σωστή ισορροπία»._Φ.Λ.

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ