top icon
Αγώνες

WRC: Analyze this!

Η Toyota πανηγυρίζει, ο Tommi Makinen χαμογελάει πονηρά στους επικριτές του, με τον Esapekka Lappi να δικαιώνει τον 4άκις Πρωταθλητή, την ώρα που οι… “παλιοσειρές” προσπαθούν να καταλάβουν τι έγινε στη Φινλανδία.

Πριν από μερικούς μήνες μέσα από αυτή τη σελίδα είχαμε κάνει λόγο για αλλαγή φρουράς συνοδεύοντας την πρόταση με ένα ερωτηματικό στο τέλος. Τότε, μόνο λίγοι δεν ήταν αυτοί που αντέδρασαν με τον βαρύγδουπο τίτλο, αγνοώντας βέβαια το ερωτηματικό στο τέλος. Σήμερα, μετά το Ράλλυ Φινλανδίας θα είχαμε κάθε λόγο να αφαιρέσουμε το συγκεκριμένο σημείο στίξης από το τέλος. Στην αφετηρία της τελευταίας ε.δ. του αγώνα, τα πέντε πρώτα πληρώματα που -θεωρητικά- διεκδικούσαν τη νίκη, δεν είχαν ανέβει ποτέ στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου! Την ίδια ώρα, οι “αρχαιότεροι” είτε παρακολουθούσαν από την εξέδρα, είτε ήταν μακριά από τη μάχη της κορυφής. Σας το έχουμε αναφέρει στο παρελθόν, αλλά αξίζει να σας το θυμίσουμε ακόμα μία φορά, αφού ο Μιχάλης Ζώτος δικαιώνεται σε όσα μας είχε αναφέρει σε συνέντευξη του στους 4ΤΡΟΧΟΥΣ πριν από περίπου ενάμιση χρόνο. “Τα νέα αυτοκίνητα προδιαγραφών WRC απαιτούν διαφορετικό τρόπο οδήγησης και οι νεότεροι σε ηλικία οδηγοί θα προσαρμοστούν πιο εύκολα”. Και στη Φινλανδία το είδαμε και με το παραπάνω.

Ας μεταφερθούμε στη Jyvaskyla, λοιπόν, όπου μάλλον τα πανηγύρια στην Toyota δεν έχουν σταματήσει ακόμα. Τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, είναι πολύ πιθανό ο Tommi Makinen να μην μπορεί ακόμα να συγκρατήσει τη χαρά του. Ο Φινλανδός 4άκις Παγκόσμιος Πρωταθλητής μπορεί πλέον να είναι αυτός που θα γελάει απέναντι στους επικριτές του, ανάμεσα του και εμείς, που στην αρχή της χρονιάς τον κατηγορούσαν για τις επιλογές του. Δύο νίκες με μία τελείως καινούργια ομάδα και αυτοκίνητο, ανταγωνιστικοί χρόνοι σε κάθε αγώνα, είναι στοιχεία που δεν επιτυγχάνονται εύκολα. Την ώρα που σαφώς πιο έτοιμες ομάδες με μεγαλύτερη εμπειρία, έχουν πελαγώσει. Για να μην πούμε κάτι χειρότερο. Βέβαια, χρειάζεται και ψυχραιμία! Όσοι γνωρίζουν, περίμεναν ότι οι επιδόσεις των Yaris WRC θα ήταν άκρως ανταγωνιστικές στη Φινλανδία, αφού λίγα χιλιόμετρα έξω από τη Yyvaskyla βρίσκονται τα αρχηγεία της TGR. Το Toyota έχει κάνει τα βρεφικά, νηπιακά και εφηβικά του… “χιλιόμετρα” σε αυτού του είδους τα χώματα και ήταν απόλυτα λογικό να είναι άκρως ανταγωνιστικό σε αυτές τις επιφάνειες, ενώ δεν χρειάζεται να προσθέσουμε την εθνικότητα και των τριών οδηγών της ομάδας. Αντίστοιχα, το Ράλλυ Σουηδίας που ο Jari Matti Latvala επικράτησε, ήταν ένας αγώνας που ο πρώην εργοστασιακός οδηγός των Ford και VW έχει σπουδαία παράδοση. Όλα αυτά βέβαια, δεν αναιρούν ότι και τα τρία Toyota ήταν στη μάχη του βάθρου στο φινλανδικό αγώνα. Ο Latvala ήταν ο πλέον άτυχος, αφού ένα πρόβλημα στην κεντρική μονάδα διαχείρισης του Yaris τον έθεσε εκτός αγώνα. Ο Φινλανδός είναι ίσως στην καλύτερη περίοδο της καριέρας του, αφού δεν είναι μόνο η εμπειρία που τον βοηθάει, αλλά και ο τρόπος-εμπιστοσύνη που λειτουργεί η ομάδα γύρω του. Και αν θέλετε τη γνώμη μας, αυτός είναι και ο κύριος λόγος που ο Tommi Makinen δύσκολα θα διαταράξει τις ισορροπίες στην ομάδα προσλαμβάνοντας τον Ogier. Ο Φινλανδός -μάνατζερ πλέον- θα προτιμήσει τον Ott Tanak, τον οποίο οι πληροφορίες θέλουν ήδη να έχει πλησιάσει. Τι σημαίνει αυτό; Ότι το μέλλον του Juho Hanninen εμφανίζεται δυσοίωνο. Ο 36χρονος Φινλανδός βρίσκεται σε δύσκολη θέση παρά την 3η θέση που σημείωσε στον αγώνα της πατρίδας του, που ήταν και το πρώτο βάθρο της καριέρας του στο WRC. Ακόμα και το γεγονός ότι έχασε την 2η θέση στην Power Stage από τον Evans, και μάλιστα μέσα στην έδρα του, δεν λειτούργησε υπέρ του.

Πόσο μάλλον όταν ο ομόσταυλος του Esapekka Lappi κατάφερε να κερδίσει μόλις στην 4η εμφάνιση του με το Yaris WRC. Ο 26χρονος Φινλανδός δικαίωσε τη “Φινλανδική Μαφία” για την εμπιστοσύνη και την υπομονή που έδειξε στο πρόσωπο του. Ο Esapekka θα μπορούσε από το 2014, όταν και κέρδισε τον τίτλο του Πρωταθλητή Ευρώπης, να κάνει εμφανίσεις στο θεσμό με αυτοκίνητα προδιαγραφών WRC. Όμως, ο σύμβουλος του Lasse Lampi, τον παρότρυνε και τον οδήγησε στο να παραμείνει στη Skoda Motorsport και τις μικρότερες κατηγορίες για μερικά χρόνια ακόμα. Μιλώντας με τον σπουδαίο Φινλανδό οδηγό του παρελθόντος, του μεταφέραμε την απορία μας και μας είχε πει εκείνη την περίοδο ότι ο χρόνος λειτουργεί υπέρ του. Δεν χρειάζεται να βιαστεί και πως ένα δύο χρόνια ακόμα με την Skoda θα του κάνουν καλό. Και σήμερα δικαιώνεται και αυτός με τη σειρά του. Ο Lappi είναι το μεγάλο στοίχημα των Φινλανδών, που από την εποχή του Marcus Gronholm δεν έχουν πανηγυρίσει ένα τίτλο στους αγώνες Ράλλυ. Και μιλάμε για μία χώρα που ο μηχανοκίνητος αθλητισμός είναι το εθνικό τους σπορ! Και για αυτόν ακριβώς το λόγο ετοιμάζουν ήδη την επόμενη μέρα, με οδηγούς όπως ο Teemu Suninen που εντυπωσίασε μόλις στη 2η του εμφάνιση με το Fiesta WRC στη Φινλανδία και έπονται οι επόμενες, αλλά και ο Kale Rovanpera που ήδη η Red Bull έχει φροντίσει να φέρει κάτω από τη σκέπη της.

Όμως, όποιος δεν κάνει ιδιαίτερη μνεία στην επίδοση του Elfyn Evans θα είναι εξαιρετικά άδικος στο πρόσωπο του Βρετανού. Ο γιος του Πρωταθλητή Μ. Βρετανίας το 1996 Gwyndaf Evans, έχει φτάσει πλέον 29 χρονών και προσπαθεί να αφήσει το στίγμα του στο WRC. Όταν τα ελαστικά της Dmack μπόρεσαν να αποδώσουν στις στεγνές επιφάνειες σημείωσε εξαιρετικούς χρόνους και κέρδισε “στα ίσια” τον Hanninen ανεβαίνοντας για 2η φορά φέτος στο βάθρο. Ο Evans μετά το περσινό του “αγροτικό” στο WRC2 εμφανίζεται ταχύς, όποτε οι περιστάσεις του το επιτρέπουν. Δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι στις περισσότερες των περιπτώσεων έχει σαφές μειονέκτημα έναντι του συναγωνισμού ελέω ελαστικών, και τα αποτελέσματα αλλά και οι χρόνοι που έχει σημειώσει, είναι εξαιρετικά. Μάλιστα, στη Φινλανδία έσωσε την παρτίδα για την M-Sport και της έδωσε τη δυνατότητα να ξεφύγει από τη Hyundai στη βαθμολογία των Κατασκευαστών, αφού οι Ogier και Tanak βρέθηκαν εκτός διεκδίκησης πολύ νωρίς.

Ο 4 φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής μάλλον περισσότερο τον απασχολεί τι θα κάνει την επόμενη χρονιά, αν και στην έξοδο που είχε δεν φέρει σημαντικό μερίδιο ευθύνης. Η ανάρτηση του Fiesta έσπασε μετά την προσγείωση από ένα μεγάλο άλμα, με αποτέλεσμα να βρεθεί εκτός δρόμου και ο συνοδηγός του, Julien Ingrassia, με πληγωμένα πλευρά. Ο Ogier είναι και το μεγάλο ερωτηματικό, τόσο για φέτος, όσο και για την επόμενη χρονιά, αφού ο Γάλλος απασχολείται ιδιαίτερα για το μέλλον του. Και πλέον τα περιθώρια στενεύουν, σύμφωνα με τις δηλώσεις του. Η Ford δεν απαντάει, ο Wilson προσπαθεί να βρει χορηγούς για να τον κρατήσει στην ομάδα του, ενώ η Hyundai δεν κρύβει πως δεν ενδιαφέρεται. Την ίδια ώρα, ο Makinen το σκέφτεται πολύ σοβαρά αν πρέπει να διαταράξει τις ισορροπίες στην Toyota, ενώ είναι άγνωστο αν ο Yves Matton έχει στη διάθεση του τον απαιτούμενο προϋπολογισμό για να τον φέρει στη Citroen. Οι επιλογές δεν είναι και τόσες πολλές για τον Ogier και αυτό είναι κάτι που γνωρίζει. Για αυτόν ακριβώς το λόγο θέλει να ξεκαθαρίσει το μέλλον του όσο το δυνατόν πιο σύντομα…

Αυτά είναι άγχη που δεν υφίστανται στην Hyundai. Ο Michelle Nandan έχει ξεκαθαρίσει ότι υπάρχει συμβόλαιο για όλους τους οδηγούς της ομάδας του και το 2018, δίνοντας τέλος στην όποια παραφιλολογία. Για να χρησιμοποιήσουμε και ποδοσφαιρικούς όρους… Αυτό που δεν μπορούν να καταλάβουν ακόμα στην κορεάτικη-γερμανική ομάδα, είναι τι ακριβώς έκαναν λάθος στο στήσιμο του i20 WRC και δεν ήταν στη μάχη της κορυφής στη Φινλανδία. Δεν είναι τυχαίο, πως όχι μόνο ο Thierry Neuville, αλλά και οι τρεις οδηγοί της ομάδας δυσκολεύτηκαν να ακολουθήσουν τους πρώτους παραπονούμενοι για το στήσιμο του αυτοκινήτου. Φυσικά, αυτό δεν τους πτοεί, αφού είδαν τον Neuville να “πιάνει” τον Ogier στην κορυφή της βαθμολογίας των Οδηγών, αν και στο αντίστοιχο των Κατασκευαστών έχασαν έδαφος. Βλέπετε, ακολουθεί το Ράλλυ Γερμανίας, όπου τόσο ο Βέλγος όσο και ο Dani Sordo είναι ικανοί για τη νίκη! Χαράς ευαγγέλια λοιπόν στη Hyundai, την ώρα που στη Citroen το ένα στραπάτσο διαδέχεται το άλλο.

Ο Meeke επέστρεψε στην ομάδα, ο Mikkelsen έμεινε εκτός, ο “χορηγός” πήρε αυτοκίνητο και εν τέλει τα προσχήματα έσωσε ο Craig Breen. Το κλίμα δεν είναι καλό στο γαλλικό στρατόπεδο και πλέον δεν κρύβεται. Ο Meeke με συμπαραστάτες του δημοσιογράφους του βρετανικού τύπου εξαπέλυσε τα πυρά του πριν την έναρξη του αγώνα προς την ομάδα του. “Δεν με στηρίζουν”, ανέφερε χαρακτηριστικά τονίζοντας τον παραγκωνισμό του στο Ράλλυ Πολωνίας. Βέβαια, υπάρχει και ο αντίλογος, τον οποίο και δεν αναφέρουν οι συνάδελφοι από τη Μ. Βρετανία, που θέλει τον Meeke να έχει καταστρέψει αρκετά C3, τόσα όσα να μην γινόταν να οδηγήσει και ο Mikkelsen στη Φινλανδία. Ο Βρετανός ήταν με μία λέξη απογοητευτικός στον αγώνα και θύμισε σκιά του οδηγού που κέρδισε πέρσι. Και να αναφέρουμε ακόμα μία φορά, πως όταν χάνεις από τον ομόσταυλο σου με ίδιο αυτοκίνητο οι δικαιολογίες μειώνονται. Ο Breen δεν είναι οδηγός πρώτης σειράς, όπως λέμε στην αργκό των αγώνων, αλλά παρόλα αυτά πιέστηκε και κατάφερε για ακόμα μία φορά να πλασαριστεί 5ος. Ο Meeke αρκέστηκε να γκρινιάζει για το αυτοκίνητο στα STOP των ειδικών. Αυτή η τακτική δεν τον βοηθάει και δεν εξομαλύνει τις σχέσεις του με την ομάδα. Και φυσικά μη θεωρείται τυχαία την ανακοίνωση των δοκιμών εξέλιξης του Sebastien Loeb με το C3 WRC πριν το Ράλλυ Γερμανίας… Ο Matton έχει περάσει το μήνυμα ότι ο Meeke φέρει μεγάλο μερίδιο ευθύνης για τις επιδόσεις του C3, αφού ο Βρετανός το εξέλιξε, και απλά τώρα το επισημοποιεί. Και για να προλάβουμε τους όποιους “φωστήρες” του διαδικτύου που ξαφνικά ανακάλυψαν το WRC, ο Γάλλος 9άκις δεν πρόκειται να επιστρέψει στο WRC με πλήρη εμπλοκή. Δεν υφίσταται τέτοιο σενάριο. Αν τον δούμε στο WRC ξανά, αυτό θα συμβεί μόνο σε έναν αγώνα και αυτός είναι το Ράλλυ Μόντε Κάρλο. Σε καμία άλλη περίπτωση. Πάντως, στην Citroen η κατάσταση μοιάζει με καζάνι που βράζει και αυτός που διαχειρίζεται την κατάσταση πιο έξυπνα από όλους είναι ο Mikkelsen, που δεν “πυροβολάει” τους Γάλλους και στη Φινλανδία ήταν στο γαλλικό σέρβις παρκ χαμογελαστός, υποστηρίζοντας την ομάδα του… _Π.Τ.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ