Αγώνες Formula 1

GP Τουρκίας – Στο Μικροσκόπιο: Επτάκις πρωταθλητής με τον καλύτερο τρόπο

Ο Lewis Hamilton πήρε τη νίκη ρισκάροντας κι οδηγώντας εξαιρετικά, και κατέκτησε τον 7ο τίτλο του με τρόπο που αρμόζει σε αυτό το επίτευγμα, ενώ πίσω του, ο Sebastian Vettel έκανε τον καλύτερο αγώνα του μετά από έναν χρόνο κι ο Lance Stroll καταριέται την ώρα και τη στιγμή που άρχισε να στεγνώνει. Βάζουμε το Grand Prix Τουρκίας «στο μικροσκόπιο».

Πηγαίνοντας στο Istanbul Park, όλοι γνώριζαν πως ο Lewis Hamilton είχε την ευκαιρία να κατακτήσει το έβδομο παγκόσμιο πρωτάθλημα της καριέρας του. Ο συνδυασμός αποτελεσμάτων που χρειαζόταν για να φτάσει τον Michael Schumacher, σε αυτό το μαγικό νούμερο 7, ήταν ευνοϊκοί.

Και τα κατάφερε, με έναν τρόπο που θα μπορούσε να πει κανείς πως ήταν ενδεικτικός της καριέρας του.

Οι κατατακτήριες του Σαββάτου τον είδαν να κατατάγεται μόλις 6ος, αδυνατώντας να φέρει σε θερμοκρασία λειτουργίας τα ελαστικά του. Μέχρι τον 5ο γύρο, ήταν πάλι 6ος, ενώ είχε ανέβει 4ος, πέφτοντας ξανά στην αρχική του θέση μετά από λάθος που έκανε.

Όσο ο Lance Stroll έκανε κάτι που έμοιαζε επανάληψη όσων είδαμε στη Μόντσα το 2008 από έναν άλλο νεαρό οδηγό, ο Βρετανός της Mercedes πάλευε με το στάσιμο νερό και τη full wet γόμα που δεν έμοιαζε να τον βολεύει.

Όταν οι πρωτοπόροι μπήκαν στα pits για να περάσουν από το πρώτο σετ ενδιάμεσης στο δεύτερο, καθώς η πίστα άρχιζε κάπως να στεγνώνει στην αγωνιστική γραμμή και το DRS είχε ενεργοποιηθεί, ο Hamilton έμεινε έξω, με δική του προτροπή. Είχε πρόσφυση, είχε ρυθμό, και έχοντας προσπεράσει τον Perez, βρισκόταν στην κορυφή και συνεχώς αύξανε τη διαφορά από τους διώκτες του.

Στην ουσία, ο Hamilton (κι όχι μόνο, αλλά κυρίως εκείνος) έκανε την intermediate γόμα… σλικ.

Ένα καρέ από τη μετάδοση τα λέει όλα:

Στην ουσία, «έφαγε» τα grooves της γόμας, κάνοντας λείο το σημείο επαφής της με την πίστα, κάτι που σήμαινε πως αν προς το τέλος του αγώνα ερχόταν βροχή, τότε η κατάσταση θα ήταν επικίνδυνη.

Για καλή του τύχη, ο καιρός δεν του χάλασε το «πάρτι».

Περνώντας τη γραμμή του τερματισμού πρώτος, για 94η φορά στην τεράστια καριέρα του, και ξέσπασε σε κλάματα. Ίσως για πρώτη φορά να είδαμε το συναίσθημα να αναβλύζει από τον -στατιστικά- κορυφαίο όλων των εποχών. 

Έχει πει πολλάκις πως δεν κοιτά τα ρεκόρ, αλλά οι 7 κατακτήσεις είναι ένα ολύμπιο κατόρθωμα, μία επιτυχία που ελάχιστοι περίμεναν πως θα έφτανε κανείς, πολλώ δε μάλλον τόσο σύντομα μετά το 2004, κι εκείνο το απόγευμα στο Βέλγιο, όταν ο Michael Schumacher έγραφε το ρεκόρ.

«Δεν έχω λόγια,» είπε ο ίδιος όταν βγήκε από το μονοθέσιο. «Πιστεύω πως πρέπει να ξεκινήσω λέγοντας ένα τεράστιο ευχαριστώ σε όλους όσοι είναι εδώ αλλά και στο εργοστάσιο, και σε όλους τους συνεργάτες μας που μας έδωσαν αυτήν την ευκαιρία, δεν θα ήμουν σε θέση να τα κάνω όλα αυτά αν δεν είχα έρθει σε αυτήν την ομάδα. Είμαι πολύ περήφανος για αυτήν.

«Είναι πολύ σημαντικό για τα παιδιά εκεί έξω που ελπίζω να το βλέπουν αυτό, να μην ακούν κανέναν που τους λέει ότι δεν μπορούν να πετύχουν κάτι, ονειρευτείτε το αδύνατο και κάντε το πραγματικότητα.»

Αργότερα, είπε πως είναι έτοιμος να συνεχίσει να κερδίζει για πολλά χρόνια ακόμα, βάζοντας εμμέσως πλην σαφώς τέλος στα όποια σενάρια για το μέλλον του, κι επιβεβαιώνοντας παράλληλα πως η καθυστέρηση της υπογραφής του νέου συμβολαίου με τη Mercedes ήταν και είναι ζήτημα όρων και συνθηκών.

Δεν απέφυγε, επίσης, να μιλήσει για την θέλησή του να βοηθήσει στην αλλαγή του status quo και των συνθηκών σε κάθε χώρα που επισκέπτεται η F1 κι ο ίδιος, υπαινισσόμενος την επιλογή της Liberty Media να αγωνιστεί το σπορ στη Σαουδική Αραβία από το 2021:

«Θέλω να μας πιέσω να αναλάβουμε τις ευθύνες μας ως σπορ, να καταλάβουμε ότι πρέπει να αντιμετωπίζουμε, όχι να αποφεύγουμε, τα ζητήματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε όποια χώρα επισκεπτόμαστε.

«Έχει να κάνει με το πώς ερχόμαστε σε επαφή με αυτές τις χώρες, πώς τις βοηθούμε, και πώς τους δίνουμε κίνητρο να αλλάξουν πραγματικά, όχι σε 10 ή σε 20 χρόνια, αλλά τώρα. Θέλω να βοηθήσω την F1 και τη Mercedes σε αυτό το ταξίδι.»

Μαζί του στο βάθρο ο Sebastian Vettel. Ο Γερμανός της Ferrari, που πρώτος έσπευσε να συγχαρεί τον Hamilton για τον 7ο τίτλο, επέστρεψε στην πρώτη τριάδα μετά από το Μεξικάνικο GP του 2019, ήτοι 385 μέρες πριν.

Στη βροχή, ο 4κις πρωταθλητής είναι ένας ικανότατος οδηγός, το απέδειξε άλλωστε και νωρίτερα φέτος, στην Ουγγαρία. Το απέδειξε ξανά στην Κωνσταντινούπολη, όταν από την αρχή μέχρι το τέλος διαχειρίστηκε εξαιρετικά τον αγώνα και τα ελαστικά του, και στο τέλος ήταν εκεί να εκμεταλλευτεί τη μάχη Leclerc-Perez για να προσπεράσει σχεδόν στην τελευταία στροφή για την 3η θέση.

«Ήταν πολύ έντονος ο αγώνας, αρκετά μεγάλος, αλλά διασκεδαστικός,» δήλωσε αργότερα.

«Έκανα έναν πολύ καλό πρώτο γύρο, και βρέθηκα 4ος. Είχα καλή αίσθηση από τα full wet ελαστικά, αλλά μετά όταν πήγαμε στα ενδιάμεσα ήταν λίγο πιο δύσκολα τα πράγματα στην αρχή. Αργότερα, προς το τέλος, βρήκαμε ξανά ρυθμό.

«Ήταν πολύ έντονη η κατάσταση στον τελευταίο γύρο. Ήταν έκπληξη για μένα να μπορέσω να αρπάξω την τελευταία θέση του βάθρου στο τέλος, αλλά σίγουρα είμαι πολύ χαρούμενος. Πιστεύω ήταν ένας πολύ διασκεδαστικός αγώνας σε πολύ ιδιαίτερες συνθήκες.»

Μάλιστα, ο Γερμανός φρονεί πως θα μπορούσε ακόμα και να κερδίσει, αν έβαζε σλικ γόμα:

«Όταν έμεναν ακόμα 20 γύροι, σκεφτόμουν να βάλω τα σλικ, γιατί η πίστα στέγνωνε συνέχεια και τα ελαστικά μου είχαν φθαρεί, στην ουσία είχαμε σλικ.

«Πιστεύω ήταν ζήτημα του ποιος θα τολμούσε να τα βάλει, κι ενώ υπήρχε πρόγνωση για βροχή στο τέλος, που τελικά δεν ήρθε ποτέ.

«Θα ήθελα να τα έχω βάλει, γιατί πιστεύω πως θα είχαμε μία ευκαιρία για τη νίκη, αλλά είμαι εξίσου χαρούμενος με την τρίτη θέση.»

Στη Racing Point, βίοι παράλληλοι.

Ο Lance Stroll έμοιαζε καθ'οδόν για μία ανέλπιστη νίκη, στα 22 του χρόνια, σε δύσκολες συνθήκες. Στη βροχή «πέταγε», και όλοι περίμεναν να δουν πώς θα είναι τα πράγματα για τον ίδιο όταν θα έβαζε για δεύτερη φορά την ενδιάμεση γόμα.

Εκεί πραγματικά καταστράφηκε ο αγώνας του. Από τη μία στιγμή στην άλλη, από τον 36ο γύρο και μετά, έχανε θέσεις, δεν είχε ρυθμό, κινείτο σχεδόν 2 δευτερόλεπτα πιο αργά από τους πρωτοπόρους.

Ο ίδιος ακόμα δε γνωρίζει τι πήγε στραβά:

«Δεν ξέρω τι συνέβη, δεν καταλαβαίνω. Είχαμε απίστευτη παραμόρφωση στο ελαστικό στο πρώτο σετ των ενδιάμεσων. Αποφασίσαμε να μπούμε στα pits, χάναμε δευτερόλεπτα σε κάθε γύρο.

«Δεν ξέρω από πού προήλθε η τόση παραμόρφωση, απλά συνέβη. Είχαμε και πάλι graining, και καθόλου ρυθμό.

«Θα πρέπει να το εξετάσουμε αυτό, ήταν απαίσια σήμερα.»

Αντιθέτως, στην άλλη μεριά του γκαράζ της ροζ ομάδας, ο Sergio Perez κατάφερε να επιστρέψει στο βάθρο, και να δείξει στον ανταγωνισμό (λέγε με Red Bull) ότι αξίζει την θέση που θα ανοίξει με την αποπομπή του Alex Albon.

«Αυτό ήταν το σημείο-κλειδί,» είπε ο Μεξικανός για την απόφασή του να μην μπει για δεύτερη αλλαγή ελαστικών, που τον είδε να μένει 2ος ως το τέλος. «Το είπα και στην ομάδα στο team radio, αν έκανα ακόμα έναν γύρο με αυτά τα ελαστικά, θα είχαν εκραγεί.

«Οι δονήσεις ήταν τρομερές προς το τέλος. Αλλά πιστεύω πως αυτό έφτιαξε και τον αγώνα μας, το γεγονός ότι τα διαχειριστήκαμε στην αρχή βοήθησε στο τέλος με τις πιο στεγνές συνθήκες. Πιστεύω πως η ομάδα έκανε φοβερή δουλειά στη στρατηγική, διαβάζοντας τον αγώνα.»

Απαράδεκτες οι συνθήκες στην πίστα

Η επιστροφή της Τουρκίας στο καλεντάρι της Formula 1 χαιρετίστηκε με μεγάλη ανυπομονησία απ'όλους, αγωνιζόμενους, θεατές και αναλυτές. Θεωρείται -όχι άδικα- μία από τις καλύτερες δημιουργίες του Hermann Tilke, αλλά είχε πέσει σε αχρηστία από το 2011. Έγινε σημείο drive-in testing για τον Covid-19, μέχρι που έγινε γνωστό ότι θα έπρεπε να ανακαινιστεί επί της ουσίας, ώστε να μπορέσει να φιλοξενήσει ξανά αγώνα F1.

Πέραν των έργων υποδομών κι ασφάλειας που έλαβαν χώρα σχετικά άμεσα και με μεγάλη επιτυχία, η ασφαλτόστρωση αφέθηκε τελευταία, κι ολοκληρώθηκε 10 μέρες πριν ξεκινήσει το Grand Prix.

Αυτό σήμαινε πως τα μονοθέσια πάτησαν την Παρασκευή σε μία άσφαλτο που ακόμα έβγαζε τα λάδια της, απάτητη, λεία και γλιστερή. 

Προσθέστε σε αυτό το μείγμα και τη βροχή, και οι συνθήκες ήταν ανυπόφορες.

Η Pirelli, μέσω του Mario Isola, αμφισβήτησε την απόφαση του promoter να ασφαλτοστρώσει την πίστα:

«Πιστεύω πως ήθελαν να είναι έτοιμοι με ένα νέο σιρκουί, με νέα εικόνα, κι όλα είναι σε καλή κατάσταση. Η άσφαλτος ήταν σίγουρα παλιά, αλλά δεν σημαίνει πως δεν ήταν κατάλληλη για αγώνα.»

Η εικόνα του Istanbul Park, που συν τοις άλλοις κρίνεται ελλιπές και στον τομέα της αποχέτευσης των νερών από την διαδρομή, θα αποθαρρύνει F1 και FIA από το να επιστρέψουν σύντομα σε αυτήν._Δ.Μ.

Ψηφίστε το πιο όμορφο sport coupe των τελευταίων 50 ετών. Προσοχή, δεν αναζητούμε το καλύτερο αλλά το πλέον όμορφο από το 1970 μέχρι σήμερα.

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Κατηγορία άρθρου