Από το ναδίρ στο ζενίθ, και αντίστροφα! Ο Sebastien Ogier στην Τουρκία έκανε επίδειξη στρατηγικής την οποία συνδύασε με ταχύτητα, επιστρέφοντας για τα καλά στη μάχη του τίτλου, την ώρα που ο Ott Tanak έβγαζε... καπνούς από τη μύτη και ο Thierry Neuville τα έβαζε με τη σκόνη.

Πλέον μοιάζει δεδομένο, ότι όλα θα κριθούν στις ειδικές διαδρομές της Αυστραλίας. Η εξέλιξη Πρωταθλήματος στο WRC και φέτος αποδεικνύεται συναρπαστική, με ανατροπές και συνεχόμενες εναλλαγές στο κοντράστ των συναισθημάτων. Μετά τη Φινλανδία και τη Γερμανία τα “μαύρα σύννεφα” είχαν μαζευτεί πάνω από τη Citroen και τον Sebastien Ogier. Σήμερα όμως μετά την Τουρκία ο ήλιος ανέτειλε λαμπερός στο στρατόπεδο των Γάλλων. Στην Toyota η νηνεμία του 1-2-3 στη Γερμανία μετατράπηκε σε τρικυμία, ενώ στη Hyundai εξακολουθούν να αδυνατούν να κερδίσουν, αλλά η πρωτοπορία στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών διατηρεί την ηρεμία στις τάξεις της ομάδας. Σε κάθε περίπτωση, το Ράλλυ Τουρκίας δικαίωσε και φέτος όσους θεωρούν ότι έχει θέση στο πρόγραμμα του WRC. Μπορεί να μην μας αρέσει καθόλου που οι γείτονες μας έχουν αγώνα στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ, την ώρα που το δικό μας Ακρόπολις έχει περάσει στην αφάνεια, αλλά αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι το τουρκικό Ράλλυ έχει χαρακτήρα.

wrc Turkey

Είναι ο πιο σκληρός του θεσμού και αυτό τον καθιστά ξεχωριστό σε σχέση με κάθε άλλον, με την οργάνωση από τους Τούρκους να είναι σύμφωνη με τα υψηλά στάνταρ του WRC. Μοναδική παραφωνία, η επιλογή τους να ξεκινήσουν τα πληρώματα το Σάββατο με τρία λεπτά διαφορά μεταξύ τους, αντί για τέσσερα όπως την Παρασκευή, γεγονός που δημιούργησε πρόβλημα στους οδηγούς με τη σκόνη. Και μεγαλύτερο στον Thierry Neuville, ο οποίος και βγήκε από το δρόμο... Σε κάθε περίπτωση, ήταν ένα κλασσικός χωμάτινος σκληρός αγώνας με στοιχεία όπως η σειρά εκκίνησης και η επιλογή των ελαστικών να παίζουν το ρόλο τους. Σε συνδυασμό με τη βροχόπτωση της Παρασκευής, επιτέλους είδαμε διαφορές στους χρόνους επιπέδου αγώνων Ράλλυ, και όχι πίστας. Χαρακτηριστική ήταν η δήλωση του Esapekka Lappi το βράδυ της Παρασκευής όταν και ήταν επικεφαλής με 18 δλ. διαφορά από τον δεύτερο: “Αν ήμασταν στη Φινλανδία θα σας έλεγα ότι είμαι κοντά στη νίκη. Εδώ όμως, ούτε ένα λεπτό δεν είναι αρκετό για να πεις κάτι τέτοιο!” Και όπως αποδείχθηκε είχε απόλυτο δίκιο...

wrc turkey

Ο ομόσταυλος του στη γαλλική ομάδα και έξι φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής, Sebastien Ogier, έκανε τον τέλειο αγώνα. Την πρώτη ημέρα ξεπέρασε το μειονέκτημα της σειράς εκκίνησης και τη δεύτερη ακολούθησε μία στρατηγική που έχει χρησιμοποιήσει αρκετές φορές στο παρελθόν. Στόχευσε σε μία ειδική, τη μεγαλύτερη της ημέρας με μήκος 33 χιλιομέτρων, και επιλέγοντας τη μεσαία γόμα (οι περισσότεροι προτίμησαν τη σκληρή) έβαλε τις βάσεις για τη νίκη. Είναι χαρακτηριστικό, ότι ο Ogier κέρδισε μόλις δύο ε.δ. σε όλο τον αγώνα! Και συγκεκριμένα τα δύο περάσματα από την Yesilbelde των 33 χιλιομέτρων. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι ο Γάλλος είχε να κερδίσει πραγματική ε.δ. (και όχι σούπερ ειδική) από το Ράλλυ Πορτογαλίας, όταν και είχε σημειώσει τον ταχύτερο χρόνο στην Fafe! Πλέον, ο Ogier επέστρεψε για τα καλά στη μάχη του τίτλου και είναι αυτός που απειλεί τον Tanak. Οι 40 βαθμοί που τους χώριζαν έγιναν 17 μέσα σε τρεις νύκτες και επόμενη στάση είναι το Ράλλυ Μ. Βρετανίας. Αγώνας που κέρδισε πέρσι και σήμερα είναι πολυνίκης με πέντε συνολικά!

wrc turkey

Βέβαια, όπως αποδώσαμε τα εύσημα στο Ogier, το ίδιο πρέπει να κάνουμε και στη Citroen. Οι Γάλλοι μετά το κάζο της Γερμανίας δούλεψαν σκληρά, ήρθαν στη χώρα μας και όργωσαν τα βουνά για τέσσερις μέρες και το αποτέλεσμα ήταν εμφανές. Η νέα γεωμετρία της εμπρός ανάρτησης και το διαφορικό είχαν λειτουργήσει στη Φινλανδία και ο Esapekka Lappi σε συνέντευξη του κατά την παραμονή του στη χώρα μας, μας είχε προϊδεάσει ότι το C3 θα είναι ανταγωνιστικό και στην Τουρκία. Και αυτό αποδείχθηκε από τις επιδόσεις του 28χρονου Φινλανδού, ο οποίος όπως και στον αγώνα της πατρίδας του, έτσι και στη Μαρμαρίδα ήταν άκρως ανταγωνιστικός. Κέρδισε τρεις ειδικές, ήταν επικεφαλής της κατάταξης από την 3η έως την 11η ε.δ., ενώ η ταχύτητα του ήταν αντίστοιχη με αυτή του Ogier. Σίγουρα, όπως και ο ίδιος παραδέχθηκε, δεν υπήρχε περίπτωση στο τέλος να στερήσει από τον Γάλλο τους βαθμούς της νίκης. Πάντως, οι επιδόσεις του Lappi είναι άκρως ενθαρρυντικές και πολλά υποσχόμενες για τη συνέχεια, με τον ίδιο να αισθάνεται αυτοπεποίθηση με το C3, έχοντας βρει το κέφι που του έλειπε τους προηγούμενους μήνες. Φυσικά, ένα τεράστιο χαμόγελο ζωγραφίστηκε και στο πρόσωπο του Pierre Boudar, αφού το 1-2 διαλύει τα μαύρα σύννεφα πάνω από το γαλλικό στρατόπεδο, όντας και το πρώτο από το Ράλλυ Αργεντινής του 2015. Πάντως, 55 βαθμούς μακριά από την κορυφή της βαθμολογίας στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών με μόλις δύο αυτοκίνητα, δεν τον λες κακό απολογισμό για το Γάλλο μάνατζερ...

wrc turkey

Τι να πει και ο Andrea Adamo, ο οποίος για ακόμα ένα αγώνα είδε την τριάδα οδηγών του να αδυνατεί να φέρει τη νίκη στην ομάδα. Για τον Ιταλό μάνατζερ το Ράλλυ Τουρκίας ήταν μία πρώτης τάξεως ευκαιρία για τη Hyundai να ξεφύγει από την Toyota στη μάχη του τίτλου Κατασκευαστών. Και οι τρεις οδηγοί είχαν καλή σειρά εκκίνησης, την ώρα που το i20 WRC έχει αποδείξει επανειλημμένα ότι είναι ανταγωνιστικό σε αυτού του είδους τις επιφάνειες. Όμως, και πάλι τα κομμάτια του παζλ δεν συμπληρώθηκαν για να έρθει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Αυτή τη φορά ήταν ένα λάθος του Neuville που γκρέμισε ότι έχτιζε ο Βέλγος νωρίτερα. Για ακόμα μία φορά, ο Thierry πιάστηκε στον ύπνο στο πρώτο loop ε.δ. Έχασε έδαφος, αλλά η βροχή και η έμπνευση του να χρησιμοποιήσει τη μεσαία γόμα τον επανέφεραν στη μάχη της κορυφής. Όμως, πολύ νωρίς την επόμενη μέρα έπεσε θύμα της σκόνης και βρέθηκε εκτός δρόμου. Μπορεί με τη βοήθεια κριτών και θεατών να επέστρεψε στο δρόμο, αλλά τα τέσσερα λεπτά που χρειάστηκαν ήταν αρκετά για να βάλουν ταφόπλακα στις ελπίδες του για ένα καλό αποτέλεσμα. Ο ίδιος δεν έκρυψε τον εκνευρισμό του για τους οργανωτές, αλλά αυτό δεν αναιρεί ότι υπέπεσε σε οδηγικό λάθος. Μπορεί ο ρυθμός του να ήταν πολύ γρήγορος, αλλά και οι υπόλοιποι αντιμετώπισαν πρόβλημα με τη σκόνη. Απλά, στην περίπτωση του Neuville το συγκεκριμένο λάθος ίσως να αποβεί καταστροφικό. Είχε μία πρώτης τάξεως ευκαιρία να μειώσει τη διαφορά του από την κορυφή, αλλά την έχασε μέσα από τα χέρια του. Οι 30 βαθμοί που τον χωρίζουν από τον Ott Tanak δεν είναι απαγορευτικοί, αλλά τα περιθώρια έχουν στενέψει σημαντικά για τον Βέλγο. Ειδικά από τη στιγμή που τα δύο προηγούμενα χρόνια παραδοσιακά στους τελευταίους αγώνες της χρονιάς δεν εμφανίζεται αντάξιος των προσδοκιών.

wrc turkey

Ευτυχώς για τον Adamo, τον δικαιώνουν οι επιλογές του στους οδηγούς που πλαισιώνουν τον Neuville. Ο Andreas Mikkelsen μετά την απογοητευτική του εμφάνιση στη Γερμανία, επανήλθε δριμύτερος στην Τουρκία. Ο Νορβηγός τείνει να το κάνει παράδοση. Πριν από κάθε αγώνα που ο Adamo του γνωστοποιεί ότι δεν θα συμμετάσχει στη συνέχεια, εμφανίζεται μεταμορφωμένος. Έτσι και τώρα, αφού έμαθε ότι δεν θα εκκινήσει στην Ισπανία μπήκε στην Τουρκία “με το μαχαίρι στα δόντια”. Οι χρόνοι του ήταν ανταγωνιστικοί σε όλη τη διάρκεια του αγώνα, με εξαίρεση το τέλος της Παρασκευής όταν και προδόθηκε από την λάθος επιλογή ελαστικών του στη βροχή. Ακόμα και έτσι, κράτησε ψηλά τη σημαία της Hyundai και ανέβηκε για ακόμα μία φορά στο βάθρο φέτος, συμβάλλοντας στην έστω μικρή αύξηση της διαφοράς από την Toyota στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών.

wrc turkey

Φυσικά, σε αυτό συνέφερε και ο Dani Sordo με τη σταθερότητα που τον διακρίνει. Ο Ισπανός ήταν ο πρώτος που γνώρισε το σκληρό πρόσωπο των τουρκικών ε.δ., αφού ένα κλατάρισμα μόλις στην πρώτη του κόστισε περισσότερα από 40 δλ. Παρόλα αυτά, εκμεταλλευόμενος και τα προβλήματα των αντιπάλων του, σκαρφάλωσε στην κατάταξη και όχι απλά πρόσφερε τους βαθμούς της 5ης θέσης στην Hyundai, αλλά κράτησε πίσω του τα Yaris WRC. Παράλληλα δεν παρέλειψε να κάνει και τη δήλωση του αγώνα, όταν ρωτήθηκε τη 2η μέρα αν παίρνει ρίσκα: “Πιστέψτε με δεν θα θέλω να δω την έκφραση του Adamo αν κάνω ένα λάθος”, είπε χαριτολογώντας.

wrc turkey

Τα χαμόγελα και τα αστεία, κόπηκαν απότομα στο στρατόπεδο της Toyota. Τα πανηγύρια της Φινλανδίας και της Γερμανίας μετατράπηκαν σε θρήνο στην Τουρκία, αφού τα Yaris WRC έδειξαν και φέτος να μην είναι ανταγωνιστικά στις σκληρές επιφάνειες. Το κακό για τον Tommi Makinen δεν ήταν το τελικό αποτέλεσμα, αφού η απόσταση που χωρίζει την Toyota από τη Hyundai είναι διαχειρίσιμη. Ο πονοκέφαλος για τον Φινλανδό μάνατζερ είναι ότι το Yaris WRC παρουσίασε ακόμα μία φορά μηχανικό πρόβλημα και μάλιστα αυτό του Tanak... Ο Εσθονός έχει τονίσει ουκ ολίγες φορές ότι θέλει ένα αξιόπιστο αυτοκίνητο και στην Toyota δείχνουν να μην μπορούν να του το εγγυηθούν. Αυτή τη φορά ήταν η ηλεκτρονική κεντρική μονάδα ελέγχου που έφερε την καταστροφή και εκνεύρισε τον Tanak, αναγκάζοντας τον για 3η φορά φέτος να χάσει από βαθμούς χωρίς δική του υπαιτιότητα. Σίγουρα, αυτή η εξέλιξη δεν βοηθάει τον Makinen στην προσπάθεια του να αποσπάσει νέο συμβόλαιο, την ώρα που οι διαπραγματεύσεις του Εσθονού με την Hyundai κατέληξαν σε ναυάγιο. Πλέον, ο Φινλανδός μάνατζερ παίζει μόνο με τον Malcolm Wilson στο ίδιο τραπέζι, γνωρίζοντας όμως ότι διαθέτει κατά πολύ μεγαλύτερο μπλοκ επιταγών σε σχέση με τον Βρετανό...

wrc turkey

Παρόλα αυτά, ο Tanak κατάφερε να παραμείνει στην κορυφή της βαθμολογίας παίρνοντας το μάξιμουμ βαθμών στην Power Stage. Με τη μεσαία γόμα ελαστικών, χωρίς ρεζέρβα και έχοντας αδειάσει πιο πριν ότι περιττό από το Yaris, κατάφερε να σημειώσει τον ταχύτερο χρόνο. Βέβαια, η εικόνα του ίδιου αλλά και αρκετών ακόμα να “σέρνονται” στις ε.δ. της Κυριακής για να μην φθείρουν τα ελαστικά τους δεν είναι αντιπροσωπευτική του WRC, θυμίζοντας περισσότερο παρωδία. Αναμφίβολα, η επιτροπή Ράλλυ πρέπει να δώσει μία λύση άμεσα. Η πιο λογική είναι να προσφέρει τη δυνατότητα στους οδηγούς να αλλάζουν ελαστικά πριν την Power Stage, έτσι ώστε να αποφεύγονται αστείες σκηνές όπως αυτές στην Τουρκία, με τα αγωνιστικά να πηγαίνουν τόσο αργά που δεν σήκωναν καν σκόνη...

wrc turkey

Πίσω στην Toyota, ακόμα και έτσι ο Tanak εξακολουθεί να έχει τον πρώτο λόγο στη μάχη του τίτλου, αφού ακόμα δείχνει να είναι ένα κλικ ταχύτερος από όλους. Αρκεί το Yaris WRC να μην τον προδώσει, αλλά και να αρχίσουν οι ομόσταυλοι του να τον βοηθούν, κλέβοντας βαθμούς από τους αντιπάλους του. Ο Kris Meeke κατάφερε να περάσει απαρατήρητος, έχοντας ως ελαφρυντικό το γεγονός ότι συμμετείχε για πρώτη φορά στον αγώνα. Αντίθετα, ο Jari Matti Latvala ξεκίνησε εντυπωσιακά και αν δεν είχε ένα κλατάρισμα την πρώτη ημέρα θα μπορούσε να είναι πιο ψηλά στην κατάταξη. Προσπάθησε να ασκήσει πίεση στον Sordo, αλλά όπως και ο ίδιος παραδέχθηκε δεν είχε την αυτοπεποίθηση να τον πλησιάσει. Ακόμα και έτσι, όμως, ο Φινλανδός κατάφερε να κερδίσει ακόμα τρεις ειδικές διαδρομές, φτάνοντας τις 21 φέτος, δηλαδή όσες ακριβώς έχει και ο Ogier! Στοιχείο που επιδεικνύει την ταχύτητα του.

wrc turkey

Στην Μ-Sport εξακολουθούν να ζουν με την απουσία του Elfyn Evans. Ο Βρετανός θα επιστρέψει στο μπάκετ του Ford Fiesta στη Μ. Βρετανία, αλλά τουλάχιστον αυτή τη φορά ο Teemu Suninen φρόντισε να σημειώσει ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα. Ο Φινλανδός ξεκίνησε φουριόζος καταφέροντας να εκμεταλλευθεί την καλή σειρά εκκίνησης σημειώνοντας ανταγωνιστικούς χρόνους. Στη συνέχεια, με τα προβλήματα να “ρίχνουν” στο καναβάτσο τους αντιπάλους τους, διατήρησε την 4η θέση στην κατοχή του. Μάλιστα, στο τέλος προσπάθησε να διεκδικήσει την 3η από τον Mikkelsen, αλλά όταν διαπίστωσε ότι κάτι τέτοιο είναι δύσκολο να συμβεί αποφάσισε να κόψει ρυθμό. Περί του Pontus Tidemand, ούτε λόγος. Ο Σουηδός πρώην Πρωταθλητής του WRC2 ούτε στην 3η φετινή του εμφάνιση με το Fiesta WRC κατάφερε να πείσει με τις επιδόσεις του. Ήταν αρκετά πίσω από τους υπόλοιπους δείχνοντας να δυσκολεύεται με τις ιδιαιτερότητες του WRCar. Σίγουρα, τη 2η και την 3η μέρα είχε πρόβλημα με τη σειρά εκκίνησης αφού εκκινούσε μπροστά, αλλά ούτε την πρώτη έλαμψε με τους χρόνους του. Πλέον, θα έχει ακόμα μία ευκαιρία στη Μ.Βρετανία να δείξει αν δικαίως αναζητά ένα μπάκετ σε μία εργοστασιακή ομάδα.

Η συνέχεια δεν αργεί, αφού το επόμενο ραντεβού έχει ήδη οριστεί για τις 3-6 Οκτωβρίου στα βρετανικά δάση. Εκεί, η κατάσταση θα είναι τελείως διαφορετική. Η ψυχολογία και το momentum είναι με τον Ogier και πλέον έχει ενδιαφέρον να δούμε πως θα αντιδράσει ο Ott Tanak σε συνθήκες πίεσης, αλλά και αν ο Thierry Neuville μπορεί να επιστρέψει στη μάχη. Ερωτήματα που θα απαντηθούν σύντομα, αν και σε κάθε περίπτωση όλα δείχνουν ότι τα πάντα θα κριθούν στην τελευταία στροφή στις ειδικές της Αυστραλίας._Π.Τ.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: RALLYPIXELS – ΝΙΚΟΣ ΚΑΤΙΚΗΣ