Αγώνες Formula 1

GP Τοσκάνης – Στο μικροσκόπιο: Old-school χάος

Η καρμανιόλα που άλλαξε εν πολλοίς τον αγώνα, ο Bottas που δεν μπόρεσε να τα καταφέρει ξανά, και μία μάχη για το βάθρο με σημαντικό φόντο. Βάζουμε το Grand Prix Τοσκάνης «στο μικροσκόπιο».

Γιατί τόσες διακοπές, και τι έγινε στην επανεκκίνηση

Το τίμημα του old-school σιρκουί είναι οι μικρές έξοδοι διαφυγής, οι αμμοπαγίδες, και τα ελάχιστα καλά σημεία για άμεση απομάκρυνση των μονοθέσιων που εγκαταλείπουν.

Για αυτό βγήκε το πρώτο Αυτοκίνητο Ασφαλείας, μετά την εγκατάλειψη των Verstappen και Gasly, στην αμμοπαγίδα του πρώτου σικέιν. Για αυτό έγιναν και δύο διακοπές, μία αναμενόμενη μετά την καραμπόλα της επανεκκίνησης, και μία μετά το κλατάρισμα του Stroll. (Στη δεύτερη περίπτωση, έγινε εμφανής και η έλλειψη σχεδίου/γνώσεων από την πλευρά των marshalls για τη διαχείριση πιθανής φωτιάς).

Στα της επανεκκίνησης κατά τον 8ο γύρο, οι γνώμες διίστανται. Προσωπική μου εκτίμηση, ότι ο Bottas φέρει μεγάλο μερίδιο ευθύνης.

Πράγματι, είναι δικαίωμα του πρωτοπόρου να ξεκινήσει όποτε θέλει, αλλά υπάρχει κι ο άγραφος κανόνας ότι δεν το κάνεις κυριολεκτικά 10 μέτρα πριν να μπορείς να το κάνεις. Σέβεσαι όσους σε ακολουθούν.

Έπειτα, υπάρχει και το επιχείρημα που θέλει τους οδηγούς του midfield να επιταχύνουν και επιβραδύνουν απότομα, κλείνοντας απότομα τις διαφορές, οδηγώντας τελικά στην καρμανιόλα.

Ο Bottas θέλησε να δικαιολογηθεί, λέγοντας:

‘Μας επιτρέπεται να αγωνιστούμε από τη γραμμή ελέγχου και μετά, η οποία υπάρχει εδώ και καιρό, νομίζω.

‘Απλά η απόφαση για φέτος ήταν ότι στο Αυτοκίνητο Ασφαλείας σβήνουν τα φώτα αρκετά αργά ώστε να μπορείς να χτίσεις τη διαφορά με τους άλλους πολύ αργά.

‘Φυσικά, όταν είσαι επικεφαλής, προσπαθείς να μεγιστοποιήσεις τις πιθανότητες σου. Δεν φταίω καθόλου γι' αυτό. Όλοι μπορούν να το ψάξουν όσο θέλουν.

‘Είχα σταθερή ταχύτητα μέχρι που επιτάχυνα. Ναι, άργησα, αλλά αρχίζουμε να τρέχουμε από τη γραμμή ελέγχου, όχι πριν από αυτήν.’

Σε αυτό που σίγουρα έχει δίκιο ο Φινλανδός είναι η πολύ περίεργη, «για το θέαμα» όπως λέει ο ίδιος, τακτική της διεύθυνσης του αγώνα να μην αφήνει το Αυτοκίνητο Ασφαλείας να φύγει νωρίτερα για τα pits, αλλά να αφήνει την τελευταία στιγμή τον προπορευόμενο να προετοιμάσει το grid για την επανεκκίνηση:

‘Η FIA ή η FOM, δεν ξέρω ποιος αποφασίζει τι γίνεται με τα αυτοκίνητα ασφαλείας, αλλά προσπαθούν να βελτιώσουν το θέαμα σβήνοντας φώτα του SC αργότερα, ώστε να μην φτιάξεις τη διαφορά απ’ αυτό νωρίτερα και μετά να πατήσεις το γκάζι στην στροφή πριν την ευθεία εκκίνησης/τερματισμού.

‘Ίσως ήρθε η ώρα να σκεφτούμε αν είναι το σωστό και το ασφαλές αυτό’.

Οι δηλώσεις του Russell δίνουν την οπτική από τη μεριά του midfield:

«Ήταν σχεδόν αναπόφευκτο όλο αυτό, όταν είδα κάποιους να πηγαίνουν πιο γρήγορα στην τελευταία στροφή, μετά να επιβραδύνουν, μετά να επιταχύνουν για να επιβραδύνουν ξανά.

«Ήμουν πολύ τυχερός που απέφυγε το συμβάν. Όταν είδα ότι όλοι φρέναραν, κοίταξα τους καθρέφτες μου, είδα το χάος και πάτησα το γκάζι για να το αποφύγω.»

Από τη μεριά του, ο αλυτάρχης Michael Masi απάντησε με τον δικό του τρόπο σε αυτές τις νύξεις:

«Για τη FIA, η ασφάλεια είναι υψίστης σημασίας, τέλος. Τέλος συζήτησης.

«Στον ρόλο μου ως αλυτάρχης και ως επικεφαλής ασφαλείας, είναι σαφές, αυτό πρεσβεύω. Και όποιος λέει το αντίθετο είναι πολύ προσβλητικό.

«Δεν πιστεύω πως υπάρχει λόγος να δούμε ξανά τον κανονισμό για τις επανεκκινήσεις. Μπορούν να ασκούν όση κριτική θέλουν.  Αν δούμε από απόσταση το πότε έσβησαν τα φώτα στην γραμμή ελέγχου, δεν έχει διαφορές με άλλες πίστες, ίσως είναι και πιο μακριά η γραμμή σε σχέση με άλλες πίστες.

«Στο τέλος της μέρας, τα φώτα του SC σβήνουν τη στιγμή που σβήνουν, και μετά μπαίνει στο pitlane.

«Έχουμε τους 20 καλύτερους οδηγούς του κόσμου. Στον αγώνα της Formula 3, οι οδηγοί αυτοί πέρασαν από μία διαδικασία παρόμοια με αυτήν της F1 και δεν έγινε κανένα ατύχημα.»

Μερικές ώρες μετά τον αγώνα, η FIA, έχοντας εξετάσει το συμβάν απ’όλες τις κάμερες και τις πιθανές γωνίες, εξέδωσε προειδοποίηση για 12 οδηγούς, τους Magnussen, Kvyat, Latifi, Giovinazzi, Sainz, Alexander Albon, Lance Stroll, Daniel Ricciardo, Sergio Perez, Lando Norris, Esteban Ocon και Russell.

Ο Bottas δεν έχει κερδίσει το δικαίωμα να απαιτεί

Ενδεχομένως η πιο ανύποπτη στιγμή του αγώνα να ήταν η απαίτηση του Bottas στη Mercedes να του βάλει τα αντίθετα ελαστικά από αυτά που θα είχε ο Hamilton. Αυτό, γιατί ο Φινλανδός πίστευε πως με αντίθετη στρατηγική, ίσως να μπορούσε να ασκήσει αρκετή πίεση στον teammate του και να κερδίσει τον αγώνα.

Μετά την πρώτη στατική επανεκκίνηση και την αδυναμία του κρατηθεί μπροστά από τον πρωταθλητή, ο ίδιος, κατανοώντας την κρισιμότητα της κατάστασης και της ανάγκης του να κερδίσει τον αγώνα για να κρατήσει έστω και υποτυπωδώς τις πιθανότητές του για τίτλο ζωντανές, θέλησε να κάνει κάτι διαφορετικό, να ταράξει τα νερά σε στρατηγικό επίπεδο.

Η φθορά των ελαστικών του, όμως, τον έφερε στα pits έναν γύρο πριν τον Hamilton, με την ομάδα να μην πράττει όπως της ζήτησε ο Bottas, βάζοντας τόσο σε εκείνον, όσο και στον Βρετανό, τη σκληρή γόμα.

Ο λόγος, κατά την ίδια την ομάδα, ήταν ο φόβος φθοράς ή ακόμα και κλαταρίσματος από τις υψηλές πιέσεις που ασκούνται στα ελαστικά - κάτι που φάνηκε να επιβεβαιώνεται από το κλατάρισμα του Stroll.

Ωστόσο, ο Bottas δεν έχει κερδίσει το δικαίωμα να ζητά κάτι διαφορετικό, να το απαιτεί, βάσει των αποτελεσμάτων του στην πίστα. Η ομάδα του έχει δείξει ότι δεν είναι σχεδόν ποτέ διατεθειμένη να ευνοήσει τόσο ξεκάθαρα έναν οδηγό της, εκτός κι αν αυτός λέγεται Hamilton - μόνο που εκείνος το δικαιολογεί με βάση την εικόνα του στην πίστα.

Ο Bottas έχασε μεγάλο μέρος της «διαπραγματευτικής» του ικανότητας, όταν στην πρώτη επανεκκίνηση έχασε την πρωτιά. Αν έμενε μπροστά, θα είχε το προβάδισμα στη στρατηγική, θα μπορούσε να κάνει διαφορετικό, αν έβλεπε ότι ο Hamilton ήταν κολλημένος πίσω του ή φοβόταν πιθανό undercut. 

Ricciardo vs Albon: Το παιχνίδι της εξιλέωσης

Η τελευταία θέση του βάθρου βρέθηκε προς διεκδίκηση από δύο οδηγούς με τρομερό κίνητρο και ακόρεστη δίψα για διάκριση. Ο μεν Ricciardo ψάχνει το πρώτο του βάθρο από το 2018, το πρώτο του με τη Renault, προτού φύγει για τη McLaren. Ο δε Albon έχει ήδη χάσει δύο ευκαιρίες και θέλει να πετύχει αυτόν τον στόχο, μία εβδομάδα μετά τη νίκη του προκατόχου του (και μνηστήρα για την θέση του) Gasly.

Το προβάδισμα το είχε εξ αρχής ο Ταϊλανδός, κακά τα ψέματα. Είχε ρυθμό πριν τη δεύτερη διακοπή, είχε φτάσει τον Ricciardo, ο οποίος με undercut είχε «καθαρίσει» τον Stroll, και θα ήταν σύντομα σε απόσταση βολής. Με την κόκκινη σημαία εξαιτίας του Καναδού, ο οδηγός της Red Bull έπρεπε να περιμένει.

Με την επανεκκίνηση, ο ίδιος κατάφερε να μείνει 4ος, όσο ο Ricciardo αναρριχήθηκε προσωρινά 2ος, προτού ξαναπέσει στην θέση του. Μερικούς γύρους μετά, και με την RB16 σε φοβερή κατάσταση, πατώντας εξαιρετικά σε όλα τα σημεία της πίστας, ο Albon ήταν σε θέση να φτάσει και να περάσει τον Αυστραλό.

Ο Ricciardo πιστεύει πως αυτή η διακοπή του στέρησε το βάθρο τελικά:

«Χωρίς την κόκκινη σημαία, πιστεύω πως είχαμε υπό έλεγχο τα πράγματα με τη μέση γόμα. Οπότε, ίσως να ήταν καλύτερα για μας τα πράγματα και να μέναμε τρίτοι. Αλλά φτάνουμε όλο και πιο κοντά στον στόχο μας και βλέπω τη χαρά στα πρόσωπα των ανθρώπων της ομάδας, αλλά μία κάποια απογοήτευση. Όλοι είναι το ίδιο 'πεινασμένοι'.»

Οι ερωτήσεις σας:

@nick_fcb13 στο Twitter: Πόσο μεγάλη ήταν η ευθύνη του Bottas σε ό,τι έγινε στην αρχή του αγώνα;

-Μεγάλη, αλλά όχι απόλυτη. Ο λόγος που κατηγορώ τον Bottas είναι ο λόγος που δημιουργείται η κίνηση. Ο πρώτος σε μία ουρά ελαττώνει ταχύτητα ή επιβραδύνει αργά, και 100 αμάξια πίσω, έχεις μποτιλιάρισμα.

 

@w0nd3rchi1d στο Twitter: Μετά και το σημερινό βάθρο, ο Albon δε χάνει τη θέση στη RB του χρόνου... (;)

-Δεν ξέρω αν δε τη χάνει, αλλά τους το κάνει πιο «δύσκολο» να τον διώξουν.

 

@vard_57 στο Twitter: Θα ξαναδούμε άραγε GP Τοσκάνης, μετά από ό,τι συνέβη;

-Δεν θα παίξει ρόλο το τι έγινε στον αγώνα, αλλά το οικονομικό της υπόθεση. Η περιφέρεια της Τοσκάνης ξόδεψε πολλά χρήματα για να καλύψει τα έξοδα του αγώνα, και το έκανε -εν μέρει- και γιατί δεν είχε το MotoGP φέτος. Του χρόνου θα το έχει.

Ποιος πιστεύετε πως θα είναι ο νικητής του Ράλλυ Ιταλίας-Σαρδηνίας, στις 8-11 Οκτωβρίου;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Κατηγορία άρθρου