Ο ασταμάτητος Lewis Hamilton, τα αμφιλεγόμενα ελαστικά της Pirelli και η εξαιρετική McLaren. Βάζουμε το Grand Prix Γαλλίας «στο μικροσκόπιο».

Είναι βέβαιο πως το Γαλλικό Grand Prix του 2019 δεν θα μείνει χαραγμένο στις μνήμες των απανταχού φίλων της Formula 1, κι όχι άδικα. Η μάχη για την πρωτιά περιορίστηκε στις τρεις πρώτες στροφές του αγώνα, όλες οι κινήσεις και οι επιλογές στη στρατηγική ήταν εκνευριστικά προβλέψιμες, και το θέαμα ήρθε (και έμεινε) μόλις στο τελευταίο sector, του τελευταίου γύρου.

Τα προβλήματα που κρύβονται πίσω από αυτήν την εικόνα και ευθύνονται για την διαιώνισή της είναι βαθιά. Δεν εντοπίζονται απλά στον «αφρό», στην κυριαρχία της Mercedes ή στην αδυναμία της Ferrari να την αμφισβητήσει όπως έκανε το ’17 και το ’18.

Η αγωνιστική παρακμή της F1 είναι κάτι που δεν θα απασχολήσει τη στήλη, αλλά οι συνέπειές της στο ίδιο το σπορ αποτελούν το κεντρικό της θέμα, μετά από ένα κυριακάτικο απόγευμα γεμάτο συμπεράσματα που δεν αφορούν καν τον ίδιο τον αγώνα.

Το τεράστιο πλεονέκτημα της Mercedesείναι ότι δεν μειονεκτεί στα σημεία

Έχουν περάσει 8 αγώνες στη φετινή χρονιά, και η Mercedes είχε ξεκάθαρο ρυθμό νίκης στους 7 εξ αυτών (μοναδική -ηχηρή- εξαίρεση το Μπαχρέιν).

Αυτή η παντοδυναμία δεν οφείλεται σε «παρανομίες», σε εύνοια της FIA, σε συνεννοήσεις με την Pirelli.

Το μεγάλο ατού των Γερμανών είναι ότι έχουν κατανοήσει στο έπακρο τις αλλαγές στους τεχνικούς κανονισμούς κι έχουν διαβάσει άριστα τη συμπεριφορά των ελαστικών.

Στον τομέα του σχεδιασμού, η W10 είναι υπόδειγμα μονοθέσιου με βάση τις μετατροπές στην εμπρός και πίσω πτέρυγα που εισήχθησαν φέτος. «Πατάει» εξαιρετικά στα αργά κομμάτια, έχει ταχύτητα στη διάρκεια ενός αγώνα, χωρίς όμως να στερείται τίποτα και στον έναν γρήγορο γύρο. Είναι ένα προβλέψιμο μονοθέσιο, που οι οδηγοί του μπορούν να φέρουν εκεί που θέλουν – ειδικά ο Hamilton.

Ακόμα και με την ανάγκη να κινηθεί πιο συντηρητικά σε ορισμένα σημεία του αγώνα στο Paul Ricard, ο Βρετανός ήταν ταχύτατος, όντας 0,024 δλ. μακριά από τον έναν επιπλέον βαθμό του ταχύτερου γύρου.

«Όλα έχουν να κάνουν με τις θερμοκρασίες, με τη φθορά, με την αξιοπιστία,» δήλωσε στο parc ferme.

«Οπότε, προφύλασσα τον κινητήρα και κρατούσα καύσιμο όπου μπορούσα. Προσπαθούσα να προσέχω και τα ελαστικά. Είχα μεγάλα blisters στα εμπρός ελαστικά.

«Θυμάμαι το κλατάρισμα που είχε ο Lance πέρυσι. Ανησυχούσα κάπως για αυτό.

«Αλλά αυτό είναι το καλύτερο ξεκίνημα που έχω κάνει, οπότε θέλω να το απολαύσω.»

Σε ό,τι αφορά τα ελαστικά και το πώς αυτά συμπεριφέρονται φέτος, οι πρωταθλητές μετέφεραν τις γνώσεις τους από τους τρεις περυσινούς αγώνες που χρησιμοποιήθηκαν οι γόμες με το κατά 0,4 χιλιοστά πιο λεπτό πέλμα (Ισπανία, Γαλλία. Μ. Βρετανία) και διέβλεψαν αμέσως τη σημασία αυτής της αλλαγής ενόψει της φετινής χρονιάς.

Κατανοώντας τα ελαστικά, η εκάστοτε ομάδα είναι σε θέση να «ξεκλειδώσει» απόδοση, να βρει πολύτιμα δέκατα του δευτερολέπτου (που δύσκολα μπορεί να κερδίσει από άλλους τομείς του μονοθέσιου) και να διευρύνει σημαντικά τις επιλογές της στη στρατηγική.

Η Mercedes κατόρθωσε να κάνει αυτό που καμία άλλη ομάδα στο φετινό grid δεν έχει πετύχει: έχει βρει τον τρόπο να κάνει τα P-Zero να λειτουργούν άριστα σε κάθε πίστα, ανεξαρτήτως συνθηκών, απαιτήσεων ή σύστασης της ίδιας της γόμας. Από τη C1 ως τη C5, η W10 είναι ένα μονοθέσιο ιδιαίτερα «φιλικό» στα ελαστικά, παίρνοντας το μέγιστο από αυτά καθ’ όλη τη διάρκεια των αγώνων…

Υπέρ το δέον η σημασία των ελαστικών

…αλλά αυτό δε σημαίνει πως έτσι θα έπρεπε να είναι τα πράγματα.

Όταν έγινε γνωστό τον Νοέμβριο του 2018 πως για το 2019, η Pirelli θα εισάγει τα ελαστικά με το πιο λεπτό πέλμα για όλη τη χρονιά, δεν υπήρξε καμία αντίδραση.

Ήταν σαν οι ομάδες να έχασαν όλα τους τα αντανακλαστικά μπροστά στην πιο μεγάλη αλλαγή στη δομή και την γεωμετρία των ελαστικών από το 2013. Κάποιες εξ αυτών, ανάμεσά τους και η Ferrari, θεώρησαν πως αυτή ήταν η σωστή επιλογή, δεδομένων των συνθηκών.

Πράγματι, η περυσινή χρονιά χαρακτηρίστηκε από αγώνες στους οποίους οι ομάδες απέφυγαν τα ρίσκα και προτίμησαν να κινηθούν αρκετά συντηρητικά στη στρατηγική τους (πλην ελαχίστων εξαιρέσεων), αφού το ρίσκο της παραμόρφωσης του ελαστικού λόγω τοπικής υπερθέρμανσης (το περιώνυμο ‘blistering’) ήταν πολύ μεγάλο.

Το ίδιο, όμως, συμβαίνει και φέτος. Ναι, ο κίνδυνος του blistering εξαλείφθηκε, αλλά η διαφορετική συμπεριφορά των ελαστικών συνολικά (εξαιτίας του νέου πέλματος και του νέου σκελετού) δημιούργησε ένα νέο, μεγαλύτερο πρόβλημα για τις ομάδες.

Το «παράθυρο» λειτουργίας των φετινών γομών είναι ελαφρώς διαφοροποιημένο σε σχέση με το 2018, κι ενώ οι θερμοκρασίες στις οποίες αποδίδουν τα μέγιστα δεν έχουν αλλάξει ριζικά, εντούτοις το ζητούμενο πλέον είναι να βρίσκεται κανείς στο όριο της υπερθέρμανσης, καθώς μόνο εκεί μπορεί να τις εκμεταλλευτούν στο έπακρον.

Αυτό έχει πετύχει η Mercedes. Αυτό αδυνατούν να καταφέρουν οι άλλες εννέα ομάδες.

Τα ελαστικά παίζουν υπέρ το δέον τον ρόλο του ρυθμιστή φέτος, ανεξαρτήτως πίστας, ασφάλτου, θερμοκρασιών. Πάντα και παντού, η Pirelli καταφέρνει (όχι άδικα) να γίνεται το μήλον της Έριδος ανάμεσα σε ομάδες, οδηγούς και κοινό.

Στο motorsport, η σχέση του οχήματος με τα τέσσερα σημεία επαφής του με το οδόστρωμα ήταν πάντοτε υψίστης σημασίας. Αλλά αυτό που συμβαίνει πλέον στην F1, ξεπερνά το όριο.

Ήρθαν

Κάπου στην Αγγλία, πιθανόν σε μία εξοχή στα βόρεια της χώρας, ο Ron Dennis (θα πρέπει να) χαμογελά.

Μπορεί η ομάδα τις τύχες της οποίας είχε για τρεις δεκαετίες και η οποία γνώρισε τις χρυσές μέρες της επί της δικής του διοίκησης να μη μοιάζει σε τίποτα με αυτήν του Zak Brown, όμως δεν μπορεί να μην χαίρεται κανείς με την εικόνα της φέτος, κι ειδικά στη Γαλλία.

Από την Παρασκευή φάνηκε πως η MCL34 θα ήταν στην καλύτερη κατάσταση ανάμεσα στα μονοθέσια του midfield, έχοντας μάχη με τις Red Bull στις κατατακτήριες – περισσότερο κι από ότι είχε η RB με τη Ferrari.

Στον αγώνα, ο ρυθμός ήταν σαφώς πιο κοντά στα μέτρα των μικρομεσαίων ομάδων, αλλά παρέμενε εξαιρετικός, με τον Sainz να έρχεται 6ος και τον Norris να τερματίζει 10ος (προτού ανέβει 9ος με την ποινή του Daniel Ricciardo), παρά τα σοβαρά θέματα με το σύστημα υδραυλικών του μονοθέσιού του προς το τέλος του Grand Prix.

Η χωρίς άγχος προσέγγιση της φετινής σεζόν, η απουσία ενός μεγάλου σταρ που απαιτεί την «εδώ και τώρα» επιτυχία και οι ουσιαστικές κινήσεις στην προσπάθεια προσέλκυσης ικανών ανθρώπων να στελεχώσουν την ομάδα (James Key, Andreas Seidl) αρχίζουν να καρποφορούν για το Woking.

Οι αναβαθμίσεις που έρχονται (σχεδόν) σε κάθε αγώνα είναι ουσιαστικές και φέρνουν τα επιθυμητά αποτελέσματα, κι αυτό είναι που την ξεχώρισε και στο Paul Ricard.

Το Π.Π. της F1 συνεχίζεται στην Αυστρία, στο Red Bull Ring του Spielberg, το προσεχές Σ/Κ. Εκεί πέρυσι, η Mercedes «λύγισε» για πρώτη φορά, με την αναξιοπιστία να την αφήνει εκτός και τον Verstappen να εκμεταλλεύεται τις συγκυρίες και να στέφεται νικητής.

Φέτος, μπορούμε να ελπίζουμε σε ένα… θαύμα._Δ.Μ.

Σχετικά με τις σκέψεις της κυβέρνησης για αύξηση των τελών στα παλιάς τεχνολογίας αυτοκίνητα, πιστεύω πως...

Αποτελέσματα

Είναι άδικο γιατί τα διαθέτουν άνθρωποι με χαμηλό εισόδημα που δεν μπορούν να αποκτήσουν ένα σύγχρονο καθαρότερο όχημα
100% (1 ψήφος)
Είναι σωστό μέτρο, καθώς η αυξημένη ρύπανση στις μεγαλουπόλεις έχει σημαντικές επιπτώσεις στην υγεία των κατοίκων
0% (0 ψήφοι)
Θα πρέπει να δοθούν σημαντικά οικονομικά κίνητρα αντικατάστασης του γηρασμένου στόλου
0% (0 ψήφοι)
Θα πρέπει να ενισχυθούν τα Μ.Μ.Μ. και υπηρεσίες τύπου car sharing για να εξυπηρετηθούν όσοι δεν μπορούν να αποκτήσουν νέο αυτ/το
0% (0 ψήφοι)
Total votes: 1
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά