top icon
Formula 1

Το αστείο του πράγματος…

Μήπως δε θα πρέπει να παίρνουμε πλέον στα σοβαρά τη Formula 1; Τα γεγονότα της Κυριακής ίσως παραπέμπουν προς αυτή την κατεύθυνση…

Υπό κανονικές συνθήκες, οι επικεφαλίδες θα έπρεπε να αναφέρουν το απίστευτο γεγονός ότι οι δύο διεκδικητές του τίτλου φτάνουν στον τελευταίο αγώνα της σεζόν ισόβαθμοι, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για ένα εκπληκτικό φινάλε.

Ο τρόπος με τον οποίο βέβαια έχει συμβεί αυτό, αφήνει μια πικρή γεύση. Δεδομένων όσων συνέβησαν στην… τσουλήθρα της Jeddah, υπάρχουν ανησυχίες ότι ο φετινός τίτλος θα αποφασιστεί με τραγελαφικό τρόπο. Άλλωστε, τραγελαφικά ήταν όσα συνέβησαν στη Σαουδική Αραβία.

Με υπόβαθρο μια χώρα στην οποία οι ελευθερίες μεγάλης μερίδας του πληθυσμού δεν είναι δεδομένες, η F1 έστησε ένα σόου υπό την επίφαση του «ταχύτερου σιρκουί πόλης», μια πίστα που ήταν δεδομένο ότι θα προκαλούσε χάος.

Εκεί, αντί να βλέπουμε τους καλύτερους οδηγούς του σπορ να μάχονται στην πίστα για το ποιος θα βγει πρώτος, τους είδαμε να παίζουν… κρυφτό ποιος θα φτάσει πιο… αργά στο σημείο ανίχνευσης του DRS.

Επίδεσμοι

Πρόκειται για ένα γελοίο αποτέλεσμα συγκεκριμένων κανονισμών (όπως το DRS) που έχουν εφευρεθεί για να ξεπεραστούν οι τεχνικές δυσκολίες προσπεράσματος. Δηλαδή, ένας επίδεσμος, ο οποίος δεν προσφέρει πραγματική λύση στο συγκεκριμένο πρόβλημα, το οποίο δεν είναι το μοναδικό. Είναι ένα από τα πολλά που υπάρχουν.

Διότι η F1, το πιο τεχνολογικά ανεπτυγμένο σπορ στον πλανήτη, δεν είχε αντιμετωπίσει επιστημονικά το πρόβλημα της αεροδυναμικής επίδρασης του προπορευόμενου μονοθεσίου σε αυτό που ακολουθεί, μέχρι πρότινος.

Αντ’ αυτού, εφευρέθηκε ένα τελείως τεχνητό κόλπο παράκαμψης του προβλήματος, το οποίο πλέον θεωρείται αναγκαίο κακό και στο GP Σαουδικής Αραβίας οδήγησε δύο από τους ταχύτερους οδηγούς στον κόσμο να μάχονται για το ποιος θα είναι… πιο αργός.

Δεν είναι, φυσικά, μόνο αυτό. Στη Βραζιλία, ο Verstappen δεν έλαβε ουσιαστική επίπληξη για τον τρόπο με τον οποίο υπερασπίστηκε τη θέση του. Εκείνο το περιστατικό, όπως και αυτά της πρώτης στροφής της Σαουδικής Αραβίας, έχουν τη ρίζα τους στον τρόπο που διαμορφώνονται οι σύγχρονες πίστες.

Αν στο χώρο διαφυγής υπήρχε γρασίδι ή αμμοπαγίδα, ο Verstappen δε θα είχε τη δυνατότητα να κάνει τις κινήσεις… καμικάζι για να αποτρέψει εκβιαστικά το προσπέρασμα.

Πρόταση

Προφανώς, δε είναι εφικτό όλες οι σύγχρονες πίστες να έχουν αμμοπαγίδα ή γρασίδι σε όλες τις στροφές, λόγω των απαιτήσεων και άλλων κατηγοριών αγώνων, αλλά και για λόγους ασφάλειας, δεδομένης της ταχύτητας των σύγχρονων μονοθεσίων της F1.

Αλλά, ο Lucas di Grassi, επιφανής οδηγός αγώνων, ο οποίος πιστεύει ότι θα πρέπει να αλλάξουν οι κανονισμοί μετά τα συμβάντα της Jeddah, προτείνει μια λύση: να γίνεται «προσομοίωση» αμμοπαγίδας, με αυτοματοποιημένο λογισμικό.

Δηλαδή, να υπάρχουν αισθητήρες που να ανιχνεύουν ότι το μονοθέσιο βρέθηκε εκτός των λευκών γραμμών που οριοθετούν την πίστα, και να αφαιρούν ισχύ από τον κινητήρα για προκαθορισμένο χρονικό διάστημα.

Θα μπορούσε ίσως το χρονικό διάστημα απώλειας ισχύος να είναι ανάλογο της απόστασης του μονοθεσίου από τα όρια της πίστας. Αν π.χ. ένα μονοθέσιο βγήκε 1 μέτρο εκτός πίστας (ή για αντίστοιχο χρονικό διάστημα), η ποινή ισχύος να διαρκεί λιγότερο απ’ ότι αν βγήκε 10 μέτρα εκτός, ή για περισσότερο χρόνο.

Πρόκειται για μια λύση που θα λειτουργούσε άμεσα, αφαιρώντας και τον ανθρώπινο παράγοντα, ο οποίος είναι φυσιολογικό να μην αντιδρά πάντα με τον ίδιο τρόπο, σαν υπολογιστής, ιδίως στην ισχύουσα περίπτωση, που οι αγωνοδίκες είναι διαφορετικοί σε κάθε αγώνα. Η λύση αυτή θα αφαιρούσε επίσης την ανάγκη να δώσει τη θέση πίσω ο ίδιος ο οδηγός, αφού θα γινόταν αυτόματα.

Με αυτό τον τρόπο, αν ο επιτιθέμενος οδηγός προσπαθούσε να μείνει στην πίστα και περνούσε λιγότερο χρόνο εκτός αυτής, όπου έχει ωθηθεί από τον αντίπαλό του, έχει μικρότερη απώλεια ισχύος χρονικά.

Το ίδιο θα μπορούσε να εφαρμοστεί και για περιστατικά κίτρινης σημαίας ή αυτοκινήτου ασφαλείας. Ένας βαθμός αυτοματισμού που θα κάνει ουδέτερα τα πράγματα σε επίμαχες καταστάσεις, τις οποίες προφανώς οι οδηγοί προσπαθούν να εκμεταλλευτούν για προσωπικό τους όφελος, όπως π.χ. η καθυστέρηση του Bottas πίσω από το πρώτο αυτοκίνητο ασφαλείας, η οποία δε διερευνήθηκε ποτέ.

Η λύση αυτή δε θα έδινε την ευκαιρία ίσως να κάνει ο Verstappen όσα έκανε στη Jeddah. Το πρόβλημα φυσικά, δεν είναι ο ίδιος ο Ολλανδός, αλλά η F1 που επιτρέπει να συμβαίνουν όλα αυτά.

Αντιμετώπιση

Το προηγούμενο της Βραζιλίας, έδωσε το δικαίωμα στον Verstappen να πιστεύει ότι μπορεί να κάνει κάτι τέτοιο -και άλλα, όπως brake testing- όποτε θέλει, χωρίς να υπάρχουν επιπτώσεις. Με την ηθική που έχει ο Ολλανδός, απόρροια της ανατροφής του, αυτός είναι ο τρόπος προσέγγισης τον οποίο θα έχει.

Στη Jeddah, δεδομένου ότι είχε το βαθμολογικό προβάδισμα, ο Verstappen δεν είχε τίποτα να χάσει, σε αντίθεση με τον Hamilton, ο οποίος προσπαθούσε πάση θυσία να αποφύγει την επαφή. Αυτό καθόρισε τον τρόπο προσέγγισης και των δύο. Ο Verstappen είχε την ελευθερία να είναι πιο… απερίσκεπτος, καθώς δεν είχε τίποτα να χάσει.

Δεν είναι ο μοναδικός που ξέρει να φέρεται έτσι στην πίστα. Όλοι οι οδηγοί ξέρουν και μπορούν να κάνουν τα ίδια. Δεν πρόκειται για κάποια… μαύρη τέχνη που έχει τελειοποιήσει μόνο αυτός. Καθένας τους γνωρίζει κάθε βρώμικο κόλπο που υπάρχει. Δε βρέθηκαν τυχαία εκεί.

Ο Hamilton π.χ. είχε χάσει τη νίκη στο GP Βελγίου του 2008, επειδή είχε παραδώσει τη θέση του στον Raikkonen σε σημείο και με τρόπο τέτοιο, ώστε να την ανακτήσει άμεσα, όπως έκανε στον 42ο γύρο του GP Σαουδικής Αραβίας ο Verstappen.

Βέβαια, ο Ολλανδός το έκανε πέντε γύρους μετά το συμβάν, έπειτα από την αποτυχημένη(;) πρώτη προσπάθεια να αφήσει τον Hamilton να περάσει, καταφεύγοντας σε μια ανάρμοστη λύση, η οποία δε θέτει καλό παράδειγμα (υποθέτοντας ότι αυτό έχει σημασία, όπως έχει ισχυριστεί η F1) και φυσικά είναι κατακριτέα.

Αν η FIA δεν παρεμβαίνει και δεν κάνει ξεκάθαρο ότι δεν υπάρχει ανοχή σε αυτές τις κινήσεις, τότε οι οδηγοί θα τις κάνουν. Στο παρελθόν όμως υπήρχαν προειδοποιήσεις και τιμωρίες για τέτοιου είδους τακτικές. Για αυτό και οι περισσότεροι οδηγοί τις αποφεύγουν.

«Πρέπει να χάσεις, για να ξέρεις πως να κερδίζεις» είχε πει κάποτε ο… βάρδος Steven Tyler και για κάποιο λόγο, η ρήση αυτή φαίνεται να ταιριάζει απόλυτα στην προκειμένη περίπτωση._Φ.Λ.

Ποιος θα είναι ο νικητής του Ράλλυ Μόντε Κάρλο (20-23 Ιανουαρίου 2022);

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ