top icon
Αγώνες

F1: Διαμάχες περί αναρτήσεων

Έγιναν εκκλήσεις προς τη FIA να αποσαφηνίσει τους κανονισμούς περί συστημάτων ανάρτησης, εν μέσω υποψιών ότι μερικές ομάδες μεταβάλουν την απόσταση του μονοθεσίου μεταξύ των κατατακτήριων δοκιμών και του αγώνα.

Ο διευθυντής της Mercedes, Ross Brawn, έκανε έκκληση στη FIA να αποσαφηνίσει τους κανονισμούς περί συστημάτων ανάρτησης, εν μέσω υποψιών ότι μερικές ομάδες μεταβάλουν την απόσταση του μονοθεσίου μεταξύ των κατατακτήριων δοκιμών και του αγώνα και έτσι εξορύσσουν το μέγιστο σε όλες τις συνθήκες.
 
Οι ψίθυροι στο paddock αναφέρουν ότι η Red Bull χρησιμοποιεί ένα σύστημα που μεταβάλει παθητικά την απόσταση του μονοθεσίου από το έδαφος ανάλογα με το φορτίο καυσίμου.
 
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Δεδομένης της διαφοράς φορτίου καυσίμου μεταξύ κατατακτήριων δοκιμών και αγώνα, η οποία ανέρχεται στα 160 κιλά, τα μονοθέσια ανυψώνονται όταν έχουν άδειο ρεζερβουάρ (το Σάββατο και στους τελευταίους γύρους του αγώνα). Συνεπώς, οι μηχανικοί προσπαθούν να στήσουν το μονοθέσιο σε μια μέση κατάσταση, έτσι ώστε να ανταπεξέρχεται σε όλο το φάσμα των συνθηκών με ικανοποιητικό τρόπο. Επίσης, τροποποιούν και τις πιέσεις των ελαστικών, έτσι ώστε να μεταβάλλεται ως ένα βαθμό η απόσταση από το έδαφος προς όφελος της απόδοσης.
 
Η μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος επηρεάζει αρνητικά την αεροδυναμική απόδοση. Η διαφορά στην απόσταση του μονοθεσίου από το έδαφος με γεμάτο και άδειο ρεζερβουάρ ενδέχεται να ανέρχεται έως και τα τρία χιλιοστά. Σύμφωνα με κάποιους υπολογισμούς, ένα χιλιοστό συνεπάγεται πέντε κιλών αρνητικής άντωσης, τα οποία αξίζουν περίπου 0,05 δευτερόλεπτα στο γύρο. Για αυτό και η απόσταση του μονοθεσίου από το έδαφος είναι πολύ σημαντική.
 
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η Ferrari διαθέτει ένα σύστημα, το οποίο επιτρέπει στους μηχανικούς της να αλλάξουν την απόσταση της F10 από το έδαφος ενόσω αυτή είναι στάσιμη κατά τη διάρκεια του pit stop, κάτι που επιτρέπεται από τους κανονισμούς οι οποίοι ορίζουν ότι τέτοιες ρυθμίσεις μπορούν να γίνονται μονάχα όταν το μονοθέσιο είναι ακινητοποιημένο κατά τη διάρκεια του αγώνα.
 
Το σύστημα που εικάζεται ότι χρησιμοποιεί η Red Bull είναι λίγο πιο περίπλοκο, στην πραγματικότητα όμως κανείς δε γνωρίζει ακόμα πώς ακριβώς πως λειτουργεί. Σε μια από τις εικασίες αναφέρεται ότι η ομάδα εκμεταλλεύεται κανονισμούς που αφορούν τα αέρια που χρησιμοποιούνται για να λειτουργούν οι αποσβεστήρες (αμορτισέρ) υπό πίεση.
 
Άλλες πηγές αναφέρουν ότι πρόκειται για ένα έξυπνο μηχανικό σύστημα ενδεχομένως σπειρωτής διαμόρφωσης.
 
Ο διευθυντής της McLaren, Martin Whitmarsh δήλωσε ότι δε γνωρίζει τίποτα το συγκεκριμένο για την ανάρτηση της Red Bull, απλά ξέρει για τις εικασίες που κυκλοφορούν στα paddock. O Βρετανός δήλωσε ότι αν κάποιος από τους τεχνικούς της ομάδας του ερχόταν στον ίδιο για να του προτείνει την υιοθέτηση ενός παρόμοιου συστήματος πριν από πέντε μήνες, θα απαντούσε ότι δε νομίζει ότι είναι νόμιμο. Ωστόσο, ο Whitmarsh δήλωσε ότι αν υπάρχουν αποδείξεις ότι αυτά τα συστήματα είναι νόμιμα, η McLaren θα πρέπει να εξελίξει ένα δικό της. Μάλιστα, σύμφωνα με μερικές πληροφορίες, ίσως το αντίστοιχο σύστημα της βρετανικής ομάδας να είναι έτοιμο μέχρι το GP Κίνας.
 
Ο διευθυντής της Mercedes, Ross Brawn, πιστεύει ότι θα πρέπει να υπάρξουν αποσαφηνίσεις από τη FIA επί του θέματος, αφού υπάρχουν πολλές κατηγορίες που κυκλοφορούν άδικα, καθώς η Red Bull διαθέτει ένα πολύ καλό μονοθέσιο και δεν υπάρχουν αποδείξεις ότι διαπράττει κάτι που παραβαίνει τους κανονισμούς.
 
Ο Brawn αναφέρει ότι οι κανονισμοί δηλώνουν πως μεταξύ των κατατακτήριων δοκιμών και του αγώνα δεν επιτρέπεται να πραγματοποιηθεί οποιαδήποτε αλλαγή στις αναρτήσεις, είτε αυτές αφορούν τις πιέσεις των αερίων των αμορτισέρ είτε τη σκόπιμη μεταβολή των θερμοκρασιών, που θα επέφεραν ανάλογα αποτελέσματα (αλλαγή της απόστασης από το έδαφος). Ο ίδιος ο Brawn δεν πιστεύει ότι η Red Bull κάνει κάτι παράνομο. Τόνισε ότι αν και σε όλες τις πίστες οι ομάδες είναι αναγκασμένες να ρυθμίσουν τα μονοθέσιά τους σύμφωνα με τις απαιτήσεις των συνθηκών του αγώνα και να δεχθούν την κατώτερη του ιδανικού απόδοση στις κατατακτήριες δοκιμές, σε μερικούς αγώνες αυτό έχει μεγαλύτερη επίδραση στην οδηγική συμπεριφορά του μονοθεσίου.
Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ