Αγώνες Formula 1

Η Formula 1 στα χρόνια του κορονοϊού 

Η Formula 1, ο πλανήτης ολόκληρος, ζει μία κρίση που είχε περί τα 100 χρόνια να ζήσει. Και μοιάζει να μην έχει όλα τα εργαλεία για να τη διαχειριστεί επαρκώς, αφήνοντας ερωτηματικά για το μέλλον της.

Ο κορονοϊός έχει αλλάξει τον κόσμο όπως τον ξέρουμε σε ζήτημα ημερών. Οι κυβερνήσεις ανά την υφήλιο, αλλά κυρίως στην Ευρώπη, καλούνται να διαχειριστούν καταστάσεις που δεν είχαν φανταστεί πως θα αντιμετωπίσουν. Παίρνουν μέτρα που καταλύουν κάθε ελευθερία και δικαίωμα, αλλά για το κοινό καλό, για τη δημόσια υγεία, για τη διαφύλαξη των πόρων που έχει κάθε χώρα - όσους έχει, όσους της απέμειναν. 

Αναπόδραστα, έχει επηρεαστεί και ο αθλητισμός. Από το μικρό σωματείο της περιοχής, μέχρι την Premier League, από την τελευταία κατηγορία μπάσκετ μέχρι το NBA, κι από τη διπλανή πίστα καρτ ως τη Formula 1, κανείς δεν τρέχει, κλωτσάει, σουτάρει, μαρσάρει.  

Ο κόσμος βρίσκεται σε μία πρωτόγνωρη, παρατεταμένη, άγνωστης διαρκείας αναμονή. Όλα έχουν μπει στο ‘pause’. Και όταν θα πατήσουμε ‘play’, δεν ξέρουμε πού θα έχει μείνει η ταινία - αυτό είναι το κακό, το αναπόφευκτο κακό, για το οποίο άπαντες προετοιμάζονται. 

Στα του οίκου μας, η Formula 1 έχει δεχτεί τεράστιο πλήγμα. Μέχρι στιγμής, έχουν αναβληθεί 5 αγώνες και έχουν ακυρωθεί δύο. Ακόμα και με τους πιο συντηρητικούς υπολογισμούς, τους πιο αισιόδοξους, το σπορ έχει χάσει περί τα 150 εκ. δολάρια σε έσοδα (κατά μ.ο. κάθε GP δίνει 20-22 εκ. δολάρια στη Liberty Media για να έχει αγώνα - γνωρίζουμε πως η Αυστραλία, πάντως, δίνει 55 εκ. δολάρια). Και σε αυτό δε συνυπολογίζονται οι απώλειες από τους διαφημιζόμενους (βλ. Emirates, Heineken κτλ). 

Όσο το σπορ μένει χωρίς έσοδα, τόσο πιο δύσκολο θα είναι να πληρώσει το μερίδιο που αναλογεί στις ομάδες (όπως ορίζεται για την εκάστοτε ομάδα από τη Συμφωνία Ομονοίας), δημιουργώντας τους λειτουργικό πρόβλημα, αφού βασίζονται κατά μεγάλο ποσοστό στα διαφημιστικά και εμπορικά έσοδα της FOM.  

Η απόφαση να καθυστερήσει η εισαγωγή των τεχνικών κανονισμών για μία χρονιά ήταν ζωτικής σημασίας για όλες τις πλευρές. Το κόστος εξέλιξης και προετοιμασίας των νέων μονοθέσιων θα οδηγούσε σε χρεωκοπία το μισό grid. Μεταθέτοντας αυτήν την αλλαγή για το 2022, η F1 «αγοράζει χρόνο» σε όλους ώστε να μπορέσουν να ορθοποδήσουν από όσα συμβούν φέτος. 

Όσο κι αν θέλει ο Ross Brawn, ο Chase Carey, άπαντες μέσα στο σπορ, να δείξουν πως η κανονικότητα δεν θα αργήσει να έρθει και πως οι αγώνες θα γίνουν, οι ομάδες θα τρέξουν και όλα θα βρουν τον δρόμο τους, αυτό είναι το πιο αισιόδοξο σενάριο, το πιο δύσκολο και το πιο απίθανο, μαζί. 

Το σπορ θα πρέπει να προφυλάξει την ασφάλεια και την υγεία όλων των εμπλεκομένων. Όλοι σκέφτονται πώς θα ξεκινήσει ξανά η χρονιά, όχι πότε θα είναι αυτό ασφαλές να γίνει. Οι εκτιμήσεις των ειδικών είναι ακόμα ρευστές, όπως κι όλη η κατάσταση. Κανείς δεν μπορεί να μιλήσει με βεβαιότητα για ύφεση της διασποράς του ιού τον Ιούνιο. Υποθέτουν, προσπαθούν να προβλέψουν, αλλά δεν υπογράφουν κάτω από αυτήν την πρόβλεψη. Και το σπορ ζει με προβλέψεις και εκτιμήσεις από την αρχή της όλης κατάστασης μέχρι και σήμερα. 

Και πέραν του σαφούς οικονομικού χτυπήματος που θα δεχτούν -αν δε δέχονται ήδη- οι ομάδες ως οργανισμοί, στην περίπτωση των εργοστασίων, οι αυτοκινητοβιομηχανίες που τις στηρίζουν είναι σε ακόμα πιο δυσμενή θέση. 

Daimler, Renault, FCA, Honda, όλες κλείνουν τα εργοστάσιά τους σε Ευρώπη και ΗΠΑ εν μέσω πανδημίας, και είναι άγνωστο πότε θα μπορέσουν να τα λειτουργήσουν ξανά. Είναι άγνωστο σε τι κατάσταση θα βρεθούν οικονομικά όταν περάσει αυτό το «τσουνάμι», κι αν θα είναι σε θέση να στηρίξουν την παρουσία τους στο motorsport με τον τρόπο που μπορούσαν μέχρι πρότινος. 

Πώς θα κατέβουν οι ομάδες να αγωνιστούν χωρίς πόρους, ειδικά όταν το σπορ εξετάζει το ενδεχόμενο να κάνει μέχρι και 17 αγώνες σε 6 μήνες, και οι όποιες μορφοποιήσεις στο καλεντάρι θα μπορούν να γίνουν χωρίς τη σύμφωνη γνώμη τους; 

Το πρόγραμμα σύμφωνα με το μέχρι τώρα ρεπορτάζ: 

Ημερομηνία 

Αγώνας 

7 Ιουνίου 

Αζερμπαϊτζάν 

14 Ιουνίου 

Καναδάς 

28 Ιουνίου 

Γαλλία 

5 Ιουλίου 

Αυστρία 

19 Ιουλίου 

Μ. Βρετανία 

2 Αυγούστου 

Ουγγαρία 

16 Αυγούστου 

Ολλανδία 

30 Αυγούστου 

Βέλγιο 

6 Σεπτεμβρίου 

Ιταλία 

20 Σεπτεμβρίου 

Σιγκαπούρη 

27 Σεπτεμβρίου 

Ρωσία 

11 Οκτωβρίου 

Ιαπωνία 

25 Οκτωβρίου 

ΗΠΑ 

1 Νοεμβρίου 

Μεξικό 

7 Νοεμβρίου 

Βραζιλία 

22 Νοεμβρίου 

Κίνα 

29 Νοεμβρίου 

Βιετνάμ 

6 Δεκεμβρίου 

Μπαχρέιν 

13 Δεκεμβρίου 

Άμπου Ντάμπι 

Ο Martin Brundle, πρώην οδηγός και νυν σχολιαστής στο βρετανικό Sky Sports δήλωσε για το ενδεχόμενο να γίνουν ακόμα και διήμερα Grand Prix για να... χωρέσουν όλα:

«Θα μικρύνουν τα GP, ίσως γίνουν διήμερα αντί για τριήμερα.  

«Η σκέψη που υπάρχει για μεγάλα σιρκουί όπως το Silverstone, να διοργανώσουν έναν αγώνα αλλά χωρίς κόσμο, απλά δεν μπορούν να το κάνουν αυτό, θα χρεοκοπήσουν. Επομένως, πρέπει να περιμένουμε μέχρι να μπορέσουμε να μαζέψουμε ένα πλήθος και να το κάνουμε σωστά.  

«Ωστόσο, πιστεύω ότι υπάρχει πιθανότητα να έχουμε μια αντιπροσωπευτική σεζόν, και να θυμόμαστε, την εποχή του Sir Stirling Moss και του Fangio, υπήρχαν επτά ή οκτώ αγώνες σε ένα πρωτάθλημα.  

«Στις μέρες μου, με τον Michael Schumacher να συμμετέχει και τον Senna, είχαμε 15 ή 16 αγώνες και κανείς δεν αισθάνεται λιγότερο εντυπωσιασμένος από τους μεγάλους πρωταθλητές εκείνης της εποχής που είχαν λιγότερους αγώνες σε μια σεζόν.» 

Δεν έχει άδικο σε τίποτα από όσα είπε. Η Formula 1 έχει περάσει εποχές με 15 αγώνες, με 6 ή 8 βαθμολογούμενες θέσεις, με κενά 3 εβδομάδων, και για τους πιο παλιούς, ίσως και με 12 αγώνες και ελάχιστους εκτός Ευρώπης. 

Αλλά, το επέλεξε. Ήταν επιλογή της να τρέξει όπου ήθελε, να το κάνει με τους όρους της, και εν γνώσει των ομάδων. Σήμερα, τώρα, φέτος, η Formula 1 θα πιέσει, θα παλέψει, θα πρέπει να ματώσει για να βγάλει ένα πρόγραμμα όπως το παραπάνω. Θα πρέπει να κάνει συμβιβασμούς, που θα εξοντώσουν το προσωπικό, από τους μηχανικούς ως τους οδηγούς. Θα γυρίσει τον πλανήτη, σχεδιάζει ταξίδια χωρίς να σκέφτεται τον ανθρώπινο παράγοντα, παρά μόνο το πώς θα είναι βιώσιμο το σπορ, πώς θα έχει τις λιγότερες δυνατές απώλειες.

Και ως επιχείρηση, εννοείται πως αυτό θα κάνει. Η F1, άλλωστε, έχει τρέξει εν μέσω εμφυλίου πολέμου στο Μπαχρέιν. Μπίζνα είναι (και με συγχωρείτε για την έλλειψη αβρότητας), και ως τέτοια, θα κοιτάξει το συμφέρον της, το συμφέρον των μετόχων της. 

Αλλά, κάπου πρέπει να τραβιέται μία γραμμή, κάπου πρέπει να μπει ένα όριο. 

Θα πρέπει να συμφιλιωθεί με την ιδέα να μην μπορέσει να έχει καν σεζόν φέτος. Όσο η κατάσταση μένει ως έχει, κι όσο δεν υπάρχει ένας σαφής ορίζοντας, ένα χρονοδιάγραμμα για το πότε αναμένεται να βελτιωθεί η κατάσταση και να γυρίσουν ξανά τα γρανάζια της οικονομίας (και της κοινωνίας ολόκληρης κατά συνέπεια), η Formula 1, και κάθε σπορ που εξετάζει την συνέχισή του, θα πρέπει να έχει ένα πλάνο διαφυγής, ένα σχέδιο που θα ορίζει την «διαγραφή» του 2020, και την προετοιμασία για το 2021.

Η κατάσταση χρήζει λεπτών χειρισμών, κι ίσως τα παραπάνω λόγια να τεθούν εκ των πραγμάτων άκυρα σε μερικές μέρες-εβδομάδες. Αλλά, αν κάτι πρέπει να δίδαξε το φιάσκο της Αυστραλίας στη Liberty Media και τη FIA, θα πρέπει να είναι ότι είναι απαραίτητο να έχουν καταστρωθεί σχέδια για παν ενδεχόμενο, για κάθε πιθανή εξέλιξη.

Ως τότε, τα πάντα έχουν μπει στο 'pause'. Στο 'play' θα φανούν όλα._Δ.Μ.

Ποιος πιστεύετε πως θα είναι ο νικητής του Ράλλυ Ιταλίας-Σαρδηνίας, στις 8-11 Οκτωβρίου;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Κατηγορία άρθρου