Αγώνες Formula 1

GP Αυστρίας - Στο μικροσκόπιο: Ξεκίνημα με χάος

Η Formula 1 ξεκίνησε χθες το φετινό -ιδιαίτερο- πρωτάθλημα με έναν εξίσου ιδιαίτερο αγώνα, στον οποίο επιβραβεύτηκε η αντοχή, η αξιοπιστία και το σωστό timing. Βάζουμε το Grand Prix Αυστρίας «στο μικροσκόπιο».

Χρειάστηκε να περιμένουμε 217 μέρες για να δούμε ξανά αγώνα Formula 1, όμως το τελικό θέαμα αντάμειψε και τον πιο… δύσπιστο. Στην πραγματικότητα, η πρεμιέρα της φετινής σεζόν ήταν η πρώτη επαφή όλων με την ανταγωνιστική οδήγηση μετά από 8 μήνες, και όσο καλά κι αν ξέρεις το μονοθέσιό σου, όσα δεδομένα κι αν έχεις, στον αγώνα κρίνονται όλα, κι εκεί μετρά το πού θα βρεθείς, αλλά και το πώς θα αντιδράσεις.

Η νίκη του Valtteri Bottas δείχνει, όπως και στην περυσινή πρεμιέρα, τις διαθέσεις του Φινλανδού απ’ την αρχή. Το ζητούμενο για τον ίδιο είναι να διατηρήσει αυτό το momentumμέσα στην σαφώς μικρότερη χρονιά.

Δύο ήταν τα κομβικά σημεία μέσα στον αγώνα: το Αυτοκίνητο Ασφαλείας στον 26ο γύρο και εκείνο στον 51ο γύρο, που άλλαξαν τις στρατηγικές, ουδετεροποίησαν τις διαφορές και ανάγκασαν τις ομάδες να πάρουν άμεσα αποφάσεις, αντιδρώντας στην αλλαγή που συνέβη και τους κατέστρεψε τον αρχικό σχεδιασμό. Σπάνιο σε στεγνό αγώνα να υφίστανται δύο τόσο παρόμοιες συνθήκες και σε διάστημα λιγότερο των 30 γύρων.

Η Mercedes που δεν αμφισβητήθηκε, αλλά τρόμαξε

Από τις δοκιμές της Παρασκευής είχε γίνει σαφές πως η W11 ήταν το καλύτερο μονοθέσιο στην πίστα. Ο Hamilton έμοιαζε να έχει το πάνω χέρι έναντι του teammate του, μέχρι τη στιγμή των χρονόμετρων το μεσημέρι του Σαββάτου.

Εκεί, ο Valtteri Bottas πήρε την pole position, για μόλις 0,012 δλ., δείχνοντας πως για την Κυριακή, η μάχη για τη νίκη θα επικεντρωνόταν ανάμεσα στα δύο «μαύρα βέλη».

Η ποινή του Lewis Hamilton άλλαξε τα πράγματα όσον αφορά τον δικό του αγώνα, όμως ο Φινλανδός ομόσταυλός του δεν επηρεάστηκε διόλου από αυτήν την εξέλιξη.

Έκανε εξαιρετική εκκίνηση, έχτισε μία διαφορά 2 δευτερολέπτων από τον Verstappenμέσα σε έναν γύρο, και δεν κοίταξε πίσω του.

Αυτό, μέχρι τα μέσα του αγώνα, που άρχισαν να προκύπτουν θέματα με το κιβώτιο ταχυτήτων των δύο μονοθέσιων. Η εγκατάλειψη του Lance Stroll θορύβησε την πρωταθλήτρια, με τον James Vowles, επικεφαλής στρατηγικής, να ζητά από αμφότερους τους οδηγούς του να αποφεύγουν τα kerbs.

«Είδαμε ότι άρχισαν τα προβλήματα στο μονοθέσιο του Valtteri,» δήλωσε ο επικεφαλής της ομάδας, Toto Wolff. «Αλλά ήταν κάτι που ανά πάσα στιγμή θα μπορούσε να μας οδηγήσει σε εγκατάλειψη.

«Δεν ξέραμε τι ήταν. Ήταν κάτι που είχε να κάνει με τις δονήσεις στο μονοθέσιο. Και για αυτό τους συμβουλεύσαμε να μείνουν μακριά από τα kerbs.

«Κάποια στιγμή φαινόταν ότι δεν θα τερμάτιζαν και τα δύο μονοθέσια. Οπότε προσπαθήσαμε να τερματίσουμε χωρίς θέματα.»

F1

Από τη μεριά του, ο νικητής δήλωσε:

«Έπρεπε να προσέξουμε το μονοθέσιο σήμερα. Δεν μπορούσα να πατήσω στα κερμπ, και σε καποια στιγμή ανησύχησα κάπως για το αν όλα θα ήταν ΟΚ.

«Αλλά είμαι χαρούμενος που τερματίσαμε και οι δύο και προηγούμαστε και στη βαθμολογία των ομάδων, οπότε αυτό είναι μία καλή αρχή.»

Στην ουσία, αμφότερα τα μονοθέσια μπήκαν σε ένα άτυπο ‘safemode’, εγκατάλειψαν τη μεταξύ τους μάχη και επικεντρώθηκαν στο να τερματίσουν χωρίς δράματα.

Στρατηγικά, η Mercedes δίστασε και τελικά δεν έβαλε στα pitsτους οδηγούς της στον 51ο γύρο, με την αφορμή του Αυτοκινήτου Ασφαλείας. Παράδοξο για την ομάδα που συνήθως ξέρει να αντιδρά σε απρόοπτα κατά τη διάρκεια των αγώνων. Δεν δίστασε, όμως, ο Albon, που με την επανεκκίνηση, άρχισε να κυνηγά τους Γερμανούς.

Η απόφαση της Red Bull να βάλει τον οδηγό της για τη μαλακή γόμα δεν μπόρεσε ποτέ να δείξει την προοπτική της. Η μάχη Hamilton-Albon έφερε την επαφή, που με τη σειρά της οδήγησε σε χαμένες θέσεις για τον Ταϊλανδό και σε μία ποινή 5 δευτερολέπτων για τον πρωταθλητή.

Η ποινή μοιάζει δίκαιη, όχι τόσο για την επαφή, όσο για το γεγονός ότι ο Βρετανός δεν άφησε αρκετό χώρο στον αντίπαλό του στην έξοδο της Κ5. Αλλά, πέραν της έκβασης της εξέτασης, είναι εξαιρετικά ενθαρρυντικό το γεγονός ότι οι αγωνοδίκες διέγνωσαν την ανάγκη για άμεσες αποφάσεις, όσο ο αγώνας βρίσκεται εν εξελίξει.

Για το συμβάν, ο Albon είπε χαρακτηριστικά:

«Είναι νωπό όλο αυτό ακόμα, οπότε πρέπει να προσέξω τι θα πω. Πιστεύω πως θα μπορούσαμε να είχαμε κερδίσει αυτόν τον αγώνα. Φυσικά η Mercedes είχε τον καλύτερο ρυθμό σήμερα, αλλά η Red Bull έκανε φοβερή δουλειά με τη στρατηγική.

«Όταν έκανα το pitstop, δεν ήξερα πού ήμασταν στην πίστα ή τι συνέβαινε. Όταν είδαμε τι γινόταν, φαινόταν πως ήταν πολύ καλή η όλη κατάσταση για εμάς.

«Ήξερα ότι ήταν με τη σκληρή γόμα και στους πρώτους πέντε γύρους μετά το SC, έκανα όλα τα προσπεράσματα. Είχα αυτοπεποίθηση και το μονοθέσιο ήταν σε καλή κατάσταση στα τελευταία στάδια του αγώνα.»

Κάπως έτσι είδαμε το πραγματικό (με βάση το αποτέλεσμα) βάθρο, χωρίς τις παρωδίες των περασμένων χρόνων με τις ετεροχρονισμένες αποφάσεις (βλ. Βραζιλία 2019).

Ανέλπιστο βάθρο, αλλά δεν αρκεί αυτό

Στον αντίποδα της Mercedes, βρέθηκε η Ferrari. Η απαισιοδοξία των ανθρώπων της ομάδας, από τον Mattia Binotto μέχρι τους οδηγούς, για την απόδοση της SF1000 φάνηκε να επιβεβαιώνεται από την εικόνα της την Παρασκευή.

F1

Η έλλειψη αναβαθμίσεων για τους πρώτους δύο αγώνες στο Red Bull Ring ήταν ενδεικτική της νοοτροπίας της Ferrari, που επικαλέστηκε «ζητήματα συσχέτισης» ανάμεσα στα δεδομένα του εργοστασίου κι αυτά που πήραν από τις χειμερινές δοκιμές.

Το 7-11 των κατατακτήριων ήταν 7-9 στον αγώνα, μέχρι να αρχίσουν οι εγκαταλείψεις στις μπροστά θέσεις, και το κομβικό Αυτοκίνητο Ασφαλείας στον 51ο γύρο ευνόησε τους Leclerc και Vettel.

Ο Μονεγάσκος, όπως κι ο Norris (βλ. παρακάτω), κατάλαβε ότι είχε μία μοναδική ευκαιρία να πάρει το μέγιστο. Το προσπέρασμα στον Perez ήταν καθοριστικό, όπως κι αυτό στον Βρετανό της McLaren, και με την ποινή του Hamilton, η δεύτερη θέση ήταν το μέγιστο (και κάτι παραπάνω) που θα μπορούσε να πάρει στην πρεμιέρα.

«Πιστεύω πως κάναμε τα πάντα τέλεια σήμερα για να έρθουμε 2οι,» δήλωσε.

«Είχαμε και την τύχη με το μέρος μας, προφανώς, με την ποινή του Lewis και τα ατυχήματα.

«Οδήγησα πολύ καλύτερα σήμερα. Τα καταφέραμε, βελτιώσαμε το μονοθέσιο.

«Βρισκόμαστε μακριά από το επιθυμητό ακόμα, αλλά όλα είναι πιθανά.»

Όσον αφορά τον Vettel, είναι ανησυχητικό να θεωρείται λογικό ένας 4κις πρωταθλητής να κάνει τετακέ. Ο ίδιος δήλωσε ότι μάλλον ήταν τυχερός που είχε μόνο τετακέ, εξαιτίας της συμπεριφοράς του μονοθέσιου, αλλά κι εκείνος φέρει μερίδιο ευθύνης. Το ίδιο «εργαλείο» έχουν στα χέρια τους οι δύο πιλότοι, όμως ο Leclerc προσπάθησε να βρει όλα τα δέκατα του δευτερολέπτου που μπορούσε, γνωρίζοντας πως και σε μία εβδομάδα θα πρέπει να παλέψει για ένα θετικό αποτέλεσμα.

Ευθύνη φέρει -προφανώς- κι η Scuderia, σε διπλό επίπεδο: αγωνιστικά, σχεδίασε ένα μονοθέσιο χειρότερο από το περυσινό, ενώ σε επίπεδο σχέσεων, «άδειασε» τον Vettel με αρκετά αγενή και άκομψο τρόπο, προκαλώντας τρυγμούς στις ήδη εύθραυστες σχέσεις του με την ομάδα και τον teammate του.

Θα έχει ενδιαφέρον πώς θα εξελιχθεί όλο αυτό μέσα στη χρονιά και τι επιπτώσεις θα έχει στην όποια απόδοση της ιταλικής ομάδας.

Ποτέ δεν είναι Norris για το πρώτο σου βάθρο

Η McLaren ανέκαμψε ήδη από πέρυσι, αυτό είναι γνωστό. Τα τρία καταστροφικά χρόνια με τη Honda στοίχισαν πολλά στον οργανισμό, και μετά από μία αναγνωριστικά χρονιά με τη Renault, το 2018, η αμέσως επόμενη είδε τους Βρετανούς να κυριαρχούν στο midfield και να παίρνουν το πρώτο τους βάθρο μετά το 2014.

Θεωρητικά, το επόμενο βάθρο, το χθεσινό του Lando Norris, δεν θα έπρεπε να έρθει. Ο Verstappen ήταν σίγουρα μέσα στην τριάδα, αλλά με την εγκατάλειψή του άνοιξε μία θέση που διεκδικήθηκε από τρεις: τον Perez, τον Leclerc και τον Norris. Η δε ποινή του Hamilton άνοιξε -δυνητικά- ακόμα μία θέση στην πρώτη τριάδα.

F1

Κι ενώ θα μπορούσε να πει κανείς ότι ο Norris«μύρισε αίμα» κι επιτέθηκε στον Perez με στόχο το βάθρο, ο ίδιος δήλωσε μετά το πέρας του αγώνα ότι δεν ήξερε για την ποινή του πρωταθλητή μέχρι έναν γύρο μετά το προσπέρασμα του επί του Μεξικανού της Racing Point. Στην ουσία, είχε τρεις γύρους για να μπει μέσα στα 5 δλ. διαφοράς που θα του χάριζαν την 3η θέση.

Σας καλώ, αν έχετε F1 TVPro, να δείτε τον τελευταίο γύρο του Norris, που από τη διαφορά 5,7 δλ. έπεσε στα 4,8 δλ. Ο τρόπος με τον οποίο εκμεταλλεύεται κάθε εκατοστό της πίστας, πιέζοντας τα ελαστικά και τον κινητήρα στο όριο, σαν σε κατατακτήριες, είναι μαγικός – και μία πειστική ένδειξη του ταλέντου του 20χρονου της McLaren, που χάρη στον ρυθμό που έδειξε όλο το τριήμερο, και την εξαιρετική 4η θέση στην οποία κατετάγη το Σάββατο.

Απογοήτευση για τη Red Bull

Από τις δοκιμές κιόλας φάνηκε πως η Red Bull θα ήταν η μόνη που θα μπορούσε να τα βάλει με τη Mercedes, να μην της επιτρέψει να ξεφύγει – μεταφορικά και κυριολεκτικά.

Η εγκατάλειψη του Verstappen νωρίς μέσα στον αγώνα και η σύγκρουση Albon-Hamilton ήταν απρόοπτα που δεν περίμεναν οι νικητές των δύο περασμένων Grand Prix στην πατρίδα τους και φαβορί για βάθρο φέτος.

Ο Toyoharu Tanabe, τεχνικός επικεφαλής της Honda F1, εξήγησε τι συνέβη με τους δύο οδηγούς:

«Ο Verstappen τα πήγαινε καλά, όντας στη 2η θέση, αλλά έπρεπε να εγκαταλείψει με θέμα στα ηλεκτρικά. Ο Albon είχε θέμα στον κινητήρα. Δεν ξέρουμε ακόμα τι πήγε στραβά με εκείνον, αλλά το πρόβλημα έγκειται στη μονάδα ισχύος και μπορεί να έχει να κάνει με τα ηλεκτρονικά. Εξετάζουμε αυτά τα θέματα τώρα.»

Είναι δεδομένο ότι το επερχόμενο GP στην ίδια πίστα θα είναι η τέλεια ευκαιρία για αυτούς να «ρεφάρουν».

Το ηχηρό μήνυμα πριν τον αγώνα

Στα 70 χρόνια της ιστορίας της, η Formula 1 πήρε φέτος για πρώτη φορά σαφή θέση και δράση απέναντι σε κοινωνικά ζητήματα – εν προκειμένω, στα φαινόμενα ρατσισμού και έμφυλης βίας.

Η δολοφονία του George Floyd στις 26 Μαΐου ευαισθητοποίησε πρώτο απ’ όλους τον Hamilton, που ως μαύρος κι εκείνος έχει καταλάβει σε προσωπικό επίπεδο τι σημαίνει ρατσισμός και διακρίσεις με βάση το χρώμα του δέρματός σου.

Κάλεσε σε δράση τους συναθλητές του και το ίδιο το σπορ, κι η αντίδραση ήταν αλυσιδωτή: το σπορ ξεκίνησε την πρωτοβουλία #WeRaceAsOne με στόχο την προώθηση της διαφορετικότητας στο κορυφαίο επίπεδο, και έδωσε το ελεύθερο στους οδηγούς να εκφραστούν όπως επιθυμούν.

T-shirts με το ‘End Racism’, που μπορούσε κανείς να δει και σε διάφορα μέρη στην πίστα, η μαύρη Mercedesπρος τιμήν του Black Lives Matter κινήματος, και το γονάτισμα: μία κίνηση συμβολική και δυνατή σαν εικόνα, που μόλις 5 οδηγοί δεν ακολούθησαν. Μία όμορφη στιγμή που θα μείνει στην ιστορία, για όλους τους σωστούς λόγους.

Επόμενο Grand Prix εκείνο της Στυρίας, στην ίδια πίστα, σε μία εβδομάδα._Δ.Μ.

Ποιό από τα παρακάτω μοντέλα-νικητές του Car Of The Year θα ψηφίζατε ως το καλύτερο αυτοκίνητο της δεκαετίας του '80;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Κατηγορία άρθρου