F1: Σε επικίνδυνα μονοπάτια

Οι συζητήσεις για το 2021 και οι αντιδράσεις των ομάδων φανερώνουν μία παθογένεια στη Formula 1: την απόλυτη και αδιαπραγμάτευτη ανάμειξη των ομάδων σε όλα.

Πολλές φορές ακούμε πως «συνεδριάζει το Strategy Group», όμως λίγες φορές εξηγούμε τι είναι αυτή η ομάδα ανθρώπων. Το SG αποτελείται από έξι ομάδες (συγκεκριμένα τις Mercedes, Ferrari, Red Bull, Force India, Williams και McLaren), τη FIA και τον κάτοχο των εμπορικών δικαιωμάτων του σπορ, εν προκειμένω τη FOM, με επικεφαλής τον Chase Carey.Με την έλευση της Liberty, οι Renault, Haas, Sauber και Toro Rosso έχουν προσκληθεί σε αυτά τα meetings, αλλά χωρίς δικαίωμα ψήφου.

Οι συνεδριάσεις αυτής της ομάδας είναι καθοριστικής σημασίας για το άθλημα, από ζητήματα εμπορικής ως και αγωνιστικής φύσεως, καθώς όλα πρέπει πρώτα να περάσουν από τις ομάδες (και τη FIA και τη FOM) και ύστερα να εγκριθούν από την Επιτροπή της F1 και το Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού, σε μία –μάλλον- τυπική διαδικασία.

Αυτή η σειρά κινήσεων καταδεικνύει ένα πρόβλημα το οποίο όλοι βλέπουν, αλλά κανένας δεν επιλύει: οι ομάδες έχουν γίνει ο βασικός «παίχτης» των διαπραγματεύσεων, ο υποκινητής των αλλαγών, το βασικό όργανο από το οποίο όλα πρέπει να περάσουν και να εγκριθούν. Κι αυτό είναι πρωτοφανές σε τόσο υψηλό επίπεδο. Σίγουρα, τα συμφέροντα των εμπλεκομένων εταιρειών πρέπει να διαφυλάσσονται, αν το κοιτάξει κανείς από τη οπτική γωνία των ομάδων και των επικεφαλής αυτών. Ξοδεύουν εκατομμύρια σε ετήσια βάση με έναν κοινό στόχο: την επιτυχία και το κέρδος.

Τα αιτήματα των ομάδων είναι πάγια σε κάθε μορφή αθλητισμού. Είτε μιλάμε για το ποδόσφαιρο, είτε μιλάμε για την Formula 1, οι ομάδες έχουν κάτι να προστατεύσουν, κάτι για το οποίο θα παραπονεθούν. Είναι η διοργανώτρια αρχή, το «αφεντικό», όμως, που θα θέσει τα όρια, θα βάλει τις δικές του γραμμές και δεν θα επιτρέψει σε εταιρείες να «τρέχουν» το σπορ που εκπροσωπεί.

Αυτό ακριβώς δεν έκανε ποτέ ο Bernie Ecclestone στην 40ετή πορεία του. Πάντοτε κοίταζε πώς θα εξυπηρετηθούν τα συμφέροντα μίας ή περισσοτέρων ομάδων, και δεν είναι μονάχα η Ferrari αυτή που μπορεί να πει κανείς ότι έτυχε ευνοϊκής μεταχείρισης από την πλευρά της FOM και της FIA. Κάθε ομάδα με έρεισμα στο κοινό ή με ένα σερί επιτυχιών αποκτά μία πολύ ισχυρή θέση στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων – ήδη από τις αρχές της διοίκησης Ecclestone, με την δημιουργία της Formula One Constructors Association (FOCA), που σκοπό είχε την προάσπιση των συμφερόντων των ιδιωτών κατασκευαστών απέναντι στη FISA. Τότε, μία τέτοια πρωτοβουλία ήταν η ιδανική για τα δεδομένα και καθοριστική για το μέλλον του σπορ. Όμως οι καιροί άλλαξαν, οι ομάδες ακούστηκαν ανεξαρτήτως ιστορικότητας. Και παρόλα αυτά, η τακτική του Ecclestone όταν πια ήταν ο κυρίαρχος παρέμεινε η ίδια: οι ομάδες τον πρώτο λόγο.

Στο γεγονός αυτό οφείλεται η απεριόριστη ελευθερία των ομάδων να ασκούν βέτο και στα πιο απλά ζητήματα, να απειλούν με αποχώρηση όποτε βλέπουν πως κάτι πάει να αλλάξει εις βάρος τους, να έχουν προνομιακή μεταχείριση βάσει ιστορικότητας κι όχι απόδοσης, και άλλα πολλά «εγκλήματα».

Δεν τίθεται θέμα υποστήριξης κάποιας ομάδας, αλλά σεβασμού της κοινής λογικής. Ένα σπορ εξελίσσεται και προσαρμόζεται στις συνθήκες και τις εποχές, όχι στα ισχυρά (και ηχηρά) «θέλω» των ομάδων, που πιέζουν δίχως όριο, επειδή ακριβώς τους δόθηκε αυτή η ελευθερία.

Είναι ίσως και η αιτία όλων των παραπονών των τελευταίων 4 ετών. Η υβριδική εποχή αποτελεί την χειρότερη για τις ομάδες και τον ρόλο του… προεστού που τους είχε αποδοθεί. Έχουν χάσει μεγάλο μέρος της παντοδυναμίας τους, ακριβώς γιατί για πρώτη φορά, το σπορ πήρε μία απόφαση που δεν άρεσε σε κανέναν, αλλά όλοι τη δέχτηκαν. Αν αυτή η απόφαση ήταν ορθή ή όχι, αποτελεί ένα κεφάλαιο από μόνο του. Το ζητούμενο είναι πως από το 2014, η F1 ζει μία εποχή που οι «κοτζαμπάσηδες» τα έχουν βάλει με τον «Καποδίστρια».  Και σε αυτό, δεν φταίνε εκείνοι.

Πλέον, η Liberty καλείται, όχι μόνο να διορθώσει τα αγωνιστικά κακώς κείμενα, αλλά και τα εσωτερικά. Αν κάποιος μπορεί να το κάνει, αυτή είναι η νέα ιδιοκτησία του σπορ._Δ.Μ.

Ποιος πιστεύετε ότι θα είναι ο νικητής του Ράλλυ Τουρκίας;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Κατηγορία άρθρου