Αγώνες Formula 1

GP Αυστραλίας: Κανείς δεν ήθελε να πάρει την ευθύνη

Η Formula 1 έζησε το μεγαλύτερο επικοινωνιακό (και μη) φιάσκο της ιστορίας της, μετά το Grand Prix ΗΠΑ του 2005. Αυτή είναι η ιστορία και οι αιτίες πίσω από τις καθυστερήσεις για την ακύρωση του Αυστραλιανού Grand Prix.

 

Η ακύρωση ενός αγώνα Formula 1 είναι μία περίπλοκη διαδικασία, ειδικά όταν σε αυτήν εμπλέκονται και ιδιωτικά συμφέροντα. Τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο δαιδαλώδη όταν όλα είναι έτοιμα να ξεκινήσουν και πρέπει να «πέσει άγκυρα» ώρες πριν την έναρξή του.

Η Liberty Media επέλεξε πριν από 10 μέρες να προχωρήσει κανονικά με την πρεμιέρα του πρωταθλήματος, έχοντας πάρει και τη διαβεβαίωση από τη διοργάνωση (το AGPC, ή αλλιώς Australian Grand Prix Corporation) ότι θα λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ασφάλεια και την υγεία εργαζόμενων και θεατών κατά τη διάρκεια του τριημέρου.

Αυτό έδωσε την δυνατότητα στις ομάδες να αποστείλουν προσωπικό και φορτία στη Μελβούρνη χωρίς δεύτερες σκέψεις για το αν τελικά θα γίνει το Grand Prix. Είχαν τη διαβεβαίωση όλων πως δεν θα υπάρξουν απρόοπτα.

Ένα θετικό κρούσμα COVID-19, όμως, αρκούσε για να δείξει την έλλειψη προετοιμασίας (και ηγεσίας) της Formula 1, που έμοιαζε σοκαρισμένη.

Έπρεπε να το περιμένει, έπρεπε να υπάρχει ένα σενάριο στο οποίο θα προκύψει έστω κι ένα θετικό κρούσμα του ιού. Το πλάνο να προχωρήσει ο αγώνας ενείχε τον κίνδυνο, το ρίσκο να υπάρξει ένας άρρωστος ανάμεσα στους 9000 εργαζόμενους του σπορ και στις εκατοντάδες χιλιάδες θεατών που θα περνούσαν τις πύλες της πίστας.

Κι όμως, δεν υπήρχε, οπότε κάθε δράση από εκείνο το σημείο και μετά ήταν αυθόρμητη, άμεση.

Προς τιμήν της, η McLaren αποσύρθηκε από το GP, βάζοντας πρώτα το κοινό συμφέρον, όχι το προσωπικό όφελος. Είναι βέβαιο πως, αν οι Βρετανοί έτρεχαν κανονικά, σήμερα θα είχαμε αγώνα. Με τη δική τους αποχώρηση, η F1 και η FIA όφειλαν να αντιδράσουν, να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους.

Πρώτα, όμως, έπρεπε να γίνει η ψηφοφορία των ομάδων.

Πηγές από την πίστα ανέφεραν πως υπήρξε ισοπαλία, 5-5. Λίγο μετά, έγινε γνωστό και ποιες ομάδες τάχθηκαν πού.

Ferrari, McLaren, Renault και Alfa Romeo έδειξαν αμέσως την δυσαρέσκειά τους να αγωνιστούν, και καταψήφισαν. Υπερψήφισαν οι υπόλοιπες, μαζί με αυτές και η Mercedes, με τις Haas και Williams αρχικά να απέχουν.

Ωστόσο, λίγο μετά την ψηφοφορία, ο επικεφαλής της Mercedes Motorsport, Toto Wolff, δέχτηκε ένα τηλεφώνημα. Στην άλλη μεριά του ακουστικού, το Δ.Σ. της Daimler, που τον καλούσε να καταψηφίσει, και να ζητήσει την άμεση ακύρωση του GP.

Όπερ κι εγένετο. Ο Wolff επέστρεψε στον χώρο της συνεδρίασης, άλλαξε τη στάση της Mercedes στο θέμα, και λίγο μετά εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία ζητούσε την ακύρωση του τριημέρου, για την ασφάλεια και την υγεία όλων των εμπλεκόμενων.

Αυτή ήταν η πρώτη επίσημη τοποθέτηση επί του θέματος, περίπου 8 ώρες μετά την γνωστοποίηση του θετικού κρούσματος.

Ακολούθησε λίγο μετά μία λιτή ανακοίνωση από εκπρόσωπο της FIA:

«Για να ακυρωθεί αγώνας, θα πρέπει να μας πει η F1 ότι έχουμε λιγότερα από 12 μονοθέσια. Σε κάθε άλλη περίπτωση, η FIA δεν μπορεί να ακυρώσει αγώνα ούτε με υπόδειξη των τοπικών αρχών, καθώς υπάρχουν εμπορικές συμφωνίες που θα μας επηρεάσουν.»

Περίπου στις 9:00 ώρα Αυστραλίας, η Ομοσπονδία έλεγε απερίφραστα πως το ζήτημα είναι καθαρά οικονομικό, όχι αγωνιστικό.

Η Liberty Media λαμβάνει από την οργάνωση του αγώνα ένα ποσό που ανέρχεται στα 55 εκ. δολάρια. Αυτά τα χρήματα έχουν ήδη περάσει στα ταμεία του σπορ. Σε περίπτωση ακύρωσης, θα πρέπει να υπάρξει αποζημίωση.

Είναι σίγουρο πως κανένα άθλημα δε θέλει να χάνει χρήματα, αν μπορεί να το αποφύγει. Αλλά FIA και F1 δεν είχαν συμμάχους παρά μόνο την Red Bull, την AlphaTauri και τη Racing Point. Οι υπόλοιπες μάζευαν ήδη τα πράγματά τους και αποχωρούσαν, όσο οι Sebastian Vettel και Kimi Raikkonen πετούσαν πάνω από τον Ινδικό Ωκεανό, αρνούμενοι να λάβουν μέρος σε έναν αγώνα-παρωδία.

Η σκέψη για έναν αγώνα με όσες ομάδες μπορούσαν και ήθελαν να τρέξουν, αλλά χωρίς θεατές, ήταν η ύστατη λύση που μπορούσε να δώσει το σπορ. Κι αυτή, όμως, έπεσε στο κενό.

Από τη μεριά τους, οι διοργανωτές δεν μπορούσαν να ανακοινώσουν την ακύρωση του αγώνα χωρίς την Περιφέρεια της Βικτώρια να έχει δώσει την δημόσια έγκρισή της – και δεν το έκανε ποτέ.

Αν δεν υπήρχε η πίεση από τη Daimler να βγει μπροστά η Mercedes και να πιέσει την κατάσταση σε δημόσιο πια επίπεδο, ίσως να γινόταν ένας αγώνας που θα θύμιζε τρομερά την Ινδιανάπολη του 2005.

Ευτυχώς, τελικά, η επίσημη ανακοίνωση ήρθε, αλλά οι θεατές ήδη είχαν φτάσει στις πύλες της πίστας, οι ομάδες που είχαν μείνει στη Μελβούρνη προετοιμάζονταν. Υπήρχε η περίεργη αίσθηση ότι όλα πάνε καλά, όλα θα γίνουν όπως είναι να γίνουν, ενώ ήταν βέβαιο ότι κάτι τέτοιο δεν ίσχυε.

Η Formula 1 (πρώτα) και η FIA (δευτερευόντως) έχασαν χθες πιο πολύ σε επικοινωνιακό, παρά σε οικονομικό επίπεδο. Ο χειρισμός της κατάστασης ήταν ανεπαρκής, και η προσπάθεια των ιθυνόντων του αθλήματος να «πετάξουν το μπαλάκι» στις ομάδες, γύρισε μπούμερανγκ. Οι ομάδες, προεξαρχούσης της Mercedes, έβγαλαν… off-side τη Liberty Media και τον Jean Todt, και καλά έκαναν.

Εξέθεσαν την έλλειψη ηγεσίας και προετοιμασίας των ανθρώπων που επωμίζονται αυτές τις δύσκολες αποφάσεις, αλλά για το καλό του ίδιου του σπορ.

Το θετικό είναι πως η απόφαση για την αναβολή των επόμενων δύο Grand Prix, σε Μπαχρέιν και Βιετνάμ, ήρθε αρκετά νωρίς ώστε όλες οι πλευρές να έχουν τον χρόνο να προετοιμάσουν τα επόμενα βήματά τους χωρίς βιασύνη, χωρίς προχειρότητα.

Το φιάσκο της χθεσινής μέρας αγγίζει τα επίπεδα εκείνου στις ΗΠΑ πριν από 15 χρόνια.

Η Formula 1 όφειλε να έχει ένα πλάνο. Εφόσον πίεσε τα πράγματα αρκετά ώστε να πάνε άπαντες κανονικά στη Μελβούρνη (απόφαση που δεν μπορεί να καταδικάσει κανείς σε πρώτο χρόνο), έπρεπε να έχει τις διαδικασίες και τις δομές έτοιμες για παν ενδεχόμενο.

Οι λανθασμένοι χειρισμοί, η κατάσταση αβεβαιότητας, και η ρίψη ευθυνών ένθεν κακείθεν κατέστησαν σαφές πως το σπορ δεν έχει έναν φύσει και θέσει ηγέτη, που θα έχει σκεφτεί και θα έχει προετοιμάσει ένα σχέδιο «διαφυγής».

Η επόμενη μέρα είναι για όλους άγνωστη._Δ.Μ.

Ποιος πιστεύετε πως θα είναι ο νικητής του Ράλλυ Ιταλίας-Σαρδηνίας, στις 8-11 Οκτωβρίου;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Κατηγορία άρθρου