Ψηφίζοντας για το Ελληνικό Αυτοκίνητο του 2019

Όταν η επιλογή γίνεται ολοένα και δυσκολότερη

Η κατανομή των αυτοκινήτων αυτήν τη χρονιά ήταν εντελώς διαφορετική. Την προηγούμενη υπήρχαν τέσσερα σουπερμίνι, τρία μικρομεσαία χάτσμπακ και μόλις τρία SUV, το... εξής ένα (το Kodiaq ήταν πολύ μεγάλο, το C-HR πιο ειδική περίπτωση και, ουσιαστικά, το Stonic ήταν το mainstream μοντέλο). Διόλου περίεργο, λοιπόν, που το βάρος έπεσε στα αυτοκίνητα της δημοφιλούς κατηγορίας Β και στο εκλογικό θρίλερ που εκτυλίχθηκε μεταξύ Fiesta και Ibiza. Αυτήν τη χρονιά, πάντως, το Skoda Karoq πήρε εξαρχής κεφάλι στην ψηφοφορία και, ουσιαστικά δεν απειλήθηκε ποτέ.

Φέτος, ακολουθώντας τις κυριαρχικές τάσεις της αγοράς, τα SUV έχουν την τιμητική τους, με επτά mainstream μοντέλα, που πλαισιώθηκαν από τρία μικρομεσαία χάτσμπακ, τα οποία βαθμολόγησα ως εξής:

Citroen C3 Aircross 8

Dacia Duster 8

Ford Focus 10

Hyundai Kona 8

Kia Ceed 8

Mercedes A-Class 8

Seat Arona 16

Skoda Karoq 15

Volvo XC40 10

VW T-Roc 9

Ένα στοιχείο αυτών των SUV είναι ότι έχουμε να κάνουμε με τρία πολύ κοντινά «παράγωγα» της MQB πλατφόρμας του γκρουπ VW. To Skoda Karoq ανήκει στα C-SUV, το Seat Arona στα B-SUV, ενώ το «ενδιάμεσο» VW T-Roc μάλλον πλησιάζει προς την τελευταία (υπο)κατηγορία.

Σε αντίθεση με την προηγούμενη χρονιά, όπου θεωρούσα ότι το Civic είχε το ξεκάθαρο προβάδισμα και πριμοδοτήθηκε βαθμολογικά για αυτό, φέτος την κορυφή άγγιξαν τα Arona και Karoq, όπου το μοντέλο της Seat έχει ένα πολύ μικρό προβάδισμα, λόγω κόστους και έκδοσης διπλού καυσίμου με φυσικό αέριο. Από τη μεριά του, το Karoq προσφέρει πολύ περισσότερες εναλλακτικές σε μεγαλύτερες και πλουσιότερες εκδόσεις.

Σε αυτήν την ενδοοικογενειακή μάχη του γκρουπ VW, το T-Roc έμεινε πιο πίσω, καθώς δε διαθέτει μικρή πετρελαιοκίνητη έκδοση, ενώ ένα αυτοκίνητο που θέλει να δώσει το κάτι παραπάνω σε σχέση με το Golf αδικείται από την εικόνα των πλαστικών του.

Aircross και Kona ισοβαθμούν σαφώς χαμηλότερα από το Arona. Το C3 Aircross είναι υπερβολικά εστιασμένο στην άνεση, ενώ το δείγμα γραφής του Kona είναι ακόμη πολύ μικρό (εν αναμονή της δοκιμής και των υπόλοιπων εκδόσεών του, πέρα από τον 1.000άρη βενζινοκινητήρα).

Το Duster θα μπορούσε να αποσπάσει χωρίς αντίπαλο τον τίτλο «Τιμιότερο Αυτοκίνητο της Χρονιάς», όντας ένα C-SUV στο κόστος ενός B-SUV, όπου χώροι και τετρακίνηση αποτελούν επιπλέον πλεονεκτήματα. Το τιμολογιακό του προβάδισμα όμως μειώνεται όσο στην εξίσωση μπαίνουν οι νέοι κινητήρες (πετρελαίου και βενζίνης) και τα ηλεκτρονικά συστήματα ενεργητικής ασφάλειας με κυριότερο το αυτόματο φρενάρισμα, ενώ κουβαλάει και ένα χαμηλότερο σκορ στην αξιολόγηση του EuroNCAP, στον τομέα της παθητικής ασφάλειας.

Ανεξαρτήτως κόστους, το XC40 θα μπορούσε κάλλιστα να βρίσκεται στην κορυφή, με όπλα του την ασφάλεια, τους κινητήρες, την ποιότητα κύλισης και το ντιζάιν. Επειδή όμως μιλάμε για το Ελληνικό(!) Αυτοκίνητο της Χρονιάς, η ύπαρξη τόσων αξιόλογων και πιο προσιτών ανταγωνιστών δεν του επιτρέπει να βρεθεί ψηλότερα.

Στη μάχη των μικρομεσαίων χάτσμπακ, το προβάδισμα έχει το Focus, το οποίο, αν και έκανε παραχωρήσεις στην πίσω ανάρτηση, εντούτοις έπεισε και τον πλέον δύσπιστο ότι στις μικρές του εκδόσεις παραμένει σπορτίφ, με καλούς κινητήρες και ένα αυτόματο κιβώτιο-έκπληξη.

Το Ceed είναι αλήθεια ότι πλησίασε πολύ, με εξίσου καλούς κινητήρες (ο ντίζελ των 136 ίππων είναι εκ των κορυφαίων σε αυτήν την κατηγορία), πειστική ποιότητα και σωστή οδική συμπεριφορά. Στο διά ταύτα, όμως, δεν αφήνει αυτήν την ξεχωριστή εντύπωση, όπως συμβαίνει με το Focus ή το Civic.

Σε ό,τι αφορά την A-Class, ουδείς μπορεί να αρνηθεί ότι το αστέρι στο καπό και αυτή η μοναδική καμπίνα είναι εχέγγυα εμπορικής επιτυχίας. Σε μηχανολογικό επίπεδο και τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τις μικρές εκδόσεις που έχουμε δοκιμάσει μέχρι στιγμής, η αλήθεια είναι ότι περιμέναμε περισσότερα από την αποτελεσματικότητα του ημιάκαμπτου άξονα, τον πετρελαιοκινητήρα (απέναντι σε ντίζελ σύνολα όπως αυτά των Kia, Peugeot, ή τον 1.600άρη της «σύμμαχης» Renault), αλλά και το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (απέναντι στο αντίστοιχο κιβώτιο της BMW ή το αυτόματο 8άρι της Peugeot). Σε κάθε περίπτωση, η απόδοση της Α200 ήταν μια πολύ ευχάριστη έκπληξη, ενώ με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένονται οι μεγαλύτερες εκδόσεις.