Μήπως ήρθε η ώρα η Tesla να σταματήσει να κατασκευάζει αυτοκίνητα;

Πριν δύο 24ωρα η Tesla έκανε για μια ακόμα φορά αυτό που ξέρει καλύτερα: εντύπωση! Όμως, παρά τη φαντασμαγορική πρεμιέρα των νέων Roadster και Semi, τα προβλήματα στον κατασκευαστικό τομέα για την εταιρεία τεχνολογίας από το Silicon Valley παραμένουν. Και αν συνεχιστούν, είναι πιθανό να γκρεμίσουν το οικοδόμημα που με τόσο πάθος έχε χτίσει όλα αυτά τα χρόνια ο Elon Musk.

«Πολλοί είναι αυτοί που αμφισβητούν όχι μόνο το πότε η αμερικάνικη εταιρεία θα φέρει στον «πραγματικό» κόσμο το νέο Model 3, αλλά και τον τρόπο που τελικά ο Musk θα καταφέρει να βάλει στην παραγωγή ένα τόσο προηγμένο όχημα, χωρίς… χασούρα για τον ίδιο και την εταιρεία του. Ο χρόνος πάντως τρέχει. Και η Tesla, μαζί ασφαλώς με την επιχειρηματική ιδιοφυία που βρίσκεται στο τιμόνι της, πρέπει για πρώτη ίσως φορά στην ιστορία της κοινής τους πορείας να κάνουν το πάν ώστε να ανταποκριθούν στις υποσχέσεις τους. Αλλά και στις υψηλές προσδοκίες που έχουν –δικαίως ή αδίκως- δημιουργήσει στο σύνολο της παγκόσμιας αυτοκινητικής σκηνής. Και, πρωτίστως, στο καταναλωτικό κοινό. Γιατί, σε διαφορετική περίπτωση, δεν είναι διόλου απίθανο να δούμε το οικοδόμημα Tesla, που με τόσο κόπο αλλά και… χρήμα χτίζεται επιμελώς από το 2003 έως και σήμερα, να κλονίζεται συθέμελα».

Με αυτές τις φράσεις πριν έναν ακριβώς χρόνο «κλείναμε» το σύντομο αφιέρωμα μας στον Elon Musk, στον άνδρα που βρίσκεται πίσω από το τεχνολογικό και επιχειρηματικό θαύμα της Tesla (σ.σ.: ολόκληρο το άρθρο μπορείτε να το διαβάσετε εδώ), προεξοφλώντας, δυστυχώς, αυτό ακριβώς που συνέβη τους μήνες που ακολούθησαν και που συνεχίζει να συμβαίνει μέχρι και σήμερα. Τις μεγάλες δηλαδή καθυστερήσεις στην παραγωγική αλυσίδα του νέου Model 3.

Ωστόσο, οι… χρονοτριβές και η μη τήρηση των αρχικών χρονοδιαγραμμάτων στην παραγωγή δεν εκπλήσσει κανέναν. Ούτε καν τους ίδιους τους επενδυτές-μετόχους της αμερικάνικης φίρμας. Το «manufacturing hell» και τα «production bottlenecks», όπως ο ίδιος ο Elon Musk χαρακτηρίζει αυτή τη στιγμή την κατάσταση στην παραγωγική αλυσίδα του Model 3, δεν είναι κάτι νέο για την Tesla. Θα μπορούσαν όμως άραγε να είχαν αποφευχθεί; Και αν ναι, με ποιο τρόπο;

Μήπως, τελικά, η Tesla θα πρέπει να αποφασίσει να κάνει αυτό που ξέρει καλύτερα δίνοντας σε τρίτους την ευθύνη κατασκευής των προϊόντων της;

Αν μη τι άλλο, πρόκειται για μια γνωστή «φόρμουλα» που έχει εφαρμοστεί πολλάκις, και μάλιστα με επιτυχία, από ουκ ολίγες εταιρείες τεχνολογίας. Με πρώτη και καλύτερη την επίσης αμερικάνικη Apple, η οποία τόσο στο παρελθόν όσο και σήμερα συνεχίζει να σχεδιάζει και να εξελίσσει η ίδια τα προϊόντα της αναθέτοντας εν συνεχεία σε εξειδικευμένες εταιρείες τη διαδικασία παραγωγής τους. Τακτική που συνεχίζει να της αποφέρει δισεκατομμύρια δολάρια, εν αντιθέσει με την Tesla που για μια ακόμα χρονιά βλέπει τους ισολογισμούς της στα κόκκινα.

Πολλοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν πως δεν θα ήταν… ντροπή για την Tesla μια συνεργασία μ’ έναν μεγάλο και πρωτίστως έμπειρο στην παραγωγική αλυσίδα κατασκευαστή. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της αυστριακής Magna Steyr, η οποία χρόνια τώρα έχει κατασκευάσει οχήματα για καταξιωμένες μάρκες της παγκόσμιας αυτοκινητικής σκηνής, όπως οι BMW, Mini, Daimler, Aston Martin, Chrysler και Saab. Αυτή τη στιγμή δε, η αυστριακή εταιρεία από το Graz δημιουργεί στις εγκαταστάσεις της ουκ ολίγα αντίτυπα της 4θυρης εκδοχής της Σειράς 5 της BMW, ενώ σύντομα θα εντάξει στο παραγωγικό δυναμικό της και τη νέα Jaguar I-Pace. Που παρεμπίπτοντος είναι ηλεκτρική.

Η αλήθεια είναι πως επιχειρηματίες σαν το Elon Musk είναι πολύ δύσκολο να αποδεχτούν μια τακτική «ανάθεσης σε τρίτους». Και αυτό, γιατί η Tesla, ως εταιρεία, αλλά και προσωπικά ο ίδιος ο Musk, ως ιθύνον νους της, είναι αυτοί που θέλουν να πιστωθούν όλα τα credits κάθε τους εγχειρήματος.

Αλήθεια είναι επίσης πως όλες σχεδόν οι υπόλοιπες αυτοκινητοβιομηχανίες του πλανήτη θα ήθελαν πολύ να έχουν αυτό που έχει κατακτήσει σήμερα Tesla.

Ένα εμπορικό σήμα που εμπνέει τον κόσμο, αλλά και ιδέες που αμφισβητούν τη συμβατικότητα.

Οι «άλλοι» όμως έχουν αυτή τη στιγμή ό,τι χρειάζεται τώρα η Tesla για να προχωρήσει: εμπειρία και τεχνογνωσία για να μετατρέψουν τις μεγάλες ιδέες σε πραγματικά προϊόντα. Γρήγορα. Εγκαίρως. Και προπάντων με κέρδος.

Ποιον από τους δύο αυτούς δρόμος θα ακολουθήσει τελικά ο Elon Musk; Η απάντηση, στα μάτια τα δικά μας τουλάχιστον, είναι προφανής._Χ.Α.

Διαβάστε επίσης: Αυτό είναι το νέο Tesla Roadster

Διαβάστε επίσης: Πρεμιέρα για το Semi, το ηλεκτρικό φορτηγό της Tesla

Ποιος πιστεύετε πως θα είναι ο νικητής του Ράλλυ Ιταλίας-Σαρδηνίας, στις 8-11 Οκτωβρίου;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Κατηγορία άρθρου