Η Συμφωνία του Παρισιού, ο Donald Trump και ο Elon Musk

Ο Donald Trump αποσύρει τις ΗΠΑ από τη Συνθήκη του Παρισιού για το κλίμα τηρώντας, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, την προεκλογική του δέσμευση. Την ίδια στιγμή, ο CEO της Tesla, Elon Musk, αποστασιοποιείται τη απόφασης του αμερικανού Προέδρου ανακοινώνοντας την αποχώρηση του από τη θέση του συμβούλου του. Τι σημαίνουν όλα αυτά;

Σύμφωνα με τον Donald Trump, οι ΗΠΑ αποχωρούν από τη μη δεσμευτική, όπως επισήμως χαρακτηρίζεται, Συνθήκη του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή δηλώνοντας με πάσα επισημότητα πως η χώρα του θα επιχειρήσει μια νέα, πιο επωφελή για τη χώρα του διαπραγμάτευση (κάτι μας θυμίζει αυτό!) με στόχο την επίτευξη ευνοϊκότερων όρων για τη βιομηχανία της χώρας του, αλλά και για τους ίδιους τους πολίτες της.

«Από σήμερα οι ΗΠΑ διακόπτουν την εφαρμογή των μη δεσμευτικών όρων της Συνθήκης τερματίζοντας τη συνδρομή τους στο Πράσινο Ταμείο για το κλίμα», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Donald Trump.

Σύμφωνα με την επιχειρηματολογία του αμερικανού Προέδρου, η Συμφωνία του Παρισιού, την οποία στα τέλη του 2015 συνυπέγραψαν 195 στο σύνολο χώρες –φωτεινές εξαιρέσεις είναι η Νικαράγουα και η Συρία!- φέρνει τις ΗΠΑ σε μειονεκτική θέση σε σχέση με άλλες χώρες, με πρώτη και καλύτερη την Κίνα. Υπερθεματίζοντας της απόφασής του, ο Trump επεσήμανε πως η εν λόγω συμφωνία, την οποία είχε υπογράψει ο προκάτοχός του στο Λευκό Οίκο, Barack Obama, θέτει σε κίνδυνο πολλές θέσεις εργασίας. Κατά τον αμερικανό Πρόεδρο, τουλάχιστον 2,7 εκ. έως τα τέλη του 2025, εκ των οποίων οι 440.000 στον κατασκευαστικό κλάδο.

Προσωπικά ο Πρόεδρος Trump, το σύνολο του επιτελείου του, αλλά και 22 ρεπουμπλικάνοι γερουσιαστές, θεωρούν πως η Συμφωνία του Παρισιού για τη μείωση των εκπομπών ρύπων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου, είναι υπερβολικά κοστοβόρα για τις ΗΠΑ.

Όπως ήταν αναμενόμενο, η απόφαση Trump προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις από τη διεθνή κοινότητα αλλά και από σημαίνοντες προσωπικότητες της ανά τον κόσμο πολιτικής σκηνής. Ο Barack Obama είπε χαρακτηριστικά ότι «οι ΗΠΑ απορρίπτουν το μέλλον», ο δε Jean Claude Juncker χαρακτήρισε την απόφαση Trump ως «μοιραίο λάθος». Από τη μεριά της, η Καγκελάριος της Γερμανίας, Angela Merkel, εξέφρασε την ανησυχία της λέγοντας πως «οι ΗΠΑ με την απόφασή τους αυτή πληγώνουν τον πλανήτη».

Θυμίζουμε πως η Συνθήκη του Παρισιού αφορά μεταξύ άλλων στη δέσμευση των κυβερνήσεων των χωρών στη συγκράτηση της αύξησης της θερμοκρασίας του πλανήτη κάτω από τους 2 βαθμούς Κελσίου, καθώς και στη συνεισφορά ολοκληρωμένων εθνικών πλάνων με στόχο τη μείωση των εκπομπών ρύπων.

Τι σημαίνει για το χώρο της αυτοκίνησης η απόφαση Trump να αποσύρει τις ΗΠΑ, τη δεύτερη μεγαλύτερη χώρα του πλανήτη σε αέριους ρυπαντές(!), από τη Συνθήκη του Παρισιού;

Όπως είναι αναμενόμενο, οι δεσμεύσεις της Συνθήκης που υπεγράφη στο Παρίσι πριν 17 σχεδόν μήνες, θέλοντας και μη, ασκούν «σφοδρή» πίεση προς τις χώρες που την υπογράφουν ούτως ώστε να «επενδύσουν» στα εναλλακτικά καύσιμα μειώνοντας όσο το δυνατόν περισσότερο τη χρήση ορυκτών καυσίμων. Η αποχώρηση των ΗΠΑ από τη Συμφωνία του Παρισιού, επομένως, δεν είναι παρά μια ακόμα πολύ ισχυρή «υπενθύμιση» από τους κυβερνώντες της χώρας πως το υπάρχον «status quo» δεν πρόκειται να αλλάξει… Τουλάχιστον, στο εγγύς μέλλον, μιας και η ισχυρότερη οικονομία του πλανήτη φαίνεται να έχει βαλθεί, με τις ευλογίες Trump ασφαλώς, να διατηρήσει στη ζωή για πολλά ακόμα χρόνια τους κινητήρες εσωτερικής καύσης επαναφέροντας μάλιστα δυναμικά στο προσκήνιο και την παραγωγή ενέργειας από ορυκτά καύσιμα.

Από τη μεριά του, ο Elon Musk, όπως είχε προαναγγείλει στην περίπτωση που ο Donald Trump προχωρήσει στην… απειλή του να αποσύρει τις ΗΠΑ από τη Συνθήκη του Παρισιού, ανακοίνωσε χθες μέσω του προσωπικού του λογαριασμού στο twitter πως στο εξής δεν θα είναι σύμβουλος του αμερικανού Προέδρου σε θέματα που αφορούν την απασχόληση, τις υποδομές και τη βιομηχανία. Ο CEO της πιο «καθαρής» εταιρείας παραγωγής οχημάτων σήμερα δήλωσε χαρακτηριστικά πως «η κλιματική αλλαγή είναι πραγματική» συμπληρώνοντας πως «η αποχώρηση από τη Συνθήκη του Παρισιού δεν είναι καλή για την Αμερική αλλά και για τον κόσμο».

Δυστυχώς, αυτή τη στιγμή οι κυβερνώντες στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού δε φαίνεται να υποστηρίζουν το προφανές: ότι η «έκρηξη» στην «καθαρή» αυτοκίνηση και πρωτίστως στην παραγωγή ενέργειας από εναλλακτικά καύσιμα μπορεί κάλλιστα να πυροδοτήσει μια νέα βιομηχανική επανάσταση, παρόμοια με αυτή του internet, που -σημειωτέον- άνδρωσε μερικούς από τους μεγαλύτερους τεχνολογικούς κολοσσούς παγκοσμίως στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, όπως την Apple, την Google και το Facebook προσφέροντας στις ΗΠΑ ισχύ, άφθονα κέρδη και, φυσικά, θέσεις εργασίες για τις οποίες κόπτεται σήμερα ο αμερικανός Πρόεδρος…

Σε πρακτικό επίπεδο και τουλάχιστον μέχρι τον Νοέμβριο του 2020 -ημερομηνία που οι ΗΠΑ είναι υποχρεωμένες να παραμείνουν πιστές στην υπογραφή που έβαλαν στην πόλη του φωτός τον Δεκέμβριο του 2015- η απόφαση της κεντρικής διοίκησης της χώρας δεν πρόκειται να βάλει φρένο στις εξελίξεις στο χώρο της αυτοκίνησης. Γιατί, πολύ απλά, ο Elon Musk θα συνεχίσει να κατασκευάζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα, το ίδιο και οι αμερικάνικες GM και Ford, οι οποίες θα συνεχίσουν να πουλούν τα ολοένα και πιο «καθαρά» αυτοκίνητά τους σε χώρες με μεγαλύτερες περιβαλλοντικές ευαισθησίες σε σχέση με εκείνες του αμερικανού Προέδρου. Στο ίδιο μήκος κύματος όμως αναμένεται να κινηθούν και οι «τοπικές» διοικήσεις της χώρας. Ήδη χθες ο Κυβερνήτης της πολιτείας της Καλιφόρνιας, Jerry Brown, δήλωσε πως «η απουσία της χώρας είναι παράλογη, εμείς θα αντισταθούμε». Από σήμερα κιόλας, ο 79χρονος Κυβερνήτης επισκέπτεται την Κίνα σε μια προσπάθεια να ενισχύσει τις περιβαλλοντικές δράσεις της χώρας στον τομέα της αυτοκίνησης.

Θυμίζουμε πως η Κίνα, προκειμένου να τηρήσει τις δεσμεύσεις που επιβάλλει η Συνθήκη του Παρισιού, σχεδιάζει από τα τέλη της τρέχουσας χρονιάς να επιβάλλει σε κάθε κατασκευαστή που δραστηριοποιείται στη χώρα την πώληση 2.500 ηλεκτρικών αυτοκινήτων με αυτονομία άνω των 320 χλμ. για κάθε 100.000 «συμβατικά» αυτοκίνητα που ταξινομεί στην εγχώρια αγορά.

Επ’ αυτού, χαρακτηριστική ήταν η χθεσινή δήλωση του πρώην επικεφαλής της FCA Κίνας, Bill Russo:

«Η απόφαση των ΗΠΑ, σε συνδυασμό με την ώθηση που δίνει αυτή τη στιγμή η Κίνα, καθιστούν την τελευταία σε πλεονεκτική θέση ώστε να ηγηθεί στον τομέα της εμπορευματοποίησης των νέων τεχνολογιών στον τομέα της αυτοκίνησης».

Τι δεν καταλαβαίνεις, λοιπόν;_Χ.Α.

Ποιος πιστεύετε πως θα είναι ο νικητής του Ράλλυ Ιταλίας-Σαρδηνίας, στις 8-11 Οκτωβρίου;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Κατηγορία άρθρου