top icon
Αγώνες

F1: Λαμβάνει μέτρα η FIA στο θέμα των εξατμίσεων

Με νέα της ντιρεκτίβα, η FIA δίνει απαντήσεις σχετικά με τις εξατμίσεις και το αεροδυναμικά οφέλη που προσφέρει η θέση τους, καθώς και τα εκάστοτε modes που χρησιμοποιούν οι ομάδες για τους κινητήρες τους, ώστε να αυξήσουν τη ροή των αερίων.

Ήδη από την αρχή της φετινής σεζόν και συγκεκριμένα στις χειμερινές δοκιμές, η Renault φάνηκε να εκμεταλλεύεται απόλυτα τη θέση της εξάτμισης ώστε να αυξάνει τη ροή του αέρα από την πίσω αεροτομή, με αποτέλεσμα την αυξημένη κάθετη δύναμη στις στροφές.

Εδώ και μερικές μέρες ακούγεται έντονα πως και η Ferrari δρα κατά τον ίδιο τρόπο, με το μυστηριώδες τρίτο paddle στο τιμόνι του Sebastian Vettel να εγείρει ερωτηματικά, ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που εικάζουν πως αυτήν την «πεταλούδα», ενεργοποιείται ένα ειδικό mode στον κινητήρα των Ιταλών, που αυξάνει τη ροή καυσαερίων, ειδικά στον ένα γρήγορο γύρο (δηλαδή, στις κατατακτήριες).

Σε υπόμνημα που έστειλε στις ομάδες ο επικεφαλής τεχνικών θεμάτων στα πρωταθλήματα μονοθέσιων της FIA, Νικόλας Τομπάζης, μιλά σχετικά με αυτές τις ρυθμίσεις, τις οποίες κρίνει παράνομες, ενώ τονίζει πως θα διεξαχθούν έλεγχοι για το εν λόγω θέμα:

«Δεν θεωρούμε νόμιμες τυχόν ρυθμίσεις του κινητήρα που έχουν ως αποκλειστικό στόχο τους την αύξηση της ροής αεριών από την εξάτμιση. Τέτοια modes μπορούν να κάνουν τα αέρα είτε να προσπερνούν την τουρμπίνα, είτε να περνούν μέσα από τους κυλίνδρους. Για να είναι νόμιμα, θα πρέπει αυτά τα αέρια να είναι αποτέλεσμα αύξησης της δύναμης του κινητήρα ή της αξιοπιστίας του, κι όχι επίπλαστα.»

Και συνέχισε:

«Παρόλα αυτά, δεν πιστεύουμε πως είναι πρακτικό ή εύκολο να συντάξουμε έναν γενικό κανονισμό. Για αυτόν τον λόγο, σκοπεύουμε να ελέγξουμε τα modes του εκάστοτε κινητήρα ξεχωριστά και να ζητήσουμε τα δέοντα από κάθε ομάδα ώστε να παραμείνουν εντός κανονισμών. Αν και δεν είναι το ιδανικό, θεωρούμε πως είναι ο καλύτερος τρόπος για να διαχειριστούμε την κατάσταση φέτος, με δεδομένο κιόλας ότι ο αντίκτυπος δεν είναι μεγάλος σε καμία περίπτωση.»

Κομβικής σημασίας σε αυτήν την καινοτομία αποτελεί η θέση της εξάτμισης, που με τις περυσινές αλλαγές στους κανονισμούς παίζει και πάλι σημαντικό ρόλο στην αεροδυναμική των αυτοκινήτων, παρά τους περιορισμούς που εισήχθησαν το 2014.

Ο Τομπάζης αναφέρεται σχετικά:

«Ένας από τους στόχους των κανονισμών του 2014 ήταν να εξαλείψουν μια και καλή οποιοδήποτε αεροδυναμικό όφελος από τις εξατμίσεις. Κι ενώ αυτό επετεύχθη σε μεγάλο βαθμό, οι κανονισμοί του 2017 επανέφεραν τον αντίκτυπο των εξατμίσεων στην αεροδυναμική του πίσω μέρους, κυρίως λόγω της χαμηλότερης θέσης της πίσω πτέρυγας. Είναι σαφές πως ο όποιος αντίκτυπος είναι μικρότερος από αυτόν της τριετίας 2011-2013, αλλά εξακολουθεί να είναι αθέμιτος.»

Και προσέθεσε:

«Σε ό,τι έχει να κάνει με την απόληξη της εξάτμισης σε σχέση με την πίσω αεροτομή και το αμάξωμα, δεχόμαστε οποιαδήποτε θέση μέσα στο όριο των κανονισμών. Είναι δικαίωμα κάθε ομάδας να τοποθετεί τα μέρη τους μονοθεσίου της με γνώμονα την απόδοσή του, αρκεί αυτή η τοποθετήση να είναι πράγματι σύμφωνη με τους κανονισμούς.»

Τέλος, ο Έλληνας σχεδιαστής μίλησε και για τυχόν τροποποιήσεις στους κανονισμούς σχετικά με αυτό το θέμα για το 2019:

«Για το 2019, σκοπεύουμε να λύσουμε αυτό το ζήτημα με το να πάρουμε μέτρα σχετικά με την θέση της εξάτμισης. Το συζητήσαμε στο πρόσφατο Τεχνικό Συνέδριο [Technical Working Group], αλλά δεν πιστεύουμε πως βρήκαμε μία επαρκή λύση. Ως εκ τούτου, θέλουμε να επανέλθουμε σε αυτό στο επόμενο TWG, με στόχο να βρούμε μία θέση για την εξάτμιση η οποία δεν θα έχει προσφέρει κανέναν αεροδυναμικό όφελος, και έτσι να μας απαλλάξει από την ανάγκη οποιουδήποτε ελέγχου σχετικά με τα modes των κινητήρων»._Δ.Μ.

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ