top icon
Blog

And the… Oscar goes to

Με το βραβείο για το Αυτοκίνητο της Χρονιάς να απονέμεται live στη Γενεύη λίγο πριν το επίσημο άνοιγμα της Έκθεσης, ιδού η φετινή μου “κατάταξη”.

Υπενθυμίζεται ότι κάθε μέλος της 58μελούς επιτροπής έχει στη διάθεσή του 25 βαθμούς, τους οποίους καλείται να μοιράσει στα επτά υποψήφια μοντέλα. Κανένα μοντέλο δεν μπορεί να πάρει περισσότερους από 10 βαθμούς.

Αναμένοντας τον φετινό νικητή…

Opel Astra – 7 βαθμοί

Το δικό μου αυτοκίνητο της φετινής χρονιάς. Το πλήρες πακέτο. Είναι τόσο ίδιο αλλά και τόσο διαφορετικό σε σχέση με την προηγούμενη έκδοση, όντας πολύ καλά δουλεμένο και τεχνολογικά αναβαθμισμένο σε όλα τα επίπεδα. Σημαντικό ότι, έστω άτυπα, η Opel μάς εμπιστεύτηκε στην εξέλιξή του, με την πρώτη παρουσίαση σε έκδοση προπαραγωγής να γίνεται έξι μήνες πριν από το επίσημο λανσάρισμα. Σε ικανοποιεί με το 1.000άρη βενζινοκινητήρα, είναι κορυφαίο με τους 1.6 ντίζελ και σε ενθουσιάζει με τον 1.6 βενζίνης των 200 ίππων. Ακατάλληλος για τη χώρα μου, όντας και λαίμαργος και με φορολογικό μειονέκτημα, αλλά προδίδει ιδανικά το πόσο καλά δουλεμένο είναι το πλαίσιο, ενώ είναι σαφές πως έχουν βελτιωθεί και το σύστημα διεύθυνσης και ο επιλογέας. Μας αρέσει πολύ που η πρόταση είναι συνολικά και έντιμη σε σχέση με το πώς μπορεί να εξελιχθεί, τόσο προς την κατεύθυνση των επιδόσεων όσο και προς αυτήν της προστασίας του περιβάλλοντος. Δε θα συμφωνήσουμε με το σλόγκαν της Opel που ισχυρίζεται ότι προκαλεί τις premium προτάσεις της κατηγορίας, αλλά μόνο τυχαία δεν κερδίζει τίτλους στην Ευρώπη και τους απευθείας ανταγωνιστές του στις συγκριτικές δοκιμές, την ώρα που διεκδικεί την κορυφή της κατηγορίας σε πωλήσεις και στην Ελλάδα. Σε ένα περιβάλλον ιδιαίτερα ανταγωνιστικό, με αυτοκίνητα-σταθερές αξίες, όπως το Golf.

Audi Α4 – 6 βαθμοί

Στον πόλεμο των άστρων με ατού η Audi. Αναφερόμαστε στην έκδοση με τον κινητήρα βενζίνης 1.4 των 150 ίππων, που τον αξιοποιείς περίφημα και απολαμβάνεις το σύνολο με το ημιαυτόματο κιβώτιο, που χρησιμοποιεί διπλό συμπλέκτη. Δε χρειάζεται να δοκιμάσεις τις εκδόσεις με μεγαλύτερους κινητήρες ώστε να παραδεχτείς πως έχουν δίκιο οι άνθρωποι της Audi, και όντως η πρότασή τους αναβαθμίζει συνολικά την κατηγορία. Ξεπερασμένη για τους νεότερους μέχρι κάποιο σημείο, αφού επιλέγουν crossover και SUV, αλλά μέσα από αυτές τις all-time classic προτάσεις επιβεβαιώνεται ένας τεράστιος κατασκευαστής με ποιότητα και άποψη, όπως η Audi. Οδηγείς τη 2λιτρη ντίζελ έκδοση και τη συγκρίνεις με την αντίστοιχη της ΒΜW, που σε ικανοποιεί για ευκαιριακή χρήση, αλλά μέχρις εκεί. Είπαμε, ανέβασαν ψηλά τον πήχη και δεν το κρύβουν, και είναι γεγονός πως, ακόμα και η Mercedes με τη σειρά C υπερέχει μόνο στην περίπτωση με τους μικρούς ντίζελ των 1.600 κυβικών. Προσθέστε ότι η Audi έχει διαχρονικό ατού με τις εκδόσεις Avant-Quattro, τη στιγμή που δε θα καθυστερήσει το all-road, και αφήσαμε για το τέλος ένα ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο. Τη σχεδίαση εσωτερικά. Με ταμπλό τύπου ΤΤ και υλικά Α8 σε ένα τέλεια ισορροπημένο σύνολο της μεσαίας-μεγάλης κατηγορίας.

Volvo XC90 – 5 βαθμοί

Οι Σουηδοί ξανάρχονται; Μα, είναι παρόντες από την ώρα που μπήκε στην παραγωγή το V40. Κόσμημα σε σχέση με Α4 και Α-Class! Με το XC της σειράς 90 δεν επιβεβαιώνονται έτσι απλά, αλλά καταθέτουν και τη φιλοσοφία τους και δείχνουν πού το πάνε γενικότερα. Η ευχάριστη έκπληξη σε σχέση με τον λάτρη της αυτοκίνησης, ο πονοκέφαλος σε σχέση με τους Γερμανούς κατασκευαστές κύρους, αλλά και όχι μόνο. Δεν υποτιμούμε ότι κάποτε η Ford τους κράτησε στη ζωή – μπορεί να μην τους σκότωσε όπως η GM τη Saab, αλλά σε κάποιες περιπτώσεις τους ευνούχισε. Το DNA, όμως, του Σουηδού μηχανικού δεν ξεπερνιέται, και σήμερα, σε αυτό το SUV κύρους με τους 2λιτρους καταπληκτικούς κινητήρες, έχουν και ατού το value-for-money. «Σε αυτήν την κατηγορία;» θα αναρωτηθείτε. Και βέβαια, αφού προδίδει και εντιμότητα, το «honest» που μας λείπει σήμερα. Το βρίσκεις σε αυτό το θηρίο για επτά, που στην άσφαλτο σου επιτρέπει να κινηθείς γρήγορα και με ασφάλεια, χωρίς να μισεί το χώμα, που δεν είναι πάντως το αγαπημένο του. Μας αρέσουν όλες οι εκδοχές, για διάφορους λόγους που, με τα δικά μας μέτρα, ξεπερνούν τα προηγμένα συστήματα ασφαλείας ελέγχου και επικοινωνίας, και γιατί μας επιτρέπει να το οδηγούμε και μας φτιάχνει τη διάθεση, ενώ δεν προκαλεί όποιους σήμερα ταλαιπωρούνται και νιώθουν άβολα στο πέρασμα των μεγάλων SUV. Έχουν τρόπο οι Σουηδοί και την εκτίμησή μας μέσα από το σεβασμό, συνδεδεμένο με το παρελθόν τους αλλά και με το παρόν τους, που προδίδει και το μέλλον τους.

BMW 7 – 3 βαθμοί

Η «7άρα», η ναυαρχίδα της ΒΜW. Του κατασκευαστή που σέβεται τον Πραγματικό Οδηγό όσο κανείς, προσφέροντας και ιδιαίτερα προηγμένη τεχνολογία. Η τιμή της την αφαιρεί από την προσωπική μας λίστα, αλλά ορθά και συνειδητοποιημένα δεν ψηφίζουμε με οικονομικά κριτήρια. Παίζουν το ρόλο τους, έχουν έναν άτυπο συντελεστή, διαφορετικό για τον καθένα μας, αλλά μέχρις εκεί. Για την τεχνολογία της, για όλα αυτά τα «εξωγήινα» που προσφέρει και μας προϊδεάζουν για το τι θα δούμε άμεσα και στις πιο συμβατικές ΒΜW, αλλά και όχι μόνο. Είναι περίφημη και στο δρόμο. Πρόκειται για τη μοναδική limo που σε προκαλεί να καταργήσεις τον οδηγό και να την οδηγήσεις εσύ, που σου αρέσει να οδηγείς γρήγορα. Πολύ γρήγορα. Με ατού το τιμόνι της, τους κινητήρες της και αυτό το τόσο βαρύ αλλά ελαφρύ σε αίσθηση πλαίσιο, που κρύβει με μαεστρία το μέγεθός της, και συνολικά την κατατάσσει στην κορυφή της κατηγορίας.

Jaguar XE – 2 βαθμοί

Ευχάριστη έκπληξη. Για εμάς τους παλιούς θυμίζει -και μάλιστα τεκμηριωμένα- την πολύ παλαιά, καλή, καθαρά βρετανική εποχή της μάρκας. Την εποχή των '60s οι ΜΚ2, όπως και αργότερα οι ΧJ6, ήταν τα μόνα αυτοκίνητα ικανά να συναγωνιστούν τις Mercedes σε επίπεδο κύρους, αλλά και όχι μόνον. Κυλούσαν όμορφα, με αρχοντιά και αθόρυβα, ενώ στοίχιζαν λιγότερο. Δυστυχώς, δεν ήταν ανοδική η πορεία την εποχή της Ford, που την έσωσε αλλά δεν την αναβάθμισε, πληγώνοντας το χαρακτήρα της. Σήμερα έχουν επιστρέψει στο DNA τους με όπλο το χαρακτήρα τους, συνδεδεμένο με ποιότητα, οδική συμπεριφορά και επιδόσεις. Χαίρεσαι να οδηγείς όλες τις ΧΕ και ξεπερνάς γρήγορα τη μέτρια εντύπωση που δημιουργείται από τα υλικά και τη σχεδίαση του ταμπλό. Συμμετέχει με αξιώσεις σε μια πολύ δύσκολη κατηγορία, όπου, εκτός από τους Γερμανούς κατασκευαστές κύρους, έχει να αντιμετωπίσει τη Volvo και τη Lexus, χωρίς να υποτιμούμε την Infiniti. Τα καταφέρνει, και μάλιστα με επιτυχία, αν και στη χώρα μας προσφέρεται σε υψηλότερη τιμή, με αντίστοιχο επίπεδο εξοπλισμού. Μας αρέσει πολύ για κάθε ημέρα η 2λιτρη με το «μεγάλο» κινητήρα, αλλά ονειρευόμαστε την 3λιτρη με τους 340 ίππους. Για τον ήχο του κινητήρα, και όχι μόνο.

Mazda ΜΧ-51 βαθμός

Το αγαπημένο μας Miata στη σύγχρονη εκδοχή του. Μας θυμίζει την πρώτη έκδοση, πριν από περίπου 25 χρόνια, και αν αυτό μας φορτίζει συναισθηματικά, μας κάνει και πιο απαιτητικούς. Εννοείται ότι παραμένει εργαλείο που αναβαθμίζει την καλή διάθεση, ενώ αντιστρέφει την κακή, κάτι σπάνιο σήμερα, σε συνδυασμό με την τιμή του. Άγνωστο το κόστος του όταν και αν εισαχθεί στην Ελλάδα, αφού πρώτα πρέπει η Mazda να αποκτήσει αντιπρόσωπο, αλλά, αν κρίνει κανείς από την τιμή του στην Ευρώπη σε συνδυασμό και με την ευχαρίστηση που προσφέρει, το εξαιρετικό value-for-money είναι γεγονός. Ειδικά με το μικρό κινητήρα των 1.500 κ.εκ. Με το μεγαλύτερο κινητήρα των 2.000 κ.εκ. αυξάνεται η τιμή αλλά και οι απαιτήσεις, οπότε βρίσκουμε την ανάρτηση μαλακή, πολύ τουριστική σε σχέση και με το συνολικό χαρακτήρα της κατασκευής. Συμπερασματικά, με τα δικά μου κριτήρια, πρόκειται για θεωρητική επιλογή, με δεδομένο το σεβασμό σε έναν κατασκευαστή που τολμάει, δείχνοντας το δρόμο και σε άλλους, προσφέροντας μάλιστα την τεχνογνωσία του.

Skoda Superb – 1 βαθμός

Καλό αυτοκίνητο, αλλά δεν αρκεί ώστε να είναι και σημαντικό. Είναι γεγονός πως δεν έχει καμία σχέση με την προηγούμενη έκδοση. Μας αρέσει ως σεντάν, και ακόμα περισσότερο ως στέισον βάγκον, γνωστό ως «Combi». Ευρύχωρο και στις δύο περιπτώσεις, και είναι σημαντικό ότι χρησιμοποιεί, αμέσως από την παρουσίασή του, όλους τους εξαιρετικούς κινητήρες του γκρουπ της VW, όπως και τα συστήματα μετάδοσης-σημεία αναφοράς. Αν δεχτούμε πως δεν είναι ένα Passat με άλλα λογότυπα, κάτι για το οποίο δεν έχουμε πειστεί, πρέπει να σημειώσουμε πως δεν έχει και την αντίστοιχη ποιότητα κύλισης, ειδικά σε επαρχιακούς δρόμους χωρών όπως είναι η Γαλλία, αφού δεν υφίσταται εισαγωγέας στη χώρα μας, ώστε να έχουμε την απαραίτητη σχετική άποψη. Αντίστοιχα, δεν υφίσταται ούτε θεωρητική τιμή όποτε και αν εισαχθεί στην Ελλάδα. Η ποιότητα κατασκευής είναι αναμενόμενα εξαιρετική, αλλά συνολικά δεν προσφέρει κάτι διαφορετικό, ώστε να ξεφύγει από την ουρά της βαθμολογίας μου. 

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ