top icon
Αγώνες

F1: Sandbagging

O όρος είναι γνώριμος στους ακόλουθους της F1 και περιγράφει περιπτώσεις στις οποίες κάποιος δεν αποκαλύπτει τις πλήρεις δυνατότητές του, ιδίως σε χειμερινές δοκιμές. 

Αυτό ακριβώς δείχνει να συμβαίνει φέτος. Καμία από τις κορυφαίες ομάδες δεν παραδέχεται ότι είναι ταχύτερη, ενώ είναι εμφανές ότι οι οδηγοί δεν πιέζουν στο όριο. Στα onboard πλάνα από την Mercedes του Valtteri Bottas, στον ταχύτερο γύρο της ομάδας στη Βαρκελώνη (την Τετάρτη), ήταν εμφανές ότι δε βρισκόταν πουθενά κοντά στο όριο. Την Πέμπτη ο Vettel σήκωσε το πόδι του από το γκάζι στο τελικό τμήμα της πίστας, όταν σημείωσε την ταχύτερη επίδοσή του, όπως ακριβώς έκανε και ο Hamilton εκείνη την ημέρα.

Οι επικεφαλίδες των φετινών χειμερινών δοκιμών είναι οι εξής: Η Ferrari είναι η βασίλισσα του χειμώνα. Οι αναβαθμίσεις της Mercedes δε λειτούργησαν όπως θα ήθελε η ομάδα. Η Red Bull υστερεί λόγω του κινητήρα της Renault. H Williams είναι πιθανότατα η καλύτερη των «υπολοίπων». Η McLaren βρίσκεται σε κρίση -την οποία αρνείται- με τον νέο κινητήρα της Honda να αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα. Η Force India αντιμετωπίζει προβλήματα με τις εξατμίσεις. H μονάδα ισχύος της Renault παρουσιάζει προβλήματα με το ERS, τα οποία δε βοηθούν τις ομάδες των Renault και Toro Rosso να συμπληρώσουν τα χιλιόμετρα που θα ήθελαν.

Αυτό που απομένει είναι να δούμε τι κρύβεται πίσω από αυτές τις επικεφαλίδες για να διαλευκάνουμε περισσότερο την πραγματική κατάσταση. Άλλωστε, απομένουν δύο εβδομάδες ακόμη για διορθώσεις της τελευταίας στιγμής, αν και σημαντικά προβλήματα δεν πρόκειται να εξυγιανθούν τόσο γρήγορα.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η Ferrari έχει ανακηρυχθεί βασίλισσα του χειμώνα, για να απογοητεύσει στη συνέχεια κατά τη διάρκεια της σεζόν. Το πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι η περυσινή χρονιά, κατά την οποία, η Scuderia δεν κατάφερε να κατακτήσει ούτε μία νίκη. Για αυτό και οι φετινές πολύ καλές επιδόσεις της SF70-H θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με επιφυλακτικότητα. Η ειδοποιός διαφορά όμως σε σύγκριση με τον περυσινό χειμώνα της ομάδας του Maranello είναι η σαφώς βελτιωμένη αξιοπιστία του συνόλου. Κάποιοι εκτιμούν ότι η Ferrari με το 1:18.634 που σημείωσε ο Kimi Raikkonen την Παρασκευή στην πίστα της Βαρκελώνης, ενδέχεται να πλησίασε κοντά στις πραγματικές της δυνατότητες, ενώ η Mercedes έχει ήδη την ευχέρεια να γυρίσει στο 1:17 και απλά επέλεξε να μην το κάνει. Ο Raikkonen δήλωσε: «Σίγουρα μπορούμε να πάμε ταχύτερα, αλλά δεν είναι αυτός ο σκοπός των δοκιμών».

Άλλωστε, ύποπτες φαίνονται οι προσπάθειες των ανθρώπων της Mercedes (Hamilton, Lauda) να ανακηρύξουν φαβορί τη Ferrari με τις δηλώσεις τους. «Νομίζω ότι η Ferrari μπλοφάρει και είναι πολύ πιο γρήγορη απ’ όσο δείχνει. Βρίσκονται πολύ κοντά μας, αν δεν είναι ταχύτεροι» δήλωσε ο Lewis Hamilton. Αυτό που ξέχασε βέβαια να προσθέσει, είναι ότι ακριβώς το ίδιο πράγμα -και πιθανότατα σε μεγαλύτερο βαθμό- κάνει και η Mercedes.

Ο Niki Lauda, καθώς και αεροδυναμιστές από άλλες ομάδες, ανέφεραν ότι στην πίστα, η Ferrari φαίνεται «βιδωμένη» στο έδαφος στις στροφές, περισσότερο από την Mercedes. Υπάρχουν όμως εξηγήσεις για το φαινόμενο αυτό. Είναι ξεκάθαρο ότι η ιταλική ομάδα έχει επιλέξει μικρότερο μεταξόνιο για την SF70-H. Το γεγονός αυτό την κάνει ανταποκρίνεται καλύτερα στις αλλαγές κατεύθυνσης. Αντιθέτως, η Mercedes, έχει επιλέξει να προσδώσει στην W08 το μεγαλύτερο μεταξόνιο του grid, για να τα αεροδυναμικά οφέλη που προσδίδει το μεγαλύτερου μήκους πάτωμα. Ωστόσο, το μεγάλο μεταξόνιο κάνει το μονοθέσιο πιο «τεμπέλικο» στις αλλαγές κατεύθυνσης. Οι διαφορές δε σταματούν εκεί.

Η Mercedes έχει προσπαθήσει να απομακρύνει όσο το δυνατό περισσότερο τα ψαλίδια της εμπρός ανάρτησης από την εμπρός αεροτομή, «καθαρίζοντας» αεροδυναμικά το κενό μεταξύ τους. Μάλιστα, το ανώτερο ψαλίδι βρίσκεται τόσο πίσω που καταλήγει εκτός του πλαισίου της ζάντας και χρειάζεται έναν καμπυλωτό σύνδεσμο για να καταλήξει στην πλήμνη του τροχού. Επιπλέον, η Mercedes διαθέτει την πιο περίπλοκη διάταξη αεροδυναμικών βοηθημάτων για να διαμορφώσει τη ροή του αέρα εμπρός από τα ψυγεία.

Η φιλοσοφία της Ferrari είναι αρκετά διαφορετική. Τα ψαλίδια της εμπρός ανάρτησης είναι αρκετά χαμηλά τοποθετημένα, και τα πρωτοποριακά αεροδυναμικά βοηθήματα εμπρός από τα ψυγεία συλλέγουν τον αέρα που έχει περάσει επάνω από την ανάρτηση. Επίσης και στο εσωτερικό των sidepods της SF70-H είναι Η λύση της Ferrari έχει τραβήξει το ενδιαφέρον των τεχνικών των αντίπαλων ομάδων, οι οποίοι όμως δύσκολα μπορούν να την αντιγράψουν.

Πέραν της αεροδυναμικής διαμόρφωσης των μονοθεσίων όμως, μεγάλα βήματα προόδου δείχνει να έχει κάνει η Ferrari και στον τομέα της μονάδας ισχύος. Σε αυτό βοήθησαν αρκετές μεταγραφές από την Mercedes, όπως ο Lars Schmidt, μέσω των οποίων μαθεύτηκαν στο Maranello τα μυστικά του τρόπου με τον οποίο η γερμανική μονάδα αντλούσε περισσότερη ισχύ στις κατατακτήριες δοκιμές τα τελευταία τρία χρόνια.  

Παρ’ ότι ο Lauda δήλωσε ότι η Ferrari είναι 2 δέκατα του δλ. στο γύρο μπροστά από την Mercedes, πηγές αναφέρουν ότι εντός της γερμανικής ομάδας εκτιμούν πως στη Μελβούρνη θα έχουν προβάδισμα μισού δλ. έναντι της ιταλικής ομάδας. Ο Vettel απέρριψε τους ισχυρισμούς ότι η Ferrari είναι το φαβορί, καθώς εκτιμά ότι η Mercedes θα είναι και πάλι η ομάδα που θα πρέπει να κερδίσουν οι υπόλοιποι. Άλλωστε, η γερμανική ομάδα ήταν αυτή που συμπλήρωσε τα περισσότερα χιλιόμετρα και αυτό το χειμώνα και είναι γνωστό ότι συνήθως διεξάγει τις χειμερινές δοκιμές της με μεγαλύτερο φορτίο καυσίμου από τους αντιπάλους της. Παραδοσιακά, η Mercedes το χειμώνα δεν κατεβαίνει κάτω από τα 60 κιλά καυσίμου στο ντεπόζιτο, ενώ τα επίπεδα της Ferrari είναι αρκετά πιο χαμηλά, έως και 30 κιλά. Στην πίστα, η Ferrari δείχνει πιο φιλική για τους οδηγούς, με καλό ζύγισμα, όντας σταθερή στα φρένα, με καλή επιτάχυνση από τις αργές στροφές. Η Mercedes έδειχνε πιο σταθερή στις πιο γρήγορες στροφές αλλά είχε μια ελαφρά υποστροφική τάση. Αυτές οι διαφορές όμως θα μπορούσαν να αποδοθούν σε διαφορά 30 κιλών στο φορτίο καυσίμου.

Σίγουρα φέτος τα πράγματα δείχνουν καλύτερα για τη Ferrari απ’ ότι πέρυσι. Αυτό αναφέρουν και οι δύο οδηγοί, με τον Vettel να τονίζει ότι πέρυσι ήταν κρίσιμη χρονιά, καθώς στο παρασκήνιο τέθηκαν οι βάσεις για να σημειωθεί πρόοδος φέτος. Αν αυτή θα είναι αρκετή για να δούμε μάχη για τον τίτλο μεταξύ ασημί και κόκκινου στρατοπέδου είναι κάτι που θα ξεκινήσουμε να μαθαίνουμε από τη Μελβούρνη.

Στην Mercedes, τα πράγματα δεν έχουν κυλήσει εντελώς ομαλά αυτό το χειμώνα. Αν και η γερμανική ομάδα δεν αντιμετώπισε σοβαρά προβλήματα αξιοπιστίας, μερικές από τις αναβαθμίσεις που παρουσίασε στο δεύτερο τεστ της Βαρκελώνης δε λειτούργησαν όπως περίμεναν οι τεχνικοί της. Ο Bottas δήλωσε ότι χρειάζεται σκληρή δουλειά στην Mercedes για να ξεκλειδώσει μερικά πράγματα όσον αφορά την απόδοση του μονοθεσίου. Ο Φινλανδός δηλώνει σίγουρος όμως ότι η ομάδα θα καταφέρει μέχρι την Μελβούρνη να αντλήσει την προβλεπόμενη απόδοση από τις αναβαθμίσεις που παρουσίασε.

Όσον αφορά τη μάχη μεταξύ των δύο οδηγών της Mercedes, o Lauda, πάντοτε έτοιμος να δώσει μερικές επικεφαλίδες στον Τύπο, δήλωσε ότι ο Bottas βρίσκεται 0,2 δλ. πίσω από τον Hamilton σε γύρο κατατακτήριων δοκιμών και λίγο περισσότερο στις προσομοιώσεις αγώνα. Η αλήθεια είναι ότι οι οδηγοί της Mercedes δεν έχουν βρεθεί σε συνθήκες κατατακτήριων δοκιμών και οι προσομοιώσεις αγώνα δεν είναι απόλυτα αντιπροσωπευτικές. Ο Bottas πιστεύει ότι οι επιδόσεις του βρίσκονται πολύ κοντά σε αυτές του Hamilton και τονίζει την πρόοδο που έχει σημειώσει από την πρώτη ημέρα δοκιμών έως την τελευταία. Ο Hamilton από την πλευρά του δήλωσε ότι δε βρέθηκε ποτέ στο ιδανικό πλαίσιο όσον αφορά το στήσιμο του μονοθεσίου, προσθέτοντας ότι καμία ημέρα των χειμερινών δοκιμών δεν υπήρξε τέλεια για την Mercedes.

Στο στρατόπεδο της Red Bull, ο Daniel Ricciardo δηλώνει ότι βρίσκεται κοντά στις δύο κορυφαίες ομάδες, αλλά όχι στο επίπεδό τους ακόμη. Την Τετάρτη, ο Verstappen αναγκάστηκε να σταματήσει δύο φορές λόγω προβλήματος στην MGU-K και την Παρασκευή προβλήματα στο turbo κράτησαν τον Ολλανδό εκτός πίστας. Παρά την ατυχία του, ο Verstappen δήλωσε σίγουρος ότι η Renault (που διέκοψε τη συνεργασία της με τον Mario Ilien) θα είναι σε θέση να επιλύσει τα προβλήματα. Η ομάδα λειτουργούσε και στο δεύτερο τεστ τη γαλλική μονάδα σε ρυθμίσεις χαμηλής απόδοσης, δεδομένων των προβλημάτων αξιοπιστίας. Η Renault δηλώνει ότι η μονάδα που θα χρησιμοποιηθεί στη Μελβούρνη θα παρουσιάζει αναβαθμίσεις αντιμετώπισης του προβλήματος αξιοπιστίας εξαρτήματος στο ERS (πιθανότατα στην MGU-K).

Ξεκινώντας με το σκεπτικό ότι πιθανότατα η Renault θα υπολείπεται σε ισχύ έναντι της Mercedes, η Red Bull δείχνει να έχει ακολουθήσει διαφορετική σχεδιαστική φιλοσοφία από τις άλλες δύο κορυφαίες ομάδες του grid. H RB13 παρουσιάζει ελάχιστα αεροδυναμικά βοηθήματα και είναι εμφανής η προσπάθεια διατήρησης όσο το δυνατόν πιο καθαρών γραμμών. Πέραν από αρνητική άντωση, τα περίπλοκα αεροδυναμικά βοηθήματα προσθέτουν και αεροδυναμική αντίσταση, η οποία δεν είναι καθόλου ευπρόσδεκτη αν υπάρχει υστέρηση ισχύος. H Red Bull ποντάρει πολύ στο στήσιμο με rake, δηλαδή με -εξαιρετικά- ανυψωμένο πίσω μέρος, προς μεγιστοποίηση του αέρα που περνάει μέσα από το διαχύτη, ο οποίος προσφέρει υψηλές τιμές αρνητική άντωση χωρίς να «κοστίζει» πολύ σε αεροδυναμική αντίσταση. Στην πίστα, το μονοθέσιο φαίνεται πολύ καλό στα αργά κομμάτια. Η Red Bull μπορεί να αντλήσει αισιοδοξία από το γεγονός ότι ο φετινός χειμώνας ήταν καλύτερος από τους δύο προηγούμενους για την ομάδα.

Αντιθέτως, πολύ κακή εικόνα έχει παρουσιάσει για μια ακόμη φορά η McLaren. Μερικές βαρύγδουπες δηλώσεις του Fernando Alonso, έβαλαν ξεκάθαρα την Honda στο στόχαστρο: «Όλοι στην ομάδα είναι έτοιμοι να νικήσουν εκτός από την Honda. Δεν υπάρχει αξιοπιστία και δεν υπάρχει ισχύς. Υστερούμε 30 χλμ/ώρα στις ευθείες. Για εμάς, σχεδόν όλες οι ευθείες είναι με τέρμα γκάζι», κατέληξε αστειευόμενος ο Ισπανός. Έπειτα από τις δηλώσεις του Alonso, ακυρώθηκε η συνέντευξη Τύπου που είχαν από κοινού ο Eric Boullier και ο Yusuke Hasegawa… Η McLaren δεν έχει καταφέρει να κάνει περισσότερους από 11 συνεχόμενους γρήγορους γύρους στις φετινές χειμερινές δοκιμές και τα συνολικά χιλιόμετρα που έχει καλύψει είναι ελάχιστα σε σύγκριση με αυτά των κορυφαίων ομάδων. Στην πρώτη ημέρα του πρώτου τεστ παρουσιάστηκε ήταν ένα πρόβλημα με το ντεπόζιτο λαδιού, το οποίο ο Alonso χαρακτήρισε ερασιτεχνικό και ακολουθήθηκε από ένα αδιευκρίνιστο -αλλά σοβαρό- πρόβλημα μηχανικής φύσης. Η Honda κατέφθασε στο δεύτερο τεστ με απαράλλακτη μονάδα. Προβλήματα ηλεκτρικών ήταν ο επίσημος λόγος των πολλαπλών διακοπών στο πρόγραμμα της McLaren. Στις δύο τελευταίες ημέρες των δοκιμών, η McLaren προκάλεσε τέσσερις κόκκινες σημαίες, δύο εκ των οποίων (την Παρασκευή) εντός μισής ώρας. Οι σχέσεις μεταξύ McLaren και Honda είναι τεταμένες. Σύμφωνα με τις φήμες, ο ιαπωνικός κινητήρας παράγει εκτεταμένους κραδασμούς κατά τη λειτουργία του, προκαλώντας προβλήματα στα περιφερειακά συστήματα. Άλλοι αναφέρουν ότι παρουσιάζεται υπερθέρμανση στις βαλβίδες. Όποιο κι αν είναι το πρόβλημα, το ερώτημα είναι αν η Honda θα προλάβει να προετοιμάσει μια μονάδα που θα είναι ικανή να φτάσει μέχρι την καρό σημαία στην Αυστραλία…

Που βρίσκονται οι υπόλοιπες ομάδες σε σχέση με τις τρεις κορυφαίες; Οι απόψεις διίστανται. Ο τεχνικός διευθυντής της Force India, Andy Green δηλώνει ότι έχουν πλησιάσει, ενώ ο Gunther Steiner της Haas πιστεύει ότι η διαφορά έχει εκτιναχθεί στο 1 με 1,5 δλ.

Σαφή υποψηφιότητα θέτει για το ρόλο του “best of the rest” η Williams. O Felipe Massa έγραψε τον ταχύτερο χρόνο της Τρίτης και βρέθηκε πολύ κοντά στον Bottas την Τετάρτη. Ο rookie team mate του, Lance Stroll, αν και δεν κατάφερε να σημειώσει τόσο ανταγωνιστικές επιδόσεις, απέφυγε τα ατυχήματα που χαρακτήρισαν την πορεία του στο πρώτο τεστ. Ο Rob Smedley είχε μια εξήγηση για τους εντυπωσιακούς χρόνους του Massa, δηλώνοντας ότι οι υψηλότερες τιμές πρόσφυσης στον εμπρός άξονα ευνοούν το στιλ οδήγησης του Βραζιλιάνου.

H Force India αντιμετώπισε αρκετά προβλήματα με τις εξατμίσεις της, τα οποία φαίνεται ότι κατάφερε να ξεπεράσει. Ωστόσο, ο Sergio Perez ανέφερε ότι η ομάδα έχει βρει κρίσιμες αδυναμίες του μονοθεσίου. Προσέθεσε όμως ότι είναι αρκετά εύκολο να επιλυθούν τα ζητήματα και δήλωσε αισιόδοξος ότι κάτι τέτοιο θα έχει συμβεί εάν όχι μέχρι την Μελβούρνη, τότε έως το 2ο ή 3ο GP. Πολύ κοντά στις επιδόσεις της Force India δείχνουν να βρίσκονται Haas, Toro Rosso και Renault.

H αμερικάνικη ομάδα εξακολουθεί να αντιμετωπίζει προβλήματα με τα φρένα της, τα οποία ο Romain Grosjean πιστεύει ότι μπορούν να επιλυθούν με αλλαγή προμηθευτή δίσκων. Η Haas χρησιμοποιεί φρένα Brembo και ο Grosjean πιστεύει ότι οι δίσκοι της Carbon Industrie αποτελούν τη λύση. Ο Γάλλος ανέφερε επίσης ότι η VF-17 παρουσιάζει επίμονη υποστροφή.

Έναν από τους χειρότερους χειμώνες της διένυσε η Toro Rosso όσον αφορά την αξιοπιστία, εκτιμά ωστόσο ότι η STR12 είναι γρήγορη. Ο Carlos Sainz δήλωσε ότι τα προβλήματα αξιοπιστίας δεν οφείλονται αποκλειστικά στη Renault.

Στο στρατόπεδο της εργοστασιακής ομάδας της Renault, o Nico Hulkenberg ανέφερε ότι έχουν ανακαλυφθεί πράγματα που δεν είναι όπως θα τα ήθελαν οι τεχνικοί της. Ο Γερμανός ανέφερε ότι θα είναι δύσκολο για την ομάδα να σημειώσει βαθμούς, παρ’ ότι έχει βελτιωθεί αισθητά σε σύγκριση με πέρυσι.

Βασιζόμενη στην αξιοπιστία της περυσινής μονάδας ισχύος της Ferrari, η Sauber ευελπιστεί να «κλέψει» μερικούς βαθμούς στους πρώτους αγώνες της σεζόν. Ο Pascal Wehrlein ανέφερε ότι δεν είχε πόνο στον αυχένα από το ατύχημα στον Αγώνα των Πρωταθλητών, το οποίο τον διατήρησε εκτός δράσης στο πρώτο τεστ της Βαρκελώνης._Φ.Λ.

 ΥΓ: R.I.P. John Surtees…

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ