Το φαινόμενο της πεταλούδας

Τι προκαλεί σήμερα πονοκέφαλο στην αυτοκινητοβιομηχανία;

Μπορεί το τίναγμα των φτερών μιας πεταλούδας στον Αμαζόνιο να φέρει βροχή στην Κίνα; Αντίστοιχα θα αναρωτηθεί κανείς τι είναι αυτό που προκαλεί τα όποια σκαμπανεβάσματα στη χαοτική αγορά του αυτοκινήτου. Πολλές φορές τα προβλήματα, όπως και οι μεγάλες χρηματοοικονομικές κρίσεις, ξεκινούν από στρεβλώσεις στο σύστημα του δανεισμού. Κάπως έτσι εξηγείται τι ήταν αυτό που διέκοψε τον περασμένο Ιούλιο την ανοδική πορεία της αγοράς αυτοκινήτου στην Κίνα. Πάντως, όχι το τίναγμα των φτερών μιας πεταλούδας στον Αμαζόνιο...

Η άνθηση της αγοράς αυτοκινήτου στην Κίνα από το 2015 και μετά βασίστηκε κατά ένα μεγάλο ποσοστό σε ένα peer-to-peer (P2P) σύστημα δανεισμού, απευθυνόμενο κυρίως σε όσους δεν είχαν τις προϋποθέσεις να δανειστούν χρήματα από μια τράπεζα. Οι συγκεκριμένες ιντερνετικές υπηρεσίες τούς φέρνουν σε επαφή με... πρόθυμους δανειστές, στους οποίους δίνεται η ευκαιρία να επενδύσουν πιο αποδοτικά τα χρήματά τους, αναλαμβάνοντας ταυτόχρονα το αυξημένο ρίσκο.

Με άλλα λόγια, προκειμένου να βρεθούν επίδοξοι δανειστές, οι πλατφόρμες Ρ2Ρ (ο αριθμός των οποίων έφτασε τις 8.000 στα τέλη του 2017) προσέφεραν πολύ υψηλές αποδόσεις. Ήταν δεδομένο, λοιπόν, πως κάποια στιγμή πολλές από αυτές τις πλατφόρμες θα αδυνατούσαν να ανταποκριθούν στις πληρωμές τους. Η κυβέρνηση αναγκάστηκε να βάλει μια τάξη στο τοπίο, με αποτέλεσμα τον περασμένο Μάιο να κλείσουν 5.704 προβληματικές Ρ2Ρ υπηρεσίες. Με δεδομένο ότι περίπου 10% των δανείων τους αφορούσαν αγορές αυτοκινήτου, δεν είναι τυχαίο το ότι επηρεάστηκε η συγκεκριμένη αγορά - και θα συνεχίσει, κατά τα φαινόμενα, αφού ο αυστηρός έλεγχος στο εν λόγω σύστημα δανεισμού θα συνεχιστεί και το 2019. Στην κατάσταση συνυπολογίστε την πιθανή ανάσχεση της κινεζικής οικονομίας από την επιβολή φορολογίας της κυβέρνησης Τραμπ στα εισαγόμενα προϊόντα.

Είναι φυσικό πως η κατάσταση αυτή προβληματίζει την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, που έχει να αντιμετωπίσει και άλλα μέτωπα, όπως είναι οι συνεχιζόμενες παρενέργειες του Brexit, αλλά και η προσαρμογή στις ολοένα και αυστηρότερες προδιαγραφές εκπομπών. Ένα πρόβλημα επίσης που αφορά κυρίως την ευρωπαϊκή αγορά έχει να κάνει με την αβεβαιότητα του καταναλωτικού κοινού σχετικά με το μέλλον των πετρελαιοκινητήρων, κάτι που κυρίως επηρεάζει τα μεγαλύτερου κυβισμού αυτοκίνητα.

Έτσι, ακόμα και οι πιο υγιείς εταιρείες αντιμετωπίζουν το μέλλον με σκεπτικισμό. Αν όλα αυτά ακούγονται δυσοίωνα, θα λέγαμε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία δοκιμάστηκε ήδη στα πιο δύσκολα, στην προ δεκαετίας οικονομική κρίση, ανασκουμπώθηκε, και ανταποκρίθηκε δημιουργικά στις καινούργιες προκλήσεις. Το ίδιο θα συμβεί και πάλι._ Μ. Σ.