Fiat: Συρρίκνωση με στόχο τα κέρδη

Η μη επέκταση και η περιορισμένη, ενγένει, παρουσία της Fiat τα προσεχή χρόνια σε κατηγορίες που αυτή τη στιγμή ακμάζουν -όπως εκείνη των SUV, για παράδειγμα- θα δώσει στην πάλαι ποτέ κραταιά ιταλιή εταιρεία τη δυνατότητα να επικεντρωθεί σε πιο προσοδοφόρα και βιώσιμα σε οικονομικό επίπεδο projects. Ή μήπως όχι, τελικά;

Η ειλημμένη όπως φαίνεται απόφαση της FCA να συρρικνώσει την γκάμα της Fiat στην Ευρώπη δημιουργώντας μία παλέτα μοντέλων που θα στηρίζεται ως επί το πλείστον στις ηλεκτροκίνητες εκδόσεις του 500 και φυσικά στο πάντοτε δημοφιλές Panda, θεωρείται από πολλούς αναλυτές ως μια «έξυπνη απόφαση» από το στρατόπεδο του Sergio Marchionne, του μέχρι σήμερα ισχυρού άνδρα του αμερικανο-ιταλικού ομίλου. Εδώ, βέβαια, υπάρχει και η αντίθετη άποψη που υποστηρίζει ότι το να αποφεύγει κανείς να ανταγωνίζεται τους «μεγάλους παίκτες» στην Ευρώπη, ειδικά στις ακμάζουσες στις μέρες μας κατηγορίες της αγοράς, αργά ή γρήγορα θα γυρίσει μπούμερανγκ βάζοντας την Fiat σε δύσκολα μονοπάτια.

«Εάν δεν διαθέτεις SUV σήμερα, δεν μπορείς να αναπτυχθείς στην Ευρώπη ή στις παγκόσμιες αγορές, ειδικά αν το best seller μοντέλο σου έχει ηλικία 11 ετών», αναφέρουν χαρακτηριστικά εκείνοι που υποστηρίζουν πως το… δόγμα Marchionne θα οδηγήσει σε μία μη αναστρέψιμη κατάσταση για τη Fiat στο εγγύς μέλλον.

Τι απαντά ο Sergio Marchionne στους επικριτές του;

«Ο ζωτικός χώρος για την Fiat στην Ευρώπη πρόκειται να επαναπροσδιοριστεί σε έναν πιο αποκλειστικό τομέα. Λαμβάνοντας υπόψη τις μελλοντικές εκπομπές ρύπων, είναι πολύ δύσκολα τα αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής να είναι κερδοφόρα. Τα 500 και Panda είναι τα δύο μοντέλα στην Ευρώπη με τα οποία η Fiat μπορεί να παίξει με ισχυρά ατού».

Οι υποστηριχτές της άποψης αυτής διατείνονται πως η «εγκατάλειψη» της Fiat, ή πιο σωστά, η στόχευσή της σε συγκεκριμένο «πεδίο δράσης», και η παράλληλη διοχέτευση των όποιων πόρων για ανάπτυξη σε μάρκες που δίνουν στην FCA τη δυνατότητα να κερδίσει περισσότερα χρήματα ανά μονάδα (λέγε με Jeep, Alfa Romeo και Maserati) αποτελεί μία «λογική κίνηση επιβίωσης» για τον όμιλο, τις τύχες του οποίου θα διαχειρίζεται τουλάχιστον έως το 2019 ο Sergio Marchionne.

Ο Sergio Marchionne το… πάει ακόμα πιο μακριά όμως.

«Το σχέδιό μας είναι να εστιάσουμε τη μάρκα Fiat σε προϊόντα που είναι σε θέση να καλύψουν το κόστος των νέων ηλεκτροκίνητων τεχνολογιών. Το πλήρες ηλεκτρικό 500 θα δώσει στη Fiat την ευκαιρία να έχει ένα αυτοκίνητο που θα απευθύνεται σε αγοραστές που ζουν σε πόλεις, όπου η πρόσβαση σε μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα περιοριστεί».

Σύμφωνα με τα στοιχεία της JATO, τα 500, 500Χ, 500L και Panda κατέλαβαν το 2017 το 69% των ευρωπαϊκών πωλήσεών της Fiat. To 500 ήταν το Νο1 μοντέλο στην κατηγορία του, με πωλήσεις άνω των 190.000 μονάδων. Την ίδια στιγμή, το Panda «έγραψε» 187.682 ταξινομήεις, με το τρίτο στην κατάταξη VW up! να περιορίζεται στις μόλις 98.929.

Η Marchionne έχει ξεκαθαρίσει ότι η οικογένεια του Tipo που παράγεται στην Τουρκία θα σταματήσει να διατίθεται στη γηραιά ήπειρο όταν στην Ευρώπη θα ισχύσουν οι αυστηρότεροι κανόνες εκπομπών ρύπων. Ιδού και ο λόγος:

«Η τεχνολογία για να καταστεί το αυτοκίνητο βιώσιμο για τα πρότυπα της ΕΕ είναι πολύ δαπανηρό».

Ωστόσο, οι διάφορες εκδόσεις του μοντέλου θα συνεχιστούν να διατίθενται στις αγορές εκτός ΕΕ, κυρίως σε Μέση Ανατολή και Αφρική.

Ο Marchionne εχει δηλώσει, επίσης, ότι το 124 Spider θα συνεχίσει να ζει «δεδομένης και της δέσμευσης με τη Mazda». Θυμίζουμε πως ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία κατασκευάζει το 124 Spider στην Ιαπωνία στην ίδια πλατφόρμα με το Mazda MX-5.

Το ποιος έχει δίκιο τελικά, ο Sergio Marchionne και η αμφιλεγόμενη τακτική του σε σχέση με την Fiat ή οι επικριτές της, είναι κάτι που θα φανεί πολύ σύντομα._Χ.Α.