O «Στρατισίνο», συζητώντας με τον Παναγιώτη Ρουστέμη, πρώτο από τους Έλληνες.
Έπειτα από καιρό, οι πρώτοι από τους Έλληνες είναι και ψηλά, στη δωδέκατη θέση στη γενική κατάταξη, ανάμεσα σε επαγγελματίες.
Πεντακάθαρα πρώτο greek crew, από την πρώτη ΕΔ μέχρι τη ράμπα του τερματισμού, οι Παναγιώτης Ρουστέμης-Χρήστος Μπακλώρης με τη Seajets Skoda Fabia RS. Ο 26χρονος Παναγιώτης, με το ταλέντο του, παρά τη στάσιμη εμπειρία του, δικαίωσε πανηγυρικά την αγωνία της μητέρας του, κ. Ελένης Ρουστέμη, και του πολύπειρου Αλεξάνδρου Ρουστέμη, που έδωσε και τα ρέστα του σε όλα τα επίπεδα. Με κατάθεση και ψυχής που δε θα βρεις και φέτος, αξιοποιήθηκε υποδειγματικά και η ποιότητα του 38χρονου Χρήστου Μπακλώρη, ενός gentleman του χώρου, σε σχέση εμπιστοσύνης με τον Παναγιώτη, πριν και μετά το «Go», αλλά και με όλη την οικογένεια. Δύσκολη άσκηση, με αριστούχο τον Χρήστο, που επιμένει σεμνά και ταπεινά.
Από το μπάκετ
Να μοιραστούμε, λοιπόν, την εμπειρία του από το ΡΑ όπως το έζησε με τον Χρήστο Μπακλώρη… Υπενθυμίζουμε ότι το πρώτο Ακρόπολις του Π.Ρ. ήταν το 2018 στο ERC, με συνοδηγό τον Γιώργο Καπέλλα στο EVO X, ενώ στο παλμαρέ του οι πέντε εκκινήσεις συνδυάζονται με τρεις τερματισμούς.
Με την ευκαιρία, να θυμηθούμε ότι το 2022, ύστερα από μεγάλη προσπάθεια ανεύρεσης χορηγών εντός και εκτός Ελλάδας, παρά την αδιαφορία των θεσμών, είχαν καταφέρει να εξασφαλίσουν τη συμμετοχή τους στον πρώτο γύρο του JWRC στη Σουηδία, ώστε στη συνέχεια, ανάλογα και με το αποτέλεσμα, να συνεχίσουν. Δυστυχώς, ο Παναγιώτης διαγνώστηκε με Covid και δε συμμετείχε, κάτι ιδιαίτερα δυσάρεστο, κρίνοντας από τις επιδόσεις του σε αγώνα-τεστ στο χιόνι. Σε συνδυασμό με το Ράλλυ Ακρόπολις, με διπλό συντελεστή στο θεσμό, ο Παναγιώτης θα μπορούσε να διακριθεί σε ένα θεσμό με έντονο συναγωνισμό, ευκαιρία για τους νέους.
Αντίστοιχα, ο Παναγιώτης, που διακρίνεται για την αυτοπεποίθησή του, δεν κρύβει την αισιοδοξία του ότι με Rally3 θα διεκδικούσε και τη νίκη…
Να «συνομιλήσουμε» όμως μαζί του.
Κάθε χρόνο μόνο ΡΑ. Στοιχίζει αυτό;
Π.Ρ.: Στοιχίζει παρά πολύ να οδηγείς ένα αυτοκίνητο τέτοιων προδιαγραφών μία φορά το χρόνο, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα να πρέπει να φτιάξεις και το στήσιμο του αυτοκινήτου, αλλά και να το μαθαίνεις ταυτόχρονα. Γεγονός είναι ότι, αν υπερβάλεις με αυτές τις συνθήκες και προσπαθήσεις να πας γρήγορα για να περάσεις τους ξένους που το οδηγούν κάθε μέρα, τότε οι πιθανότητες είναι να βγεις από το δρόμο.
Θυμόμαστε τον αγώνα σου το 2021 με το DS3. Πόσο διαφέρει το Skoda;
Π.Ρ.: Ναι, με το DS3 είχαμε κάνει ένα πολύ καλό αποτέλεσμα βάσει του αυτοκινήτου που είχαμε στα χέρια μας. Το Skoda είναι συνολικά καλύτερο. Υπολογίστε διαφορά αντίστοιχη, συγκρίνοντας το EVO με το DS3. Στο Skoda προσδιορίζεις τις διαφορές στην ανάρτηση και στην απόδοση του κινητήρα και, μόλις οδηγήσεις Fabia Rally2, δε θέλεις να οδηγήσεις άλλο αυτοκίνητο. Το φετινό Skoda Fabia RS ήταν εξαιρετικό και παρά την απουσία μηχανολόγου, το προσαρμόσαμε στον τρόπο μου, ώστε να είναι εύκολο και αποτελεσματικό.
Η ομάδα; Πώς συνεργάζεστε;
Π.Ρ.: Η Eurosol δε χρειάζεται συστάσεις· είναι από τις πιο γνωστές ομάδες σε παγκόσμιο επίπεδo, τους συγκρίνεις μόνο με ομάδα εργοστασίου. Η συνεργασία μας είναι άψογη και επικοινωνούμε εξαιρετικά, ώστε να έχουμε ό,τι χρειάζεται για να πάμε γρήγορα. Στο Ράλλυ Ακρόπολις 2024 μας διέθεσαν ένα εξαιρετικό αυτοκίνητο, ενώ μας υποστήριξαν και στη στρατηγική μας, και τους ευχαριστούμε.
Η συνεργασία με τον Χρήστο Μπακλώρη;
Π.Ρ.: Με τον Χρήστο είμαστε δεμένοι, με εξαιρετική χημεία, και προσπαθούμε για το καλύτερο δυνατό. Λειτουργούμε ως επαγγελματίες, είτε για τα γραπτά μας είτε για να μάθουμε το manual του αυτοκινήτου. Σημαντικό είναι να ξέρουμε να χρησιμοποιήσουμε ό,τι εργαλείο έχουμε στο αυτοκίνητο και να μπορούμε να αλλάξουμε οποιοδήποτε ανταλλακτικό, κάτι που παίζει τεράστιο ρόλο σε ένα Ράλλυ Ακρόπολις. Γνωρίζουμε μηχανολογικά, ενώ «πιάνουν» και τα χέρια μας. Δουλειά μας, στις δοκιμές και στον αγώνα, να βελτιωνόμαστε, ξεπερνώντας αδυναμίες. Δυστυχώς, δε συμμετέχουμε σε πολλούς αγώνες, οπότε καταβάλλουμε υπερπροσπάθεια.
Αλήθεια, πώς είναι συναισθηματικά η ζωή μαζί σου στον αγώνα;
Π.Ρ.: Είναι τεράστια η χαρά της συμμετοχής, με γεγονός πως πρόκειται για υπέρβαση. Είναι πολύ μεγάλο το μπάτζετ που χρειάζεται για να συμμετάσχεις στο Ράλλυ Ακρόπολις, ειδικά με WRC2. Απαιτείται συγκέντρωση, προσήλωση στο στόχο, αλλά και έμπνευση στα γραπτά και στον τρόπο οδήγησης.
Με την ευκαιρία και επειδή είσαι «ψαχτήρι», αντιγράφεις, ακολουθείς πετυχημένους;
Π.Ρ.: Βέβαια! Αφού δεν έχω τη δυνατότητα να οδηγώ συχνά αυτοκίνητο τύπου Rally2, βλέπω βίντεο οδηγών WRC και αντιγράφω το πώς αποτυπώνουν τις στροφές στις σημειώσεις αλλά και τον τρόπο που οδηγούν το αυτοκίνητο. Με περισσότερα αγωνιστικά χιλιόμετρα αλλά και μαθήματα, θα είχαμε μεγάλη διαφορά και σημαντικά αποτελέσματα, σε συνδυασμό με την ηλικία μου.
Ο Λάμπρος εκτός. Η συνέχεια; Παρακολουθούσες το συναγωνισμό;
Π.Ρ.: Είχαμε κάνει πριν από τον αγώνα τεστ 60 χιλιομέτρων και ήμουν ικανοποιημένος από το αυτοκίνητο και την ταχύτητά μας, επειδή το είχα προσαρμόσει όπως ήθελα εγώ και ένιωθα σίγουρος πως θα έχουμε ένα καλό αποτέλεσμα. Στο Shakedown σημειώσαμε ίδιο χρόνο με τον Λάμπρο, όπου σίγουρα και οι δύο είχαμε περιθώρια να βελτιώσουμε, και ήμουν σίγουρος πως θα είχαμε μια πολύ ωραία μάχη. Όταν ακριβώς πριν από το «Go» στην Παύλιανη-1 μας είπαν για τον Λάμπρο, έφυγε η διάθεση για να πάμε γρήγορα. Ευτυχώς, ο Λάμπρος και ο Νίκος είναι καλά, και αυτό είναι το σημαντικό. Στη συνέχεια, είχαμε γρήγορο ρυθμό χωρίς ρίσκο και προοδευτικά διευρύναμε τη διαφορά μας από τους δεύτερους Έλληνες. Εννοείται πως είχαμε ενδιαφέρον και για τους ξένους, κοντά μας, στη γενική κατάταξη. Πιέσαμε μάλιστα σε ειδικές που γνωρίζουμε, όπως οι Άγιοι Θεόδωροι, αλλά και το Ελευθεροχώρι. Μέλημά μας να βελτιωνόμαστε σε όλους τους τομείς, όπως και στην οδήγηση σε σκληρά κομμάτια, χωρίς ρίσκο. Ολοκληρώσαμε στην πρώτη θέση μεταξύ Ελλήνων και 12οι γενικής.
Μια στραβή στιγμή; Κάπου που ανησύχησες;
Π.Ρ.: Δεν υπήρχε κάποια στραβή· εμείς μετά από κάθε ειδική ελέγχαμε το αυτοκίνητο, και κυρίως τους τροχούς. Για να αποφύγουμε το κλατάρισμα, αλλάξαμε πολλά λάστιχα στις απλές διαδρομές και προσαρμόζαμε ανάλογα τις επιλογές μας στα ελαστικά. Προσέχαμε σε όλους τους τομείς, δίνοντας σημασία στις λεπτομέρειες, για να έχουμε αυτό το αποτέλεσμα, και δεν ανησυχήσαμε.
Πιέσατε;
Π.Ρ.: Στους Αγίους Θεοδώρους-2, με χαλασμένο το δρόμο, για να δούμε που βρισκόμαστε, αλλά παραμείναμε χαλαροί και ήρεμοι και πετύχαμε καλό χρόνο, με καλά split. Αντίστοιχα, στην Power Stage, στο Ελευθεροχώρι-2, είχαμε καλό ρυθμό, αλλά μέσα στην ειδική κάναμε δύο προσπεράσεις, του Solans και του Sebastien Ogier έπειτα από έξοδο. Γράφτηκε στην ιστορία μας, να προσπερνάς τον Ogier σε ειδική!
Περίγραψέ μας τα συναισθήματα στο στοπ Ελευθεροχώρι-2.
Π.Ρ.: Ήταν απερίγραπτα. Μας περίμενε παρά πολύς κόσμος και μας αγκάλιασε, και τους ευχαριστούμε πολύ και χαιρόμαστε που τους κάναμε υπερήφανους…
Στην αγκαλιά της μάνας κ. Ελένης και υπό το βλέμμα του Άλεξ; Τι σου είπε ο δάσκαλος;
Π.Ρ.: Όπως και στον Χρήστο, επικρατούσε η ικανοποίηση από την επίδοσή μας συνολικά, ως ρυθμό και αποτέλεσμα… Στη συνέχεια είδα τους δικούς μου ανθρώπους να κλαίνε από χαρά και υπερηφάνεια· την Άννα, τη μέλλουσα γυναίκα μου, που το καλοκαίρι που μας έρχεται θα παντρευτούμε, τη μάνα μου Ελένη, τον μάστορα Αλέξανδρο και τα ξαδέρφια μου, Μητσάρα, Ματίνα. Έπειτα σε άλλο σημείο είδαμε τον πατέρα Αλέξανδρο πολύ χαρούμενο, ικανοποιημένο και περήφανο, γεμάτο συναισθήματα χαράς, και χαίρομαι παρά πολύ για αυτό, γιατί όλα αυτά τα χρόνια έχει γίνει μεγάλη προσπάθεια.
Με τον κ. Μάριο επικοινωνήσατε;
Π.Ρ.: Βέβαια, επικοινωνήσαμε με τον κύριο Μάριο Ηλιόπουλο, μας έδωσε συγχαρητήρια για το αποτέλεσμα και θα συναντηθούμε άμεσα. Τον ευχαριστούμε σε κάθε ευκαιρία και αφορμή, διότι χωρίς τη Seajets δε θα είχα καταφέρει να αγωνίζομαι στο κορυφαίο επίπεδο και να εξελίσσομαι…
Το ίδιο βράδυ, Κυριακή, τι κάνατε με τον Χρήστο;
Π.Ρ.: Το ίδιο βράδυ τήρησα την υπόσχεσή μου, πως αν κερδίσουμε θα πάμε για φαγητό σε ένα γνωστό μαγαζί στην πλατφόρμα του TikTok, τον «Tiger», όπου και μας υποδέχτηκαν πολύ θερμά και ανέβασαν και βίντεο μαζί μας και περάσαμε όμορφα μέχρι να έρθει η Δευτέρα και να πάμε στις δουλειές μας.
Για το 2025 έχεις πλάνο;
Π.Ρ.: Δεν υπάρχει πλάνο. Θα ξεκουραστούμε, θα σκεφτούμε, θα συζητήσουμε πιθανά σενάρια για το καλό όλων μας και θα δούμε τι προτάσεις θα έχουμε, ούτως ώστε να πάρουμε τη σωστή απόφαση.
Τι συμβουλεύεις νέους που θέλουν να έρθουν; Τι πλάνο να ακολουθήσουν;
Π.Ρ.: Να έρθουν, να δουν ελληνικούς αγώνες, να μάθουν την παιδεία του μηχανοκίνητου αθλητισμού, να κάνουν μαθήματα αγωνιστικής οδήγησης που θα τους βοηθήσουν και στην καθημερινότητά τους, μαθήματα που κάνουμε και εμείς. Σημαντικό να μπουν και να προσαρμοστούν στο χώρο που προσφέρει πολλά. Για να επιτευχθεί αναβάθμιση, χρειάζεται προβολή. Να γνωρίσει ο κόσμος τους ελληνικούς αγώνες, όχι μόνο το Ράλλυ Ακρόπολις, ώστε να ασχοληθούν περισσότεροι σε κατηγορίες χαμηλού κόστους. Ως Έλληνες έχουμε την ταχύτητα στο αίμα μας, όμως πρέπει να τη βγάλουμε σε πίστες και ειδικές διαδρομές, και όχι στους δημόσιους δρόμους. Στους αγώνες είσαι προστατευμένος από τον κλωβό ασφαλείας του αγωνιστικού αυτοκινήτου και, αν γίνει κάτι, το ασθενοφόρο και το πυροσβεστικό όχημα θα έρθουν αμέσως, ενώ στην καθημερινότητα δε σταματούν τα τροχαία δυστυχήματα.
Παναγιώτη, πώς αισθάνεσαι στο motorsport; Αδικημένος; Θέλεις να αποδείξεις; Ή χαλαρός και πλέον χορτάτος μετά την επιτυχία σας; Την αλήθεια…
Π.Ρ.: Είμαι πολύ τυχερός που έχουμε τη Seajets μαζί μας και όλους όσους μας υποστηρίζουν. Σε άλλη χώρα θα ήταν όλα διαφορετικά, και με περισσότερη υποστήριξη, εκτιμώ ότι θα είχαμε καταφέρει σημαντικές επιδόσεις και σε παγκόσμιο επίπεδο. Αδικημένος, ίσως γιατί θα μπορούσαμε με υποστήριξη να έχουμε σημαντική διαδρομή στο JWRC. Έχουμε την ταχύτητα, είμαστε αποτελεσματικοί, με σύγχρονη μέθοδο, όντας πλέον και με την απαραίτητη ωριμότητα. Διακρίσεις και ανταγωνιστικοί κατά περίπτωση, παρά τα ελάχιστα αγωνιστικά χιλιόμετρα. Φυσικά, χρειάζεται παραπάνω προπόνηση και αγώνες, πράγμα που δεν προκύπτει, λόγω μπάτζετ. Χαλαροί είμαστε με τον Χρήστο, αλλά χορτάτοι για τα ράλλυ ποτέ.
Αν ευχαριστήσεις έναν για τη διαδρομή σου και την επιτυχία σας, ποιον θα αναφέρεις;
Π.Ρ.: Αν δεν ήταν ο μπαμπάς Αλέξανδρος, δε θα είχα ασχοληθεί με τους αγώνες, δε θα είχα κάνει τίποτα, οπότε πάνω από όλα στον τομέα του motorsport ό,τι έχω καταφέρει είναι από τον Αλέξανδρο Ρουστέμη, και είμαι πολύ χαρούμενος που είναι υπερήφανος, οπότε αν είναι να ευχαριστήσω έναν, αυτός είναι: ο μπαμπάς Αλέξανδρος.
Επίσης ευχαριστούμε πολύ: Seajets, Samp Trans, Pietris Catering, Kema Motors Mavroidis, Eurosol, Skoda Motorsport, Rent a Car Roustemis, Φάρμα Μητσόπουλος, 4ΤΡΟΧΟΙ.
Τέλος, να ευχαριστήσουμε όλους τους θεατές που γέμισαν τα βουνά και χάρηκαν την επιτυχία μας…
Εμείς να ευχαριστήσουμε. Ήταν μια εξαιρετική επίδοση, η καλύτερη Ελλήνων στο ΡΑ, στη restart εποχή, έργο Motorsport Greece._ Σ. Χ.